Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 11978
jeg syntes ikke du gjør noe galt trådstarter.

når jeg var 17 så begynte jeg å røyke hasj selv - ble til slutt det eneste jeg gjorde fram til jeg ble 22 år.
pga. jeg gjorde det så mye så dreit jeg i alt av skole osv. har den dag i dag ikke fullført vgs - angrer veldig mye for det.

mamma prøvde mye for å få meg til å skjerpe meg, men det var ikke før jeg ble rundt sånn 20 jeg faktisk skjønte hvor mye det hadde ødelagt for meg. jeg prøvde også masse annet etter å røyke hasj pga. vennekretsen jeg fikk meg. når kompiser bruker kokain, amfetamin f.eks så sier man jo ikke nei til det. så tankegangen din på at man kan prøve noe annet er helt riktig.

dette er ditt barn trådstarter - du gjør det du mener er riktig og det å ville at sønnen din ikke skal ruse seg er så riktig som det kan være. håper alt ordner seg.
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Han som sagt skulket skolen og stryket i 3fag nå. 1.året gikk helt fint.0 fravær. Greie karakterer . Derfor føles det at han ikke klarer det på egen hånd og trenger støtte.
Vis hele sitatet...
Bare så det er sagt så er ikke hasj nødvendigvis årsaken til at det ikke går bra på skolen. Det kan være to symptomer på samme problem.
Kan han ha insomnia? Psykiske problemer? Konflikter/mobbing på skolen?

Jeg tror ikke valget du gjør er det rette, men jeg kjenner dere heller ikke så jeg uttaler meg bare med grunnlag i min egen historikk. Uansett ønsker jeg dere begge lykke til videre.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bekymret1234 Vis innlegg
Han bor på hybel alene. Jeg har bestemt meg å overflytte han til skole der jeg bor.
Tusen takk til alle for hjelpen.Jeg fikk mange gode råd og støtte.
Vis hele sitatet...
Tror ikke dette vil hjelpe i det hele tatt. Om sønnen din allerede røyker vil ikke det å flytte han over til en annen skole gjøre noen særlig forskjell. Ingen av oss kjenner hverken deg, eller din sønn, men mange her kjenner miljøet.

Å flytte sønnen din hjem igjen og over til en annen skole vil vel bare gjøre at han føler seg straffet. Det vil vel ikke stoppe han fra å røyke om han fremdeles VIL det? cannabis finner du overalt og jeg kan vedde på at han vil finne det der han flytter tilbake også.

Jeg forstår godt at du er bekymret, og det har du all grunn til å være, spesielt om du er redd for at han kommer til å gå over til tyngre stoffer.
Som sagt kjenner ikke vi din sønn, men vanligvis så er rusmisbruk langt mer sjeldent enn hasj-bruk. Spesielt med tanke på at sønnen din er 17 år gammel og går igjennom en helt normal fase.

De som misbruker tyngre stoffer er 90% av gangene mennesker som har gått igjennom ekstremt tunge perioder og som har store problemer i livet (ofte av andre årsaker enn rus). Jeg kan ikke si noe om saken, men jeg tviler sterkt på at din sønn er en av dem?

Jeg har skaffet en relativt stor mengde kontakter i cannabis-miljøet igjennom årene, (startet i 16-17 års alderen) og majoriteten av disse folkene kunne aldri tenkt seg å prøve tyngre stoffer. Kan telle mengden folk jeg kjenner som har "sklidd ut" på en hånd. Og de er alle mennesker som jeg vet har gått igjennom tunge perioder i livet av helt andre årsaker enn rus, og har mentale lidelser, kronisk depresjon, bipolar lidelse OSV.

Som sagt så kjenner jeg ikke din sønn. Og jeg skjønner at du gjør det du tror er best for han. Vil anbefale deg å lese deg opp på hvordan avhengighet fungerer (om du ikke allerede har gjort det) om du er redd for at han går over til tyngre stoffer. Det er et ganske missforstått tema.

Du kan starte med denne :

https://www.youtube.com/watch?v=ao8L-0nSYzg
Vær så snill og oppdater oss på hvordan dette gikk om typ fire år.

En ting er å snoke rundt, det gjør alle mødre. Ferdig med det.
Men å ikke tåle det man finner og deretter reagere langt ut over proporsjoner skader mer enn det hjelper.
Du kan ikke bare ta kontroll over livet til din sønn uansett hvor mye rett du føler det er, eller du kan jo, men et hvert oppgående menneske ville da følt seg fanget til noen grad og hva fører det til? Mange blir utagerende, spesielt ungdom.

Please, vær så snill.
Jeg ser hvor dette går og jeg vil bare ha det bekreftet om fire år at du og sønnen din ikke lenger snakker sammen og har nesten ikke sett hverandre på år og dager.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du høres ut som mamma, hu har ikke jeg prata med på 10års tid.

Og vet du hva? Jeg røyka hasj som 13åring, sniffa amfetamin som 14åring, prøvde heroin som 16åring, nå er jeg nykter og driver mitt eget firma og tjener bedre enn både mamma og pappa, tilsammen
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Du høres ut som mamma, hu har ikke jeg prata med på 10års tid.

Og vet du hva? Jeg røyka hasj som 13åring, sniffa amfetamin som 14åring, prøvde heroin som 16åring, nå er jeg nykter og driver mitt eget firma og tjener bedre enn både mamma og pappa, tilsammen
Vis hele sitatet...

vell, om du sniffer amf som fjortenåring å tok heroin som 16 åring mener du at det ikke er grunn til bekymring da? Bra det gikk greit med deg men de fleste som begynner med de dritt stoffa der så ung går det til helvete med.
Uansett problem, å snoke i andres saker ville være et meget dårlig utgangspunkt for å skape den tilliten som er nødvendig for å kunne prate åpent og fornuftig om temaet. Kunnskap og kommunikasjon er 2 viktige punkter, ikke kontroll å invadering av andres liv/privatliv.
Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
vell, om du sniffer amf som fjortenåring å tok heroin som 16 åring mener du at det ikke er grunn til bekymring da? Bra det gikk greit med deg men de fleste som begynner med de dritt stoffa der så ung går det til helvete med.
Vis hele sitatet...
Jeg så aldri at det ikke var grunn til bekymring når jeg holdt på, men poenget mitt var at hu psykotiske mora som prøver og ta kontroll over kidden burde roe seg. Hu skyver sønnen bare lengere vekk.

De fleste i vennekretsen min som holdt på som meg i den alderen, er idag stonere som har faste jobber og fungerer bra i samfunnet, med ett par unntak som ikke kom over den perioden der.

Men hvis hu psykotiske mora holder på sånn, så ender hu opp som mamma og ikke får ha kontakt med sønnen sin eller barnebarnet sitt.

Sist gang jeg prata med mamma så spurte jeg om det var verdt det. "Jeg prøvde jo bare og hjelpe, men jeg har innsett i ettertid at jeg bare gjorde alt værre"
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Du høres ut som mamma, hu har ikke jeg prata med på 10års tid.

Og vet du hva? Jeg røyka hasj som 13åring, sniffa amfetamin som 14åring, prøvde heroin som 16åring, nå er jeg nykter og driver mitt eget firma og tjener bedre enn både mamma og pappa, tilsammen
Vis hele sitatet...
Høres ut som du er en av de 1% av menneskeheten som klarer å gjøre noe så ekstremt og allikevell klare å stoppe. Nesten som å lande et fly på en 50 øring. Presisjon ut av en annen dimensjon. Nesten ingen andre ville klart å startet så hardt og ta en hel om vending. Dette er unntakene. Bra jobba.
Det måtte DMT til for å lære meg det da hehehe

Men man har faser i livet, hva min neste fase gjør med meg, vet jeg ikke