Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 16029
Jeg har mange ganger lurt på hvorfor det er et så sterkt Islam-hat i Norge?
Skal man bryte opp statistikker, finnes det ingen stor overvekt av muslimer som begår kriminelle handlinger.
Muslimer bosetter seg ofte blant andre muslimer, på samme måte som vi bosetter oss med andre nordmenn i Spania.
Når vi da har dårlig integrering og hverdagsrasismen nekter jobb til en stor del, sier det seg nesten selv at det enklere vil oppstå uønskede situasjoner?

Samtidig blir jeg opprørt når jeg hører hvordan folk snakker om sunni og shia muslimer som det samme. 90% av alle muslimer er sunnimuslimer. 10% er shiamuslimer og støtter hva Europa kaller terroristorganisasjoner.
Hvorfor skal 1 ødelegge for 9 andre?

Hijab og niqab er et annet kapitell.
Først og fremst, så har ikke Koranen dekning for å dekke til hår og annsikt.
Den har dog dekning for å dekke "kvinnelige former", ergo pupper, lår etc.
Alikevel er dette tradisjon og så lenge kvinner ikke blir tvunget til å bruke det, kommer jeg til å stille meg nøytral til det.
Jeg har veninner som kommer til å bruke plagget omså det skulle bli ulovlig, av den grunn at det viser respekt til familie, religion og mannen.
Har prøvd å gravd mer om temaet hos muslime familier, og ikke en eneste gang har jeg hørt om episoder hvor kvinna blir tvunget og ikke har et ord å føye til diskusjonen.
Sålenge kvinner ønsker å bruke det, nytter det ikke å forby.
Eneste som ville hjulpet, og jeg ville støttet var å oppfordre til mindre bruk og eventuelle kampanjer. Et forbud mot et tøyplagg sydd på en spesiell måte, blir for latterlig. ("De nøyer seg ikke med å forby cannabis, nå skal de forby bongene også")

Morsomt å høre fra media hvordan Islam ikke respekterer sine kvinner, samtidig som etnisk norske kvinner konverterer.

Anbefaler http://www.islamnet.no/index.php?opt...125:&Itemid=24
for lesing. Dog er islamnet litt mer ekstremister en hva den vanlige muslim er.
Sist endret av oom; 13. juni 2010 kl. 16:22.
Kan du begrunne ditt inntrykk av at det er et så sterkt hat imot islam i Norge?
oom
mlm
oom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
Kan du begrunne ditt inntrykk av at det er et så sterkt hat imot islam i Norge?
Vis hele sitatet...
Les vg, db og de fleste andre norske medier.
Ta en tur på facebook eller eventuelt ut i gata og snakk med Ola Nordmann.
Sitat av OoM Vis innlegg
Samtidig blir jeg opprørt når jeg hører hvordan folk snakker om sunni og shia muslimer som det samme. 90% av alle muslimer er sunnimuslimer. 10% er shiamuslimer og støtter hva Europa kaller terroristorganisasjoner.
Hvorfor skal 1 ødelegge for 9 andre?
Vis hele sitatet...
Dette er helt feil - og du bør lese litt på wikipedia f.eks. hvis du vil finne ut de virkelige forskjellene. Alle shiamuslimer støtter selvsagt ikke terrororganisasjoner og det er vel ingenting som tyder på at shia muslimer skulle være noe mer "terrorister" enn sunni - kanskje tvert om (hvis vi skulle flisespikke på de veldig små tallforskjellene)

Jeg skjønner ikke hvordan du kunne hevde noe slik. Du kan ikke opplyse andre om Islam hvis du gjør så grove bommerter.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av OoM Vis innlegg
Les vg, db og de fleste andre norske medier.
Ta en tur på facebook eller eventuelt ut i gata og snakk med Ola Nordmann.
Vis hele sitatet...
du tror ikke det har noe med å gjøre at positive ting har en tendens til å bli utelatt fra både media og de idiotiske facebook-gruppene?

selv om det er det eneste synet som kommer frem gjennom disse kanalene, betyr ikke det at det er det eneste synet som finnes.

jeg har mine tvil på at Ola Nordmann i gata har så fryktelig negativt syn på Islam.

Islamister derimot, er det sannsynligvis værre med, av åpenbare grunner.
Stikkordet er fordommer. Media bidrar sterkt. Det hjelper lite på inntrykket at det eneste som er felles fiende med hele den vestlige verden i dag, er fundamentalistiske muslimer som sprer terror. Kort fortalt er det ekstremistene vi hører om i media, og deres syn er så radikalt forskjellig fra vårt vestlige, at vi derfor blir "lurt" til å tro at det gjelder alle muslimer. Ikke bevisst, men ubevisst. Det handler om psyke, og, som sagt, fordommer.
Sitat av OoM Vis innlegg
Les vg, db og de fleste andre norske medier.
Ta en tur på facebook eller eventuelt ut i gata og snakk med Ola Nordmann.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hva du vil her. Kan du være litt mer spesifikk, og komme med en litt mer utfyllende begrunnelse for hvorfor du opplever at nordmenn generelt har et så sterkt hat imot Islam.

Det er viktig å skille imellom hat imot islam, og hat imot en del av konsekvensene islam har ført til. Det kan ikke skyves under en stol at Quran kan gi opphav til en del tolkninger som ikke akkurat er vennlige imot vesten.

Slik jeg ser det forligger det ikke noe generelt hat imot muslimer, men imot den ekstreme tolkning av Islam.
oom
mlm
oom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Dette er helt feil - og du bør lese litt på wikipedia f.eks. hvis du vil finne ut de virkelige forskjellene. Alle shiamuslimer støtter selvsagt ikke terrororganisasjoner og det er vel ingenting som tyder på at shia muslimer skulle være noe mer "terrorister" enn sunni - kanskje tvert om (hvis vi skulle flisespikke på de veldig små tallforskjellene)

Jeg skjønner ikke hvordan du kunne hevde noe slik. Du kan ikke opplyse andre om Islam hvis du gjør så grove bommerter.
Vis hele sitatet...
Ingen religiøse skrifter sier at noen skal være med terrorister en andre, men det er et fakta at mange ekstremister, fundamentalister eller terrorister kommer fra områder hvor shiamuslimer er i overtall. Så, helt feil er det nok ikke.

Hvilke små tallforskjeller snakker du om?
Sitat av OoM Vis innlegg
men det er et fakta at mange ekstremister, fundamentalister eller terrorister kommer fra områder hvor shiamuslimer er i overtall. Så, helt feil er det nok ikke.
Vis hele sitatet...
Her driter du deg ut.

Jeg har aldri hørt om en Iransk, Azerbaidsjansk eller Bahrainsk terorrist. (eneste land de har flertallet)

Jeg har hørt at terroristen Osama bin Laden, som er sunni, mener at shiamuslimene skal brenne i helvete med de kristne. Tror samtlige terroraksjoner, 9/11, Madrid, London etc.., har blitt utført av sunnimuslimer - uten at det i seg selv sier så veldig mye om sunnimuslimene som helhet eller generelt.

Det er selvsagt ikke slik at alle shiamuslimer støtter terrorisme slik du hevder. Utrolig useriøst.
Sist endret av Kinseek; 13. juni 2010 kl. 16:47.
OoM: Hva er det du snakker om? Hvilke Shiamuslimske terrorister er det du viser til?

Alle de kjente terrorgruppene jeg kan komme på, med unntak av Hezbollah i Libanon er Sunnier.

Al-qaida, Taliban, Hamas er alle Sunnier.
Det er litt provoserende når folk kommer med uttalelser slik som du gjør OoM. Du tar deg den frihet å stemple Norge som et Islam hatende land, uten noen saklige referanser til relevante saker. Ut av det blå henter du meninger og påstander som for meg virker dypt fornærmende.

Du sier vi har en dårlig integrering, men da utfordrer jeg deg til å tenke nøye gjennom hvorfor vi har en dårlig integrert innvandrerbefolkning? Er det ikke på tide at innvandrere selv tar et steg og integrerer seg selv?

Din bruk av begrepet hverdagsrasisme er et klassisk eksempel på bruk som har gjort at ordet, for min del, fullstendig har mistet sin verdi. Tendensen til å skylde på rasisme dersom man ikke får en jobb er kvalmende, og folk burde virkelig holde seg for gode til å fare med slike holdninger. Hvis man har to jobbsøkere, med like kvalifikasjoner, hvor den ene snakker flytende norsk, imens den andre stotrer, er det klart hvem man ansetter. Dette har ingenting overhodet med rasisme å gjøre, da det er en vurdering av søkerne etter deres evner.

Dersom hverdagsrasismen er så stor som du påstår, tror du virkelig at dine beskyldninger om rasisme kommer til å bedre situasjonen?
Har scannet en tosiders artikkel fra Aftenposten Innsikt, som forklarer på en veldig grei måte hva forskjellen på sjiamuslimer og sunnimuslimer er. Det er essensiell lesning for de som ønsker å uttale seg om Islam, da dette skillet har ganske mye å si for forståelsen av både politikken og trusselbildet.

Artikkelen «Det store skillet», tosiders PDF
«Sjia-dominerte Iran og utfordingen med landets atomprogram, må heller ikke forveksles med terrortrusselen mot vesten fra al-Qaida-inspirert sunni-ekstremisme.»
Sist endret av Nichotin; 13. juni 2010 kl. 17:28.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg tror å fokusere på religion er rimelig feil her..Shia muslimene er hovedsaklig Iranere, og deres kultur er en blanding av gammel persisk kultur og nyere muslimsk påvirkning. Det er fullstendig uproblematisk for single jenter å reise igjennom Iran. De kommer ikke til å bli tatt på eller antastet, de kommer ikke til å bli plaget. Når jeg var der var jeg faktisk eneste på hostellet som hadde blitt antastet (Mullah som begynte å klå litt på bussen, jeg tørte ikke gjøre noen big deal ut av det).

I de arabiske landene stikker kvinneforakten rimelig dypt, og kvinner blir rimelig gjennomgående behandla skikkelig jævlig der.. og det handler ikke bare om rettigheter og status, det handler om retten til å ha sosialt liv og venner, det handler om retten til å vokse opp uten å bli voldtatt av fettere... de har det mer eller mindre gjennomgående helt jævli. Å reise igjennom arabiske land som ung, kvinnelig vestlig turist er risiko-sport, med mindre du er komfortabel med å sparke og skrike.

I Pakistan har man tradisjonelt hatt et meget sterkt rolleforderling. Kvinnen hersker over hjemmet og mannen tjener pengene. En tradisjonell pakistansk mann tar hver eneste krone han tjener og gir til kvinnen som styrer hjemmet og økonomien. Dette er en variant av "vi er ulike, men rimelig nærme like mye verdt" som vi også ser spor av i Iran og Aserbadsjan.. den er heller ikke spesielt langt unna Norge for 70-80 år siden. Både Pakistan og Afghanistan har dog i moderne tid importert Wahabismen fra de arabiske landene, hvor regelrett kvinneundertrykking er normen. Det totalte bildet i disse landene er derfor nå fryktelig komplekst, og det er vanskelig herfra å si hvor sterke de forskjellige trendene er.

Det er også verdt å merke seg at Pakistanere flest er ekstremt høflige folk, i særdeles skarp motsetning til Norsk-Pakistanerene i Norge.

Går man videre til Malaysia og Indonesia, som også er muslimske, så finner man mer eller mindre absolutt ingen fellestrekk til noen av de tidligere landene... noe som egentlig forteller rimelig tydelig at religion er særdeles overvurdert som forklaringsmodell.. men min personlige erfaring er at etnisitet ikke er det.

Tillegg:

Når jeg skrev "nyere muslimsk påvirkning" angående Iran, så betyr dette siste 300-400 årene. Persisk kultur er virkelig, virkelig gammel.
Sist endret av DumDiDum; 29. november 2012 kl. 21:33.
Rent personlig mistet jeg litt respekten for kristendom etter å ha lest i bibelen som fjortenåring.
Jeg vokste opp med en sterkt religiøs lærerinne som benyttet enhver anledning til å indoktrinere barna i sin religion.
Dette var mens det fremdeles var kristendomsundervisning.

Når jeg da som fjortenåring leste bibelen og med lettehet avslørte bløffen, så ble jeg litt skuffet over voksne mennesker som helt åpenbart ikke hadde lest dette med et kritisk blikk, la masse energi i å indoktrinere barn.

Senere kommer muslimene på banen og krever respekt for religionen sin.
Ja, muslimene var der hele tiden men de holdt kjeft om religionen sin helt til de ble mange. Folk tok dem vel for å forvalte samme klokskap som jødene som praktiserte sin religion tilbaketrukket.

Jeg for min del slipper å lese koranen for å avsløre bløffen, jeg blir faktisk mer forundret over at folk faktisk tror, enn at de kaller seg muslimer. Det er det nemlig dødsstraff for å slutte med.

Men når folk som ikke forstår at en fyr som påstår at han har fløyet til gud på et bevinget muldyr og i tillegg påstår at han skal gjenfødes av en mann krever respekt.........andre truer den ikke muslimske delen av befolkningen med krig.

Hva faen hadde du ventet deg?

Når islam i tillegg foreskriver dødsstraff for frafall, anderledes tenkende, homser og jøder......så ligner det veldig på folk som hates fra før.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_r...amic_countries
http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Islam
http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_in_Islam

Les, så slipper du å lure så fælt.

Det skal være en kald dag i helvete før jeg drikker te med en muslim, men jeg kan gjerne ta en øl med en pakistaner eller tygge khat med en somaler. Antagelig vil de takke nei. Til tross for at jeg avskyr og forakter religion generelt og islam spesielt, er det nok ikke på min side fordommene er sterkest.
Sitat av OoM Vis innlegg
. 90% av alle muslimer er sunnimuslimer. 10% er shiamuslimer og støtter hva Europa kaller terroristorganisasjoner.
Vis hele sitatet...
Vel det utsagnet der er vel et eksempel på uvitenhet og generalisering som kan skape et hat mot en religiøs gruppe!
Kjenner mange muslimer fra foskjellige land, og kjenner ikke igjen den formen for hverdagsrasisme du snakker om. Vi er hyggelige mot dem, og de mot oss. De fleste foreldrene deres har jobber og lever et vanlig A4 liv. Den eneste forskjellen om du vil, er religionen. Har ikke noe imot denne. Muslimer er ikke så farlige som mange mener, og alle er definitivt ikke terorrister. Bare fordi noen promille er litt "besatte" betyr ikke dette at man kan slå alle over samme kam? Og hvorfor denne viktige fremstillingen om at ingen sunnimuslimer har drevet med terror? Har du et problem med sunnimuslimer Oom?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Når islam i tillegg foreskriver dødsstraff for frafall, anderledes tenkende, homser og jøder......så ligner det veldig på folk som hates fra før.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? For ingenting av det du skriver her kommer fra koranen. Det virker som du tar handlinger gjort i land med muslimsk majoritet og tilskrevet dem Islam, en tankefeil.

Sitat av Mercedes Benzo
Les, så slipper du å lure så fælt.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som om du gjør den samme feilen ved å tilskrive alt som skjer i muslimske land til Islam.

Det virker på meg som mye av hatet mot Islam (skjult under "kritikk av extremistisk Islam) baserer seg på skikker uten opphav i Islam.

Om man baserer seg på de arabiske landene så er Islam bare en del av kulturen, det finnes også andre faktorer som har påvirket dagens situasjon. DumDiDum postet et utmerket innlegg over de store kulturelle forskjellen innad i Islamske land, så det at folk fortsatt skjærer alle muslimer over samme kam og sprer misinfo slik enkelte her gjør viser at folk kritiserer noe ikke har kunnskap om.

Sitat av Lester Bowles Pearson -Fredsprisvinner 1957
How can there be peace without people understanding each other, and how can this be if they don't know each other?
Vis hele sitatet...
Sitat av luni Vis innlegg
Fantastisk hvordan du drar opp en over to år gammel tråd uten en eneste skikkelig kilde, DumDiDum.
Vis hele sitatet...
Hva, Luni ? Uten en eneste kilde? Han har jo vært på en rundt-om-reise i diverse deler verden med befolkning som er av muslimsk majoritet. Dette her er subjektive oppfatninger etter egne opplevelser, hvordan så vil du ha kilder til dette..?


(....)La oss ta et par tre påstander/momenter som er nevnt;

> langt enklere å være jente/dame i Iran enn i (konservative)arabiske land som Saudi Arabia, Yemen, kuwait = jeg er fullstendig enig, og dette har delvis med å gjøre med sija-islam som er langt mer sekulær enn den fantatiske wahabismen i Saudi A., pluss at det er svært lite sånn direkte kvinnediskriminerende i den iranske/persiske kulturen. Btw så er iranere velutdannete, spesielt kvinnelige delen av folket.

> helt enig med "påstanden" om rollefordeling i Pakistan og pashtunske delen av Afghanistan. Videre enig i at dette er et høflig folk, langt annerledes i sin framferd enn de jævla småkriminelle drittungene man ofte ser i øst-Oslo.

> Indonesia og Malaysia, Singapore + Brunei; stiller igjen meg enig i at disse halvmuslimske landene har generelt svært lite til felles med reaksjonær arabisk kultur.


I tillegg; jeg har brukt uttrykket konservativ foran arabiske land med vilje, siden slett ikke absolutt alle arabiske land er så veldig konservative. Ser du til Egypt, Tunisia, evt Syria er/var dette land som er annerledes Saudi Ar., Irak, Gaza, Afgh. og diverse konfliktområder i Midtøsten. Ofte sånn at der du har konfliktområder, der er grobunnen for islamsk fundamentalisme sterk.

Btw; til opplysning - du finner kilder på det meste(med tre-fire enkle nettsøk) av det jeg skrev her i løpet av om lag tjue minutter..
Sist endret av aeon_illuminate; 30. november 2012 kl. 06:16.
Har et inntrykk av at de fleste muslimer som kommer til Norge er sekulære, sunni. De er troende fordi foreldrene er det, men den nye generasjonen er mindre "religiøs" og spiser svinekjøtt og drar ut og drikker når foreldrene sover på en måte. Samtidig er de snille og greie folk som bare vil leve et godt liv borte fra krig, og de har jo sikkert selv opplevd hatfulle shiamuslimer, og vil ikke selv bli slik. Det er jo ikke noe galt med folka.

Men religionen derimot, den bør du sette deg litt inn i før du kan uttale deg om islam. For det er ikke alltid folk viser religionens sanna ansikt. Du kan si at snille muslimer maler et pent smil over et stygt ansikt, fordi religionen er stygg når du studerer den. Har jeg dekning for å si dette? Ja, fordi jeg har hørt både xmuslimer sagt det og lest selv i koranen at det står om og om igjen at de skal omvende folk til troen eller hogge dem ned. Og gjør man det er man en god allahs tjener.
Trur det finnes fint lite hat mot islam i norge
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Trur det finnes fint lite hat mot islam i norge
Vis hele sitatet...
Da syns jeg du skal ta deg en tur på bygdefest og skryte på deg at du har konvertert til islam..
Mulig jeg tar feil, men jeg gjetter på at hvis ingen slår deg så kommer de med ukvemsord, mest sansynlig så du hører det, kanskje til og med direkte til deg..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Trur det finnes fint lite hat mot islam i norge
Vis hele sitatet...
Jeg opplever det totalt motsatte, men jeg har inntrykk av at alt hat mot muslimer er veldig godt gjemt blant folk flest i Norge.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg opplever det totalt motsatte, men jeg har inntrykk av at alt hat mot muslimer er veldig godt gjemt blant folk flest i Norge.
Vis hele sitatet...
nå er hat et veldig sterkt ord, er du i mot at dem sluser innvandrere over grensa så hater du ikke Islam

Nå har det kommet såpass mange innvandrere til bygdene så du skal ikke se bort i fra at det er noen islamer på bygdefest..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nå er hat et veldig sterkt ord, er du i mot at dem sluser innvandrere over grensa så hater du ikke Islam
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, og utifra det kan jeg si at jeg aldri har sett, følt eller opplevd hat..
Men hvis jeg slår, trakaserer eller på annen måte utfører en kriminell handling mot en person fordi han er muslim, så er jo det hatkriminalitet ..

Legg merke til ordet hat..
Etter det jeg kan forstå så bruker man ordet hat uavhengig av hva personen som utfører handlingen påstår at han føler..
Det faktum at han utfører handlingen på grunn av religion er nok til at det er hatkriminalitet..

Men om de faktisk hater er jo ikke lett å si..
Med mindre man sjekker definisjonen av ordet, da virker det ikke så sterkt alikevel... syns jeg..

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Nå har det kommet såpass mange innvandrere til bygdene så du skal ikke se bort i fra at det er noen islamer på bygdefest..
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, det var 3 muslimer i bygda mi (som jeg viste om), men disse ble ikke godt motatt av de jeg velger å kalle "idiotene".. Og selv om jeg ikke så på det som hat, så var det sterk motvilje.. veldig sterk hos enkelte, og avsky hos noen få...

Hehe, islamer finnes ikke da De kalles jo muslimer
Sist endret av Novice; 30. november 2012 kl. 09:35.
Sitat av Novice Vis innlegg
Det har du rett i, og utifra det kan jeg si at jeg aldri har sett, følt eller opplevd hat..
Men hvis jeg slår, trakaserer eller på annen måte utfører en kriminell handling mot en person fordi han er muslim, så er jo det hatkriminalitet ..

Legg merke til ordet hat..
Etter det jeg kan forstå så bruker man ordet hat uavhengig av hva personen som utfører handlingen påstår at han føler..
Det faktum at han utfører handlingen på grunn av religion er nok til at det er hatkriminalitet..

Men om de faktisk hater er jo ikke lett å si..
Med mindre man sjekker definisjonen av ordet, da virker det ikke så sterkt alikevel... syns jeg..



Du har helt rett, det var 3 muslimer i bygda mi (som jeg viste om), men disse ble ikke godt motatt av de jeg velger å kalle "idiotene".. Og selv om jeg ikke så på det som hat, så var det sterk motvilje.. veldig sterk hos enkelte, og avsky hos noen få...

Hehe, islamer finnes ikke da De kalles jo muslimer
Vis hele sitatet...
Men som oftes er det muslimer som begår vold mot hvite ikke omvendt. vel i norge
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Men som oftes er det muslimer som begår vold mot hvite ikke omvendt. vel i norge
Vis hele sitatet...
Det klarte jeg ikke finne noe statistikk på, men jeg er ganske ekstremt veldig sikker på at det er feil..
Hadde du derimot skrivd innvandrere hadde jeg vært mindre sikker, men fortsatt ganske sikker på at det utsagnet var feil

Og det også blir jo vanskelig, for FRP og SSB definerer vel innvandrere ganske annerledes enn wikipedia?
Da jeg leste trådens første innlegg, så stønnet jeg høylytt og jeg tenke "å herregud - enda en! Kan ikke de hårsåre pinglene bare ta tak i sin egen situasjon og gjøre noe med det i stedenfor å syte om at de er en forfulgt gruppe og at alle vi andre er onde rasister som er ute etter dem?!". Så slo det meg - betyr ikke det at jeg er fordomsfull og hater dem, akkurat slik TS påstod? Så jeg grublet litt. Jeg tror ikke det jeg har kommet frem til er særlig kontroversielt, og jeg aner at mange kan identifisere seg litt med det. Dette blir dog min egen antakelse; jeg kan ikke snakke på vegne av andre. Anyway, her goes:

Jeg hater ikke muslimer. Hvis jeg hater noen, så har vil det glede meg om vedkommende har det vondt og jeg vil gjøre det meste for å unngå kontakt med ham. Jeg har imidlertid aldri tenkt slikt om muslimer som gruppe eller om de jeg kjenner personlig. Jeg føler definitivt ikke skadefryd når en muslim går på en smell, jeg øsnker ingen noe vondt fordi de er muslimer, og jeg blir glad når jeg hører om folk som gjør det bra, uavhengig av hvorvidt de er muslimer eller ei. Det er ikke mange muslimer i min omgangskrets, men de er der og jeg kommer overens med dem. Så, jeg hater ikke muslimer.
Derimot oppfatter jeg dem som veldig hårsåre. Dette gjelder de fleste av de jeg har møtt, og det gjelder de fleste av de som uttaler seg i media. Dette er sikkert fordomsfullt av meg, og jeg skulle gjerne få dette inntrykket tilbakevist, men min oppfatning er at de fleste muslimer ikke tåler noen form for kritikk av deres religion, kultur eller livssyn. Dette er ikke unikt; de mer fanatiske kristne jeg har møtt vil også oftest oversette et budskap som "jeg er ateist og mener at absolutt all religion, din inkludert, er tullball" til "jeg hater deg personlig fordi du tilhører [religion]. Kun deg og dine trosfeller, og jeg ønsker dere vondt". Hvordan de kan komme frem til en slik konklusjon er over min forstand, men jeg observerer at de til stadighet gjør det. Generell kritikk av all religion har en lei tendens til å bli tolket som et personangrep på dem. Kritikk av problemer ved deres egen religion blir også oppfattet som kritikk av alle som tilhører religionen som gruppe. For meg er dette rablende irrasjonelt.

Så: jeg mistenker at de fleste nordmenn egentlig ikke hater muslimer. Derimot mistenker jeg at mange muslimer har veldig lett for å oppfatte kritikk (både saklig og tullete) som hat. Videre tror at mange nordmenn rett og slett er dritt lei av det de oppfatter som regelrett syting fra mange muslimer, type; "du oppfatter det der som rasisme?! STFU bitch og skaff deg litt tykkere hud!".

Just my 2cents
@myoxocephalus;

ja de muslimene er hårsåre. Men nettopp hårsåre er mest de muslimene som er ifra Midtøstens kjerneområder. Hvor mange ganger hører du om en hårsår marokkaner eller indoneser??. Mye har med å gjøre at 1)arabere har et voldsomt temperament og er svært høylytte generelt, 2)religionen er såpass til de grader politisert at man kan lure på nesten om islam er en [COLOR="Red"]a)[/COLOR]religion eller kanskje heller en [COLOR="Blue"]b)[/COLOR]politisk ideologi, som mange kritiske tunger vil ha det til.

Hvis du vet hva politisert betyr vel og merke.., antar du gjør det siden du velger å poste en mening her i tråden.

Mange muslimer er hårsåre ja(...) som vi har hørt ørten ganger,.. ja da helt enig med deg. Men bare pass jævlig på å ikke sette 1.4milliarder muslimer i nøyaktig samme gruppe! Jeg antar at når du tenker muslimer tenker du automatisk "Midtøsten-folk". Faktisk er det sånn at kun LITT OVER 20% av alle muslimer lever i arabiske land/grovt sett Midtøsten. Og det er disse i Midtøsten og rundtomkrring vi hører og leser om, det er vanligvis disse som tyr til fundamentalisme og væpnede grupper - mye pga at Midtøsten er og forblir verdens allermest konfliktfylte område.
Sist endret av aeon_illuminate; 30. november 2012 kl. 11:16.
Synes det er en litt artig debatt, akuratt dette her. For jeg er en person som ikke ser ned på noen folkegrupper, og da er det alltid moro å høre hva andre mener. Jeg tror at dette "hatet" eller fordommene kommer av at:

1) Det er veldig mange innvandrere generelt i Norge,
2) Det blir gjort kriminelle ting av den folkegruppen også, men det er vel enklere å skylde på andre,
3) Terrorhandlinger begått av ekstremister/radikale(?) alà 9/11, eller andre ting hvor "Al-Quaida" angivelig har tatt på seg skylden har gitt en generell oppfattelse av at muslimer er terrorister.

En annen ting jeg finner morsomt, er disse "liksom sitatene" fra koranen. Jeg kom over et sted der det stod at vistnok "Den som ikke trudde på allah skulle bli drept"-vers, og da jeg faktisk fant en koran og bladde opp på dette angivelig "verset", så stod det noe helt annet. Pga de radikales handlinger, så har det ødelagt for mange?

Men nå liker jeg ikke religion generelt. En annen ting som er morsomt å gjøre, er å vente til noen sier "Fy faen de jævla utlendingene altså! Send dem tilbake!". Da er det alltid like morsomt å be personen definere utlending, også presisere at svensker, finner, italienere, amerikanere, alle er utlendinger, så hvorfor er det bare en viss folkegruppe h*n definerer som utlendinger?

Jeg kjenner muslimer som er kjempehyggelige, og synes det er dumt at det er fordommer mot folk generelt.

http://www.loonwatch.com/2010/01/not...s-are-muslims/

Hvorvidt det er en sikker kilde, vet jeg ikke.
Nå gikk jeg kanskje litt off-topic, hehe.
Sist endret av Bruskork1; 30. november 2012 kl. 11:33.
Ang: hårsåre muslimer
For min del, må jeg si "hårsårheten" kommer av at jeg titt og ofte blir møtt med kunnskapsløshet og fordommer.
Ikke bruker jeg hijab, ikke har jeg unibrow, ei heller en fetter som følger meg hvor enn jeg går (siden dette er freak, så vil jeg påpeke at disse påstandene om den "typiske" muslimske kvinnen, selvsagt er satt på spissen), men likevel får jeg kommentarer om tvangsekteskap, omskjæring av jenter og hvordan livet er som en undertrykt kvinne. Hadde dette vært kommentarer som fordret diskusjon - i form av "hvilke tanker har du om likestillingsspørsmålet i Islam?" så hadde jeg blitt glad. Men dette er tankeløse og ofte slemme kommentarer i form av "åssen ser en omsjært fætte ut a?!*". Såeh. Jea. Det er vel derfor jeg kan være hårsår og bli sint i slike situasjoner.

*Direkte sitat. Derfor er også "omskjært" skrevet feil.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@myoxocephalus;

ja de muslimene er hårsåre. Men nettopp hårsåre er mest de muslimene som er ifra Midtøstens kjerneområder. Hvor mange ganger hører du om en hårsår marokkaner eller indoneser??. Mye har med å gjøre at 1)arabere har et voldsomt temperament og er svært høylytte generelt, 2)religionen er såpass til de grader politisert at man kan lure på nesten om islam er en [COLOR="Red"]a)[/COLOR]religion eller kanskje heller en [COLOR="Blue"]b)[/COLOR]politisk ideologi, som mange kritiske tunger vil ha det til.

Hvis du vet hva politisert betyr vel og merke.., antar du gjør det siden du velger å poste en mening her i tråden.

Mange muslimer er hårsåre ja(...) som vi har hørt ørten ganger,.. ja da helt enig med deg. Men bare pass jævlig på å ikke sette 1.4milliarder muslimer i nøyaktig samme gruppe! Jeg antar at når du tenker muslimer tenker du automatisk "Midtøsten-folk". Faktisk er det sånn at kun LITT OVER 20% av alle muslimer lever i arabiske land/grovt sett Midtøsten. Og det er disse i Midtøsten og rundtomkrring vi hører og leser om, det er vanligvis disse som tyr til fundamentalisme og væpnede grupper - mye pga at Midtøsten er og forblir verdens allermest konfliktfylte område.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg refererer ikke utelukkende til arabere.
Jeg har møtt hårsåre marokkanere og albanere også. Det er ikke så mange marokkanere her på berget, men av de jeg møtte i Frankrike var det mange kjipinger, for å si det forsiktig. Men, der har de jo i tillegg blitt behandlet ganske nedlatende av myndighetene i lang tid også, da.
Nå, jeg vil nødig sette 1.4 milliarder mennesker i bås. Det spesifisererte jeg også. Men: av de jeg har møtt personlig har flesteparten vært hårsåre., Videre, de som uttaler seg i media oppfattes også lett som veldig hårsåre og sytete. Det gir veldig endimensjonalt inntrykk. Men igjen, dette er ikke unikt for gruppen, det samme gjelder for ektremkristne. Og, til en viss grad, alternativbevegelsen.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Ang: hårsåre muslimer
For min del, må jeg si "hårsårheten" kommer av at jeg titt og ofte blir møtt med kunnskapsløshet og fordommer.
Ikke bruker jeg hijab, ikke har jeg unibrow, ei heller en fetter som følger meg hvor enn jeg går (siden dette er freak, så vil jeg påpeke at disse påstandene om den "typiske" muslimske kvinnen, selvsagt er satt på spissen), men likevel får jeg kommentarer om tvangsekteskap, omskjæring av jenter og hvordan livet er som en undertrykt kvinne. Hadde dette vært kommentarer som fordret diskusjon - i form av "hvilke tanker har du om likestillingsspørsmålet i Islam?" så hadde jeg blitt glad. Men dette er tankeløse og ofte slemme kommentarer i form av "åssen ser en omsjært fætte ut a?!*". Såeh. Jea. Det er vel derfor jeg kan være hårsår og bli sint i slike situasjoner.

*Direkte sitat. Derfor er også "omskjært" skrevet feil.
Vis hele sitatet...
Greit. Da får du spørsmålet av meg her allerede; (og btw; når jeg allerede har begynt er det ikke bare étt spm..)

1) "hvilke tanker har du om likestillingsspørsmålet i Islam?" ??

2) mener du muslimske kvinner på genrell basis er undertrykt eller ikke ?? Vær ærlig!

3) Svar DØNN ærlig nå: i hvilken samfunnsmodell er det bedre for en jente/kvinne - i den islamske, eller den vestlige ??

4) hva mener du om niqab, abaya, burka og til og med hijab..? Hva er egentlig poenget med disse, og ærlig talt er dette egentlig noen politiske antrekk(aka Blitz-klær eller høyreraddis-klær) enn sånn rent religiøse antrekk? Iom at vi vet at hijab-bruken har økt svært betraktelig de siste 20 år..

Vi kjenner jo svært godt til allerede at muslimske kvinner som trofast bærer hijab, svært vanskelig vil få innpass på arbeidsmarkedet.

5) hva mener du om den enorme forskjellen i frihet mellom mann/kvinne eller gutt/jente i muslimske familier ??
Sist endret av aeon_illuminate; 30. november 2012 kl. 12:02.
Jeg ønsker ikke å diskutere dette, da hensikten med posten min i utgangspunktet ikke var å starte en utspørring av freak.no's muslimer. Mitt syn på Islam og muslimer, er personlig og veldig farget av at jeg kommer fra "den vestlige samfunnsmodellen". Men siden du har tatt deg bryet med å stille spørsmålene, skal jeg sende deg svar på disse over PM.
Sist endret av Lily Bowen; 30. november 2012 kl. 12:29.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nå er hat et veldig sterkt ord, er du i mot at dem sluser innvandrere over grensa så hater du ikke Islam

Nå har det kommet såpass mange innvandrere til bygdene så du skal ikke se bort i fra at det er noen islamer på bygdefest..
Vis hele sitatet...
"Hat" var kanskje feil ord å bruke i noen sammenhenger, men det kan likesågodt brukes i andre sammenhenger. Jeg "hater" ikke Islam mer enn jeg hater andre religioner, men det jeg prøver å si er at jeg har inntrykk av at folk i Norge generelt ikke er særlig glad i å ha muslimer for tett på seg. Dette gjelder ikke bare nordmenn, men dette er meninger jeg har merket veldig mye blant særlig asiatere og latin-amerikanere i Norge også.

Uansett, man kan ikke dra alle under en kam. Det er sikkrt en drøss med muslimer som kommer godt overens med folk fra andre kulturer her i Norge og fortsatt lever etter sin religion så godt de kan, men jeg vet bare om et fåtall av disse.
Sist endret av Ketenna; 30. november 2012 kl. 12:39.
Sitat av NeW3D Vis innlegg
Ja, fordi jeg har hørt både xmuslimer sagt det og lest selv i koranen at det står om og om igjen at de skal omvende folk til troen eller hogge dem ned. Og gjør man det er man en god allahs tjener.
Vis hele sitatet...
Det er ingen steder i koranen der drap på uskyldige oppfordres til, drap på vantroende er heller ikke lov sålenge de ikke har gjort deg noe.

Jeg tviler på at du har lest koranen. Jeg kan gjerne breie ut hvordan koranen ikke tillater hva du hevder, men om du har lest koranen i sin helhet burde du selv vite dette.

Om du vil snakke om de forskjellige skolene innenfor Islam og hvordan noen av disse åpner opp for voldsforherligende tolkninger av Koranen så er dette en annen ting.

Som jeg skrev i posten ovenfor, folk tilskriver alt negativt en muslim gjør til Islam, selv om dette kan være et resultat av andre kulturelle påvirkninger.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Det er ingen steder i koranen der drap på uskyldige oppfordres til, drap på vantroende er heller ikke lov sålenge de ikke har gjort deg noe.
Vis hele sitatet...
Nå skal det vel ikke mere til enn at noen tegner en tegning før drap på tegneren og andre som kan dras i bås med ham er lov.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nå skal det vel ikke mere til enn at noen tegner en tegning før drap på tegneren og andre som kan dras i bås med ham er lov.
Vis hele sitatet...
Nå blander du handlinger gjort i Islams navn, med handlinger tillatt i Islam.

Jeg vet at dette fort kan ende opp i en "no true scotsman" krangel, derfor vil jeg heller be deg se hva flertallet av islamske lærde mener er tillatt i Islam, fremfor hva terrorister hevder å gjøre i Islams navn.

Når media viser et par hundre tusen muslimer som demonstrerer voldelig mot noe så er det en tankefeil å tro at disse er representative for verdens 1,6milliarder muslimer.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Nå blander du handlinger gjort i Islams navn, med handlinger tillatt i Islam.

Jeg vet at dette fort kan ende opp i en "no true scotsman" krangel, derfor vil jeg heller be deg se hva flertallet av islamske lærde mener er tillatt i Islam, fremfor hva terrorister hevder å gjøre i Islams navn.

Når media viser et par hundre tusen muslimer som demonstrerer voldelig mot noe så er det en tankefeil å tro at disse er representative for verdens 1,6milliarder muslimer.
Vis hele sitatet...
Et av problemene med dette er jo at majoriteten mange ganger lar disse små svulstene operere fritt.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Et av problemene med dette er jo at majoriteten mange ganger lar disse små svulstene operere fritt.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype denne påstanden?
Trodde det var generelt hat ovenfor religion i styresett og blande inn politiske agendaer. Alt utenfor dette er jo svada, dog man må huske at der det en stor følger gruppe er det automatisk folk som bruker det til å karre til seg makt.

Litt som et av de større kokain kartellene i colombia regionen hvor lederne levde som vanlige folk, hvorfor da lede et multi milliard narko nettverk? Makt..

Litt ot, men tilbake til topic!
Det er jo for eksempel bevist at babyer helt ned til 3 måneders alderen dømmer hvis andre er forskjellige enn seg. Men har likevel en sans av hva som er rett og galt, som automatisk minsker ved meningsløse forskjeller.
Litt som at de fleste hadde valgt å redde en hvit person istedenfor en farget, å vice versa etter sin egen hudfarge.

Forskjellen kommer ved oppdragelse, utdanning og erfaringer. Litt som at en hvit brannmann hadde reddet et farget barn over en gammel hvit mann..

Nok om det Er vel også viktig å beregne inn % andel barn som blir matet med bare religion fra en ung alder, en liten brøkdel med ekstremisme men hvis du da tar 1.6 milliarder muslimer kan dette fort virke skremmendes på folk.
Å når du har det i deg å frykte/mislike det som er annerledes fra starten av, trenger man vel ingen overaskelser.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Greit. Da får du spørsmålet av meg her allerede; (og btw; når jeg allerede har begynt er det ikke bare étt spm..)

1) "hvilke tanker har du om likestillingsspørsmålet i Islam?" ??

Dette er ikke et "muslimsk" problem, men et sosialt, økonomisk og kultur messig problem over hele verden. Regner med at på verdensbasis uansett hvor du er, er det verre for kvinner som står svakt i henhold til økonomi og utdannelse.

2) mener du muslimske kvinner på genrell basis er undertrykt eller ikke ?? Vær ærlig!

Se over..

3) Svar DØNN ærlig nå: i hvilken samfunnsmodell er det bedre for en jente/kvinne - i den islamske, eller den vestlige ??

Se over

4) hva mener du om niqab, abaya, burka og til og med hijab..? Hva er egentlig poenget med disse, og ærlig talt er dette egentlig noen politiske antrekk(aka Blitz-klær eller høyreraddis-klær) enn sånn rent religiøse antrekk? Iom at vi vet at hijab-bruken har økt svært betraktelig de siste 20 år..
Vi kjenner jo svært godt til allerede at muslimske kvinner som trofast bærer hijab, svært vanskelig vil få innpass på arbeidsmarkedet.

Ekstreme tolkninger av en eldgammel skrift, hva forventer du? Kan jo tenke deg selv hvordan mangel på utdannelse i det store bildet og en ekstremt tolkning av bibelen hadde sett ut i norge nå til dags.

5) hva mener du om den enorme forskjellen i frihet mellom mann/kvinne eller gutt/jente i muslimske familier ??
Vis hele sitatet...
Se over, menn/gutter kommer bedre ut flertallsmessig i utallige land/religioner.
Mye basert på verdien dems..
Det er veldig mange muslimer som er veldig gode mennesker, men jeg tror disse enten har vokst opp med en vag barnetro uten å ha studert den noe særlig som voksne og tatt standpunkt til den, eller så føler de seg ikke som muslimer innerst inne, men velger å ikke komme ut som ikke-troende, for å ikke bli utstøtt, drapstruet eller drept.

Jeg tror derimot at islamistene vi ser i dag, som er værre enn nazistene, faktisk er de som følger Islam korrekt, hvertfall sunni-Islam. Sett dere inn i hva Islam står for, Koranen og Hadith, og snakk med folk som har forlatt Islam, så skjønner dere hvor annerledes den er enn alle andre religioner, det er den mest menneskefiendtlige religionen vi har i dag. Ikke la dere lure av de få stedene i Koranen hvor det står at ikke-troende skal respekteres, de ble skrevet tidlig i Mohammeds liv, da han og tilhengerne hans var en minoritet. Etterhvert som de ble mektigere begynt erobringen, drapene, torturen og forbannelsene, samt flere suraer som sier at hvis 2 eller flere deler av Koranen motsier hverandre, er det alltid det siste som gjelder. Da er det kanskje ikke så vanskelig å skjønne hvorfor muslimer alltid har vært i krig med noen, og er det i alle deler av verden i dag.

Det skal nevnes at noen muslimer (sunni-muslimer nekter å kalle dem det), sufister og druser, har en veldig annerledes tolkning av koranen, og har nærmest en østlig religion, hvor de tror på reinkarnasjon, å finne Gud i seg selv, etc.
@ Cityofdreams;

Jeg skal være kort: Mye av det du skriver i innlegget ditt er i beste fall flåsete, i verste fall bullshit.

Jeg kan starte med å si at i et historisk perspektiv var de muslimske landene langt mer tolerante overfor andre religioner (spes semittiske relig. som kristene, jøder, drusere og alavitter) enn det kristne Europa. Du skal være veldig glad du aldri har opplevd å være jøde eller annerledes-tenkende i Europa på 14-15-eller-1600-tallet !
Ja til og med inntil nylig var mentaliteten blant europeere å fryse ut og utdrive dem som var "annerledes".

Rundt islamistene har du endel rett. Dette er politisk islam og en religiøs fundamentalisme på sitt aller aller verste. Det du ikke har rett i, er når du mener islamistene følger islam rett - godt mulig de følger islam "punktlig", men for å ta et eksempel er det absolutt ikke et krav i islam å ha et halvmeter langt skjegg som den f.eks si den psykisk ustabile Arfan Bhatti har...

Jeg spør; hvorfor opplever vi en massiv religiøs "vekkelse" i mange muslimske land nå de siste 20-30 år og tilhørende kriger/konflikter ??
-Og med religiøs vekkelse kommer konflikter med omtrent samtlige nærliggende andre religioner/land.. Du kan gruble litt på det!

Hvis jeg ikke tar feil, var konfliktnivået i Midtøsten langt langt lavere, om lag 70-80-150 whatever år tilbake.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. desember 2012 kl. 15:41.
At det "kristne" Europa også utførte ondskap i middelalderen er irrelevant. Islam blir ikke noe bedre av det. Det du nevner om langt skjegg er også et stråmannsargument.

Resten av hva du skriver er historieløst og kunnskapsløst. Islam oppfordrer til hat, undertrykkelse, krig og Sharia-lover, og muslimer (ikke alle selvfølgelig) har alltid drevet med krig. Anbefaler deg å lese litt på siden "Religion of Peace" ("islamofobi-propanda", right?) for en del fakta og historie om islam, en liten start: http://www.thereligionofpeace.com/Pa...10-Reasons.htm
Sitat av Unsub Vis innlegg
Nå blander du handlinger gjort i Islams navn, med handlinger tillatt i Islam.

Jeg vet at dette fort kan ende opp i en "no true scotsman" krangel, derfor vil jeg heller be deg se hva flertallet av islamske lærde mener er tillatt i Islam, fremfor hva terrorister hevder å gjøre i Islams navn.

Når media viser et par hundre tusen muslimer som demonstrerer voldelig mot noe så er det en tankefeil å tro at disse er representative for verdens 1,6milliarder muslimer.
Vis hele sitatet...
Men hvis ikke Islam er så voldelige av seg, hvorfor river de ned ambasadene i Midtøsten etter den filmen fra USA. Det forsterker jo bare "Stereotypen".
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
At det "kristne" Europa også utførte ondskap i middelalderen er irrelevant. Islam blir ikke noe bedre av det. Det du nevner om langt skjegg er også et stråmannsargument.

Resten av hva du skriver er historieløst og kunnskapsløst. Islam oppfordrer til hat, undertrykkelse, krig og Sharia-lover, og muslimer (ikke alle selvfølgelig) har alltid drevet med krig. Anbefaler deg å lese litt på siden "Religion of Peace" ("islamofobi-propanda", right?) for en del fakta og historie om islam, en liten start: http://www.thereligionofpeace.com/Pa...10-Reasons.htm
Vis hele sitatet...
Det kristne Europa er fremdeles en sammenlikning. Det jeg nevner rundt jødeforfølgelser i Europa, utfrysning og mobbing av annerledes-tenkende og minoriteter er hverken historieløst eller kunnskapsløst, - men heller det at du driter deg ut når du hardt prøver å hevde ting om muslimer og islam som du ikke har grunnlag for.

Islam blir ikke noe bedre? -Religionen er jo menneskeskapt, og det er mennesker og ikke guder som former den videre i ettertid.

Vit også det at samtidig med radikal/militant/whatever-islam i Midtøsten og her i Europa er det samtidig et stort problem over absolutt hele Europa den gryende høyreradikalismen som har formål å utdrive og bekjempe muslimer,jøder, enkelte typer kristne, homofile, sosialister og liberale mennesker, etc etc.
"Islam is a religion of peace" er et typisk ut-dritnings-trekk av islam av høyreradikale..., siden man vet at islam proklamerer seg selv av og til for å være en fredsreligion... noe den ikke er. Ingen monoteistisk religion er fredsreligion, kanskje med unntak av Bahaiene da.

Videre så kan du gjerne linke til akademiske studier angående islam og muslimske samfunn, og ikke til en nettside som er forhåndsopprettet for ikke bare å kritisere islam -(kritikk er btw nødvendig for islam og alle andre religioner) - men heller å drite ut og angripe, spesielt menneskene som er muslimer. Amatør.

Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Men hvis ikke Islam er så voldelige av seg, hvorfor river de ned ambasadene i Midtøsten etter den filmen fra USA. Det forsterker jo bare "Stereotypen".
Vis hele sitatet...
Du kan dra islam og kristendommen og jødedommen og hinduismen i hvilken som helst jævla retning så lenge du bruker disse vage tekstene som religionen har som grunnlag for det du har tenkt å gjøre-

Ambassadeangrepene var en storstilt og godt planlagt Al Quaida-operasjon, med selveste 11.sept som drapsdato for den der amerikanske ambassadøren hvis jeg ikke tar feil.

Reaksjonene var helt totalt ut av proporsjoner, helt riktig. Cocktail av religiøs fundamentalisme, sosial frustrasjon etter "våren", ren primitivitet, pluss sterk oppbacking av dette fra ulike terrorgrupper gjorde det mulig med så fæle reaksjoner i så stor skala.
Videre er jeg forbløffet over ulike muslimske lederes takling av situasjonen, forbløffet i negativ retning.

Tilslutt; du kan bruke de islamske tekstene og bøkene til nær sagt hva som helst. Vil du ha den til krig så kan du jo få til det, akkurat som når man hadde en kristen jihad i middelalderen.
Islam er slett ingen fredsreligion, men ikke drit ut vanlige muslimer da.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. desember 2012 kl. 17:56.
Det er en sammenligning ja, men viktigst av alt - en avsporing. Det har ingenting med Islam å gjøre.

Det historieløse og kunnskapsløse er at du tror Islam plutselig har blitt ekstremistisk nå i dag, og at islamistene ikke følger religionen sin korrekt. Hvis du hadde giddet å lest vel-dokumenterte artikler som belyser islam, som f.eks. de på den siden jeg linket til, som du tydeligvis bare prøver å sverte istedenfor å faktisk sjekke ut, eller lest Koranen selv, eller snakket med de menneskene som hater Islam aller mest på jord - tidligere muslimer, så hadde du kanskje kommet deg løs fra dette PK-nettet.
@ Cityofdreams ; Jeg skal være kort her; Områder og land med islam som religion har vært nokså ortodokse og strenge rundt religiøs praksis og samfunnet i helhet, har vi flere eksempler på fra fortiden. Enten du ser tilbake til middelalderen, nyere tid eller seinere.

Eksempler på dette er Almohad-riket i Nord AFrika, Mamelukk-sultantatet i Egypt, og forskjelige mindre kongedømmer på den arabiske halvøya.

Forskjellen til dette som vi nå er at det aldri tidligere har vært en så global og såpass intens religiøs vekkelse i muslimske samfunn. Blant annet er hijab-bruken (og av andre religiøse/politiske plagg) i Nord-Afrika og andre arabiske områder på 1950-tallet vs nå for tiden et godt eksempel på situasjonen. Man av disse muslimske landene har gått baklengs, der Vesten og mye av Asia utvikler seg videre i raskt tempo er mye av Midtøsten sunket inn i religiøs "vekkelse" og en fjern drøm om enda et kalifat.

...............
Edit; 'mange av disse...
Sist endret av aeon_illuminate; 1. desember 2012 kl. 18:20.
Noe av det du skriver stemmer, men det forandrer fortsatt ikke det faktum om at islamistene følger den mest naturlige tolkningen av Islam (give or take langt skjegg, hijab og andre bagateller som det, som strengt tatt ikke er hovedproblemet), og at muslimer har kriget og erobret helt siden Mohammed levde og til idag.
Islamistene sier at de følger islam slik den var for eksempelvis si 1300år siden. Det gjør de ikke, det de gjør er å overdrive og maksimere til en svært høy grad. Du kan lese litt om islams gullalder i tidlig middelalder for å få et innblikk, mye var annerledes i forhold til de tilstandene vi har nå. Det eksisterer ikke noe som helst "den mest naturlige tolkningen av islam" - fordi det har vært -og er et helt spekter av tolkninger, fra den mest reaksjonære til de som er enda mer liberale enn den norske kirken - til den mest monoteistiske som Wahabier i Saudi. Arab til retninger som litt ligner kristendommen som retninger innen sjia-islam.

Muslimer har kriget og erobret helt siden Muhammeds tid er jeg enig i, men det ha også kristne europeere gjort, de beste eksemplene er korstogene og koloniseringen av Afrika og Midtøsten for 150 år siden. Sånn at en krig av og for *islam* har det ikke vært på en stund, i hvertfall ikke etter 1500-tallet - hvis vi ser helt bort fra islamiseringen nå for tida.

At "de"(muslimene) er fredelige er helt feil å si.. Men at de har *alltid kriget*, er også helt feil. Gidde å diskutere mer?
Sist endret av aeon_illuminate; 1. desember 2012 kl. 20:10.