Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 15002
Hei.
Kjørte bil igår. Har kamera på dashbordet.
Filmet en farlig trafikksituasjon som JEG måtte sørge for at ikke skjedde. (Forbikjøring av 3 biler over doble sperrelinjer mot en trailer, hvor han måtte presse seg inn foran meg. Hadde ikke jeg slakka farten / hjulpet ham forbi, hadde han vært død.)
Sendte SMS til idioten senere og skrev at jeg filmet det og skal sende opptaket til politiet, samt at han burde bli fratatt kortet.
Fikk til svar at han betaler 20k for at jeg ikke skal gjøre det.
Jeg ba ikke om noe som helst.
Gjør jeg noe ulovlig om jeg takker ja til de 20k? Blir det sett på som utpressing?
Så lenge du ikke tok initiativ til ordningen så kan du nok ikke anklages for utpressing, men det i seg selv gjør det jo mulig for han å prute prisen ned uten at du kan si noe på det når pengene endelig kommer på bordet..
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Så lenge du ikke tok initiativ til ordningen så kan du nok ikke anklages for utpressing, men det i seg selv gjør det jo mulig for han å prute prisen ned uten at du kan si noe på det når pengene endelig kommer på bordet..
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg tenkte, thanks
Å takke ja går under bestikkelser. Sier du nei så er du safe.
Er det noe å spørre om? Si ja
Bare si at han må kjøpe en sokk av deg for 20k.
Dette er åpenbart en bestikkelse, og er korrupsjon. Dette er ulovlig.

I tillegg kan man jo spekulere i om det var hensikten med meldingen. Om du virkelig hadde tenkt å sende den til Politiet, hvorfor varsle vedkommende om det?
Han er en vanlig person, ikke noe tjenestemann. Jeg ble kjørt på i gangvei av en bil han ga meg 6 tusen for å holde kjeft om det.
Sitat av nomore Vis innlegg
Dette er åpenbart en bestikkelse, og er korrupsjon. Dette er ulovlig.

I tillegg kan man jo spekulere i om det var hensikten med meldingen. Om du virkelig hadde tenkt å sende den til Politiet, hvorfor varsle vedkommende om det?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi Legevakten reddet livet til vedkommende og mener han burde vite at det vedkommende gjorde var utrolig tankeløst av han, og at slike handlinger vil få konsekvenser.

Jeg antar Legevakten ikke hadde antatt å få det tilbudet, men at det virket lukrativt når han faktisk fikk det.

Legevakten:

Jeg ville ikke tatt imot bestikkelsen selv om penger er jo penger.
Han trenger å lære en lekse, og du lærer å bli mindre grisk, grådig og egoistisk! ^^ (Ikke at jeg påstår du er det.)

Det at vedkommende tilbyr 20,000 for å ikke rapportere om det, gir meg inntrykket at han har vært borti lignende situasjoner, eller er forberedt på at en slik situasjon kunne/ville oppstå.

Men jeg kan ta feil, og det er mulig han bare ville rekke å se barnet sitt bli født.
Sist endret av Cortec; 21. mai 2013 kl. 11:30.
Korrupsjon krever ikke at den ene er en offentlig person
Sitat av Snålingen Vis innlegg
Bare si at han må kjøpe en sokk av deg for 20k.
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Få vedkommende til og "kjøpe" noe av deg.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hei.
Kjørte bil igår. Har kamera på dashbordet.
Filmet en farlig trafikksituasjon som JEG måtte sørge for at ikke skjedde. (Forbikjøring av 3 biler over doble sperrelinjer mot en trailer, hvor han måtte presse seg inn foran meg. Hadde ikke jeg slakka farten / hjulpet ham forbi, hadde han vært død.)
Sendte SMS til idioten senere og skrev at jeg filmet det og skal sende opptaket til politiet, samt at han burde bli fratatt kortet.
Fikk til svar at han betaler 20k for at jeg ikke skal gjøre det.
Jeg ba ikke om noe som helst.
Gjør jeg noe ulovlig om jeg takker ja til de 20k? Blir det sett på som utpressing?
Vis hele sitatet...
Det store spørsmålet er... finnes det noen som er dumme nok til å komme med et slikt tilbud uten baktanker? Jeg mener, om han gir deg 20k, så har han fortsatt ingen garanti for at du ikke vil gå til purken med det. Dette vet han formodentlig, så da er det ikke urimelig å tenke at han har baktanker.
Poenget er: dette lyder for godt til å være sant. Og da er det heller ikke sant. Aldri. I tillegg appelerer det til folks iboende grådighet, og det er trick numero uno blandt svindlerpakk.

Jeg greier ikke å se for meg et plausibelt scenario for hvordan han skal utnytte dette mot deg. Men, det betyr jo ikke at han ikke ser en mulighet! Jeg ville ikke godtatt tilbudet, nettopp fordi det virker for fjernt, og scam-alarmen hyler på fullt volum.
Vel, om Legevakten skulle gå til politiet vil han nå ha ekstra mye bevis, i form av en sms som forteller at noen ville gi han penger for å holde kjeft om det. 20k sier meg at sannsynligvis har vedkommende plenty med prikker på førerkortet, og ved noe slikt så ryker kanskje førerkortet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det store spørsmålet er... finnes det noen som er dumme nok til å komme med et slikt tilbud uten baktanker? Jeg mener, om han gir deg 20k, så har han fortsatt ingen garanti for at du ikke vil gå til purken med det. Dette vet han formodentlig, så da er det ikke urimelig å tenke at han har baktanker.
Poenget er: dette lyder for godt til å være sant. Og da er det heller ikke sant. Aldri. I tillegg appelerer det til folks iboende grådighet, og det er trick numero uno blandt svindlerpakk.

Jeg greier ikke å se for meg et plausibelt scenario for hvordan han skal utnytte dette mot deg. Men, det betyr jo ikke at han ikke ser en mulighet! Jeg ville ikke godtatt tilbudet, nettopp fordi det virker for fjernt, og scam-alarmen hyler på fullt volum.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal han bli scammet?
betaler han ikke blir det jo bare sendt til politet

hvis legevakten er smart så får han det til å se ut som han ikke har sakt ja men at tilbudet har kommet frem men ikke blitt besvart
Korrupsjon (utledet fra å korrumpere, latin corrumpere) er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma.
Vis hele sitatet...
Du er i en maktsituasjon, ikke en maktrolle, betrodd stilling eller verv. Det finnes heller ingen regel som sier at du har plikt til å rapportere dette til politiet. På to måter er dermed dette ikke korrupsjon.

Men du vil se dum ut når fyren meier ned en unge.
Hvis du vil lovlig vil tjene penger på videoen OG få denne kødden bøtelagt/fengslet/førerkortløs så er det også en mulighet, så ikke se dette som enten eller.

Selg videoen til media samtidig som politiet får en kopi (hvis den blir brukt av media så blir nok politiet bedt om å uttale seg og får dermed sett den uansett), og håp at han ikke kommer etter deg for hevn..
Du har vel ingen forpliktelse til å anmelde kjøringen hans, så jeg ser ikke hvordan det da kan bli korrupsjon. Det er ikke ulovlig å la være å anmelde han.
Med mindre føreren av bilen kan identifiseres på filmen har vel ikke politiet noen sak uansett...?
Antar han fikk filmet skiltene, så er det bare å gjøre et kjapt søk, og voliá.
Sist endret av Sinken; 21. mai 2013 kl. 12:56.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Antar han fikk filmet skiltene, så er det bare å gjøre et kjapt søk, og voliá.
Vis hele sitatet...
Greit nok det.. men hva om det er sønnen til eieren av bilen som er fører? Da kommer di ikke langt...
Trådstarter
Har nå SMS fra eieren som beviser at HAN kjørte da
Takk for svar, tok ikke imot tilbudet sender opptak og SMS bevis til purken imorgen
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Har nå SMS fra eieren som beviser at HAN kjørte da
Takk for svar, tok ikke imot tilbudet sender opptak og SMS bevis til purken imorgen
Vis hele sitatet...
Hvorfor tok du kontakt med sjåføren i utgangspunktet? Det kan mistenkeliggjøre deg for å drive utpressing og setter seg i fare for både loven og sjåfør.
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Hvorfor tok du kontakt med sjåføren i utgangspunktet? Det kan mistenkeliggjøre deg for å drive utpressing og setter seg i fare for både loven og sjåfør.
Vis hele sitatet...
Han takket jo nei da, så det kan vel ikke ha noe å si?
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Hvorfor tok du kontakt med sjåføren i utgangspunktet? Det kan mistenkeliggjøre deg for å drive utpressing og setter seg i fare for både loven og sjåfør.
Vis hele sitatet...
Det har jo ikke noe å si om han sendte sms eller ikke. Han tok ikke initiativ til noenting og når han ble tilbudt pengene avslo han det. Er jo ikke noe av det som kan mistenkeligjøre han for utpressing hvis han ikke aktivt gikk etter å få han til å tilby han penger.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Har nå SMS fra eieren som beviser at HAN kjørte da
Takk for svar, tok ikke imot tilbudet sender opptak og SMS bevis til purken imorgen
Vis hele sitatet...
Hva håper du politiet skal gjøre med en slik sak? Jeg tviler på at dem gidder å bruke tid å penger på å først sjekket at filmen er autentisk, for så å finne sjaføren, samt få sjaføren til å innrømme at vedkommende kjørte. Mest sannsynlig så havner den i bunken med henlagte saker.

At du i det store å hele tror at du får denne sjaføren bort fra veien med en film og en SMS er som å tro på julenissen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva håper du politiet skal gjøre med en slik sak? Jeg tviler på at dem gidder å bruke tid å penger på å først sjekket at filmen er autentisk, for så å finne sjaføren, samt få sjaføren til å innrømme at vedkommende kjørte. Mest sannsynlig så havner den i bunken med henlagte saker.

At du i det store å hele tror at du får denne sjaføren bort fra veien med en film og en SMS er som å tro på julenissen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det være så søkt å tro at de kommer til å etterforske saken? Jeg regner med at de fleste saker henlegges ''grunnet bevisets stilling''

Han har jo video og en sms fra eieren...
så du sitter heller å godter deg over at politiet tar en fyr i stedet for å ta i mot 20000 kr?
Sitat av Masclet Vis innlegg
så du sitter heller å godter deg over at politiet tar en fyr i stedet for å ta i mot 20000 kr?
Vis hele sitatet...
Hva er så galt med å IKKE ta i mot en bestikkelse? #ACAB #YOLOliks
Sitat av Masclet Vis innlegg
så du sitter heller å godter deg over at politiet tar en fyr i stedet for å ta i mot 20000 kr?
Vis hele sitatet...
om politiet tar han, så risikerer han å miste sertifikatet - og ut i fra hvordan ting er forklart her er det absolutt det som må gjøres. Slike folk burde ikke sitte bak rattet, og 20.000 er ingenting i forhold til at man kanskje unngår en stor trafikkulykke med å fjerne folk som ikke kjører ordentlig fra veien.
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Hvorfor skal det være så søkt å tro at de kommer til å etterforske saken? Jeg regner med at de fleste saker henlegges ''grunnet bevisets stilling''

Han har jo video og en sms fra eieren...
Vis hele sitatet...
Da må jo videoen autentiseres at den er ekte, noe som er en tidskrevende prosess, og hva beviser SMS'en? Eneste den beviser er at han har fått en SMS fra bil-eierens sitt nummer, den kan være sendt fra hvem som helst. Enten at noen har brukt bil-eieren sin telefon å sendt den, eller at noen har faket avsenderen sitt nummer. Eller hvis "Legevakten" har android telefon så kan SMS databasen endres enten ved SQL-Query eller ved å bruke SmsManager classen på telefonen. Mulig dette også er mulig på Jailbraket IOS enheter, men det kan jeg ikkje uttale meg om.

Politiet må være sikre på at bevisene dem legger frem for retten er autentiske, å at dem ikkje er på noen måte fabrikkert for å "hevne" seg på tiltalte.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Har nå SMS fra eieren som beviser at HAN kjørte da
Takk for svar, tok ikke imot tilbudet sender opptak og SMS bevis til purken imorgen
Vis hele sitatet...
Så du sendte melding til han bare for å informere han om at du skulle melde han til politiet da? Det virker jo veldig smart. I hvertfall når du ikke vet hvem personen er. Tenk om han er en sikkelig gangster da? og du sendte melding fra ditt nummer om at du skulle anmelde han. Veldig smart. Og eneste grunnen til å sende sånne meldinger er utpressing.

Da tar jeg kontakt med politiet i morgen for å informere de om at de har fått inn en video av en person som ikke fikk nok penger av utpressingen sin. Så håper jeg dere begge havner i fengsel
Sist endret av Spelevinken; 21. mai 2013 kl. 14:27.
jeg syns ts gjorde det rette i denne situasjonen. han sendte sms for å si at han reddet livet hans og at han kjører som en dust. når han svarer med å gi bort 20k syns jeg det virker som at han har gjort lignende før. bra du anmeldte han, han er et samfunnsproblem
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Det har jo ikke noe å si om han sendte sms eller ikke. Han tok ikke initiativ til noenting og når han ble tilbudt pengene avslo han det. Er jo ikke noe av det som kan mistenkeligjøre han for utpressing hvis han ikke aktivt gikk etter å få han til å tilby han penger.
Vis hele sitatet...
Jeg kan se tre grunner for å ta kontakt.

1. Hørre om sjåfør har en god forklaring.
2. Opplyse sjåfør om at dette blir oversendt politi
3. utpressing.

for 1 og 2 vil det være enklest og riktig å overleve det til politiet for å gjøre vurderingen og trådstarter ville holdt seg mest mulig annonym. Det minnimerer sannsynlighet for negative reaksjoner fra sjåfør. For nummer 3. må jeg si at jeg ikke tror trådstarter har noen intensjon om å drive utpressing. Men hvilken reaksjon var forventet å få? 3. er ulovlig, og 1 og 2 er bedre håndtert av politiet. Jeg ser ingen rasjonell grunn for å sende den SMSen.
Si at han skylder deg en sixpack så er feiden over, vil tro han tar det litt mer med ro fremover. Er nok flere her inne som har tatt en litt for risky forbikjøring før. Om noe alvorlig hadde skjedd ville jeg ikke nølt med å gå til politiet. Han får en lærepenge han sent vil glemme.

Men for all del, du fortjener en unnskyldning.

Edit, jeg leste ikke godt nok i førsteposten. Fyren trenger en lærepenge han ikke glemmer med det første. Om saken henlegges og du absolutt mener at han skal bli fotgjenger, sender du videoen og sms til lokalavisen e.l.
Sist endret av gummiand; 21. mai 2013 kl. 14:41.
Sitat av Masclet Vis innlegg
så du sitter heller å godter deg over at politiet tar en fyr i stedet for å ta i mot 20000 kr?
Vis hele sitatet...
Se for deg følgende "lek" - en mann synes det er veldig gøy å gå berserk med et skarpladd maskingevær og skyte rundt beina på tilfeldige mennesker på gaten. Alle er formodentlige enige i at dette bør være ulovlig og at folk som får slike ting for seg bør bures inne. At mannen gjør det fordi han synes det er gøy er neppe en unnskyldning. Dette til tross for at det mest sannsynlig vil gå bra.

Hvis man derimot hensynsløst risikerer andre menneskers liv og helse for egen underholdnings skyld når man kjører bil, da er det plutselig greit! Dersom du mistet begge beina fordi du ble kjørt ned på fortauet av en full sjåfør, eller mistet foreldrene dine fordi en idiot syntes det var gøy å kjøre i 90 i et boligfelt så ville du trolig vært av en litt annen oppfatning.

Det er mange idioter på veiene. Det er et sørgelig faktum. Det er ikke greit av den grunn! Bare fordi mange synes det er harmløst å risikere andres liv med bil, så betyr ikke det at det er mindre horribelt enn å gjøre det samme med automatvåpen - hverken moralsk eller juridisk.

Grisekjøring er som fyllekjøring: det går sannsynligvis bra. Det pleier å gjøre det. Helt til den dagen det ikke går bra. Og da sitter man der med småbarn i rullestol og knuste familier.

Idioter som risikerer sitt eget liv fjerner seg selv fra samfunnet på naturlig vis. Idioter som risikerer andre liv bør fratas muligheten til å forfølge sine nykker til sin logiske konsekvens.
Ok han burde anmeldes, men trådstarter burde fremdeles tatt i mot pengene først. Er bare noe som sier meg at det er idioti å takke nei til penger.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Selg han noe for 20k, så anmelder du han.
Skjønner absolutt ikke greia med at folk unnskylder sjåføren? Ikke bare risikerer han sitt liv, men også andres. Å poengtere med at dette er helt vanlig en gang i blandt, og ikke noe å bry seg om, er jo bare høl i hue.
Plutselig så er det en idiot som meier deg ned, du blir lam eller verstefall drept, og denne sjåføren kunne DU ha stoppet tidligere.

Det å ta imot bestikkelsen derimot ville jeg vært forsiktig med. Du vet aldri om han vil gjøre livet ditt surt senere, det er trossalt "bare" 20k
Sist endret av FarmerJoe; 21. mai 2013 kl. 15:21.
Personlig ville jeg tatt pengene. Men samtidlig har du en liten sak, så her måtte du spilt på risikoen for han å miste lappen, ikke at du har en klar sak som han garantert taper på. For det første er det mye som skal til for at filmen din i det hele tatt kan brukes av politiet, den kan være tuklet med og er kanskje ikke i god nok kvalitet, at den ikke er filmet av politiet selv byr på problemer i en sak. For det andre er det som nevnt tidligere ikke bevis for at han kjørte bilen, man har ikke vitneplikt i nærmeste familie, og med mindre det står ordrett i SMS'n at det var han som førte bilen er det umulig å bevise, en sms til deg er heller ingen tilståelse btw. I tillegg foreligger det ingen fartsmåling, det vil være vanskelig/umulig å si hvor fort dette gikk. Tvilen skal komme tiltalte til gode.
Hvorfor har du kamera på dashbordet egentlig? Yrkessjåfør?
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Hvorfor har du kamera på dashbordet egentlig? Yrkessjåfør?
Vis hele sitatet...
Kan jo være greit hvis du havner i ett krasj der du den andre sjåføren var skylden for det men han nekter. Da vil jo denne filmen kanskje hjelpe med å motbevise det.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Kan jo være greit hvis du havner i ett krasj der du den andre sjåføren var skylden for det men han nekter. Da vil jo denne filmen kanskje hjelpe med å motbevise det.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende det kan hjelpe, men tviler på at det er grunnen hans.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Hvorfor har du kamera på dashbordet egentlig? Yrkessjåfør?
Vis hele sitatet...
Garantert den Russiske trenden som har begynt å komme til Norge, der forsikringsselskaper gir billigere forsikringer hvis du har dash kamera.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Garantert den Russiske trenden som har begynt å komme til Norge, der forsikringsselskaper gir billigere forsikringer hvis du har dash kamera.
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen til at russerne bruker kamera er fordi politiet er så korrupte at de finner på feil sjåføren gjør for å få penger ut av han. Med kamera så kan sjåføren gå i retten og vinne
Sist endret av Spelevinken; 21. mai 2013 kl. 15:42.
Skrev ikke du i den ecstacytråden din at du har blitt fratatt lappen pga rusmisbruk a, Legevakten?
Navbruker fra Moss
Er det lovlig å filme andre med dashbord cam i norge ? Hvis du ikke har en god grunn ?.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Er det lovlig å filme andre med dashbord cam i norge ? Hvis du ikke har en god grunn ?.
Vis hele sitatet...
ja, av akkurat samme grunn som du kan gå i byen og filme uten å spørre alle som er der om det er greit at de blir en del av filmen.
Om fyren er villig til å bla opp 20k for at du holder kjeft, hva tror du han er villig til å gjøre om du ikke gjør det? Just sayin...
Sitat av høyblokk Vis innlegg
Skrev ikke du i den ecstacytråden din at du har blitt fratatt lappen pga rusmisbruk a, Legevakten?
Vis hele sitatet...
Han har netopp fått den tilbake (IRL venn).
Og til de over som lurer på hvorfor folk bruker dashcam i bilen i spesielt Russland, så er det fordi mange forgjengere driver med å hopper på biler som kommer i lav fart, for å så klage over sterke smerter osv for å få en fet forsikringssum.
Fins mange slike videoer på Liveleak og Youtube.
Sist endret av Skyfx; 21. mai 2013 kl. 20:32.
Navbruker fra Moss
Sitat av etse Vis innlegg
ja, av akkurat samme grunn som du kan gå i byen og filme uten å spørre alle som er der om det er greit at de blir en del av filmen.
Vis hele sitatet...
Merkelig at datatilsynet skal vurdere lovligheten i år npr du er så sikker

http://www.dinside.no/916236/vurdere...tilsynet-i-aar