Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4343
Hei, er en 18 år gammel gutt(fyller 19 i februar). Har endelig bestemt meg for å bli rusfri og har nå vært uten noe som helst i snart 2 uker. Har vært borti det meste man kan ta bortsett fra opiater, men har så og si vært avhengig av amfetamin i 2 år. Fra månden Mai til November(rundt den 7.-10.) var jeg nesten på hver dag..

Trodde egentlig ikke jeg skulle få noe særlig med abstinenser(fysisk og psykiske), men der tokk jeg KRAFTIG feil. Har ikke noe jobb eller skole, og sitter egentlig igjen med lite venner i hjembyen, noe jeg selfølgelig forstår er selvforskylt. Men lurte egentlig på om alle symptomene jeg opplever er vanlig:

-"Cravings" som kommer helt plutselig, får høy puls, blir veldig varm, å rastløs.
-Humørsvingniner(Sliter med å føle "vanlige" følelser)
-Veldig ufokusert
-Lite motivasjon
-Svimmelhet
-Høy puls har 138/81 og 110 i hvilepuls)
-Merkelige drømmer
-Spiser veldig mye
-Dårlig "sexdrive" vist dere skjønner :P


Skjønner jo at mange av disse symptomene er vanlige, men er ganske bekymret for svimmelheten og den høye pulsen. Og lurer egentlig på når alle disse symptomene vil gi seg, har lest noen plasser at det kan ta opp til 3 månder..
Er nok veldig vanelig dette her..
Sexdriven min blir ganske dårlig noen få dager uten hasj røyking tilogmed :P
Godt å høre men hva med svimmelhet å høyt blodtrykk/puls?
Det du lister opp høres ut som helt vanlig abstinens. Anbefaler deg å finne noe å fylle tomrommet med, aka hva som helst. Bare så du ikke kjeder deg. Det er ihvertfall da jeg har sprukket. Lykke til!
For å få et ordentlig svar ville jeg kontaktet fastlegen din, få med medisinsk kompetanse her.
Fastlegen din har taushetsplikt og han vil sikkert bare bli glad for at du prøver å slutte. Husk at han vil bare hjelpe deg.
Legetime er allerede bestilt, takk for raske svar Anbefaler alle som skal slutte med å være åpen mot familie og venner, hjalp meg veldig mye ihvertfall!
Har du spist mye piller?
Ja, ganske mye valium.
Sitat av Wrongdirection Vis innlegg
...
-Cravings" som kommer helt plutselig, får høy puls, blir veldig varm, å rastløs.
...
-Spiser veldig mye
...
Vis hele sitatet...
Det kan være at Citicoline - aka CDP-choline - hjelper på de to punktene over.

http://en.wikipedia.org/wiki/Citicoline

Cocaine dependence is associated with depleted dopamine levels in the central nervous system. In cocaine-dependent individuals citicoline increases brain dopamine levels and reduces cravings.[16] In the general population citicoline increases brain responses to food stimuli, specifically in the amygdala, insula, and lateral orbitofrontal cortex, which correlate with decreased appetite.
...
Citicoline enhances cellular communication by increasing the availability of neurotransmitters, including acetylcholine, norepinephrine, and dopamine
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt det i Norge, men det er billigere å kjøpe fra EU, i alle fall hvis du slipper mva. og avgift til posten. Send meg en PM hvis du trenger lenker

Litium kan også være interessant, her er en lang artikkel som jeg anbefaler deg å lese:

http://www.jacn.org/content/21/1/14.full

Relevant snutt:
In a placebo-controlled study with former drug users (mostly heroin and methamphetamines) [37], 24 subjects (16 males and 8 females, average age 29.4 ± 6.5 years) were randomly divided into two groups, one receiving 400 μg of lithium per day in yeast, the other placebo, for four weeks. All subjects completed weekly self-administered mood test questionnaires. In the Li group, the total (positive) mood test scores increased steadily during the four weeks of supplementation and specifically in the subcategories reflecting happiness, friendliness and energy. In the placebo group, the combined mood scores showed no consistent changes; the happiness scores actually declined.
Vis hele sitatet...
Litium står på legemiddellista, men det står eksplisitt litium karbonat. Jeg har importert litium orotat fra EU. Åpnet av tollen og det tok litt tid, men ingen problemer. Lever og nyre bør være i vater hvis du skal ta litium, men jeg tror ikke helsekostdosen på 5mg gjør så mye ugagn.
Props for at du har bestemt deg for å slutte!

Er på 4. dagen uten alkohol i dag, hadde alle abstinens symptomene du nevner der oppe, pluss ekstremt realistiske og syke/absurde drømmer.

Sitter å lekker som en sil (svetter ekstremt), så blir ikke fler dager uten på meg nå i denne omgangen, men målet mitt var ikke slutte helt, bare pause et par dager.
Begynn å trene eller noe i fritiden, så har du noe å gjøre i hvertfall. Det hjalp veldig da jeg sluttet å røyke. Om jeg ikke hadde trent, så hadde jeg nok savnet det mye mer. Og kanskje få deg noen venner som ikke ruser seg... Eventuelt folk som også har sluttet å ruse seg.
Bare finn noe å jobbe mot og bli opptatt av, så kommer forhåpentligvis motivasjonen på plass!
Symptomene dine høres ikke veldig alarmerende ut. Blodtrykket ditt er muligens oppe og svinger litt og kan forklare svimmelhet (blodtrykk på 138/81 er ikke veldig høyt - men høyere enn normalt for en gutt på 18 år).. Dette er typiske bieffekter av stimulans bruk - samme som høy hvilepuls. Stimulanser er svært dårlig for hjerte og blodomløp i så måte. Nå er det tid for å være snill med hjerte og blodomløp. Og da er cardio-trening noe du vil ha god effekt av. (vil hjelpe på humør og tiltakslyst også.). God apetitt er pluss. Spis sundt. Masse masse grønnt og frukt - og få i deg omega-fett (fisk, oljer osv).

Mulig lege kan gi deg betablockere i en overgangsperiode

Lykke til
Sist endret av Bearass; 20. november 2012 kl. 21:53.
Jeg har ikke så mye å komme med i denne tråden, annet enn at du er flink og modig. Stå på, dette klarer du.
Sitat av Wrongdirection Vis innlegg
Ja, ganske mye valium.
Vis hele sitatet...
Det ante meg, og jeg tror nok majoriteten av bivirkningene du opplever etter 2 uker er benzorelaterte.

Mtp amfetamin, hasj, etc så kan du nok se deg selv som ferdig med den vanskelige delen. Grattis.
Er nok bivirkninger etter bruken av benzodiazepinene. GABA reseptorene dine har blitt overstimulert av pillene. Kroppen reagerer ved å deaktivere reseptorene. Når du slutter å innta pillene, vil det oppstå en mangel av GABA. Når GABA ikke lenger klarer å påvirke nervesystemet i like stor grad, oppstår det bivirkninger i form av høy puls, hjertebank, søvnløshet, angst og mye svette. Hjernen din trenger tid til å produsere flere GABA reseptorer.

Det går nok over etter en uke eller to.
Wrongdirection - nå må du skifte nick!

Lykke til!
Det er helt standard alt sammen. Tar LANG tid å komme over det(i hvert fall for meg) Det er det som gjør at jeg har til stadig ''ramla'' utpå igjen og igjen. Kommer liksom aldri helt over kneika. Så Vær forberedt på at livet ditt kan bestå av mye tidlig kvelder framover, ikke noe lyst til å gjøre noe, men ikke noe lyst til å sitte stille heller. Sex drive'n min er helt sunket under jorda, kun på dop jeg blir kåt(fucked up? i know). Dit du er kommet nå er letteste delen når det gjelder å kutte peppern. Det er hvor forbanna kjedelig livet er uten dop helt plutslig. Alle de tinga jeg har gjort på peppern sliter jeg med å få tilbake vanlig interesse for. Feks Xbox har jeg spillte mye på stukern. Nå holder det med at jeg dæver engang på COD før jeg skrur av.

Les min historie her http://freak.no/forum/showthread.php...92#post2636792

Good Luck! Husk at ingen bryr seg om fortida di, folk bryr seg om hvem du er.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Er nok bivirkninger etter bruken av benzodiazepinene. GABA reseptorene dine har blitt overstimulert av pillene. Kroppen reagerer ved å deaktivere reseptorene. Når du slutter å innta pillene, vil det oppstå en mangel av GABA. Når GABA ikke lenger klarer å påvirke nervesystemet i like stor grad, oppstår det bivirkninger i form av høy puls, hjertebank, søvnløshet, angst og mye svette. Hjernen din trenger tid til å produsere flere GABA reseptorer.

Det går nok over etter en uke eller to.
Vis hele sitatet...

Tror også dette ka være problemet, gikk fort en 5-10 blå valium blandet med amfetamin og kombintert med alkohol om dagen de siste dagene før jeg sluttet men tror fremdeles jeg skal dra til legen å sjekke hjertet målte pulsen osv i dag. var 142/82 og 102 i puls. Virker som pulsen er på vei ned, med blodtrykket ser ikke helt sundt ut vist jeg ikke tar helt feil.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Wrongdirection - nå må du skifte nick!

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hehe, ja er kanskje på tide Men er jo fort gjort å havne ut igjen, men merker det hjelper å fylle tiden med noe annet.
Vær forsiktig, benzoer er ett av de rusmidlene med kraftigste abstinenser, er du uforsiktig og slutter brått etter lang avhengighet kan du bokstavelig talt dø av abstinensene.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Skjønner hvis du ser på det som uaktuellt, men fastlegen din har taushetsplikt og kan hjelpe deg med svar på dette og annet rundt det å bli rusfri. Ellers masse lykke til, stå på, mann!
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Ettersom du bare har vært rusfri i 2 ukers tid tar det fortsatt tid og bli "normal" igjen...dager uker måned... det vill tiden vise.

Kom inn i en vanlig døgn rytme, kjøp b-vitaminer og kom inn i en vanlig syklus med skole eller jobb så faller ting på plass av seg selv om du jobber for det. Å slutte med rus etter en lang periode er ikke lett abstinenser dårlig søvn humørsvingninger høy puls osv kan vare en kort periode det gjør det som regrl med alle som velger og slutte.

Ville ikke gått for medesinsk hjelp fra lege forsåvidt da er du jo ikke rusfri mitt tips er og bare ri stormen ut, vanlig lege sjekk hvis du er nervøs for pulsen kan kanskje være greit om du føler det er såpass ille at det er behov for det.... men av erfaring sier jeg det er normalt...avrusning er som sagt ingen artig greie.

Lykketil.
Uten at jeg skal gå inn på min historie... Å trene gjorde underverker for meg, etter at den jævligste første perioden hadde gitt seg. Det samme gjorde det å spise 'relativt' sunt og lykke til!
Trening er mer effektivt enn allverdens psykologer! Anbefales virkelig, både for å få kroppen i form, men også for å få hodet på riktig plass.