Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2359
Skal hente en bil i Stavanger og google maps vil ha meg til å kjøre innom Oslo og forbi. Er dette den beste kjøreruta? Skal ikke på noe sightseeingtur, raskest mulig hjem.
Jepp, det går raskest via Oslo. Generelt er det for øvrig lurt å stole på Google Maps, det er eksepsjonelt bra software!
Ja vil gå ut i fra det. En bekjent av meg kjører alltid via Oslo når hun skal til Trondhjem, det er jo hvertfall samme vei.

Dessuten sier folk E6 er en bra vei å kjøre på. Det tviler jeg at alt slags landeveier oppover kysten eller på tvers av landet er, hehe.

Edit: Slo opp på maps nå og legger merke til at å kjøre rett nordover for deg ikke kommer opp som et alternativ der en gang xd andrevalget til google er å kjøre via Sverige.

Lykke til, håper bilen er verdt turen xd
Sist endret av gingercookie; 3. juli 2021 kl. 04:14.
Kjører man 9-10 timer på en dag tror jeg at man kan komme fra Stavanger til langt opp i Møre. Å kjøre til Oslo tar jo 8 timer før man skal begynne nordover. Vet ikke hva som er best.
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Kjører man 9-10 timer på en dag tror jeg at man kan komme fra Stavanger til langt opp i Møre. Å kjøre til Oslo tar jo 8 timer før man skal begynne nordover. Vet ikke hva som er best.
Vis hele sitatet...
Så kommer jo ferger i tillegg da. Pluss dårlige veier.
Her har jeg tre eksempler. Jo lengre nord man kjører på e39 desto lengre tid tar det. Beste er jo som trådstarter spurte om å kjøre via e134(?) til Oslo også E6.
Her er det bilder (var ikke meningen de skulle være så store, usikker på hvordan jeg fikser det):


Sist endret av gingercookie; 3. juli 2021 kl. 04:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er den bilen Mega spesiell siden du gidder og ta den turen? Har du vurdert og heller få den levert.
Ville nok vurdert E18 om Kristiansand selvom google vil over fjellet på E134. Mye bedre veier. Det er snart 4-felt hele veien fra Kr.sand til Oslo. Google beregner bare etter fartsgrensa ikke snittet du klarer å holde. Legg også merke til at du ikke kjører E6 men RV3 fra Elverum til Trondheim.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Ville nok vurdert E18 om Kristiansand selvom google vil over fjellet på E134. Mye bedre veier. Det er snart 4-felt hele veien fra Kr.sand til Oslo. Google beregner bare etter fartsgrensa ikke snittet du klarer å holde. Legg også merke til at du ikke kjører E6 men RV3 fra Elverum til Trondheim.
Vis hele sitatet...
Google bruker ikkje fartsgrensa. Dei bruker faktiske data frå folk som har køyrt på strekninga. Ikkje bare det, dei baserer det på tidspunkt på døgnet, uka, året også viare.

Datagrunnlaget? Alle med google maps som har skrudd på datadeling (er vel på by default) og som har køyrt strekninga.

Det gjer at dei har tusenvis av datapunkt for faktisk hastighet som er typisk på ei strekning. Ikkje bare det; datagrunnlaget er godt nok til å varsle kø i realtime om kø oppstår på utypiske plasser!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Google bruker ikkje fartsgrensa. Dei bruker faktiske data frå folk som har køyrt på strekninga. Ikkje bare det, dei baserer det på tidspunkt på døgnet, uka, året også viare.

Datagrunnlaget? Alle med google maps som har skrudd på datadeling (er vel på by default) og som har køyrt strekninga.

Det gjer at dei har tusenvis av datapunkt for faktisk hastighet som er typisk på ei strekning. Ikkje bare det; datagrunnlaget er godt nok til å varsle kø i realtime om kø oppstår på utypiske plasser!
Vis hele sitatet...
Enig og uenig. Det er nok mulig riktig de ikke bare bruker fartsgrensa, langt utenfor min kunnskap. Jeg bruker mye googlemaps og de gjør veldig mye bra i sine spådommer.

Men om du ser på Stavanger-Oslo så skiller det 16 minutter. Det skal ikke så mange bolbiler og campingvogner på E134 før du den fortjenesten ryker. Jeg jobber i en bransje med mye kjøring og skal du fra A til B uten sightseeing så er det E18 som er det naturlige valget i dette tilfellet og det var poenget mitt.

Kristansand-Oslo 3t 37m. Det tok vel 5-6 timer for ikke så få år siden mens E134 ikke har blitt utbedret siden krigen....

Valget her er "kjerrevei" vs motorvei...
Sist endret av Dough; 3. juli 2021 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kimzor's Avatar
Trådstarter
Takk for tips om å kjøre via Kristiansand, det hadde jeg ikke tenkt på og kjører nok den veien. Motorvei frister mer enn E134..

Bilen er ikke spesiell, en gammel Tahoe fra 2004. Har ikke noe imot en liten kjøretur, og det kan være greit å se på bilen først. Frakta hadde fort kosta rundt 10k.
Jaha så 10 k i frakt? Hva koster det deg å reise t/r samme strekning? Du må kanskje betale overnatting, drivstoff, fly/buss/tog. Blir ikke helt gratis å reise ned også kjøre opp heller. Bompenger, drivstoff, bensinstasjon kaffe+snacks. Og en Tahoe fra 04 den er jo både feit og tørst. Legger du inn tidsbruken så går du fort i minus på å hente bilen. Alternativt kunne du kanskje tatt overtid på jobben og tjent penger framfor å kjøre et døgn i strekk.
Du elsker å gire og å kjøre på toveiskjørte veier en halvmeter bredere enn bilen din dersom du kjører noe annet enn via oslo.
3200km koster deg fort 6000-10000 i bilutgifter. Billigere og fly og se på bilen, og så enten kjøpe den eller fly hjem igjen.

Jeg har bil gammel nok til å ikke ha særlig verditap, og jeg gjør vedlikeholdet selv. Selv med det så vet jeg at det koster meg 2,50 per kjørte kilometer med drivstoff, uten bompenger.
Sist endret av Fekillix; 4. juli 2021 kl. 22:34.