Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1545
Hei! Jeg var i retten for 2 dager siden. Der fikk jeg en dom på "21 dager fengsel og noe bot". Jeg fikk ikke noe beskjed om dette var ubetinget eller betinget fengsel. Det første jeg lurer på her, er om dette mest sannsynlig vil si at det er ubetinget? Regner med jeg hadde fått noe mer beskjed om det var betinget? Jeg fikk heller ikke noe informasjon når denne fengselstraffen skulle sones eller når boten skulle betales/hvordan. Fikk egentlig ikke noe informasjon om noenting. Hvem kan jeg kontakte for mer informasjon?

Det andre jeg lurer på er hvis dette er ubetinget, og jeg velger å sone dette med fotlenke, må jeg ta informere arbeidsstedet mitt? Har ikke informert dem om noe og vil helst ikke gjøre det med mindre det er nødvendig. Resten av fotlenke opplegget har jeg skjønt.

Håper noen kan gi meg noen svar / erfaringer.
Høres jo veldig ut som ubetinget dette da. Kontakt kriminalomsorgen.
Hvorfor ringer du ikke bare å spør om det er betinget eller ubetinget? Det må jo være utrolig mye bedre enn at vi sitter her og synser :-) I tillegg får du et korrekt svar umiddelbart.

Det med fotlenke aner jeg ikke noe om, aldri hatt det før.
Det fremgår av retningslinjene for elektronisk kontroll at en overordnet ved sysselsettingsstedet skal informeres. Se punkt 5.5.3.
Er nok ikke dommen din, men aktoratets påstand hva dem mener du skal ha. Selve dommen diskuteres mellom dommere og meddommere i etterkant av rettsaken og pleier å forkynnes 1-3 uker etterpå hvor du får innkalling til å hente og signere den på din lokale politistasjon.

Det er ikke noe dom som heter "noe bot". Med mindre det står konkret betinget er straffen ubetinget fengsel. Du kanke "velge" å sone med fotlenke, du kan søke om det men det er ikke vanlig å få innvilga helt uten videre. Fotlenke er mest for de som har vist god oppførsel i fengsel og kan få gjennomføre siste del av straffen hjemme.
Du får et brev fra elektronisk kontroll der du kan søke om soning med fotlenke. Kvalifiserer du så avtaler du med en kontaktperson når soningen skal finne plass.

For å sone med fotlenke må du være i sysselsetting, og sjefen din må ha jevnlig kontakt med personen fra ''EK''.
Du må følge et tidsskjema som gjelder når du kan forlate bopelen, er det noen forsinkelser (kø, bussen er sen) så kan du ringe de og det går som oftest greit. Du får også noen timer fritid i uken som du kan bruke som du vil.

De kommer på tilfeldig promillekontroll hjemme hos deg, da kan du velge om du vil gå ut i bilen til de eller ha de opp til deg. Du må inn til samtale en eller to ganger i uken.

21 dager med fotlenke er ingenting, mye bedre det enn fengsel. Vente på soning kan ta evigheter, men er det trøbbel med jobb så kan du jo hente ut ferie også forsvinne den tiden du skal sone