Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5976
Hei!

Hva er egentlig de viktigste forskjellene på en megger til 500 kroner, og en til 50 000 kroner?

Skal egentlig bare jage jordfeil(er) på 12V anlegg.
Les produktbeskrivelsen
Om du skal megge 12v anlegg burde du passe på spenninga du megger med hverfall.

Kan du ikke brikke et vanlig multimeter? Putt det på OHM, ohm så mellom lederen med jordfeil, og jord. Jo nermere 0 du kommer, jo nermere feilen er du.
Den til 500 sender ut opptil 1000 volt og måler (mega)ohm mellom to ledninger. That's it. Fungerer helt fint til ditt formål Den til 50k har masse forskjellige innstillinger og funksjoner. Du kan foreksempel plugg et støpsel i en stikkontakt, og så kan du måle ting som kortslutningsstrøm, og utløsertid på en kurssikring. Du kan måle jordforbindelse på et helt anlegg ved hjelp av en lang ledning som du fester på jordskinnen i sikringsskapet. Og en masse andre ting. Dette kan brukes til faglig sluttkontroll av et elektrisk anlegg
Sist endret av Bluesky_; 30. november 2021 kl. 20:47.
Slike apparater heter installasjonstestere, de helt basic som f,eks min fluke 1507 kan megge på 250, 500 og 1000v i tillegg til måle spenning og selvfølgelig resistans som et multimeter men det stopper der, disse har fått kallenavnet megger mens de mer avanserte som vi omtaler som installasjonstestere kan man bruke til å måle alt muligmen uansett, i og med at jeg ser for meg du leter etter en strømtyv i en bil så er et multimeter med tangampermeter et mer egnet instrument for deg, da en megger er noe du uhyre skjeldent kommer til å få bruk for
Sist endret av freebird; 30. november 2021 kl. 23:29.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Om du skal megge 12v anlegg burde du passe på spenninga du megger med hverfall.

Kan du ikke brikke et vanlig multimeter? Putt det på OHM, ohm så mellom lederen med jordfeil, og jord. Jo nermere 0 du kommer, jo nermere feilen er du.
Vis hele sitatet...
Du tenker at høy spenning kan være ødeleggende for eventuell elektronikk?
Det har du helt rett i

Sitat av freebird Vis innlegg
Slike apparater heter installasjonstestere, de helt basic som f,eks min fluke 1507 kan megge på 250, 500 og 1000v i tillegg til måle spenning og selvfølgelig resistans som et multimeter men det stopper der, disse har fått kallenavnet megger mens de mer avanserte som vi omtaler som installasjonstestere kan man bruke til å måle alt muligmen uansett, i og med at jeg ser for meg du leter etter en strømtyv i en bil så er et multimeter med tangampermeter et mer egnet instrument for deg, da en megger er noe du uhyre skjeldent kommer til å få bruk for
Vis hele sitatet...
Takker for godt svar!
Det jeg spekulerte på var å finne ut hvor det var lekkasje til jord i et 12V anlegg i en båt.
Sist endret av Greenthumb; 17. januar 2022 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du kan jo måle på bateriet, og sette inn en og en sikring, eller omvendt. når spenningen begynner å forandre seg vet du vilken kurs feilen ligger.. gjorde det på en bil en gang får lenge lenge siden... husker ikke helt hvordan, men det er jo logisk
Sitat av freebird Vis innlegg
disse har fått kallenavnet megger
Vis hele sitatet...
Megger er et varemerke og en produsent av isolasjonstestere og annet dill så at en fluke isolasjonstester kalles megger er jo i praksis bare gammel vane (jeg gjør det samme selv, kaller alle isolasjonstestere for megger, og at man megger kabler)
Sist endret av DSlhm; 18. januar 2022 kl. 08:08.