Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1965
For nøyaktig fem år siden knakk jeg ryggen på jobb.
For nøyaktig fem år siden startet min avhengighet til smertestillende i form av tramadol.

Jeg ble operert i år.
Litt mer enn fire år etter ulykken. Det jeg sitter igjen med nå er bedre fysikk, ny jobb etter høyskoleutdanning som jeg tok mens jeg var sykemeldt og under AAP. Ikke minst et fantastisk jag etter smertestillende som trumfer alt.
Hvor begynner jeg og hva gjør jeg for å bli kvitt denne avhengigheten?
Jeg har snakket med fastlegen om nedtrapping som ikke fungerte. Jeg har kuttet cold turkey hvor min kone nærmest ba meg om å begynne på smertestillende igjen.
Ingenting funker, jeg klarer ikke å "stå i det".

Jeg vil slutte og vet jeg bør det, men det har jeg innsett at jeg mestrer dårlig. Jeg er avhengig, jeg er narkoman.

Jeg må finne en dag, et neste steg for å mestre dette. Men når er det og hva er det? Fem år med avhengighet må ta slutt, jeg vil skilles nå!
Hvor? Har du steder å anbefale? Har tenkt på det flere ganger, eneste innvendinger jeg har er familie og jobb. Hvordan stiller de seg til det? Ikke at du kan vite noe om familien min men mtp arbeidsgiver?
Psykolog?
Psykologen jeg går til snakker generelt bare om avhengighet og hvor vanskelig samt individuelt det er. Ikke noe om at dette må vi ta tak i og ordne for deg. For det er jo jeg som må ordne det, men er for svak til å stå det ut.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg er i omtrent eksakt samme situasjon som deg. Har brukt i 5 år. Rundt 40 stk (50mg) i uken. Hvilke doser er du på?. Driver faktisk sammen med lege å trapper ned nå. Har gått en måned nå på 4 stk om dagen, nå skal jeg ha 3 om dagen i 2 måneder. Sakte nedtrapping men det er noe forbanna dritt forde. Blir litt sånn små dårlig hele tida og har konstant lyst til å kaste innpå 2 om gangen. Men bedre det en å slutte cold turkey

Mitt eneste tips er vel å la samboer ha pillene. Selv får jeg min daglige dose hver morgen også har hun dem i veska på jobb. Har jeg kontroll på de selv så går det til helvete.
Det første jeg ville spurt meg selv om er hvilke abstinenssymptomer du opplever som verst?
Du kan jo alltids få valium av legen for angsten og kvalmestillende for kvalmen. Evt. Så kan jo man også forsøke med noe antidepressiva for å motvirke depresjonen du måtte oppleve.
Kanskje evt. Lyrica kunne vært verdt et forsøk?
Leit/greit at det er noen i samme båt som meg! Høres ut som du har kontroll da?
Jeg tar 6 tabletter daglig, utover uka fra jeg henter de på apotek så eskalerer det bare. Ingen dum idé å la henne forvalte de, kanskje jeg skal lufte det for henne.

Skal undersøke med lyrica. Jeg går allerede på zoloft så jeg må vel undersøke om jeg må justere litt på dosen? Det værste er vel kriblingen i beina om natten og generelt suget og elendighetsfølelsen jeg får.
Sist endret av Pjongolong; 23. oktober 2018 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det skal være mulig at du kan hente ut dagsdoser med medisin på legekontoret.

Kan bli mye kjipe situasjoner ovenfor samboer, skal du la henne få forvalte '' dopet'' ditt. Eventuelt hente ut for noen dager - en uke i slengen.
Mener ikke å gi inntrykk av at jeg mener det bare er å få en god psykolog også er det i orden, men råder deg til å ta opp det du sier her med psykologen, og om det ikke hjelper bytte, evt. bytte med en gang. En viktig del av behandlingen er forholdet dere imellom, og om du ikke synes det funker så vil du få mer ut av å gå i behandling hos en du trives med.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Mener ikke å gi inntrykk av at jeg mener det bare er å få en god psykolog også er det i orden, men råder deg til å ta opp det du sier her med psykologen, og om det ikke hjelper bytte, evt. bytte med en gang. En viktig del av behandlingen er forholdet dere imellom, og om du ikke synes det funker så vil du få mer ut av å gå i behandling hos en du trives med.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hvordan en psykolog kan hjelpe med en fysisk avhengighet. Men det er ikke noe jeg har erfaring med så gjerne forklar

Sitat av Pjongolong Vis innlegg
Jeg tar 6 tabletter daglig, utover uka fra jeg henter de på apotek så eskalerer det bare.
Vis hele sitatet...
hehe ja samme måte har jeg holdt på... Fikk hver mandag, var som regel tom mot helga, i hvertfall på Søndag, som har vært fast hver uke som en dritt-dag.
Sist endret av Lima; 23. oktober 2018 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avhengighet er alltid en kompleks problemstilling, og forsåvidt et godt eksempel på at skillet mellom kropp og "sjel" ikka alltid er like skarpt.

Hvis avhengighet bare hadde vært et spørsmål om såkalt fysisk avhengighet, altså følelsen som sitter igjen etter at kroppen har bygget opp toleranse og det å ikke tilføre den virkestoff påvirker homeostasen negativt. Veldig enkelt forklart bygges toleranse fordi kroppen begynner å produsere stoffer som begrenser virkningen av stoffet man benytter, for å opprettholde homeostase, til slutt er tilførsel blitt en så integrert del av homeostasen at stoffene som motvirker virkestoffet oppstår uansett, og når du da ikke tilfører virkestoffet oppstår abstinenser.
Men abstinenser varer mye lengre enn det denne prosessen tilsier. Å innta et stoff som påvirker psyken, være det rusmidler eller smertestillende, er også en psykologisk prosess, en vane om du vil, og det er denne delen av avhengigheten jeg mener TS kan få hjelp med hos en psykolog. Psykologen er på ingen måte en erstatning for den hjelpen en lege kan gi, men et tilskudd.
Leger er eksperter på medisin, ikke atferd. De har defintivt en rolle å spill i for eksempel en nedtrappingsplan, men her er det mer enn kroppens fungering som må endres.

I tillegg kan en psykolog hjelpe de som lider av kroniske smerter ved å lære dem mestringsteknikker osv. integrering av mindfullness i kognitiv terapi ble gjort med nettopp dette for øyet.

Til slutt må jeg nevne at psykolog er en nokså vid tittel, og det er ikke gitt at en hver som tilbyr psykoterapi er utdannet til å jobbe med de problemene jeg nevner her, men jeg antar at hvis man forklarer situasjonen til legen så vil han kunne henvise til en som kan hjelpe med nettopp det TS sliter med.
Skremmende og lese. Skulle vært mye mere hjelp og få etter å ha tygga smertestillende. Tror det er fryktelig mange i samme situasjon som deg. Kan ikke hjelpe deg med noen tips men ønsker deg lykke til.
Sitat av Pjongolong Vis innlegg
Leit/greit at det er noen i samme båt som meg! Høres ut som du har kontroll da?
Jeg tar 6 tabletter daglig, utover uka fra jeg henter de på apotek så eskalerer det bare. Ingen dum idé å la henne forvalte de, kanskje jeg skal lufte det for henne.

Skal undersøke med lyrica. Jeg går allerede på zoloft så jeg må vel undersøke om jeg må justere litt på dosen? Det værste er vel kriblingen i beina om natten og generelt suget og elendighetsfølelsen jeg får.
Vis hele sitatet...
Ver så snill og aldrig rot deg borti lyrica.det stoffet er nesten like ille å komme av som tramadol,og du hekter deg ganske ille på bare en måneds tid.

Spør legen etter orfiril mot uroen,og catapresan mot kriblingene.Jeg dro veldig god nytte av disse medikamentene da jeg kuttet buprenorfin.

Truxal er også en medisin som kan hjelpe deg over de verste kneikene.spesielt med tanke på søvn før du har stabilisert deg på ny dose.

Når det kommer til benzo preparater,ville jeg vert ytterst forsiktig.Vist du blander visse benzo preparater med opioider,får du plutselig en ruseffekt som du får vansker med å gji slipp på.

Lykke til videre
Dag 1. Jeg har bestemt meg. Jeg har holdt meg unna smertestillende på tredje dagen nå. Vel vitende om at jeg får ny resept i morgen. De siste valiumene ble inntatt i morges. Valium stiller jeg meg helt uproblematisk til. På lik linje med "gjerrgkannen" med diesel som står baki bilen i tilfelle jeg trenger den.

Jeg elsker hva tramadol gjør med meg. Men det må ta slutt en dag.
Jeg er svak og jeg vet det.

Takk for vi. Gode ord og støtte alle sammen!
Oppdateringer kommer fortløpende.
Sist endret av Pjongolong; 24. oktober 2018 kl. 11:33.
Sitat av Pjongolong Vis innlegg
Dag 1. Jeg har bestemt meg. Jeg har holdt meg unna smertestillende på tredje dagen nå. Vel vitende om at jeg får ny resept i morgen. De siste valiumene ble inntatt i morges. Valium stiller jeg meg helt uproblematisk til. På lik linje med "gjerrgkannen" med diesel som står baki bilen i tilfelle jeg trenger den.

Jeg elsker hva tramadol gjør med meg. Men det må ta slutt en dag.
Jeg er svak og jeg vet det.

Takk for vi. Gode ord og støtte alle sammen!
Oppdateringer kommer fortløpende.
Vis hele sitatet...
Stå på!!det værste er over etter en ukes tid.

Husk at hver gang du prøver å slutte,blir det verre neste gang vist du sprekker.
Har slutta noen ganger på Tramadol. Helt jævlig i 4-6 dager. Opplever intense smerter i kroppen, er helt umulig å ligge stille i senga og formen generelt er bare dritt. Får også masse nysing og snør. Helt sykt egentlig
Sist endret av TidensTann; 24. oktober 2018 kl. 19:43.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Pjongolong Vis innlegg
Dag 1. Jeg har bestemt meg. Jeg har holdt meg unna smertestillende på tredje dagen nå. Vel vitende om at jeg får ny resept i morgen. De siste valiumene ble inntatt i morges. Valium stiller jeg meg helt uproblematisk til. På lik linje med "gjerrgkannen" med diesel som står baki bilen i tilfelle jeg trenger den.

Jeg elsker hva tramadol gjør med meg. Men det må ta slutt en dag.
Jeg er svak og jeg vet det.

Takk for vi. Gode ord og støtte alle sammen!
Oppdateringer kommer fortløpende.
Vis hele sitatet...
Imponert hvis du klarer å la være å hente i morgen når du har resepten klar. Der har jeg selv gått på en smell mange ganger etter 2-5 dager uten. Hadde nok selv ringt legen og fått han til å trekke tilbake resepten hvis jeg skulle brå sluttet .