Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4391
For en tid tilbake ble jeg anmeldt av tollen til politi pga en liten boblekonvolutt med mitt navn på, som inneholdt 3 gram, i 3 poser med 3 typer rc's. Disse var ikke ulovlige (fremdeles ikke ulovlige....) De ble klassifisert som legemidler. Politiet ringte, og avgårde i avhør med meg. Jeg la frem fakta for at de ikke var ulovlige, at jeg hadde handlet i god tro, og fikk faktisk litt forståelse og ellers bra behandling under avhøret med en veldig fornuftig politimann. Det gikk ikke mer enn en uke og noen dager før henleggelsen kom. Herligt.
Men idag tok jeg frem brevet om henleggelsen, leste gjennom den et par ganger. Og plutselig ser jeg, under "Underretning om saksavgjørelse" at det står skrevet: "Forholdets art: NARKOTIKA (Par.162,1.Ledd)"

WTH? Når ble det snakk om å kalle det narkotika? Jeg ble anmeldt for "ulovlig innførsel av legemidler" men så plutselig har det blitt et det brudd på narkotikaloven? Kan noen plz riddle me this?
Hvis saken ble henlagt hvorfor bryr du deg om dette da? Du får jo ikke noe straff.
fordi det var forholdet du ble anmelt for.
Det er en teknisk forskjell på henlagt og frifunnet - en henlagt sak kan gjenopptas. Jeg antar du også vil ha en delvis åpen sak i rettssystemet, uten at jeg vet hvilken betydning det har for attester og eventuelle visumsøknader.

Jus er utenfor min komfortsone, men kanskje noen andre kan bidra.

http://www.jusinfo.no/index.php?site...1930/1947/1948

Ved henleggelse av saken stanses den videre etterforskningen, men den kan gjenopptas, dersom den er henlagt på grunn av bevisets stilling.
Vis hele sitatet...
Det er fint at saken ble henlagt, men det burde ikke blitt noen sak i det hele tatt. Hvis trakasseringen fortsetter blir det Silk Road for min del. Heroin istedet for kratom er sikkert helt i tråd med målsetningen til Legemiddelverket.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sånn føler jeg også det. At hvis dem fortsetter å stoppe de mikro leveransene mine med kratom,salvia fersk sopp... så må man ty til silk road å der faller man nok for fristelsen til å kjøpe noe mere heavy ja.
Hvilket grunnlag ble det henlagt på? Ressursmangel, intet straffbart forhold, bevisets stilling etc.?
Google finner en del om politiattest og henlagte saker:
https://www.google.no/search?q=henlagt+sak+politiattest

Etter å ha lest et par sider, ser det ut til at det kan ha betydning for noen yrkesvalg, men ikke visumsøknader og det kommer ikke på uttømmende politiattest.

Vurder kildene og sjekk når det er skrevet, lover, regler og prakis kan endre seg. Jeg ser blant annet at barneombudet i 2008 krevde at henlagte sex-saker skal være med på politiattesten.

Dette innlegget er bare et halvfabrikat, jeg har ikke prøvd å finne ut hva som gjelder pr. dags dato
Som Nichotin skriver er det jo viktig å se på grunnen til at dette har blitt henlagt. Har lest saker der politiet prøver seg med henlagt pga bevisets stilling eller liknende i saker hvor ingenting straffbart har funnet sted, bare for å slippe å innrømme sin direkte feil, og om dette har skjedd i dette tilfellet kan det jo være verdt å klage.
klager du så blir det slettet helt. hvis ikke så blir det liggende der.
Jeg snublet over denne på VG Debatt:

Det er nok at du skal gifte deg med ei utenlandsk kone og søke familiegjenforening med henne. Jeg har nettopp vært i en slik situasjon hvor jeg har måttet forsvare meg mot saker som er blitt henlagt grunnet bevisets stilling. UDI synes nemlig slike opplysninger er viktige.
Vis hele sitatet...
http://vgd.no/samfunn/jus/tema/16369...eggelsesaarsak

Så det er ikke godt å si hvem som har tilgang til informasjon om henleggelser. Politiet, forsvaret, PST, domstolene, departementene, helseforetakene - jeg aner ikke, men det hadde vært interessant å vite.

Du er ikke nødvendigvis uskyldig inntil det motsatte er bevist, du kan også være henlagt til du dør.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei freaks! Isteden for å opprette en ny tråd tar jeg det her.

Trenger noen råd evt svar på noen spørsmål angående dette med innførsel av ulovlig legemiddel/narkotika og loven.

For over et halvt år siden bestilte jeg noen rc's fra ei nettside basert i Øst-Europa. En disse fant jeg ut var ulovlig før vendor sendte pakken. Jeg sendte mail til vendor og forklarte problemet. Sa til han at enten kunne la vær og sende pakken og heller gi kreditt på nettsiden hans (som jeg kunne brukt på noe annet og han hadde fortsatt vært sikret de pengene) eller at han kunne bare beholde dette ene stoffet som var illegalt og pengene for det.

Dessverre fikk jeg ikke svar før etter at pakken ble sendt. (han skyldte på trøbbel med mail).

Etter noen uker begynte jeg og lukte ugler i mosen da pakken enda ikke hadde kommet frem. Var ikke sikker på om dette skyldtes at jeg hadde blitt scammet (var første gang jeg bestilte fra denne vendoren) eller om det hadde blitt stoppet i tollen. Jeg håpet faktisk jeg hadde blitt scammet, men gode reviews på SoS ødela det lille av håp jeg hadde.

Uansett nå på nyåret, kom det en razzia hjem til meg grunnet brudd på legemiddelloven. De fant ingenting semi-lovlig eller noe ulovlig, men de tok med seg pc'n min og hadde et lite avhør. Jeg nektet bekjentskap til saken og nektet også straffeskyld. Jeg var merkbart nervøs noe jeg er uansett rundt politi selv om jeg ikke har gjort noe illegalt.

Så nå endelig til spørsmålene mine.
Pc'n de tok ble ikke brukt til bestillingen, men Chrome er "synkronisert/logget inn". Jeg har endret passord, men kan de fortsatt se logg og evt email? og vil dette kunne være fellende bevis? I så fall kan mine emailer til vendor hjelpe min sak ved å vise at jeg ikke ønsket produktet?
Betalingen ble ikke utført med visa men en betalingstjeneste lignende Paypal. Er dette noe de kan finne ut og koble til meg?

Er jeg fucked eller safe?

Beklager en lang, rotete post med diverse skrivefeil.
Sist endret av Eidee94; 17. januar 2013 kl. 15:25.
Sitat av Eidee94 Vis innlegg
Hei freaks! Isteden for å opprette en ny tråd tar jeg det her.

Trenger noen råd evt svar på noen spørsmål angående dette med innførsel av ulovlig legemiddel/narkotika og loven.

For over et halvt år siden bestilte jeg noen rc's fra ei nettside basert i Øst-Europa. En disse fant jeg ut var ulovlig før vendor sendte pakken. Jeg sendte mail til vendor og forklarte problemet. Sa til han at enten kunne la vær og sende pakken og heller gi kreditt på nettsiden hans (som jeg kunne brukt på noe annet og han hadde fortsatt vært sikret de pengene) eller at han kunne bare beholde dette ene stoffet som var illegalt og pengene for det.

Dessverre fikk jeg ikke svar før etter at pakken ble sendt. (han skyldte på trøbbel med mail).

Etter noen uker begynte jeg og lukte ugler i mosen da pakken enda ikke hadde kommet frem. Var ikke sikker på om dette skyldtes at jeg hadde blitt scammet (var første gang jeg bestilte fra denne vendoren) eller om det hadde blitt stoppet i tollen. Jeg håpet faktisk jeg hadde blitt scammet, men gode reviews på SoS ødela det lille av håp jeg hadde.

Uansett nå på nyåret, kom det en razzia hjem til meg grunnet brudd på legemiddelloven. De fant ingenting semi-lovlig eller noe ulovlig, men de tok med seg pc'n min og hadde et lite avhør. Jeg nektet bekjentskap til saken og nektet også straffeskyld. Jeg var merkbart nervøs noe jeg er uansett rundt politi selv om jeg ikke har gjort noe illegalt.

Så nå endelig til spørsmålene mine.
Pc'n de tok ble ikke brukt til bestillingen, men Chrome er "synkronisert/logget inn". Jeg har endret passord, men kan de fortsatt se logg og evt email? og vil dette kunne være fellende bevis? I så fall kan mine emailer til vendor hjelpe min sak ved å vise at jeg ikke ønsket produktet?
Betalingen ble ikke utført med visa men en betalingstjeneste lignende Paypal. Er dette noe de kan finne ut og koble til meg?

Er jeg fucked eller safe?

Beklager en lang, rotete post med diverse skrivefeil.
Vis hele sitatet...
Byttet du passord på Google-kontoen, vil synkroniseringen på den PC-en feile.