Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4573
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Ser at Sonans tilbyr to pakker der man kan gjennomføre videregående relativt raskt.

Pakkene kalles Vitnemål på to år og 23/5-pakken nettkurs.
Førstnevnte tilbyr som navnet sier, vitnemål på to år, mens sistnevnte er at en kan fullføre VGS på ett år.

Jeg ser også at disse pakkene er utrolig pricy. Jeg er enda under 23 og Sonans kan derfor kun tilby meg Vitnemål på to år og mtp at dette ender på ca 76.000 kr føles det noe uaktuelt.

Jeg ser at det blir å ta alle fagene som privatist uansett, men at Sonans stiller opp som en slags støttespiller.

Det jeg lurer på da er om jeg faktisk kan fullføre hele VGS på gjerne ett eller to år hjemmefra, uten å gå gjennom en instutisjon ala Sonans?

Privatist eksamener er ikke særlig dyre og ikke bøker heller og jeg har rikelig med tid og interesse i år for å lese gjennom det jeg vil trenge.
Ettersom hvordan jeg har forstått, trenger du kun eksamenene i fagene. For å få de bestått, sjekk litt hvilke fag du trenger.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Poverud Vis innlegg
Ettersom hvordan jeg har forstått, trenger du kun eksamenene i fagene. For å få de bestått, sjekk litt hvilke fag du trenger.
Vis hele sitatet...
Ok, så om jeg forstår det rett tilbyr Sonans da altså bare diverse oppgaver og videoer, samt støtte for disse 76.000 kronene?

Prøver også å forstå hvilke fag jeg må ta og hvordan det egentlig fungerer om jeg skal ta alt på ett år.

Må jeg for eksempel kanskje ta x3 norsk eksamener på ett semester?

Kanskje bare jeg som knoter, men syns det hele virker fryktelig forvirrende.
Anonym bruker
"Halvfylt Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt ettersom hva slags evner man har, så kan man gjøre ganske mye. Noen tar to bachelorgrader samtidig kombinert med tunge verv. Andre tar to mastergrader samtidig. Jeg tok 30 studiepoeng og 6 VGS-fag på tre måneder. Synes ikke VGS er noe særlig vanskelig, men det er kanskje fordi man sammenligner med høyere utdanning. Det er uansett mulig!

Hvis du har gått på VGS har du jo en liten formening om hva det handler om. Da ville jeg bare tatt 6-10 fag per semester. Det er kanskje enklere hvis du har en plan og lærer som på Sonans, men som du nevner betaler du ganske mye for det også.

Når jeg tok opp norsk måtte jeg ta en og en. Med et privatistløp tror jeg du må ta alle tre ja, men ikke nødvendigvis på samme semester. Det finnes også noen private skoler (Danielsen vgs?) hvor det blir som å gå tilbake til VGS, og du ikke nødvendigvis trenger å ta eksamen i alle tre.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt ettersom hva slags evner man har, så kan man gjøre ganske mye. Noen tar to bachelorgrader samtidig kombinert med tunge verv. Andre tar to mastergrader samtidig. Jeg tok 30 studiepoeng og 6 VGS-fag på tre måneder. Synes ikke VGS er noe særlig vanskelig, men det er kanskje fordi man sammenligner med høyere utdanning. Det er uansett mulig!

Hvis du har gått på VGS har du jo en liten formening om hva det handler om. Da ville jeg bare tatt 6-10 fag per semester. Det er kanskje enklere hvis du har en plan og lærer som på Sonans, men som du nevner betaler du ganske mye for det også.

Når jeg tok opp norsk måtte jeg ta en og en. Med et privatistløp tror jeg du må ta alle tre ja, men ikke nødvendigvis på samme semester. Det finnes også noen private skoler (Danielsen vgs?) hvor det blir som å gå tilbake til VGS, og du ikke nødvendigvis trenger å ta eksamen i alle tre.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tydelig og greit svar.

Har aldri satt mine ben på videregående, men føler det er noe som er veldig greit å bare få gjort da jeg gleder meg til videre studier.

Jeg må altså finne ut hvilke fag jeg trenger til VG1, VG2, VG3 studiekompetanse og gjøre eksamen i hvert og ett fag i tempo jeg selv ønsker?

Skal ta en titt på det med Danielsen vgs.

Er det forøvrig mulig å egentlig bare vente til eksamenstiden og kun lese om det emnet man får beskjed om at vil være fokuset på eksamenen? På ungdomsskolen begynte jeg på oppgaven dagen før og bestod med glans. Vet ikke hvordan vgs er sammenlignet og hvor mye tyngre eksamener det eventuelt er der.
Sist endret av Adeith; 24. mai 2017 kl. 13:16.
Sitat av Adeith Vis innlegg
Er det forøvrig mulig å egentlig bare vente til eksamenstiden og kun lese om det emnet man får beskjed om at vil være fokuset på eksamenen? På ungdomsskolen begynte jeg på oppgaven dagen før og bestod med glans. Vet ikke hvordan vgs er sammenlignet og hvor mye tyngre eksamener det eventuelt er der.
Vis hele sitatet...
Nei, til muntlig eksamen får du temaet 30min før. Til skriftlig kan du få hva som helst i feks norsk. I matte er det jo alt. Du må rett og slett kunne alt for å sikre deg, Siden du kan få hva som helst innenfor faget.
Om du aldri har gått på vgs før må du ha alle basisfagene som inkluderer: norsk(muntlig, hovedmål og sidemål), engelsk(muntlig og skriftlig), fremmedspråk(spansk, tysk eller fransk), gym, samfunnsfag, matte, historie og geografi.

Du må i tillegg velge deg noen programfag for å få nok antall timer.

Har du god allmenkunnskap er de fleste fagene veldig greie, bare du leser gjennom boka og har litt oversikt, dog kan fremmedspråk og noen vanskelige programfag gi deg litt flere utfordringer.
Sist endret av Mirage; 24. mai 2017 kl. 16:12.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
[quote=Fuglern;3382334
Har du god allmenkunnskap er de fleste fagene veldig greie, bare du leser gjennom boka og har litt oversikt, dog kan fremmedspråk og noen vanskelige programfag gi deg litt flere utfordringer.[/QUOTE]

Dersom jeg skulle f.eks få stryk i fremmedspråk er det da mulighet for at jeg tar ny eksamen i dette fortløpende og fortsetter med VG2 fagene samtidig? Eller må jeg vente med å begynne å ta VG2 fag til alt av VG1 er bestått?
Sitat av Adeith Vis innlegg
Dersom jeg skulle f.eks få stryk i fremmedspråk er det da mulighet for at jeg tar ny eksamen i dette fortløpende og fortsetter med VG2 fagene samtidig? Eller må jeg vente med å begynne å ta VG2 fag til alt av VG1 er bestått?
Vis hele sitatet...
Om du stryker i et fag så må du vent et halvt år til neste eksamensperiode.

Så lenge du tar alt som privatist, tror jeg ikke rekkefølgen du tar opp fag betyr noe. Det som er viktig er at du har klart å bestå alle nødvendige fag. Men det ville jeg sjekket opp for sikkerhets skyld.

Om du skal ta alle fagene på 2år, burde du huske på at det er noen skriftlige eksamener som går på samme dato, så de kan du ikke ta samtidig.

Forresten. Religion og etikk er også et fag du må ha.
Sist endret av Mirage; 24. mai 2017 kl. 18:12.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Ok, nok et dumt spørsmål.

Dersom jeg fullfører VG1 som privatist + noen VG2 fag, vil jeg da kunne begynne direkte på VG2 og kun være pliktig å møte opp i de timer jeg har igjen fag i? Og kan jeg da samtidig gjøre VG3 fag som privatist ved siden av dette?
Sitat av Adeith Vis innlegg
Ok, nok et dumt spørsmål.

Dersom jeg fullfører VG1 som privatist + noen VG2 fag, vil jeg da kunne begynne direkte på VG2 og kun være pliktig å møte opp i de timer jeg har igjen fag i? Og kan jeg da samtidig gjøre VG3 fag som privatist ved siden av dette?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, men vil nok tro at det er mulig. Hør med den videregående skolen det vil være aktuelt for deg å gå på.
Sitat av Adeith Vis innlegg
Dersom jeg skulle f.eks få stryk i fremmedspråk er det da mulighet for at jeg tar ny eksamen i dette fortløpende og fortsetter med VG2 fagene samtidig? Eller må jeg vente med å begynne å ta VG2 fag til alt av VG1 er bestått?
Vis hele sitatet...
Hvis du har et annet morsmål enn norsk så kan du jo velge å gå opp i eksamen på det, da slipper du fremmedspråk.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fofi Vis innlegg
Hvis du har et annet morsmål enn norsk så kan du jo velge å gå opp i eksamen på det, da slipper du fremmedspråk.
Vis hele sitatet...
Så heldig er jeg dessverre ikke
Om du har karakter i faget trenger du ikke å møte opp i de timene. Si ifra til evt kontakt lærer så er det ikke noe problem. Du kan også gjøre VG 3 fag om du vil det mens du går VG 2.
Hijacker tråden bittelitt, er relativt ontopic.

Dersom jeg er ferdig med VG2 yrkesfag, og skal gå lærlingstiden min fra høsten av. Er det sånn at jeg bare kan ta eksamen i de fagene jeg mangler, for og da få studiekompetanse også? Eksamenen anser jeg ikke som noe problem, derfor jeg ikke "gidder" å bruke et helt år på det.