Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4469
God kveld.
Jeg har over en periode på omtrent fem år slitt med et stigende alkoholkonsum parallelt med angst
og problemer innad i familien (som ikke nødvendigvis burde angå meg, men sånn har det nå blitt).

For noen uker siden toppet det seg for meg mentalt, og utfallet ble ganske katastrofalt iht psykisk
belastning og alkoholinntak. Det var der og da jeg bestemte meg for å aldri røre alkohol igjen før
jeg eventuelt har klart å opparbeide et "sunt" forhold det. Så jeg drikker ikke lenger.

Jeg har tidligere vært medisinert med SSRI, og det er ikke noe jeg ønsker mer av. Jeg ser effekten
for mange mennesker i absolutte kriser i livet, men jeg har aldri hatt problemer med å prate om
problemer (psykolog), og føler at jeg nå må stå rustet til å takle det som kommer min vei på
en konstruktiv måte, uten konstant mental "ned-demping".

Jeg er student, og den store utfordringen min er tidvis kraftig angst og panikkangst, samt
konsentrasjonsproblemer. Jeg har selv erfart den ekstremt gode effekten Kratom har på meg
ved utenlandsbesøk, og jobber nå på spreng for å finne løsninger på hvordan jeg kan få benyttet
dette som medisinering på en ikke-fast basis, men ved behov. Men dette er kontroversielt,
og jeg er fullstendig klar over det.

Det ble en lang innføring bare for å komme til saken, men jeg lurer altså på om noen har oversikt
over hvordan regelverket fungerer. Kratom står oppført som regulert legemiddel i Norge, og det er
neppe noe som produseres her til lands som noen form for legemiddel. Kan en lege hypotetisk skrive
ut resept og gi meg godkjenning på innførsel av Kratom til eget medisinsk bruk? Er dette
gjennomførbart på noen som helst måte? Setter veldig stor pris på veiledning i denne saken, og
understreker altså at dette er helt medisinsk intendert.
Det finnes en mulighet for leger å søke om godkjenningsfritak for legemidler uten markedsføringstillatelse i Norge, Statens legemiddelverk har en side med informasjon.

Godkjenningsfritak for legemidler til mennesker

Med angst og alkoholkonsum som indikasjon er nok sjansen for å få foreskrevet et opioid forsvinnende liten. Det kan også være vanskelig å finne et kratom-produkt som er tilvirket på en måte som tilfredsstiller kravene.
Auch. Jeg får jo valium slengt etter meg, men mener selv Kratom
ville vært et utrolig mye bedre alternativ.. Ettersom Kratom er en
opioid agonist, er det smerter man må "spille på" for å kunne få
godkjenning, dersom det i det hele tatt skulle latt seg gjøre?

Kratom har jo vist veldig god effekt både mot alkohol- og
morfinavhengighet, angst, søvnproblemer og konsentrasjon.
Hadde sånn sett håpet at problemene mine falt innenfor logikken
til å kunne få gjennomslag på en godkjenning.

Det kan kanskje uansett virke som om den eneste løsningen her
er å komme i kontakt med riktig lege, som videre søker fritak slik
du viser til, Mercedes Benzo. Da blir i så fall veien videre utrolig
klønete, men jeg får i hvert fall gjøre et par forsøk med et par leger,
tenker jeg.

Det er sånn sett også ekstremt frustrerende at det ikke eksisterer noe
marked for Kratom utenfor lovverket her i Norge. Ikke som jeg har
snubla over i hvert fall.
Uvaksinert 👍
Skal vel utrolig mye til for at ett narkotisk stoff skal kunne innføres ved hjelp av resept fra lege i Norge? Man må vel til utlandet (EU) og få en resept der og kjøpe med seg den lovlige mengden og ta det med seg selv.
Det var kanskje ikke så dumt daffe. Er jo en del folk som allerede har fått til dette i forbindelse med Cannabis.
Kanskje et utenlandsbesøk til Nederland er den beste fremgangsmåten Da blir det straks ikke fult så komplisert heller.