Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2932
Noen her som er dyktige til og sveise med TIG?

Har et Weco discovery 150 TP apparat (opprinnelig MMA/pinnesveis apparat) som har egen bryter hvor en kan velge mellom MMA og TIG. Vet at alle MMA-apparater kan konverteres til TIG. Har anskaffet TIG-torch kit samt argon gass.

Jeg kan regulere amper, puls eller ikke pulsfunksjon (føler pulsfunksjonen gjør sveisingen lettere, uten at jeg faktisk vet hvordan den virker da det ikke står forklart i manualen og ei heller har noen valgmuligheter).

Det jeg sliter med er sveising av rustfritt stål av ulik tykkelse. Hva anbefaler dere av amper, filler rod (usikker på hva det kalles på norsk, tilsettingmateriale?) og elektrodetykkelse.

Konkret så sliter jeg med sveising av 3 mm stål mot 1.2 mm stål. Vet jeg må fokusere lysbuen mot stål med tykt gods, men får det ikke til. Har både 1 mm og 1.6 filler rods og elektroder.
Hvilken amper anbefales det? Bør jeg "wigggle" torchen? Får ikke "poolen" til og flyte fint utover mellom det som skal sammenføyes. Sliter med både hull og stål som bøyes. Dette er ikke et problem på stål med lik tykkelse.

Any tips? Er snart tom for både gass og emner og øve meg på.
1.2 er veldig tynt. Prøv 40 amp. Uten tilsett. Med veldig spiss wolfram elektrode. Å bare smelt det sammen. Hvordan var du satt sammen platene har litt og si på sveise metoden. Legg ut ett bilde
Takk for tips. Er butt weld det er snakk om. Har definitivt brukt for mye amp, var vel nermere 70 ampere på det meste. Har ikke bilder for hånd.
1 mm eller 1.6 mm elektrode du anbefaler. Har prøvd og slipe de så spisse som mulig.
Sist endret av per-ulv; 1. mars 2019 kl. 18:51.
Dersom du ikke klarer å konsentrere lysbuen kan det komme av dårlig slipt wolframelektrode. Hvilken farge elektrode bruker du? Får å unngå at tynnplater slår seg under sveising må du punktsveise i begge ender, og i midten. Deretter må du sveise i korte etapper, en liten larve på venstre siden, så en på høyre, osv. Pass på at materialtet ikke blir veldig varmt på den ene siden, mens det er kaldt på den andre. Når du sveiser må du få et flytende smeltebad på begge platene, også dyppe sveisetråden i badet så det flyter imellom og sammenføyer platene. For å klare å få smelt på begge platene må du som regel pendle med pistolen. Har ikke sveist så mye rustfritt, men puls skal visst være en fordel på rustfritt stål. Når du sveiser plater med forskjellig tykkelse må du bruke elektrode, tråd, og strømstyrke som passer til den tynneste plata. Tabeller for dette finnes i massevis på nett. Bruker du nok gass?
Sist endret av maniiac; 1. mars 2019 kl. 18:56.
Tror lysbuen er grei, føler selv den går dit jeg sikter og er stabil. Er dog ingen ekspert på dette og elektroden slipes med drill og båndsliper.

Husker ikke farge i hodet, brukte opprinnelig elektrode med thorium, men nå har jeg akkurat fått nye som er uten. Enten gull eller gule i merking.

Problemet er at jeg ikke har greid og punkte sammen. Mye av dette skyldes at jeg startet med å prøve og sveise ulik tykkelse, noe som igjen resulterte i alt for stor avstand mellom lysbue og gods. Gikk over til stål av lik tykkelse og holdt lysbuen nesten helt mot godset og ting gikk mye bedre.

Takk for at du sier det med og stille inn alt mot minste tykkelse, det er garantert største feilen jeg gjorde. Alle tabeller jeg fant viste innstillinger for sammenføyning av gods med lik tykkelse, så ble usikker og økte strømmen.

Tror jeg bruker nok gass. Sveiser med #6 kopp og bruker litt over 6 lpm.

Beklager knotete formuleringer, er på ferie Russland. Forum + telefon + vodka = småstress.

En annen ting, syrebehandler dere stålet etter sveising eller polerer dere? Eventuelt hva syrebehandles det med og hvor kan den det skaffes?
Sist endret av per-ulv; 1. mars 2019 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv deg på en kilsveis som trening. Spiller ikke noe veldig stor rolle hvor tykk wolfram du bruker. Får fint å sveise det du skal med 2,4mm tykk wolfram. Pleier og bruke mere gass en du gjør. Ca 18 liter i minuttet. Men så lenge du ikke får porer eller at wolframmen brenner opp så kan du sikkert bare ha den på det du har. Ta deg en tur på YouTube. Søk walking the cup. Veldig grei metode og bruke når du er nybegynner. Vist du har muligheten til og stille dette på apparatet ditt så burde du stille det inn sånn at gassen begynner 1 sekund før lysbuen tennes og at den fortsetter 1 sekund etter lysbuen er slukket. Når du bruker tilsett så hold også denne inni gassen etter at du har stoppet lys buen. Ellers ender du opp med og starte neste sveis med forurensing på tuppen av pinnen. Den røde wolframmen med thorium er den beste mener jeg. Er ikke farlig å sveise med. Det er slipingen du skal være litt forsiktig med. Lykke til. Legg ut ett bilde en gang du har anledning og begynner og få dreisen på det
Skal øve meg på kilsveis. Har ei 3 mm plate som er søppel etter st jeg knotet det skikkelig til. Skal kappe opp den og bruke den som emne til og øve med..

Tror ikke jeg har porer i sveisene mine. Dog usikker. Fant et bilde på telefonen. Ikke det beste, men du kan sikkert bedømme det, og eventuelt komme med noen pointers ut ifra det?

Skal sjekke ut walking the cup!

Alt er manuelt på apparatet. Scratch start på lysbue og gasstilførsel må åpnes/stenges av meg. Så sveisene og elektroden har alltid fått pre og post gas. Har pleid og løftet elektroden til buen slukkes for så og føre den over slutten på sveisen noen sekunder før jeg har kuttet gasstilførselen.

Takk for tips om å holde tilsettet inn i gassen. Det skal jeg huske!

Har brukt støvmaske når jeg slipte thorium-elektroden. Vet ikke hvorfor jeg ikke bestilte lik elektrode nå.

Og seriøst, takk til dere som har tatt dere tid til og hjelpe meg. Har mye jeg skal prøve ut når jeg kommer til garasjen!

Heisann. Har sertifikater på TIG sveising, så gjerne send pm om konkretes spørmål.
Ser du spør om etter sveising, dog dette er ikke min jobb.
Behandlingen kommer an på hvor stålet skal brukes. Syrebehandling er desidert best, og det vi bruker mest, men dette er offshore produkter og kaikonstruksjoner.
Hjemme polerer jeg bare, feks eksosanlegg, låverørlegging etc. Polerer med slipepapir på vinkesliper, veldig pent.
Husk og ikke bruke slipskive/kappeskive på rustfritt, og ikke bruk samme utstyr som har vært borti stål når du holder på å behandle rustfritt. Dette setter seg og ruster.
Det er radioaktivt det som kommer ut fra elektroden, så hold pusten eller skaff deg skikkelig luftmaske/gassmaske, ikke bare støv.
Supert Blixus. Da går jeg for sliping av stål.

Vent litt, ikke bruke kappskive? Jeg har ikke båndsag tilgjengelig, hvordan bør jeg da kappe og tilpasse emner? Var klar over at jeg ikke må bruke filer/skiver og annet utstyr som har vært i kontakt med andre stålkvaliteter.

Stemmer, sliping av thorium er ikke helt bra slik jeg har holdt på. Slipper og tenke mer på det nå, har gått bort ifra thorium elektrode.

Plutselig dukket det opp en PM skal du se
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hei, jeg er også en «noob» men har noe av samme oppsett som deg bare med kemppi MMA 150 elns som jeg kjøpte TIG slangepakke til. Den første feilen jeg gjorde var å ikke bytte polaritering. Når du TIG sveiser med likestrøm skal godset du sveiser ha + polaritet og wolframen ha -. Men du har nok gjort riktig siden du har fått sveist litt uten å brenne opp wolframmen hele tiden.
Hehe, akkurat det med polaritet stod beskrevet i manualen. Gjorde mange andre nybegynner tabber, og gjør fortsatt mye rart. Men fy flate så moro det er da jeg endelig "løsnet" litt
Formulerte meg litt vel dårlig. Beklager.
Gjerne bruk kappeskive (1-2mm), med god pussing etterpå, helst med flappdisk. Bruk gjerne stålbørste på sveisene etterpå, da blir det pent.
Disse eldre slipeskivene, typ disse:
" https://www.verkter.no/slipe-skjaere...x4-mm-stk.html "
anbefaler jeg ikke å bruke på rustfritt, ettersom stålet setter seg. Sett gang på gang at folk bruke disse, og et par uker etterpå er det gjennomrustet.

Driver både med sammensetting og bearbeiding av alle typer stål, så bare til å spør!
Ikke noe og beklage, bare glad jeg får bekreftet det jeg lurer på.

Skal ta turen innom biltema, regner med jeg finner det meste til både kapping, sliping og polering der.

Og det med rusting er jeg klar over, gjorde den tabben da jeg sveiste sammen mitt første HB-apparat. En sveis ble det brukt en rundell på, eller hva enn det heter, som hadde vært brukt på annet enn rustfritt. Alltid sånn med meg, learning the hard way.
Sist endret av per-ulv; 3. mars 2019 kl. 12:37.
Skal sveise en kvadratisk beholder i RF. Hvordan gjør jeg det rent praktisk med bakgass? Bør jeg punkte sammen hele kvadratet for så og purge godt med argon, eller er det en annen lur måte og gjøre dette på? Føler egentlig at jeg svarte meg selv, men venter til jeg får svar fra proffene.
På 1mm plater trenger du å være ganske så stødig på handa for å få til. 3mm plater blir noe helt annet, da bruker jeg ca 60-70 amp, med mindre det er rør. Start lavt og prøv deg fram å skru oppover amper, og se på smeltebadet. Pendler du? For meg så er "U-pendling" det aller enkleste, lag en U under hverandre og bruk ca et halvt sekund imellom Den rette linka i U'en til du drar den nedover.
Jeg er ingen proff, men har gått VG3 i sveisefaget, og jobbet litt med det.

Viss det ikke er store krav til gjennomsveis så går det fint å bare smelte det i sammen ja, uten tilsatstråd, det var slik jeg først fikk tekken på å sveise rustfritt. Wolframen kan du slipe litt spissere med rusfritt, men ikke mindre enn 25 grader. Og ikke større enn 35 grader.

En kvadratisk beholder, trenger ikke du bakgass, da du sliper 45 graders vinkel på platene, er nøye med å punkte, uten mellomrom. Utvendig kilsveis. Jo tynnere jo fortere slår det seg så kan være nytting å sveise fast hele greia i en jigg.
Sist endret av fjellape; 5. mars 2019 kl. 17:59.
Er 3 mm plater det er snakk om på den kvadratiske beholderen.
Er ikke mye jeg har sveiset enda, så vet ikke helt hva jeg skal kalle det jeg holder på med. Muligens det er noe pendling, men skal prøve meg på det. Har sett på YouTube vedrørende walking the cup. Skal øve litt før jeg går til verks.

Så for meg og slipe til ca 45 graders vinkel på platene, men det blir bare omtrentlig, siden det blir frihåndssliping. Skal sørge for og punkte alt slikt at det ikke er glippe mellom platene.
Hei.
Gjerne sleng med et bilde av det du har, hvordan det skal se ut og hva du skal med konstruksjonen, så blir det lettere for oss å hjelpe!

Som "fjellape" nevnte. Å lage en jigg, eller slags form for støtter hjelper mye når man er nybegynner, også som mer avansert.
Foreksempel;
Kapp i 45 grader, sett dem inntil, når du er fornøyd, så punkter du noen brikker rundt slik at det ikke flytter på seg. Evt. Tvinge dem ilag.

"Walking the cup" er en fin teknikk, men ikke noe du bør starte med først. Det som er viktigst i begynnelsen er å gjøre det selv og finne ut hvordan smeltebadet skal se ut, og hvilken teknikk du selv er best med. Å vite hva du skal se etter for å få et fint mønster og god sammenføyning er nummer 1.
Jeg personlig sveiser i "frekvenser", og skifter lengde og varighet etter hvordan smeltebadet ser ut, og hvordan sveisen legger seg på metallet.
Dette er Rustfritt, så det trekker seg mye mer enn vanlig stål uansett. Alltid heft alt sammen først, gjerne på steder det logikken tilsier at du kan vrenge litt på konstruksjonen, deretter lås det fast med litt større hefter.
Sjekk alltid diagonal på kvadrater før du sveiser!
Vist ikke konstruksjonen skal tåle allverdens,så hadde jeg ikke slipt platene i 45grader. Hadde lakt platene hjørne i hjørne så du får en naturlig fuge å fylle opp. Dette er Mye enklere og kan bli veldig pent.
Skal få lastet opp bilder, men det blir ikke før tidligst mandag. Er langt fra garasjen for øyeblikket.

Har ikke stort og lage jigg av. Ser for meg punting, sjekke med vinkelhjern, banne, hamre og punkte til jeg har 90 grader. Og ja, skal huske og sjekke at diagonalene er like

Mange gode tips her. Har mye jeg skal prøve ut og holde øye med når jeg setter i gang.

Og nei, dette skal ikke utsettes for krefter. Kun en liten tank på 8 liter som skal holde på væske samt være tett. Kvadratet er på (20*20*20)cm, så er ikke store tassen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
per-ulv's Avatar
Trådstarter
Fikk lekt meg litt i går. Gikk greit og sveise tanken. Største utfordringen var topplanten, for den hadde jeg på et tidligere tidspunkt prøvd og sveise på en tri-clamp. Det var før jeg hadde fått til og sveist noe som helst, så hele platen var meget lite jevn, samt et brent hull. Rettet platen etter beste evne og fylte opp hullet. Ble greit nok.
Måtte bruke filler rod der hvor det var glippe på noen mm.






Ikke noen sveiser, men det går fremover.
Sliter dog fortsatt med sveising av tynnvegget gods. Slipte elektroden spiss, stilt amp ned til ca 30. Ikke sjans til få smeltebad. Øker jeg jeg amp skjer det fortsatt ikke stort. Så enten brenner jeg hull, eller så får jeg ikke smeltebad. Må få det til!

Er tom for gass nå, men neste gang jeg skal ut i garasjen skal jeg ta bilde av slipt elektorde, så får jeg litt feed back på den.
Du er værtfall inne på noe. Gøy og se. Artig at du fortsatt oppdaterer tråden. Hvordan satt du platene sammen? Hjørne hjørne som jeg foreslo eller fuget du dem i 45grader? Når jeg sveiser 3 mm plater hjørne hjørne så bruker jeg gjerne 80 til 100 amp. Men da må du gå veldig fort. Så mye smartere å begynne litt lavt. Men 30 blir lite. 50 burde være rimelig greit for en ny begynner
https://goo.gl/images/brg5hp
Sist endret av Myoxocephalus; 15. mars 2019 kl. 22:05. Grunn: dp
per-ulv's Avatar
Trådstarter
Hehe, er klar over at jeg har mye og gå på, men faen det føles så delig når smeltebadet flyter "fint og en fører elektroden dit en vil"
Tok og la alt hjørne mot hjøre og benket opp etter beste evne. Platene på tanken var 3 mm, så de sveiste jeg på ca 80 amp, så økte jeg til 90 når jeg fikk opp dampen. Legger ut bilde av sveis før sliping, så kan du se hvordan varmen har spred seg. Har ikke peling på og tolke disse bildene. (For mye strøm, for liten hastighet, osv).

Her har jeg klønet med både filler rod og kun brukt elektroden. Aner ikke om "fargekaretet" kan si så mye


Er 1.2 mm rør jeg sliter med og sveise mot 3 mm plate (med 30 - 40 amp). Enten brenner jeg hull (over 40 amp) eller så får jeg ikke smeltebad. Er her jeg skal legge ut bilde av slipt elektrode for å få tilbakemelding på om det er den som er på trynet med sliping. Bilde av det kommer neste gang jeg har mulighet til å sveise litt.
Ellers, burde jeg bygge meg en fotpedal, slik at jeg kan justere amp med den? Vil det gjøre det lettere?

Og, jeg føler jeg må oppdatere tråden da jeg har fått så mange konkrete og presise tips, enkelte her på bruket har brukt endel tid på å svare meg. Minste jeg kan gjøre er og gjengjelde tjenesten.

Beklager skriveleifer.
Sist endret av per-ulv; 15. mars 2019 kl. 22:58.
Det nede til venstre ser faktisk ganske bra ut. Men for meg ser det ut som at det er en kilsveis du har sveist. Vist du ser på linken over så ser du hva jeg mener med hjørne hjørne og prøver det. Og er den plata i bunnen av bilde 3mm? Fot pedal hadde jeg ikke hatt bry til å bruke. Kan du legge ut bilde av panelet på TIG apparatet. Du kan stille det inn sånn at lysbuen kun et tent mens du holder inne knappen. Vist du bruker den funksjonen så kan du kontrolere strøm styrken med knappen. Ved å slippe knappen la lysbuen roe seg litt og så trykke igjen. Vanskelig og forklare pleier ofte og gjøre det selv. Da kan apparatet stå på 200amp selv om du skal sveise noe som er tynt. Men det krever litt trening.
per-ulv's Avatar
Trådstarter
Akkurat på det nederste bildet er en liten kilsveis i nedre sveis da jeg ikke tenkte meg godt nok om når jeg punktet platene sammen. Fikk da to plater som det stakk litt ut av, om du skjønner?

Alle platene i tanken er på 3 mm.

Har ikke apparatet her, så får ikke ut noe bilde. Men alt jeg kan er og flippe en bryter som velger mellom pinnesveis, tig og tig med puls (ikke mulighet til og justere pulsfunksjonen), samt stille amper. That's it. Så tror ikke jeg kan operere apparatet slik du beskriver.
Fant bilde på Google. Nei du har ikke den funksjonen. Men på der 1.2 mm røret. Så må du prøve og tenne lysbuen og konsentrere den kun mot 3 mm platen til den smelter for så og bevege deg rolig bort mot røret. Her kan du bare glemme og bruke noe tilsett. Bare smelte det sammen. Burde gå fint med 50 amp. Det er her walking det cup teknikken er veldig grei. Støtt porselenet mot platen og røret. Så går nok det greit med litt trening. Men vil anbefale deg og prøve og få tak i noe litt tykkere og jobbe med i begynnelsen. Tig sveising er kjempe morsomt når man begynner og beherske det.
per-ulv's Avatar
Trådstarter
Skjønner. Skal prøve meg på det neste gang jeg er ute i garasjen. Har fått tak i litt mer emner og øve meg på, så satser på at jeg finner ut av sveising av gods med forskjellig tykkelse. Må og øve på walking the cup.

Skulle gjerne ha hatt tykkere gods på mye av det som skal sveises, men har ikke mulighet til å velge og vrake da jeg kjøper det meste av stål fra Kina via eBay

Og ja, dette må jeg si er en morsom og utfordrende hobby som gir så utrolig med mestringsfølelse når det løsner. Selv om sveisene mine ikke ser porno ut.
Sikkert mye stål og finne på din lokale søppelplass.
▼ ... over en uke senere ... ▼
per-ulv's Avatar
Trådstarter
Skal ta turen innom fyllinga når jeg kommer onshore.

Kjøpte akkurat dette, samt fotpedal.
https://www.toolfarm.no/sveiseappara...c-200-di#tab-3

Satser på at det går letter og sveise tynnplater med det
Så om noen er gira på scratch start tig, hyl ut
▼ ... over en måned senere ... ▼
per-ulv's Avatar
Trådstarter
Endelig fikk jeg tid til sveising. Fikk lekt meg litt med pulsfunksjonen. Ikke helt trygg på settings, prøvde meg litt frem. Greide endelig og sveise tynngods. Husker ikke innstillinger i hode, men det gik fint, uten og brenne hull Back purget også, og det gjorde susen.

Har innsett at jeg må skaffe meg et sveisebord, en haug med klemmer, noen V-profiler til og bruke som anlegg og helst noe alu/kobber som kjøleblokker
Fikk og hardloddet litt. Gjorde seg med ny brenner (kjøpte en Kinabrenner som passer på flaskene som jula selger) samt MAPP-gass.

Er fortsatt ingen sveiser, koser meg uansett. Også var det digg og oppgradere til 11 kg argon flaske. Holder litt lenger nå
Om noen har anbefalinger til puls settings for 1.3 mm rustfritt så tar jeg gledelig imot tips!

Slipt elektrode, needle sharp, eller slik jeg tror needle sharp skal være.


Sveist triclamp. Ikke lett og få i 100% vater, og ikke ble det det heller. Betyr ikke noe rent praktisk, ser bare teit ut.


Lite oksidasjon etter back purging.


Litt loddesnaks


Puls funksjon brukes ikke på rustfritt og vanlig karbonstål. Det brukes for det meste på aluminium.
per-ulv's Avatar
Trådstarter
Ikke meningen og fremstå som bedreviter, men ser på diverse YouTube-videoer at puls er mye brukt på tynngods. Det er ikke nødvendig, men det hjelper.

Prøvde selv begge deler. Syntes med puls var best. Kjørte med 1 pps, husker ikke resten av instillingene, men da gikk det "greit" og dabbe med tilsettningstråden der det trengtes.

Men definitivt det beste med ny sveiser va HF start og fotpedal. Enkelt og tenne lysbuen, kunne regulere amper underveis og avslutte rolig uten og få små markhull.