Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 10877
Men trenger du beef jerky? Med prisene som er er her til lands på slike produkter så er det en kostbar vane.

Kan du ikke bare lage store middagsporsjoner også spise rester neste dag på jobb? Deilig med kaldt restekjøtt. Spiser du aldri feks kalde koteletter, kald kylling eller kald ribbe? Skikkelig snacks jo. Eller kanskje du liker kald laks, ørret eller makrell? Er jo seriøst bra kilder til det gode fettet omega 3. Og fisk også er digg å knaske på som kald restemat. Og ennå bedre med en kladd sæterrømme til.

Om du skal spise grønnsaker og meieriprodukter så går du vel egentlig utenfor selve grunntanken bak kjøtt-dietten? Da passer kanskje Keto bedre? På keto kan du spise endel grønnsaker sålenge du velger de med lav glykemisk indeks.

Du ender jo opp i ketose både på kjøtt-diett og ketose, altså der kroppen forbrenner fett fra fettcellene i kroppen fordi kroppen er tømt for karbohydrater. Når du spiser under 20 gram karbo per døgn så må kroppen lage nødvendig karbo fra proteinet. Begge disse kan du ha rimelig stort fettinntak.
Tenkte å nevne diverse ting som er verdt å vite hvis man vurderer å begynne på et slikt kosthold.

- Ikke undervurder hvor mye fett du trenger. Få tak i rent fett av enten storfe, lam eller svin. Nyrefett er foretrukket da det har nøytral smak og holder seg fast i romtemperatur. Dette kalles ister hos svin, og gjerne talg eller nyretalg hos storfe/lam. Et ideelt måltid består av ca 1/3 fett og resten protein, gjerne en porsjon innmat som lever o.l. også. Alternativt kan du få tak i upasteurisert smør, jeg fant det på tidsporten.no. Andre fettkilder kan være eggeplommer og ost (helst upasteurisert). Rent fett fra dyr er desidert billigst, og gjerne det folk flest har minst problemer med fordøyelsesmessig.
Kjøttstykker jeg ikke ville tilsatt mer fett til er bryst/bibringe, høyrygg og ribbe. Her er gjerne 1/3 eller mer av vekten rent fett, men det gjelder ikke alltid så ta det på øyemål.

- Sjømat som makrell, sild, sardiner, torskelever, rogn og skalldyr er nyttige næringskilder. Spiser selv østers relativt ofte, anbefales! Torskelever kan forøvrig fåes på hermetikk når det ikke er i sesong. Finner det bl. a. hos Meny.

- Innmat er en genial måte å senke prisen på samt å øke næringsinnholdet i kostholdet ditt. Du trenger også gjerne mindre porsjoner for å bli mett. Anbefaler selv lammelever, kalvenyrer, kalvelever, oksehjerte og oksetunge hvis du kjøper konvensjonelt kjøtt. Får du tak i økologisk kan du legge til kyllinglever og storfelever. Disse er ofte bitre om de ikke er økologisk / grassfed.
Sist endret av andlov5000; 26. mai 2019 kl. 16:56.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
spist mye kaldt kjøtt og ikke noe problem, men tar heller å krydrer og føler noe kjøtt om jeg kan. evt varmer på jobben. ble lei kalde middager etter en periode med heavy bulking og mye av de samme måltidene 6-7x hver dag og av og til samme rett flere dager på rad. men bare har ny er godt og mye energi. kan jo lett lages selv med litt innsats. får se hva som skjer. er litt for glad i mat ti, å gå på diett. har spist alt mulig det siste året, men i steden trent få 60t mnd for å kunne spise mye godt hehe. var værdt det for meg. gått ned sakte og sundt føler jeg. vært syk i 2 uker nå med lite trening og en del trøste mat, men nesten ikke gått opp fordi vekttapet mitt har vært så langsomt og naturlig og at kroppen har begynt å venne seg til den nye kropps sammensettingen.
For å ha nevnt det: Det er svært sterke holdepunkter for at dietter med mye rødt kjøtt øker risikoen signifikant (35 % (10 % -70 %) økning i risiko) for ulike typer kreft. Økningen er tilsvarende eller større enn risikoøkningen ved røyking. Assosiasjonen er spesielt sterk for kolorektal kreft, altså kreft i rektum og tykktarm, men det er også assosiert med bukspyttkjertelkreft (jævligste typen kreft mennesker kan få) og lungekreft.

Med det sagt så er det ikke etablert en mekanistisk forklaringsmodell, og noe forskning er tvetydig. Likevel anbefaler nyere retningslinjer at man kutter drastisk i inntaket av rødt og prosessert kjøtt.
Nei det er fortsatt farligere å røyke enn å spise rødt kjøtt. Står faktisk svart på hvitt på kreftforenings sider.

Gevinsten av en diett med mye kjøtt virker jo å være spesielt stor for folk med kroniske lidelser av ymse slag. Da kan det være at folk er villig til å ta en kalkulert risiko likevel, feks for å bedre andre livshemmende plager eller redusere smerter. Det er jo heller ikke sakt at en kjøttdiett må være evigvarende. Noen trenger kanskje dietten for å avdekke hvilken annen mat det faktisk kan spise, eller føler de bør ta å sjekke ut kjøtt-dietten selv for å bukt med noe annet.

Dessuten er det mye den enkelte kan gjøre for å redusere risikoen for kreft. En kan skaffe så bra kjøttvarer som økonomien tillater. En kan øke inntaktet av fet fisk, kylling, and og vilt etc og dermed redusere inntaket av det vi betegner som rødt kjøtt, altså lam, svin og storfe. Kutte ut behandlet kjøtt, som skinke, bacon salami etc. Det vil gjøre det mulig å stå i carnivore dietten med redusert risiko for kreft.

Nå er det jo heller ikke slik at det konkret er slått fast at det er rødt kjøtt alene som gir økt kreftfare. Det kan også ha med måten vi tradisjonelt tilbereder rødt kjøtt. Feks grilling og steking på høy varme. Vi vet at høy varme under tilberedning øker kreftfaren. Her kan sous vide tilberedning bidra til å minske risikoen. Eller rett og slett langtidskoke kjøttet i større grad fremfor å alltid steke eller grille.

Det vi vet mindre om er hvordan mye rødt kjøtt alene virker på kroppen kontra mye rødt kjøtt sammen med ordinære matgrupper. Det vi vet er at på kjøtt-diett så minskes feks behovet for C-vitamin. Som er en antioksidtant. Hva skjer når vi bare spiser kjøtt som gjør at vi trenger mindre c-vitaminer? Blir det mindre frie radikaler i kroppen? Frie radikaler har vært linket til kreft. Og kan frie radikaler oppstå som følge av inntak av feks frukt og grønt? Kan reduksjon i frie radikaler faktisk være det gjør at rødt kjøtt på en ren kjøtt diett kanskje ikke øker kreft faren likevel?

Dette med kjøtt-diett er såpass nytt at det ikke er grundige studier på dette. Og kanskje vil det aldri komme. For som samfunn er det jo en dårlig løsning om svært mange bare spiser kjøtt. Folk får tenke over hva som er akseptabel risiko, også får de vurdere hvilke tiltak de vil gjøre for å redusere denne risikoen. Sous vide og kort varmebehandling på høyere temperatur. Mindre rødt kjøtt. Mer fugl og vilt. Eller bare spise mer fisk.

Eller kanskje noen blåser i økt kreftfare sålenge de får redusert smerter, får økt bevegelighet eller mindre plager av eksem eller psoriasis.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ok, så denne tråden har vært både en inspirasjon men også en tråd som har skapt mye frustrasjon. Det å forsøke å lese seg opp på carnivore livsstilen eller keto er vrient. For det virker som folk er i enten-eller leirene. Og det er nok mye info som legges ut primært for å skape klikk, få opp besøkstall eller sørge for mer viewings. Det er også en endeløs strøm av resirkulert informasjon, gjerne info som gies litt leppestift og make-up men som egentlig er det samme mange andre publiserte way back when.

Er ikke helt der at jeg starter på carnivore, men merker jeg får lyst å teste keto. Og straks en søker på keto så dukker begrep som fett-kaffe opp. Gjerne med produsentnavnet-så-kaffe bak. Og jeg faller for teorien om bulletproof coffee og whatever. Så det kommer jeg til å teste.

Men alle snakker om grass-fed-butter. Såvidt jeg kan finne så har vi ikke noe slikt i Norge. Og ikke i Sverige heller. Tine har økologisk smør, men på spørsmål til Tine så var svaret at ja, kyrne spiser også kraftfor og ikke kun gress.

Teorien bak hysteriet rundt gras-fed-butter synes å være at toksider fra kosten til dyra lettere setter seg i fettet til dyrene. Har ikke kunnskap til å vurdere om dette stemmer. Det kan virke plausibelt, men er det korrekt? Og vil det da også automatisk gjelde for melka, altså vil melka som blir til fløte som blir til smør også ha forhøyet oppsamling av toksider fra kyr som spiser mye kraftfor kontra kyr som bare spiser gress?

Bør en ha gras-fed-smør eller klarer man seg med økologisk smør? Eller helt ordinært tine-smør til under halve prisen? I denne tjukkas-kaffen skal det også en god klunk kokosolje i tillegg til smør. Og helst litt mct olje. Det blir kostbare kaffekopper. Tjukkas-kaffen vil jo hjelpe med å få opp fettprosenten på maten, slik at en slipper å spise enorme porsjoner. Men er det verdt kostnaden eller er ordinært tine smør mer enn godt nok?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ok, så denne tråden har vært både en inspirasjon men også en tråd som har skapt mye frustrasjon. Det å forsøke å lese seg opp på carnivore livsstilen eller keto er vrient. For det virker som folk er i enten-eller leirene. Og det er nok mye info som legges ut primært for å skape klikk, få opp besøkstall eller sørge for mer viewings. Det er også en endeløs strøm av resirkulert informasjon, gjerne info som gies litt leppestift og make-up men som egentlig er det samme mange andre publiserte way back when.

Er ikke helt der at jeg starter på carnivore, men merker jeg får lyst å teste keto. Og straks en søker på keto så dukker begrep som fett-kaffe opp. Gjerne med produsentnavnet-så-kaffe bak. Og jeg faller for teorien om bulletproof coffee og whatever. Så det kommer jeg til å teste.

Men alle snakker om grass-fed-butter. Såvidt jeg kan finne så har vi ikke noe slikt i Norge. Og ikke i Sverige heller. Tine har økologisk smør, men på spørsmål til Tine så var svaret at ja, kyrne spiser også kraftfor og ikke kun gress.

Teorien bak hysteriet rundt gras-fed-butter synes å være at toksider fra kosten til dyra lettere setter seg i fettet til dyrene. Har ikke kunnskap til å vurdere om dette stemmer. Det kan virke plausibelt, men er det korrekt? Og vil det da også automatisk gjelde for melka, altså vil melka som blir til fløte som blir til smør også ha forhøyet oppsamling av toksider fra kyr som spiser mye kraftfor kontra kyr som bare spiser gress?

Bør en ha gras-fed-smør eller klarer man seg med økologisk smør? Eller helt ordinært tine-smør til under halve prisen? I denne tjukkas-kaffen skal det også en god klunk kokosolje i tillegg til smør. Og helst litt mct olje. Det blir kostbare kaffekopper. Tjukkas-kaffen vil jo hjelpe med å få opp fettprosenten på maten, slik at en slipper å spise enorme porsjoner. Men er det verdt kostnaden eller er ordinært tine smør mer enn godt nok?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut tidsporten.no, der har de gressforet smør fra råmelk (upasteurisert) fra Frankrike og Sveits, samt div råmelk oster. Du trenger ikke smør hvis du finner en annen fettkilde, det er bare et av mange eksempler på en god fettkilde (med mindre du er intolerant, noe jeg mistenker at jeg er)

Hvis valget står mellom carnivore og keto så er det vesentlige med begge kostholdene at du er i ketose slik at kroppen brenner fett fremfor glukose/sukker og at du spiser ting du ikke reagerer negativt på. Poenger er å minimere inflamasjon.
Omtrent 80% av kaloriene dine bør komme fra fett (1g fett har 9g kalorier, 1g protein har 4g kalorier). Keto er definitivt mer vennlig for sosiale sammenkomster, men min erfaring er at siden du forsatt er tillatt små mengder karbohydrater er det vanskelig å bli helt kvitt søtsuget dersom dette har vært et problem for deg tidligere.

Selv er jeg forsatt carnivore med fokus på å tilsette fett der det er nødvendig. Hvis jeg spiser magert kjøtt uten å tilsette fett stiger blodsukkeret og jeg føler meg småtrøtt etter et måltid Eksempler på hva jeg spiser ila en vilkårlig dag denne uka:

Frokost:
- 100g nyrefett/talg fra storfe
- 150g stekt lammelever

Lunch:
- 200g kokt svinebog
- 75g beinmarg

Middag:
- 100g nyrefett fra storfe
- 150g lammelår
Sist endret av andlov5000; 20. juni 2019 kl. 04:10.