Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1578
Er det mulig å legge inn nedlastede GPX-filer i mobilen og bruke Google Maps på samme måte som en Oregon?
Finnes det evt. andre muligheter der man slipper å navigere etter en knøttliten skjerm som man må ha lupe for å lese?
Bruker disse appene mye data mens man søker på et kart? Jeg bruker kontantkort på mobilen, så det blir temmelig dyrt dersom det går mange MB på et søk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er det du skal? Kartapplikasjon eller gå etter waypoints? GPX er i utgangspunktet ruter eller waypoints, som kan leggast oppå eit kart.

Og kva slags søk er det du snakker om?
Sist endret av vidarlo; 6. april 2019 kl. 15:20.
Jeg bruker Norgeskart friluftsliv. Du kan importere GPX, lagre kartlag offline etc. Koster 59 kroner i året for alle funksjoner, men er også nokså rikholdig uten abb. Merk at appen kan bruke en del batteri, det er langt fra alle situasjoner hvor den er den mest fornuftige løsningen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva er det du skal? Kartapplikasjon eller gå etter waypoints? GPX er i utgangspunktet ruter eller waypoints, som kan leggast oppå eit kart.

Og kva slags søk er det du snakker om?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på å søke etter steder på et kart og legge igjen spor. Jeg har lastet ned en ny prøveversjon av BackCountry Navigator. Den er omtalt som en meget god app og koster noen kroner, men den oppgraderte versjonen ligger nå ute for gratis nedlasting som prøveversjon.

Jeg innstallerte Topic Norway på denne, men når jeg slår av WiFi så forsvinner kartet selv om jeg klikker på "offline"-funksjonen i appen..
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg bruker Norgeskart friluftsliv. Du kan importere GPX, lagre kartlag offline etc. Koster 59 kroner i året for alle funksjoner, men er også nokså rikholdig uten abb. Merk at appen kan bruke en del batteri, det er langt fra alle situasjoner hvor den er den mest fornuftige løsningen.
Vis hele sitatet...
Norges kart er kongen av enkle og funksjonelle kart og GPS løsninger på tlf her til lands 😃
Norgeskart er bra! Men noe som kanskje er omtrent like bra, er OSMAnd. Betaler en for OSMAnd +, så har en også uendelig med med kartnedlastinger ++. Du kan også få med Wikipedia-markeringer på kartet og høydekurver. Du kan da lagre kart for hele verden på din enhet (telefon eller nettbrett). Kartet som lastes ned er Open Street Map. Men du kan også fint bruke Norgeskart som kartlag der også, men dette kartet kan du da ikke lagre på enheten på samme måte.
Har du problemer med kredittverdighet? Ikke at vi har noe med det å gjøre.. ..men du har trossalt kontantkort?

Telia har pakker som er akkurat som vanlig abo. bortsett fra man må fylle på kontant for å ringe nr som betaler. Altså får du samme datapakker som mange abo. har i dag.

OneCall har også noe som heter CTRL, der får du det nesten som et vanlig abo. som nevnt over, bare at du får regninger på abo. og ikke trenger å kjøpe påfyllingspakker ute.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Har du problemer med kredittverdighet? Ikke at vi har noe med det å gjøre.. ..men du har trossalt kontantkort?

Telia har pakker som er akkurat som vanlig abo. bortsett fra man må fylle på kontant for å ringe nr som betaler. Altså får du samme datapakker som mange abo. har i dag.

OneCall har også noe som heter CTRL, der får du det nesten som et vanlig abo. som nevnt over, bare at du får regninger på abo. og ikke trenger å kjøpe påfyllingspakker ute.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen kredittproblemer, men siden jeg har fasttelefon i tillegg, så bruker jeg mobilen så skjelden at det lønner seg med kontantkort for meg.

Hvordan fungerer de alternativene du nevnte? Betaler man et fast månedsavgift der?