Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1720
Hei, jeg har ett spørsmål angående oppkjøring etter å ha mistet lappen for bønnerøyking. Håper noen vet råd, og kanskje har vært i samme situasjon.

Jeg mistet lappen for tre år siden, pga røyking og div straffesaker rundt hasj. Søkte om å få den tilbake for noen måneder siden og fikk ett brev om at jeg må pisse hos lege i tre måneder, og fremvise attest på det, så "gjenopprettes førerrett for bil". Leverer siste prøve om to uker.
Uansett, jeg får ikke noe klart svar på om jeg må ta oppkjøring og teoriprøve på nytt. Har ingen trafikale straffesaker, ingen fartsbøter eller noen mistanke om ruskjøring mot meg. Vegvesenet sier at om man mister lappen for ruskjøring må førerprøve avlegges på nytt. Og politiet vet ikke.

Får jo uansett svaret på dette om noen uker men vil gjerne klarlegge om jeg bare får tilbake lappen eller ei.
Rusmissbruk blir offte annsett som brudd på traffikale adfertsregler og vil da føre til ny førerprøve.
Politiet SKAL vite dette for det skal fremgå av grunnen til førerkortbeslaget..

Fra NAF
Gjelder saken tap av førerett kan det i dommen eller forelegget som avgjør saken, også fastsettes at man må avlegge ny førerprøve for å få førerkortet tilbake. Normalt skal det ikke kreves ny førerprøve når tap av føreretten gjelder for seks måneder eller kortere tidsrom. Er tapsperioden fra seks måneder til ett år, fremgår det av forskriftene at det normalt bør kreves delvis prøve. Det dreier seg her om den praktiske delen. Gjelder tapet for ett år eller mer og er begrunnet med overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det etter bestemmelsene avlegges full ny førerprøve for å få tilbake førerkortet.

Taper man føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden må det tas full førerprøve uavhengig av hvor lang tapsperioden har vært.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Er ca dit jeg har kommet selv. Det med trafikale adferdsregler er diffust da jeg aldri har vært skev i trafikken. Jeg fikk ingen dom eller forelegg som enkeltgrunn. De sendte kun ett brev om å innlevere førerkort grunnet manglende edrulighet. Ingen tids-aspekt annet enn at jeg må sannsynliggjøre endret rusadferd. Advokaten min sier at mangelen på nye saker i 2,5 år i seg selv sannsynliggjør endret rusadferd men jeg gikk med på noen pisseprøver for å få det overstått. Jeg antar at de med full ny førerprøve mener hele lappen på nytt? Det hadde jo vært helt knall å måtte bruke tjue, tredve tusen på det, deilig hvordan man blir pult i ræva som bønnerøyker
Mistet lappen pga fastlegens plikt til å rapportere til fylkeslegen om rusbrukere. To ganger. Fikk lappen tilbake ved å søke om det til fylkeslegen. Ingenting annet var nødvendig å gjøre. Mistet lappen begge gangene til jeg hadde pissa rent hver uke i 6 mnd lykke til

Sier noen noe om førerprøve, så må du nok kjøre opp / ta teorien. Vet ikke med kjøretimer osv
Sist endret av Rusmisbrukeren; 7. desember 2017 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
De sendte kun ett brev om å innlevere førerkort grunnet manglende edrulighet.
Vis hele sitatet...
I brevet skulle det stått for hvor lenge og opplysninger om klageadgang.
Inndragelse på grunn av edruelighet og beslaglegge på grunn av straffbar handling er to forskjellige grunner.
Da dette i utgangspunktet ikke ser ut som en straff så skal det normalt sett heller ikke være førerprøve.
OG med førerprøve menes ny oppkjøring.
Idag klarte jeg å komme i kontakt med rette vedkommende/jurist. Slipper oppkjøring.