Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11593
Hei, lurte på hvor mange dager man må gå våken på amfetamin for å ta skade av det? Min personlige "rekord" er 5 dager uten søvn å minimalt med mat. Det hele endte med paranoia, vrangforestillinger og kraftige hallusinasjoner(Folk som ikke var der, døde folk osv.)

Men tilbake til spørsmålet; når begynner kroppen å ta fysisk/psykisk skade av å gå våken?

Unnskyld vist det ble litt mye surr, men er i panser-form nå!
Kroppen tar skade av det så fort du dytter i deg amfetamin.
Ja, det sier seg jo selv. Spørsmålet var hvor lenge man kan være våken før det begynner å bli farlig.
det er fort gjort å bli
varig psykisk syk av å gå våken flere døgn på amf
Det er vel fare for permanent hjerneskade når du nærmer deg 72 timer våken, uavhengig om du bruker amfetamin, koffein, blåsyre eller sukkerspinn..
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Kroppen tar skade av det så fort du dytter i deg amfetamin.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt nøyaktige opplysninger. Amfetamin i terapeutiske doser er lite toksisk. I motsetning til andre stoffer i gruppen "designer drugs/research chemicals" ble dette stoffet syntesert av en svært begavet kjemiker ved et universitetet i Berlin i 1887. I 1939 ble det blant annet forsket på av nitti studenter, det ble markedsført av ulike firmaer og under andre verdenskrig brukte amerikanske, tyske og japanske soldater stoffet som de fikk utdelt av deres eget militærvesen. Poenget mitt er at denne substansen har en lang historie, og man vet veldig godt hva de farmakologiske, akutte og langtidsvirkningene er. Det brukes nå til medisinsk behandling av blant annet ADHD og narkolepsi. Problemet med engangsbruk av amfetamin er for det første knyttet til at det hovedsakelig benyttes som rusmiddel. Når preparatene blir anvendt til medisinsk bruk vil det kunne dempe motorisk uro og bedre konsentrasjonsevnen. Da er dosene satt så lave at de ikke gir rusvirkning og avhengighet.

Jeg forsvarer ikke bruk av amfetamin for rusvirkningene det gir eller det illegale markedet det produseres i. Det er som sagt noe av det enkleste stoffet man kan fremstille, og man trenger ikke særlig avansert utstyr.
For alt man vet kan det produseres det i et skittent laboratorie i Polen og iblandet iblandet melkesukker, fenmetrazin, koffein, fenazon, startgass, paracet, vaskepulver (!!!) og iblant kodein. Her er det bare fremstillingmetodene og kreativiteten som spiller inn. Når det gjelder spørsmålet ditt så vil søvnløshet og amfetamin i større mengder gi hallusinogene virkninger. Ønsker du å utvikle utvikle amfetaminpsykose, som har mange likhetstrekk med paranoid psykose er det bare å kjøre på her, ja. Det dreier seg gjerne om en akutt psykose, dog. Det vil si at det går raskt over. Men dessverre kan du, som alle andre, risikere å ende opp som en av dem som grenser opp til en schizofren psykose. Du har selvfølgelig andre risikoer som langvarige funksjonsforstyrrelser og skader i sentralnervesystemet ved gjentatt bruk over lenger tid og annet snask som dette, men det visste du nok allerede fra før.
Sist endret av Lucy In The Sky; 6. september 2012 kl. 10:44.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Kroppen tar skade av det så fort du dytter i deg amfetamin.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Dette er ikke helt nøyaktige opplysninger. Amfetamin i terapeutiske doser er lite toksisk.
Vis hele sitatet...
Har en kar i klassen som får utskrevet amfetamin i pilleform av legen mot kraftig adhd.
Dette er noe som han tar sånn ca hver dag etter hva jeg har forstått

I mindre doser og hvor man bruker helt ren amfetamin, så er det nok ikke spesielt farlig.
70+ timer våken på gateamfetamin. Kanskje et par hakk verre for kroppen og hodet?
Sist endret av Bombasa; 6. september 2012 kl. 11:36.
Etter bare et døgn begynner du nok allerede å mangle en del. Søvn er jævlig viktig både fysisk og psykisk.
Kostholdet lider vel også gjerne under amfetaminrus, som gjør det enda mer skadelig. Det er ikke bra å kjøre kroppen på 110% i dagevis uten å gi den drivstoff og hvile, du blir kokt og utbrent.

Det er ikke noe fast grense for hvor lenge man kan være oppe før det er skadelig, folk er forskjellige, folk har forskjellige vaner og folk har forskjellig amfetamin
Sist endret av Bothrops; 6. september 2012 kl. 11:58.
Går en våken på amfetamin i mer enn 2 døgn uten å spise/sove er regelrett farlig. Kroppen begynner å `spise seg selv`, faren for angst og hallusinasjoner er stor. Husk at amfetamin nedsetter kroppens imunforsvar og bein og tenner blir sprø. Farlige greier dette helsyntetiske stoffet.
Desverre er det en del mennesker som er disponert for psykoser; de må holde seg langt unna amfetamin. Kjenner en jente som pga amfetaminbruk har vært innlagt på Sandviken universitets sykehus i ca 17 år. :bergenser
Hæ? Hvordan _spiser_ kroppen seg opp på makka? Trådstarter har vel ikke blandet inn litt krokodil i makka'n sin, håper jeg

I forhold til når det begynner å bli "farlig", er min påstand 2-3 døgn, altså over dét. Det var en her som sammenlignet amfetamin med kredittkort, og det er jaggu ganske riktig. Hvis trådstarter virkelig ønsker å gå par dager på makka, da anbefaler jeg at h*n finner noe som er mest mulig reint, selv om det er gate-makka. Renheten har mye å si med tanke på eventuelle forgiftininger, husk at ofte får man forgiftininger mer av bøffen enn av virkestoffet.
Da jeg tidligere gjorde det noen ganger så merket jeg allerede på dag tre kraftige synsforstyrrelser som skygger i øyekroken og todimensjonale teksturer. Skyggene var ekle fordi jeg alltid kvapp til når de beveget seg. Følte også at min moralske evne sank ytterligere jo lengre jeg var våken.

Var totalt våken i fire døgn, Tok amfetamin i to netter, og den siste av ren viljestyrke.(Holdt meg våken dagen også for å snu døgnet til noenlunde normal tilstand) Eller man kan si jeg gikk over kneika og det ble lett å være våken på grunn av rastløsheten, og den demoniske lave moralen jeg hadde. Som gjorde det gøy å gjøre ting som man kanskje ikke burde :P Kan legge til at jeg drakk alkohol hele perioden.

Bortsett fra usedvanlig ille nedtur kombinert med hangover og fylleangst, så har jeg ingen merkbare langtidseffekter.

Bortsett fra min ene erfaring så har jeg en kompis som bruker/brukte(han sa han sluttet for ca en uke siden) fast. Han var våken kanskje uke, sovnet og når han våknet knasket han i seg antipsykotika og sobril for å lette nedturen. Før han begynte å snorte igjen et par dager senere.

Han er umyndiggjort og foreldrene har fullt innsyn i alle hans medisinske journaler. Legene vet ikke om misbruket, og derfor har han blitt diagnostisert med paranoid schizofreni. Om han hadde denne sinnslidelsen før eller amfetaminmisbruket er uklart for meg, men at det kan være en korrelasjon er sannsynlig.

Om han klarer å holde seg unna rock får vi kanskje se om han bedrer seg.

EDIT: Og det med å "spise opp kroppen" regner jeg med refererer til forbrenning av fett og muskelvev på grunn av manglende næring og økt forbrenning :P
Sist endret av Katalysator; 6. september 2012 kl. 15:29.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hæ? Hvordan _spiser_ kroppen seg opp på makka? Trådstarter har vel ikke blandet inn litt krokodil i makka'n sin, håper jeg

I forhold til når det begynner å bli "farlig", er min påstand 2-3 døgn, altså over dét. Det var en her som sammenlignet amfetamin med kredittkort, og det er jaggu ganske riktig. Hvis trådstarter virkelig ønsker å gå par dager på makka, da anbefaler jeg at h*n finner noe som er mest mulig reint, selv om det er gate-makka. Renheten har mye å si med tanke på eventuelle forgiftininger, husk at ofte får man forgiftininger mer av bøffen enn av virkestoffet.
Vis hele sitatet...
Sikkert en misforståelse. Saken er jo amfetamin er et kjemisk framstilt stoff som er tilsatt etsende midler. Så i og med at det er et etsende stoff kan man risikere få løse tenner (ved langvarig bruk) og/eller svi hull på neseveggen ved sniffing.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hæ? Hvordan _spiser_ kroppen seg opp på makka?
Vis hele sitatet...
Går ut ifra at han mente at når kroppen har brukt alt av næring den har, så begynner kroppen å forbrenne musklene. Eller noe i den duren.
Noe av det mest essensielle kroppen trenger er faktisk næring og søvn. Har selv vært våken et par dager på amf og det endte med vrangforestillinger, skygger i øyekroken, hallusinasjoner og ekstrem angst. Har snakket med flere som har vært våken i 1-2 uker på amf, men jeg vil kategorisere det som spesielle tilfeller.. Jeg tok nesten selvmord etter 4 dager våken pga psyken var så nedkjørt..

En sunn amf bruker, om det går ann å kalle noen for det, sørger for nok søvn (benzoer) og nok næring. Da tærer det minimalt på kropp og psyke
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Sikkert en misforståelse. Saken er jo amfetamin er et kjemisk framstilt stoff som er tilsatt etsende midler. Så i og med at det er et etsende stoff kan man risikere få løse tenner (ved langvarig bruk) og/eller svi hull på neseveggen ved sniffing.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at tenna detter ut eller råtner på rot kommer som oftest av at spyttproduksjonen reduseres kraftig under påvirkning av amfetamin.
Dette gjør at tennenes "forsvar" svekkes og tennene klarer ikke forsvare seg mot angrep.

Når det inntas nasalt vil det legge seg igjen mye i nesa som igjen renner ned i halsen/ganen over tid og stadig ødelegger ph-balansen i munnen.
Dette kombinert med gnissing av tenner og fravær av tannpuss gjør som regel ikke saken noe bedre.

I tillegg er gateamfetaminen i Norge noe av det dårligste man finner i Europa.
Det er som regel blandet ut med både metamfetamin og efedrin, i tillegg til å inneholde store mengder "uferdig produkt" i form av kjemikalier som ikke har reagert skikkelig og blitt med videre i produksjonen.
Har gjevnlig besøk av venner fra rundt om i Europa og de ler hver gang de blir tilbudt "amfetamin" her i landet.

En quote om norsk "amfetamin" på slutten;

"This is speed, not amphetamine! Real amphetamine is a white powder substance with almost no smell. This yellow, wet, stinky, chemical stuff you guys put in your bodies is considered garbage where we come from. A normal dose of amphetamine is supposed to last for 6 hours not 24-48 hours, meth on the other hand has all of the properties mentioned before."
Sist endret av El MunchoGrande; 6. september 2012 kl. 18:03.
Kan man heller da anbefale ritalin eller adderall til trådstarter? I allefall tryggere er det enn gate-makka, for han får jo neppe tak i kirurgisk rein D-amfetamin (dextro-amfetamin).

.......

(kremt) hehe by the way, dere over skjønte serr ikke humoren i den krokodil-sammenligningen min. Neida, du blir ikke oppspist av makka. .
Sist endret av aeon_illuminate; 6. september 2012 kl. 18:12.
Vel, ritalin skal vel ikke brukes på voksne mennesker i EU da det er sinsykt hardt på hjertet, og ren d-amf får man tak i via metamin i norge.
Jeg sitter gjerne 72 timer oppe på speed, passe på å ha lett spiselig mat tilgjengelig hele tiden. Og mye væske. Jeg personlig digger rislunsj, yoghurt, høy-fiberkjeks etc . Skadelig er det uten tvil.

Ikke noe dagligdags for min del, men greit når man har mye papirarbeid som skal unnagjøres.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette er ikke helt nøyaktige opplysninger. Amfetamin i terapeutiske doser er lite toksisk. I motsetning til andre stoffer i gruppen "designer drugs/research chemicals" ble dette stoffet syntesert av en svært begavet kjemiker ved et universitetet i Berlin i 1887. I 1939 ble det blant annet forsket på av nitti studenter, det ble markedsført av ulike firmaer og under andre verdenskrig brukte amerikanske, tyske og japanske soldater stoffet som de fikk utdelt av deres eget militærvesen. Poenget mitt er at denne substansen har en lang historie, og man vet veldig godt hva de farmakologiske, akutte og langtidsvirkningene er. Det brukes nå til medisinsk behandling av blant annet ADHD og narkolepsi. Problemet med engangsbruk av amfetamin er for det første knyttet til at det hovedsakelig benyttes som rusmiddel. Når preparatene blir anvendt til medisinsk bruk vil det kunne dempe motorisk uro og bedre konsentrasjonsevnen. Da er dosene satt så lave at de ikke gir rusvirkning og avhengighet.

.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg vanskelig for å tro at denne mannen/gutten mente terapautiske doser, og om det viser seg at jeg har rett i det. Kan man nok konkludere med en ting: den type amfetamin vedkommende fikk i seg var ikke av den sunne typen. Ergo han tar skade av det i det han får det i seg.
Sist endret av kalelis; 18. september 2012 kl. 16:27.
Jeg tror vi begge vet hva hensikten min var ved å skrive dette innlegget.
Ja, skal være enig i det. Leste det andre innlegget ditt nå, samt resterende av tråden.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
var våken i to døgn på dritten denne helgen, husker jeg hadde halliser i form av røykskyer, folk som ikke var der, stemmer som skrek og mumlet uforståelig helt bak i hodet mitt, og når jeg fikk sove våknet jeg hvert tiende minutt og pratet med folk som sto på rommet mitt.

endte hver settning med "men du er jo ikke her du heller!", før jeg sovnet inn igjen.
det er veldig mange forskjellige typer og renheter. Utfra min erfaring er polsk rock en av de fire beste typene jeg har vært borti.

Første gang jeg prøvde det for mange år siden fikk jeg i meg 1,5 g ved ett uhell og det førte til en ganske heavy helg, på søndagen fikk jeg heftige kramper/ufrivillige muskelskjelvinger.

Andre helger med høyt konsum av amf og mye gaming har ført til at jeg har sett spillet fortsette i andre skjermer andre steder.

Har også trodd at jeg har etset høl i nese,øye,hals,øre connectionen, pga svie i øregang, svie i det andre neseboret enn der jeg dro inn etc.

En annen gang igjen fikk jeg i meg noe som var blandet ut med muskelavslappende midler. Det funka ikke og jeg dro på mer og mer, tilslutt fikk jeg den hæsligste tilstand noensinne. Endte med at alle lukkemuskler i kroppen ble avslappet og jeg dreit og spøy om hverandre 7 timer i strekk.

Glad det har gått 1 år+ siden jeg rørte det her.
For meg er det for mye negativt ifh. til positivt med det.

go helg!
Orket ikke å lese alt som sto her, ville bare dele min personlige "rekord" på å være våken på makka, som er på ca 195 timer. Iløpet av tiden spiste jeg tre boller og drakk ca. 1l iste om dagen.
Åssen var formen i dagene etterpå willarr?
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Dette er ikke helt nøyaktige opplysninger. Amfetamin i terapeutiske doser er lite toksisk. I motsetning til andre stoffer i gruppen "designer drugs/research chemicals" ble dette stoffet syntesert av en svært begavet kjemiker ved et universitetet i Berlin i 1887. I 1939 ble det blant annet forsket på av nitti studenter, det ble markedsført av ulike firmaer og under andre verdenskrig brukte amerikanske, tyske og japanske soldater stoffet som de fikk utdelt av deres eget militærvesen. Poenget mitt er at denne substansen har en lang historie, og man vet veldig godt hva de farmakologiske, akutte og langtidsvirkningene er. [COLOR="Red"]Det brukes nå til medisinsk behandling av blant annet ADHD og narkolepsi[/COLOR]. Problemet med engangsbruk av amfetamin er for det første knyttet til at det hovedsakelig benyttes som rusmiddel. Når preparatene blir anvendt til medisinsk bruk vil det kunne dempe motorisk uro og bedre konsentrasjonsevnen. Da er dosene satt så lave at de ikke gir rusvirkning og avhengighet.

Jeg forsvarer ikke bruk av amfetamin for rusvirkningene det gir eller det illegale markedet det produseres i. Det er som sagt noe av det enkleste stoffet man kan fremstille, og man trenger ikke særlig avansert utstyr.
For alt man vet kan det produseres det i et skittent laboratorie i Polen og iblandet iblandet melkesukker, fenmetrazin, koffein, fenazon, startgass, paracet, vaskepulver (!!!) og iblant kodein. Her er det bare fremstillingmetodene og kreativiteten som spiller inn. Når det gjelder spørsmålet ditt så vil søvnløshet og amfetamin i større mengder gi hallusinogene virkninger. Ønsker du å utvikle utvikle amfetaminpsykose, som har mange likhetstrekk med paranoid psykose er det bare å kjøre på her, ja. Det dreier seg gjerne om en akutt psykose, dog. Det vil si at det går raskt over. Men dessverre kan du, som alle andre, risikere å ende opp som en av dem som grenser opp til en schizofren psykose. Du har selvfølgelig andre risikoer som langvarige funksjonsforstyrrelser og skader i sentralnervesystemet ved gjentatt bruk over lenger tid og annet snask som dette, men det visste du nok allerede fra før.
Vis hele sitatet...

De Bruker ikke amfetamin til behandling av ADHD, de bruker ett amfetaminlignende stoff som heter metylfenidat.