Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 867
Hei! Første gang jeg skriver på forumet her, men har vært registrert siden 2007.

Har et spørsmål til de som har kjentskap til subutex og lignende stoffer.
En kjær kompis av meg døde av overdose på blant annet subutex forrige lørdag. Mener legen hadde sagt han hadde også et lignende annet stoff i kroppen. Men som ikke har navnet Subutex, men subu-something else.

Saken er at kompisen min har vært alkoholisert i omlag 15-17 år. I tillegg har han vært rusmisbruker på såkalte "cocktails". Med andre ord, alt som gav rus ville han helst ha samtidig. Han ble 35 og var det siste året tilbake til avrusning. Noe som hadde gått kjempefint. Helt til at det hadde kommet frem at han hadde røyket hasj, og hadde fått flere av de andre innlagte til å også "bare ta seg en trekk". På bakgrunn av det ble han kastet ut av avrusningen. Til tross for at han ikke var der inne pga hasjavhengighet..

Så her har vi den klassiske fella. Avrust kropp, men ikke hode. Skal bare ta "en siste dose", også blir man overmodig og tar mengdene man gjorde før avrusningen. Dette er den tredje kompisen min dette har skjedd med de siste 3 årene, så dette har gått ganske hardt innpå meg.

Uansett, uka før han døde hadde han havna delvis tilbake på vogna, og kjøpt noen "sterke piller" av en bekjent av han som får det på resept, men som selger av overskuddet han har. Høres jo ut som recipe for disaster. Kompisen min hadde overhodet ingen toleranse for morfin-preparater da han ikke var rusmisbruker på det viset. Hovedsaklig alkohol og valium-lignende preparater som han tok samtidig.

Men, så kommer spørsmålet til de som kanskje vet litt om Subutex. Saken er at faren hadde funnet han, et syn som vistnok var så jævlig at moren ikke fikk lov til å se han.. Han hadde svulma opp skikkelig og leppene var hovne og helt spruknet. Antar det må ha vært et blodig tryne han fikk se..

Mer enn det vet jeg ikke, men dette har skjedd iløpet av under 1 dag. Så hva i all verden kan ha skjedd? Er hovenhet og sprukne lepper en bieffekt av Subutex? Jeg vet jo at en død kropp hovner opp pga gasser etc, men ikke så kjapt? Kan det ha skjedd noe mer som vi ikke vet?
Allergisk reaksjon? Det kan få ting til å svulm/hevelse. Kondolerer med kompisen din.
For du vet ikke om at det er kjent at subutex forårsaker hevelse og oppsvulming? Han hadde vistnok tatt disse pillene flere ganger iløpet av uka før han døde. Det kan kanskje indikere at han hadde tatt en altfor sterk dose, og at det eventuelt hadde forårsaket en allergisk reaksjon.

Merker jeg blir ekstremt sint på behandlingssenteret han var på.. For det første så er det helt på trynet å kaste ut en rusmisbruker på bakgrunn av hasj. Hva faen. Selv mener jeg hasj burde vært en del av behandlingen, dersom rusmisbruket er basert på tunge rusmidler.
Det andre er at når de vet at vedkommende er rusmisbruker så kan de ikke bare hive han ut. Han burde vært satt i karantene eller lignende.

Dette er nå tredje kompis dette skjer med iløpet av knappe 3 år.. Og alle døde på akkurat samme viset. Ut av rehab, stein dau
Sist endret av raziel014; 17. november 2018 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trist å høre om kompisen din, det høres ut som han har hatt et slitsomt liv. Det er meningsløst at regler og prinsipper, kanskje til og med misforstått moral, skal ta livet av mennesker som har det vanskelig.

Jeg har vært gjennom store deler av Felleskatalogen selv, inkludert Subutex, heroin og en god slump med andre opioider, men aldri opplevd lignende symptomer. Dosen har selvfølgelig en del å si, så mine erfaringer betyr ingenting. Alkohol kan forårsake opphovning både her og der, og lidokain, som ofte brukes til å blande ut dop, har også det som bivirkning. Det andre stoffet du nevnte er kanskje Subuxone, som har samme virkestoff som Subutex (buprenorfin), men i tillegg har det en opioid-antagonist for å hindre misbruk. Akkurat det kan være litt tricky, buprenorfin har veldig lang halveringstid, mens antagonisten (nalokson) har betydelig kortere halveringstid. Det kan føre til overjustering fordi virkningen tilsynelatende uteblir.
Sist endret av Mercedes Benzo; 17. november 2018 kl. 17:30.
Det var trist å høre hva som ble utfallet for kompisen din! Jeg har hatt noen overdoser gjennom tidene på opiater. Fellesnevneren bak det hele er at jeg har blitt; blå på leppene, neglene og ansiktet. Huden blir tørr og kan sprekke, siden cellene ikke får nok oksygen sendt rundt. Samt at jeg har fått alvorlige kramper overalt i kroppen. Det har blitt gjenfortalt av de som så meg ligge der.
Sist endret av Sluzzz; 17. november 2018 kl. 17:49.
Takker for svar! Føler jeg kommer litt nærmere å nøste opp i hva som faktisk skjedde i dagene før overdosen.
Det kan virke logisk at han har overjustert fordi virkningen tilsynelatende har uteblitt. Det du forteller Sluzz høres veldig ut som slik det beskrevet at han ble funnet.. Blå i ansiktet, tørr og sprukket hud. Kanskje det at han hovnet opp var en bivirkning av Subutex'en. Og at synet som møtte faren var en kombinasjon av alle disse tingene..