Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2878
«Alkohol lagres ikke i kroppen, men kan likevel påvirke vekta» leste jeg på forskning.no

De sier derimot at kroppen heller fokuserer på å forbrenne bort alkoholen og ikke prioriterer å forbrenne maten man spiser Ila dagen. (Dermed kan man hå opp i vekt)

Hva skjer med kroppen dersom man feks drikker mange kalorier i form av alkohol, men ikke spiser mat?

Vil kroppen forbrenne alle kaloriene fra alkoholen, og man vil sitte igjen med å ha fått i seg 0 kalorier tilslutt?
Kalorier er kalorier, uansett hvor de kommer fra. Det du spiser eller drikker blir brukt av kroppen etter hvert.
Klem fra Betty
Trådstarter
9 0
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Kalorier er kalorier, uansett hvor de kommer fra. Det du spiser eller drikker blir brukt av kroppen etter hvert.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at kroppen lagrer kaloriene som er i overskudd som fett selvom det kommer fra alkohol?

https://forskning.no/alkohol-og-nark...-vekta/1678032
Sist endret av Tintomilo; 19. juni 2021 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, etter det jeg har lært. Jeg tar høyde for nyere forskning, men i min bok er en kalori en kalori.
En ting som kan være litt forvirrende er at en veier litt mindre etter en kveld med mye øl og vin. Alkohol gjør at vi må tisse mer, så da går det mer væske ut.
Klem fra Betty
Trådstarter
9 0
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Ja, etter det jeg har lært. Jeg tar høyde for nyere forskning, men i min bok er en kalori en kalori.
En ting som kan være litt forvirrende er at en veier litt mindre etter en kveld med mye øl og vin. Alkohol gjør at vi må tisse mer, så da går det mer væske ut.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ja det er greit nok tihi, når man blir dehydrert ser man slankere ut også men det tar seg jo fort opp igjen hihi
1g proteiner, karbohydrater og fett har 4,1 - 4,1 og 9 kcal i seg. 1g alkohol inneholder 7 kcal. Så hvis du drikker alkohol, får du i deg kalorier, som til slutt vil ende opp som potensielt fett på kroppen.
Tja, det er forskjell på kalorier og kalorier; https://forskning.no/alkohol-og-nark...-vekta/1678032
Ja,klart det, har ikke tenkt å gi meg ut på en voldsom diskusjon.
Klem fra Betty
Uvaksinert 👍
Vodka f eks er jo genialt når man er på lavkarbo siden det er null karbohydrater i den. Kaloriene i alkohol blir brukt til å forbrenne alkoholen og prioriteres foran karbohydrater og proteiner i kroppen.
Alkohol er genialt for tynne folk, som vil legge på seg ihvertfall.
Øh, alkohol ER en karbohydrat.
Sist endret av Fulmen; 19. juni 2021 kl. 19:07.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Øh, alkohol ER en karbohydrat.
Vis hele sitatet...
Øh, nei, det er det ikke
Uvaksinert 👍
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Øh, alkohol ER en karbohydrat.
Vis hele sitatet...
Nope. NULL karbohydrat. Trodde det samme selv siden man bruker sukker for å lage alkohol, men tok deil.
Sitat av daffe Vis innlegg
Nope. NULL karbohydrat. Trodde det samme selv siden man bruker sukker for å lage alkohol, men tok deil.
Vis hele sitatet...
Det er jo karbs i øl?
Øh, jo det er det
I det minste innenfor kjemien verden. Mulig de bruker en annen definisjon innen ernæring?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Øh, jo det er det
I det minste innenfor kjemien verden. Mulig de bruker en annen definisjon innen ernæring?
Vis hele sitatet...
2.50 gram karbohydrater pr 100 gram. Så blir endel i en sekser.
BRAND ∞ STRONG
Næringsinnhold Vodka
Mengde per 100 g
  • Energi (kcal) 231
  • Fett 0 g
  • Mettet fett 0 g
  • Kolesterol 0 mg
  • Natrium 1 mg
  • Kalium 1 mg
  • Karbohydrater 0 g
  • Fiber 0 g
  • Sukker 0 g
  • Protein 0 g

Til sammenligning inneholder 1dl Ringnes pils ca. 4g karbohydrat
Sist endret av vindaloo; 19. juni 2021 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Sitat av smilinh Vis innlegg
Det er jo karbs i øl?
Vis hele sitatet...
Ja, men øl er jo mer enn bare alkohol.
Carbohydrates are polyhydroxy aldehydes, ketones, alcohols, acids, their simple derivatives and their polymers having linkages of the acetal type Slik jeg leser dette er "ernærings-karbohydrater" det som i kjemien kalles sakkarider (sukker). Fett nok, da har jeg lært noe i dag også. Men hvorfor må man endre på slikt?

@smilinh: Øl inneholder alltid komplekse sukker som ikke gjæren kan fordøye.
For å danne alkohol trengst det 4 ingredienser.

1Veske

2Gjær

3 oksygen til gjæren for starte å jobbe.

4 Gjærbart materiale
Fks sukker, korn, kaktus, sukkerrør, ris.
Med andre ord Karbohydrater.

Karbohydrater blir omdannet til Alkohol og sukkeret blir sakte borte.
Det vil alltid være rest sukker, med mindre man ikke bruker vill-gjær eller enzymer for å spise opp resterende karbohydrater slik man gjør i LITE øl.

Det man ser nå av LITE øl i butikkene er at de har startet å tilsette enzymer i gjæringsprosessen som gjær at gjæren spiser opp det meste av karbohydrater/stivelse.

Derfor kjennes øllet litt tamt ut på smak da mye av fylden i øllet forsvinner

En staut, eller andre fyldige og alkohol-rike øltyper har mye stivelse som ikke har blitt omdannet til alkohol pga gjæren ikke klarer mer i den høye alkoholstyrken som igjen gir mer fylde -og karbohydrater i øllet
Sist endret av Riskremen; 19. juni 2021 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
For de som ikke går på type lavkarbodietter er det lite vits i å henge seg opp i. Både alkohol og karbohydrater er energirike som faen, og det blir fort et problem hvis man har lyst til å gå ned og drikke samtidig. Selv om "en kalori er en kalori" ikke stemmer, er det fortsatt sannsynligvis det viktigste hva det faktiske kaloriinnholdet er.

Når det er sagt er etanol ikke et karbohydrat - eller, blir i hvert fall ikke vanligvis tenkt på som et. Noen med betraktelig bedre kjemikunnskaper enn meg får eventuelt forklare hvorfor.
Sist endret av robhol; 19. juni 2021 kl. 22:36.
Karbohydrat betyr bokstavelig karbon-vann, altså forbindelser av karbon, oksygen og hydrogen, hvor forholdet mellom oksygen og hydrogen er 1:2. De fleste sakkaridene følger dette mønsteret eksakt, men det er svjv unntak. Og regelen er heller ikke absolutt.
Nei alkohol er ikke et karbohydrat
Vanlig alkohol som vi drikker, etanol gir 7 kcal/per gram
i motsetning til karbohydrater som gir 4 kcal/per gram
Fett til sammenligning gir 9 kcal/per gram

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol

Eksempel på enkelt karbohydrat, f.eks sukker https://en.wikipedia.org/wiki/Sucrose
Sist endret av Gloss; 19. juni 2021 kl. 23:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.