Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4761
Heisann!

Har brukt en god del tid på dokumentarer i det siste som tar for seg Higgs Boson partikler, antimaterie, gravitoner osv

Fysikerne ved Cern har klart å holde på antimaterie i opptil 16 min, og driver fortsatt på å stråle disse atomene med microbølger for å lese av verdier som gir oss en ide om hvordan det oppfører seg.

I en av disse dokumentarene så er det en hypotetisk teori om at hvis man har 2 epler der det ene eplet er av materie som vi er godt kjent med, og det andre eplet er av antimaterie.
Når man slipper eplet som er av materie, så vil gravitasjonen presse dette eplet til bakken.

Når man slipper eplet som er bygd opp av antimaterie (i dette tilfellet antikarbon)
så vil dette eplet i teorien gå motsatt vei av gravitasjonen vi har her på jorda, på grunn av antimaterie støter mot materie. (som i dette tilfellet er bakken/jorda.)
Så da lurer jeg på: gravitoner er enda ikke fysisk bevist at finnes, men siden dette eplet av antimaterie rett å slett er det motsatte av materien som eplet treffer; altså bakken, så må det jo bli produsert en form for antigravitasjon mellom eplet og bakken?

Hvis dette er tilfellet, er det eplet av antimaterie som frigjør antigravitoner når materie er farlig nære?

Er godt mulig jeg er helt på viddene med teoriene her, men ville bare se om andre folk her på forumet har tenkt på noe i samme retning.

Beklager på forhånd for eventuelle gramatiske feil.
Sist endret av envelope; 5. desember 2014 kl. 01:22.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av envelope Vis innlegg
I en av disse dokumentarene så er det en hypotetisk teori om at hvis man har 2 epler der det ene eplet er av materie som vi er godt kjent med, og det andre eplet er av antimaterie.
Når man slipper eplet som er av materie, så vil gravitasjonen presse dette eplet til bakken.

Når man slipper eplet som er bygd opp av antimaterie (i dette tilfellet antikarbon)
så vil dette eplet i teorien gå motsatt vei av gravitasjonen vi har her på jorda, på grunn av antimaterie støter mot materie. (som i dette tilfellet er bakken/jorda.)
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på at du tolka det riktig? For det høres ut som det reneste svada. Antimaterie påvirkes av gravitasjon på akkurat samme måte som materie, både materie og antimaterie har masse. Antimaterie og materie frastøter ikke hverandre som magneter eller elektrisk ladde partikler (med mindre de har samme elektriske ladning ≠ 0).

Sitat av envelope Vis innlegg
Så da lurer jeg på: gravitoner er enda ikke fysisk bevist at finnes, men siden dette eplet av antimaterie rett å slett er det motsatte av materien som eplet treffer; altså bakken, så må det jo bli produsert en form for antigravitasjon mellom eplet og bakken?
Vis hele sitatet...
Produseres det en form for antigravitasjon mellom to magneter som frastøter hverandre?
Sitat av envelope Vis innlegg
Når man slipper eplet som er bygd opp av antimaterie (i dette tilfellet antikarbon)
så vil dette eplet i teorien gå motsatt vei av gravitasjonen vi har her på jorda, på grunn av antimaterie støter mot materie. (som i dette tilfellet er bakken/jorda.)
Vis hele sitatet...
Man har ikke eksperimentelt bekreftet med hundre prosent sikkerhet at antimaterie har vanlig positiv tyngdekraft på samme måte som vanlig materie, men det er all grunn til å tro det. Antimaterie har positiv energi og positiv masse, og vil derfor reagere på (og lage) gravitasjon akkurat som vanlig materie. Antieplet vil derfor nesten garantert falle mot bakken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravita..._of_antimatter

Sitat av envelope Vis innlegg
Hvis dette er tilfellet, er det eplet av antimaterie som frigjør antigravitoner når materie er farlig nære?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke antigravitoner for å skape frastøtning. To elektroner vil også frastøte hverandre på grunn av at begge har negativ elektrisk ladning, men frastøtningen, akkurat som en elektromagnetisk tiltrekning, skjer gjennom utveksling av fotoner. Både fotoner og gravitoner (om de finnes) har seg selv som antipartikkel, noe som blir det samme som å si at det ikke finnes hverken antifotoner eller antigravitoner.
En interessant tanke, men jeg tviler på denne teorien av to årsaker:
Gravitasjon er avhengig av masse. Det er sålangt ikke påvist at gravitoner eksisterer - gravitasjon er fortsatt ansett som en kraft og ikke som partikler. For at antimaterie skulle frastøtes av materie sitter man da med to muligheter. Enten at antimaterie har negativ masse, eller at det er en annen kraft involvert. Det kan sammenlignes med magneter, men også med hva som skjer med måner. Når en måne kretser rundt en planet trekker gravitasjonen de to objektene mot hverandre, mens sentrifugalkraften trekker månen utover. Om en magnet svever over en annen magnet vil det være kraften fra samsvarende ladning som frastøter dem.

Den andre årsaken til min tvil er at man antar at materie og antimaterie eksisterer på tvers i universet. Om disse frastøtte hverandre burde man forvente at materie og antimaterie samlet seg på hver sin side, eventuelt en kjerne av det ene materialet med det andre rundt. Det burde også være lett for forskerne å observere det i laboratoriet, da antimaterien ville beveget seg i en forutsigbar bane bestemt av materien i rommet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg ser for meg at atomer alltid reagerer med fotoner i en eller annen form, og senner dem ut i en annen form med mindre energi / masse.
Når elektroner bytter plass, så sender de ut et foton med en viss ladning, etter hvor mye energi som ble utløst når eletronet byttet plass. Det ser altså ut som fotonet kommer fra ingensteds, men det er der nok hele tiden Jeg tror fotoner heletiden blir slukt inn i elektronbanen, gir i fra seg litt energi, får motsatt ladning og blir skutt ut igjen. Så akkumulerer det seg i rommet og blir slukt tilbake igjen med en form som har høyere motstand enn når det blir skutt ut igjen etter utladningen, derfor presser det masse i mot en annen. Kan dette stemme? Det er nå bevist at mørkt materie eksisterer, på grun av vi kan måle at tomt rom har en vekt.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Masclet Vis innlegg
Det er nå bevist at mørkt materie eksisterer, på grun av vi kan måle at tomt rom har en vekt.
Vis hele sitatet...
Sammenhengen mellom bare tomt rom, vekt og mørk materie ville jeg vært litt forsiktigere å konkludere med (vakuumenergi?). En av de bedre kandidatene for hva mørk materie kan bestå av er elementærpartiklen axion (til fordel for f.eks wimps). I den forbindelse så kan vi kanskje etterhvert håpe på litt spenstige nyheter, ettersom ADMX nå har annonsert at de har oppnådd den sensitiviteten de trenger for å kunne utføre sine målinger. Axioner vil ved sjeldne tilfeller påvirke det elektromagnetiske feltet i form av det vi skjønner som emittering av fotoner. Det er en sterk sammenheng mellom frekvensen på fotonet og axionets masse -- disse frekvensene (og deres harmoniske) i det elektromagnetiske spekteret skal de utforske for å se om de klarer å finne et signal som er til forskjell fra den vanlige bakgrunnsstøyen. Hvis de gjør det, vil kilden til dette signalet kunne potensielt sett være senteret av vår galakse. Spennende greier.
Sist endret av m0b; 28. april 2018 kl. 18:36. Grunn: Skrivefeil/glemt ord
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg ser for meg at atomer alltid reagerer med fotoner i en eller annen form, og senner dem ut i en annen form med mindre energi / masse.
Når elektroner bytter plass, så sender de ut et foton med en viss ladning, etter hvor mye energi som ble utløst når eletronet byttet plass. Det ser altså ut som fotonet kommer fra ingensteds, men det er der nok hele tiden Jeg tror fotoner heletiden blir slukt inn i elektronbanen, gir i fra seg litt energi, får motsatt ladning og blir skutt ut igjen. Så akkumulerer det seg i rommet og blir slukt tilbake igjen med en form som har høyere motstand enn når det blir skutt ut igjen etter utladningen, derfor presser det masse i mot en annen. Kan dette stemme? Det er nå bevist at mørkt materie eksisterer, på grun av vi kan måle at tomt rom har en vekt.
Vis hele sitatet...
Her ga jeg visst KP ved en tabbe. La meg prøve å gi et svar:

Det du skriver er ganske løst, men inneholder noen detaljer som jeg kan korrigere.
Det første punktet er at fotonet ikke har noen elektrisk ladning. Dette er bra for oss, siden det gjør at teorien som beskriver interaksjon mellom fotoner, elektroner og positroner (quantum electrodynamics) er mye enkelere enn den kunne ha vært. Det fører til at elektrisk frastøtning/tiltrekning avtar med avstand. I sterk kjernekraft har man gluoner (partikler som minner om fotoner), og disse har ladning (om en av en annen type enn elektrisk ladning). Dette fører til masse interessante effekter - blant annet at vi ikke klarer å separere enkeltkvarker og at tiltrekning øker ved økende avstand.

Når det kommer mørk materie så har m0b et veldig fint svar. Som han sier: det er viktig å skille på mørk energi og mørk materie. De er helt uavhengige konsepter. Når du snakker om at tomt rom har en vekt, så snakker du om mørk energi.