Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1755
Har kuttet kaffe fra kostholdet mitt totalt. Gikk fra å drikke flere sterke kopper kaffe daglig til å være totalt koffein- og kaffefri i dag. Det har resultert i at jeg ikke drikker cola/pepsi i det hele tatt heller(Ikke at jeg noen gang har drukket mye brus uansett, bare i ny og ne). Spesifikke te-sorter har jeg også kuttet, da diverse te-sorter inneholder koffein også.

Kaffe har alltid vært en rutine og (u)vane å starte dagen på for meg. Etterhvert som en teskje sterk frysetørret kaffe ikke gjorde susen, så ble det fort en vane å bruke 2 teskjeer per kopp kaffe. Noen ganger så kunne jeg godt bruke opptil 3 teskjeer også. Dette har pågått i flere år.

Symptomer: Har egentlig ikke hatt mange symptomer. De to mest merkbare må være at hendene ristet hver gang, i en stund, etter en liten periode av inntak. Den positive effekten var vel den store energien og friskhetsfølelsen som eliminerte trøttheten totalt og gjorde meg gira på å starte dagen.

Kroppen bygger altså en toleranse for koffein, som jeg har skjønt. Eksempelvis, så begynte det å bli vanlig for meg å bruke 2-3 teskjeer kaffe per kopp, og det kom til et punkt hvor jeg ikke følte noen effekt i det hele tatt av så sterk kaffe engang.

Jeg er på søk etter koffeinfrie og kanskje sunnere energigivende alternativer til kaffe/energidrikk. Her kommer også taurin inn i bildet, har skumlest gjennom flere artikler fra gode og troverdige kilder hvor det er motstridende "fakta". Trenger altså litt hjelp der.

I konklusjon, hvis kaffe og koffeinholdige drikker ikke tas med i betraktning, hva vil ellers gjøre susen på morningen. Hvis det i det hele tatt finnes noe alternativer da.

Forresten, en kald dusj eller joggetur for å starte morningen kan godt være bra ideer, men jeg tenker mer på noe man kan spise/drikke.
Er kaffein i moderate doser så usunt?

Har lest mange rapporter som sier at folk som drikker 2-3 kaffekopper per dag har bedre psykisk helse. Har også lest at det er mye antioksidanter som er bra for systemet.

Nå bruker jeg en del mer enn en teskje sterk instantkaffe i koppen min også, så synes ikke ditt forbruk hørtes så ille ut.
For meg virker det som taurin ikke er oppkvikkende. Da skulle man blitt gira av å spise okse/ku-kjøtt. For dette er en betydelig taurinkilde. Og katter trenger taurin igjennom kosten.

Ellers er det bevist, at koffein motvirker tarmkreft p.g.a. treg mage, særlig ved fiberfattig kost. For du har sikkert merket, at etter et solid koffeininntak må en på ramma.

Koffein virker i synapsene, ved å bremse acetylcolinesterase å bryte ned acetylcolin. Som under milde omstendigheter virker oppkvikkende, men i alvorlige omstendigheter virker som nervegass.
Ingen som har noen ideer på bedre alternativer til koffein for energi/oppkvikning?
Sunn mat og drikke.
ginseng ?
Finnes urtedrikker fra helsekosten som gir energi
Sitat av Taurean Vis innlegg
Sunn mat og drikke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tenkte jeg ikke på det! Takk Taurean!

Forresten så var det spm mitt
Sist endret av KingJay; 5. november 2013 kl. 23:58.
Sitat av Masclet Vis innlegg
ginseng ?
Finnes urtedrikker fra helsekosten som gir energi
Vis hele sitatet...
Nah! Ser ikke poenget med å bruke mange hundrelapper, hvis ikke tusenlapper, på noe som har minimal virkning. Hvis virkning i det hele tatt. Dette ble tatt opp i tråden "energidrikk".
Kanel skal være oppkvikkende, men ett av (hoved)aromastoffene er kumarin, som er leverskadelig i store doser (kanel som krydder er helt trygt!).