Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 14002
Hei, kan jo starte å si at jeg får lett søvn paralyse til vanlig, det holder egentlig bare at jeg sover på ryggen så skjer det(Sover aldri på ryggen lenger). Men etter en helg med mdma bruk så skjer det nesten hver natt i 2-3 dager uavhengig om jeg sover på ryggen eller ikke.

Det som er forskjellen på søvn paralysene jeg får til vanlig og de jeg får etter bruk av mdma er at etter sistnevnte så ender det som oftest med at søvn paralysen blir om til lucid dreaming, vist jeg klarer å reise meg opp av sengen i drømmen.

Av og til må jeg kjempe lenge mot kroppen for å komme meg opp av sengen og noen ganger kan jeg reise meg opp uten problemer, noe som gjør det vanskelig å vite om jeg drømmer eller ikke. Men felles for nesten alle disse "drømmene" er at noe skal ta meg.

Drøm: #1 Rusmidler brukt i forkant: mdma, ketamin, kokain, cannabis

Satt på flyet hjem etter jeg hadde vært på sommerferie, var ganske sliten så bestemte meg for å sove litt på turen(Dum Idé).

"Våknet opp" i flysete, merket fort at noe var galt. Jeg kunne ikke røre på meg, det var tungt å puste, jeg prøvde å prate men det kom ikke noe lyd ut.
I tillegg til alt det andre kjente jeg at jeg siklet som faen, tenkte på hvordan det her må se ut for de andre flypassasjerene.
Begynte egentlig å få ganske panikk nå og tenkte for meg selv at rusbruket mitt endelig hadde gjort meg til en grønnsak.
Etter noe som føltes som en evighet klarte jeg endelig å åpne øynene og våkne, genseren min var helt ned siklet..

Drøm: #2 Rusmidler brukt i forkant: mdma, ketamin, kokain, cannabis

Denne drømmen skjedde på samme dag som flyturen. Jeg hadde endelig kommet meg hjem fra ferie og var klar for å sove.

"Våknet" mitt på natta på rommet mitt, prøvde å røre på meg, men igjen så var jeg helt lammet! Sovnet etter en stund, men så våknet jeg igjen.

Reiste meg opp av senga å gikk for å skru på lyset, trykket på bryteren men ingen ting skjedde. Prøvde deretter å åpne døra som viste seg å være låst, noe jeg stusset over siden jeg bruker aldri å låse døra til soverommet mitt.

Gikk tilbake til senga og satt meg ned for å sjekke mobilen, da døra til soverommet plutselig smalt opp, og det kom 2 skapninger inn døra som så ut som de var skyggen til to personer.
Jeg spratt opp av senga og fikk helt panikk, mens disse "skapningene" kom sakte imot meg, så husker jeg at jeg ropte alt jeg klarte etter hjelp og rett før de fikk tak i meg så våknet jeg av at broren min kom inn på rommet og spurte om det gikk bra, fortalte han at jeg hadde hatt et mareritt og at det gikk bra.
Gikk ut i stua for å se på tv da jeg hadde lite lyst å sovne igjen

Drøm: #3 Rusmidler brukt i forkant: amfetamin, cannabis

Sovnet på sofaen til en kompis mens han var ute å hentet mer røyk til oss, kan nevne at jeg hadde vært våken i 2-3 dager når dette skjedde.

Jeg "våknet" opp på sofaen til kompisen min og kjente at jeg var helt lammet i kroppen og kunne ikke åpne øynene, var ganske vant med og få søvn paralyse nå så det var mer irriterende en skremmende.
Tenkte til meg selv at vist jeg klarte å rulle ut av sofaen så må jeg jo våkne, etter mye slit så klarte jeg faktisk å rulle ut av sofaen, men det som skjedde da var at jeg endte tilbake i sofaen og inn i en ny søvn paralyse.
Dette skjedde 3-4 ganger før jeg bestemte meg for å prøve å rulle ut av sofaen andre veien(Altså over sofaryggen).

Denne gangen fungerte det, jeg tippet faktisk hele sofaen i drømmen og landet på gulvet, gikk deretter mot utgangsdøra i leiligheten siden jeg hadde lyst å se hvordan resten av verden så ut når jeg drømte.
På tur til utgangsdøra så jeg en dør som ikke bruker å være der til vanlig, nølte litt med om jeg skulle åpne den eller om jeg skulle ignorere den. Men ble ganske nysgjerrig så jeg åpnet den nye mystiske døra, det som var inni rommet var 2 GIGANTISKE edderkopper(Jeg hater virkelig edderkopper). Jeg smalt igjen døra mens jeg ropte for full hals, like etter på våknet jeg på nytt i sofaen og inn i en ny søvn paralyse.

På dette tidspunktet var jeg dritt lei av å havne tilbake i sofaen, men denne gangen var det heldigvis litt lettere å komme seg ut av sofaen. Gikk mot utgangsdøra igjen, fast bestemt på å komme meg ut av huset, da jeg kom til gangen så kom kompisen min inn døra.
Han bare sto der å så på meg uten å si noe en stund, før han roper til meg "HVORFOR HAR DU SÅ STORE PUPILLER?" Før jeg rakk å svare så kollapset jeg på gulvet å våknet på sofaen igjen, denne gangen våknet jeg faktisk.

Drøm: #4 Rusmidler brukt i forkant: mdma
Dette skjedde kanskje 2 dager etter inntak.

"Våknet" opp i senga og var helt paralysert som vanlig, etter mye ork klarte jeg å komme meg ut av senga, det som var forskjellig denne gangen fra de andre gangene var at jeg ikke var på rommet mitt når jeg sto opp.

Jeg sto plutselig i en skolegård, jeg vet ikke hvordan jeg viste at det var en skolegård men det var bare noe jeg viste. Jeg prøvde å se meg rundt, men kunne bare se skolen, det var ikke noe himmel eller ting i bakgrunnen. Så at det var en dør inn til skolen så begynte å gå mot den.

Merket at beina mine var utrolig tung, kjentes ut som jeg hadde 20 kg ekstra på vær fot. Etter en lang og tung gå tur kom jeg meg fram til døra, følte meg faktisk sliten, noe jeg aldri har gjort i en drøm før.
Åpnet døra inn til skolen å gikk inn, det eneste jeg så var mange lange korridorer som var helt tom for interiør og i enden av vær korridor var det en heis.
Jeg valgte en tilfeldig korridor, og begynte å gå nedover, beina mine var enda like tung. Når jeg hadde kommet ca halvveis til heisen så fikk jeg en ekkel følelse av at jeg ikke var alene lenger, snudde meg rundt og så at det var et eller annet lengre bak i korridoren som følgte etter meg.

Fikk så klart noia å prøvde og gå fortere, men klarte bare å gå i et tempo. Tingen bak meg kom bare nærmere å nærmere, kjentes ut som jeg hadde gått i en time før jeg endelig kom fram til heisen, heis døra åpnet seg og jeg rakk å komme meg inn før tingen som fulgte etter meg nådde fram til meg.
Inni heisen var det bare en rød knapp, trykket på denne og heisen begynte å gå i en vanvittig fart nedover før den smalt i gulvet og jeg våknet helt svett i senga.

Har mange flere av disse drømmene der noe er ute etter å ta meg som jeg kunne ha fortalt om, men da hadde jeg blitt sittende ganske lenge å skrive.

Noen flere som opplever søvn paralyse/lucid dreaming etter MDMA bruk? Vet at det er ganske vanlig, men har ikke lest om noen som sliter med at "ting" skal ta dem i drømmen.
Beklager på forhånd for wall of text, diverse skrive og setningsfeil..
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Noen flere som opplever søvn paralyse/lucid dreaming etter MDMA bruk? Vet at det er ganske vanlig, men har ikke lest om noen som sliter med at "ting" skal ta dem i drømmen.
Beklager på forhånd for wall of text, diverse skrive og setningsfeil..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke opplevd det, men det er absolutt interessant. Jeg håper at noen kan forklare årsakene. Du vil ha mindre serotonin i hjernen etter MDMA-turing, og det er ikke ukjent at serotonin påvirker søvnen i stor grad. At du sover dårligere, og er fysisk trøttere/mer utslitt kan være noe av årsaken.

Jeg har også hatt problemer med søvnparalyse, og jeg vet at spesielt antihistaminer utløser det for meg (Vallergan, Atarax etc.). Remeron er også noe som sjelden slår feil. Jeg har brukt disse for å få sove.

Det som er fellesnevneren for disse i forhold til søvn er at jeg føler meg mer "fysisk utslitt" enn "trøtt", som i "god søvn". Jeg blir rett og slett så "sliten" at jeg ikke klarer å holde meg våken. Dette er de første tankene mine, men jeg blir ikke overrasket om mangelen på serotonin også spiller en stor rolle.

Jeg håper som sagt noen kan gi en god forklaring på mekanismene her, og ikke minst om serotoninmangel i forhold til søvn

http://www.psychiatrictimes.com/slee...ressants-sleep

While data have been reported most extensively for fluoxetine and paroxetine, class effects of SSRI therapy appear to include increased sleep onset latency and/or an increased number of awakenings and arousals, leading to an overall decrease in sleep efficiency.12,13 Virtually all of the SSRIs examined have been noted to suppress REM sleep.1 Clinically, reports of a change in the frequency, intensity, and content of dreaming can be associated with SSRIs, as well as the occurrence of these symptoms on discontinuation.
Vis hele sitatet...
SSRI virker på en måte motsatt av "dagen etter MDMA", altså at det øker mengden tilgjengelig serotonin, men snodig nok opplever mange økt tretthet og mange andre merkelige søvnforstyrrelser.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Setter også en finger på at det har noe med serotonin nivåene i hjernen å gjøre. Har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke noe konkret. Så håper at noen kan forklare dette "fenomenet"
Sist endret av EyesWideShut; 8. februar 2014 kl. 19:19.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Setter også en finger på at det har noe med serotonin nivåene i hjernen å gjøre. Har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke noe konkret. Så håper at noen kan forklare dette "fenomenet"
Vis hele sitatet...
Tror også det at kroppen din blir så fysisk utslitt av å ture har mye å si. Spesielt om du f.eks danser en hel kveld, eller gjør noe annet fysisk slitsomt. Det kjennes bare fantastisk ut der og da, men jeg har i alle fall merket at jeg blir fysisk sliten etter MDMA i partysetting. Det er ikke noe ubehagelig, men jeg føler meg på en måte "utmattet" dagen etter. Søvnparalyse er jo når kroppen sover men hjerna har våknet. Var dette etter MDMA med mye fysisk aktivitet?

Men som du sier; serotonin-nivåene spiller nok definitivt en stor rolle, og jeg håper noen kan forklare dette. En annen ting er at dopamin-antagonister som f.eks seroquel er kjent for å gi kraftig økning i opplevd drømmeintensitet. Søvn er kompliserte greier.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Tror også det at kroppen din blir så fysisk utslitt av å ture har mye å si. Spesielt om du f.eks danser en hel kveld, eller gjør noe annet fysisk slitsomt. Det kjennes bare fantastisk ut der og da, men jeg har i alle fall merket at jeg blir fysisk sliten etter MDMA i partysetting. Det er ikke noe ubehagelig, men jeg føler meg på en måte "utmattet" dagen etter. Søvnparalyse er jo når kroppen sover men hjerna har våknet. Var dette etter MDMA med mye fysisk aktivitet?

Men som du sier; serotonin-nivåene spiller nok definitivt en stor rolle, og jeg håper noen kan forklare dette. En annen ting er at dopamin-antagonister som f.eks seroquel er kjent for å gi kraftig økning i opplevd drømmeintensitet. Søvn er kompliserte greier.
Vis hele sitatet...
Har opplevd det både etter mye fysisk aktivitet som dansing, men også etter en helg der jeg har slappet av med noen gode venner. Men merker at det skjer oftere etter jeg har vært i mye fysisk aktivitet under turen.
Tror du kanskje det har noe med dosen mdma å gjøre også?

Har merket at det ikke skjer like hyppig vist jeg tar en "normal" dose iforhold til vist jeg tar helt av. F.eks nå nylig tok jeg 1-1.3 gram mdma på 3 dager, og da opplevde jeg søvn paralyse(Fikk bare "lucid dreaming" 1 gang) hver natt i 3 dager etter siste inntak. Men når jeg tok 200-300 mg for noen måneder siden så skjedde det bare 1 gang.

Men tror du har rett i det at det har mye å si hvor mye du sliter ut kroppen i løpet av kvelden, blir ikke særlig utbrent av mdma så lenge jeg ikke er i mye fysisk aktivitet.
Tror jeg aldri kommer til å bli helt klok på det her med søvn
Sist endret av EyesWideShut; 8. februar 2014 kl. 20:26.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Se Jackobs Ladder.
Vis hele sitatet...
Satt den på nedlasting nå
Angstdrøm. Kan være tegn på depressjon, lite seretonin. Du er back on track innen kort tid.
Jeg har vært i en relativt kraftig depresjon i 3 år i strekk, samt jeg har lav produksjon av dopamin naturlig, og jeg har sånne drømmer stadig vekk, så jeg kan tenke det har noe med depresjon/ mangel på stoffer i hjernen.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Dette skjer veldig sjeldent med meg, som oftest etter mdma bruk. Så tror det er lite serotonin som er problemet, men for alt jeg vet så kan jeg jo være deprimert(Men det merker man vel selv?)
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Dette skjer veldig sjeldent med meg, som oftest etter mdma bruk. Så tror det er lite serotonin som er problemet, men for alt jeg vet så kan jeg jo være deprimert(Men det merker man vel selv?)
Vis hele sitatet...
Ja, man merker det på kropp og sinn om man virkelig er deprimert.. hehe
Jeg har søvnparalyse støtt og stadig, og har hatt dette i mange år. Jeg har også såkalte astralreiser. Både søvnparalyse og astralreiser skjer ufrivillig, da jeg ikke er fan av noen av delene.

Hos meg skjer søvnparalyse med "90% sikkerhet" hvis jeg legger meg til å sove på ettermiddagen. Det skjer også gjerne hvis jeg våkner opp og "sovner" igjen. Derfor bruker jeg aldri snooze-knappen.

Når det skjer så hjelper det for meg, som vil våkne, å lukke øynene (selv om disse egentlig er lukket), og fokusere på å slappe av i kroppen og puste rolig inn og ut. Dess mer jeg anstrenger meg for å våkne dess verre blir det å skulle våkne.

Trådstarter kan jo forsiktig spørre nærmeste slekt (mor, far, søsken, eventuelle besteforeldre), om disse har opplevd noe av det samme. Viste seg at både moren og mormoren min har opplevd dette, og jeg har lest at søvnparalyse gjerne er arvelig. MDMA eller ikke, de fleste som spiser E'er opplever ikke dette, så det tyder kanskje på at man må være disponert for det.

Ellers må jeg si at det generelt sett ikke er særlig givende å snakke med folk om søvnparalyse, da folk som ikke har opplevd det selv ikke forstår særlig mye av det.
Høres jo ut som du er disponert for søvnparalyse av natur.

Blandet med det forbruket ditt gir det uante utslag/drømmer, pga. unormale balanser dopamin/serotonin (Som du vet du krøller med når du bruker drugs).

Spør du meg bør du kanskje roe ned bruken litt når du gjentatte ganger opplever disse ubehagene. For min del ville det vært et varselstegn fra hjernen, og jeg ville tatt det seriøst.

Folk tåler forskjellig og Freak er ikke plassen for moralpreken. Allikevel bør du vel tenke litt på sannsynligheten rundt det å falle i en psykose. Én dag har du plutselig gitt hjernen for mye juling (Faktisk).
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Jeg har søvnparalyse støtt og stadig, og har hatt dette i mange år. Jeg har også såkalte astralreiser. Både søvnparalyse og astralreiser skjer ufrivillig, da jeg ikke er fan av noen av delene.

Hos meg skjer søvnparalyse med "90% sikkerhet" hvis jeg legger meg til å sove på ettermiddagen. Det skjer også gjerne hvis jeg våkner opp og "sovner" igjen. Derfor bruker jeg aldri snooze-knappen.

Når det skjer så hjelper det for meg, som vil våkne, å lukke øynene (selv om disse egentlig er lukket), og fokusere på å slappe av i kroppen og puste rolig inn og ut. Dess mer jeg anstrenger meg for å våkne dess verre blir det å skulle våkne.

Trådstarter kan jo forsiktig spørre nærmeste slekt (mor, far, søsken, eventuelle besteforeldre), om disse har opplevd noe av det samme. Viste seg at både moren og mormoren min har opplevd dette, og jeg har lest at søvnparalyse gjerne er arvelig. MDMA eller ikke, de fleste som spiser E'er opplever ikke dette, så det tyder kanskje på at man må være disponert for det.

Ellers må jeg si at det generelt sett ikke er særlig givende å snakke med folk om søvnparalyse, da folk som ikke har opplevd det selv ikke forstår særlig mye av det.
Vis hele sitatet...
Skjer det spesielt ofte vist du sover på ryggen, eller har det ikke noe å si? Har pratet med moren min nå og hun hadde aldri opplevd det.

Sitat av drey Vis innlegg
Høres jo ut som du er disponert for søvnparalyse av natur.

Blandet med det forbruket ditt gir det uante utslag/drømmer, pga. unormale balanser dopamin/serotonin (Som du vet du krøller med når du bruker drugs).

Spør du meg bør du kanskje roe ned bruken litt når du gjentatte ganger opplever disse ubehagene. For min del ville det vært et varselstegn fra hjernen, og jeg ville tatt det seriøst.

Folk tåler forskjellig og Freak er ikke plassen for moralpreken. Allikevel bør du vel tenke litt på sannsynligheten rundt det å falle i en psykose. Én dag har du plutselig gitt hjernen for mye juling (Faktisk).
Vis hele sitatet...
Har egentlig ikke noe voldsomt bruk av droger, disse opplevelsene jeg har fortalt om er spredd utover 2-3 år. Er egentlig sluttet å ruse meg, men tar meg en fest vær 2-3 måned. Men skal roe litt ned på dosene vertfall, har ikke lyst å svi bort de resterende hjernecellene mine
Sist endret av EyesWideShut; 9. februar 2014 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Skjer det spesielt ofte vist du sover på ryggen, eller har det ikke noe å si?
Vis hele sitatet...
Jeg sover som regel på en av sidene. Men søvnparalyse inntraff spesielt ofte i en periode jeg trente mye, dvs. første natten etter hver gang å ha trent nettopp ryggen. Det var da 100 % sikkert at søvnparalyse ville skje. Det skjedde sjelden etter å ha trent noen av de andre muskelgruppene.

Gjør ikke E'er at man blir litt anspent i muskulaturen? Kanskje søvnparalyse har noe med anspenthet å gjøre? Men det rimer ikke med at det inntreffer ved middagslur på ettermiddagen, eller ved "snoozing". Er kanskje flere, sammensatte, årsaker til søvnparalyse.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Jeg sover som regel på en av sidene. Men søvnparalyse inntraff spesielt ofte i en periode jeg trente mye, dvs. første natten etter hver gang å ha trent nettopp ryggen. Det var da 100 % sikkert at søvnparalyse ville skje. Det skjedde sjelden etter å ha trent noen av de andre muskelgruppene.

Gjør ikke E'er at man blir litt anspent i muskulaturen? Kanskje søvnparalyse har noe med anspenthet å gjøre? Men det rimer ikke med at det inntreffer ved middagslur på ettermiddagen, eller ved "snoozing". Er kanskje flere, sammensatte, årsaker til søvnparalyse.
Vis hele sitatet...
Man blir ganske anspent i muskulatur en av E, vertfall så blir jeg det. Men kan ikke si at jeg har merket det etter fysisk aktivitet, men kan være som du sier at det kan være flere sammensatte årsaker.

Kanskje det er forskjellige ting som trigger søvnparalyse hos forskjellige personer?
Vist noen flere opplever søvnparalyse med eller uten rusbruk, så må dere gjerne fortelle hvorfor dere tror det skjer
Sist endret av EyesWideShut; 9. februar 2014 kl. 17:08.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Dette skjer veldig sjeldent med meg, som oftest etter mdma bruk. Så tror det er lite serotonin som er problemet, men for alt jeg vet så kan jeg jo være deprimert(Men det merker man vel selv?)
Vis hele sitatet...
Man forstår ikke "depresjon" fullt ut i dag, men mye tyder på at mangel på serotonin er én viktig faktor. MDMA gir deg underskudd på serotonin i et par dager etter, så i praksis vil du ha indusert en "depresjonsfaktor". Jeg kjenner mange som føler seg "nede" dagen etter MDMA. Første gang jeg prøvde var jeg forberedt på en SKIKKELIG nedtur etterpå, og ble så positivt overrasket at jeg bare følte meg fantastisk Jeg tror nok det er litt av grunnen til at jeg ikke føler meg noe særlig "nede" dagen derpå. Litt mindre engasjement og litt "ute", men jeg vet så godt hvorfor det er slik at det ikke plager meg.

Det som hangler litt med serotonin-teorien er at SSRI hjelper såpass dårlig som det gjør på depresjon, samtidig som man definitivt vet at det har klinisk virkning på grunn av bivirkninger. SSRI øker serotoninnivået og er på en måte "ecstasy super-light", så det kan ha mange av de samme bivirkningene. Et eksempel er kraftig redusert libido, og manglende evne til å oppnå klimaks.

Depresjon er veldig "vagt", det finnes ingen blodprøver man kan ta, men det er nok ikke alltid slik at man har selvinnsikt nok til å innse at man har det. Jeg sier absolutt ikke at du har det, eller at noe tyder på det, bare at jeg tror det er mulig å være deprimert uten å vite det selv

En ting som har skjedd med meg flere ganger er at jeg ligger og snakker med noen etter tur, for så plutselig å begynne å snakke bare tull før jeg kommer til meg selv igjen, og da skjønner jeg hvor sprøtt det jeg akkurat snakket om var Det varer i kanskje 1-10 sekunder hvor deler av hjernen min tydeligvis drømmer mens en annen er våken og fortsetter å snakke. Veldig merkelig og noen ganger gøy, har du opplevd det? Det er en slags blanding mellom å drømme og å være våken, men veldig ulikt f.eks søvnparalyse. Jeg snakket med en som har narkolepsi og sånn han beskrev det kunne det ligne litt på det...
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Tror også det er mulig å være deprimert uten å vite det. Har også opplevd å prate bare svada etter jeg har brukt stimulanter.
Men dette var på amfetamin og jeg hadde vært våken i mange dager. Tror hjernen prøver å hente inn litt søvn, så den kobler seg ut i noen sekunder
Sist endret av EyesWideShut; 9. februar 2014 kl. 17:58.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Jeg har søvnparalyse støtt og stadig, og har hatt dette i mange år.
...
Når det skjer så hjelper det for meg, som vil våkne, å lukke øynene (selv om disse egentlig er lukket), og fokusere på å slappe av i kroppen og puste rolig inn og ut. Dess mer jeg anstrenger meg for å våkne dess verre blir det å skulle våkne.
...
Ellers må jeg si at det generelt sett ikke er særlig givende å snakke med folk om søvnparalyse, da folk som ikke har opplevd det selv ikke forstår særlig mye av det.
Vis hele sitatet...
Jeg har også søvnparalyse, samt andre varianter av søvnforstyrrelser. Som deg er det en del ting jeg må unngå for å ikke få det, men jeg er nok ikke så plaget som deg, heldigvis, for søvnparalyse kan være rimelig ekkelt.

Det du sier er helt rett De eneste musklene man kan kontrollere er øyemuskulaturen (hjernen er fortsatt i (R)apid (E)ye (M)ovement) og pusten. Min teknikk er lik din, men jeg sliter med å slappe av for jeg har som regel våknet av en ubehagelig drøm og vil ikke sovne igjen for å "dra tilbake", så jeg er stort sett livredd for å sovne igjen Om jeg faller tilbake i den samme drømmen eller ikke vet jeg faktisk ikke siden jeg ikke husker den første hvis jeg sovner igjen (har bare skjedd et par ganger).

En av få ting som er verre enn søvnparalyse for meg er false awakenings, altså at man våkner opp og tror man står opp som normalt, for så å oppdage noe "merkelig" og våkne på nytt...og på nytt...og på nytt...

Den første gangen jeg hadde det skikkelig var da jeg var 17-18 og dette skjedde sikkert 20-30 ganger. Jeg våknet i en seng som var våt av svette og med puls på 120. Det drøyde godt utpå dagen før jeg var HELT sikker på at jeg var våken...
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
False awakenings hørtes skikkelig jævlig ut Det som bruker å fungere for meg når jeg vil våkne er å prøve og røre på stor tåa, er ikke alltid det fungerer da.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Tror også det er mulig å være deprimert uten å vite det. Har også opplevd å prate bare svada etter jeg har brukt stimulanter.
Men dette var på amfetamin og jeg hadde vært våken i mange dager. Tror hjernen prøver å hente inn litt søvn, så den kobler seg ut i noen sekunder
Vis hele sitatet...
Det føles helt sprøtt å komme til seg selv igjen og "what the...hva var det jeg akkurat snakket om?"

Har du andre søvnforstyrrelser?

Angående søvnparalyse, så er det i alle fall sikkert at det er en ubalanse mellom "hjernesøvn" og "kroppssøvn". Det motsatte av søvnparalyse er når man går i søvne, da er kroppen "våken" mens hjernen drømmer.

Det er veldig viktig for å beskytte kroppen at man lammer den når man drømmer, for hvis ikke ville alle vaset rundt i søvne og skadet seg dagligdags. Det som skjer med søvnparalyse er at kroppen er lammet og "soveklar" for REM-søvn, men av en eller annen grunn våkner man for tidlig, før kroppen rekker å våkne. Resultatet av dette er at man er lammet i hele kroppen (unntatt øyemuskulatur og pust, usikker på hvorfor det er så viktig å kunne bevege øynene?) mens hjerna er våken. Disse to søvnelementene (lammelse og REM-søvn) må koordineres slik at de inntreffer samtidig. Hvis de er i ubalanse vil man enten gå i søvne eller være søvnparalysert....



Er jeg spesiell som synes at stimulanter bare er travelt? Da tenker jeg på rene stimulanter som amfetamin og kokain etc. Jeg hadde aldri orket å gå våken i flere døgn på dem, og de gir meg generelt veldig lite. Som bivirkning av MDMA er det helt greit, men jeg merker at jeg kommer til et punkt der jeg bare er "stimulert" og turen er ferdig, og da vil jeg bare sove...

Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
False awakenings hørtes skikkelig jævlig ut Det som bruker å fungere for meg når jeg vil våkne er å prøve og røre på stor tåa, er ikke alltid det fungerer da.
Vis hele sitatet...
Haha, så merkelig! Jeg glemte å skrive det i forrige post, men det er som regel akkurat stortåa som er det første jeg klarer å bevege...

Jeg skulle skrive det, men glemte det i suppa av informasjon. Det et merkelig sammentreff, for jeg kan ikke se noen grunn til at det skal være slik! Husker jeg brukte fingrene helt til jeg "oppdaget" stortåa.
Sist endret av Antagonist; 9. februar 2014 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Det føles helt sprøtt å komme til seg selv igjen og "what the...hva var det jeg akkurat snakket om?"

Har du andre søvnforstyrrelser?

Angående søvnparalyse, så er det i alle fall sikkert at det er en ubalanse mellom "hjernesøvn" og "kroppssøvn". Det motsatte av søvnparalyse er når man går i søvne, da er kroppen "våken" mens hjernen drømmer.

Det er veldig viktig for å beskytte kroppen at man lammer den når man drømmer, for hvis ikke ville alle vaset rundt i søvne og skadet seg dagligdags. Det som skjer med søvnparalyse er at kroppen er lammet og "soveklar" for REM-søvn, men av en eller annen grunn våkner man for tidlig, før kroppen rekker å våkne. Resultatet av dette er at man er lammet i hele kroppen (unntatt øyemuskulatur og pust, usikker på hvorfor det er så viktig å kunne bevege øynene?) mens hjerna er våken. Disse to søvnelementene (lammelse og REM-søvn) må koordineres slik at de inntreffer samtidig. Hvis de er i ubalanse vil man enten gå i søvne eller være søvnparalysert....



Er jeg spesiell som synes at stimulanter bare er travelt? Da tenker jeg på rene stimulanter som amfetamin og kokain etc. Jeg hadde aldri orket å gå våken i flere døgn på dem, og de gir meg generelt veldig lite. Som bivirkning av MDMA er det helt greit, men jeg merker at jeg kommer til et punkt der jeg bare er "stimulert" og turen er ferdig, og da vil jeg bare sove...
Vis hele sitatet...
Sliter ikke med noen andre søvnproblemer, bortsett fra en periode der jeg våknet lysvåken på samme tidspunkt vær natt(Klokka 3 på natta). Men det gikk heldigvis over på 2-3 uker.

Tror det med at man rører på øynene er noe som er nødvendig for at man skal kunne drømme? Men folk uten øyer drømmer jo også, så tror jeg tar feil der

Er helt enig at stimulanter som amfetamin og kokain er bare slitsomt, men man føler seg som kongen av verden mens man er ruset. Men det er ikke en givende rus, bare veldig avhengighetsskapende.
Derfor jeg sluttet etter jeg hadde vært på "farta" i 2 år
Sist endret av EyesWideShut; 9. februar 2014 kl. 18:27.
Når du går lengre perioder uten søvn vil hjernen prøve å ta igjen for tapt REM søvn (det er under REM man drømmer) og dermed vi du få mer intense og lange drømmer. Siden søvn paralyse også oppstår under REM søvn for å unngå at kroppen beveger seg til drømmen er det naturlig at du opplever dette oftere og sterkere.

Disse cocktailene av rusmidler du tar hjelper ikke akkurat på, det sliter jo ut hjernen, og når du i tillegg går flere dager uten søvn så ber du litt om det. Hallusinasjoner og lucid dreaming kommer i sammenheng med søvn paralyse så her blir jo alt bare veldig levende og intenst for deg.

Det at noen skal "ta deg" virker for meg som at underbevisstheten din roper om hjelp..
For eksempel; Edderkoppene i den ene drømmen representerer at du prøver å trekke deg unna ting som skremmer deg. Kan være at det er direkte knyttet til at du vil ut av paralysen, eller, mer sansynlig, noe i livet ditt.

Jeg har opplevd søvn paralyse noen ganger selv, uten å ha tatt noe på forhånd. Den eneste sammenhengen jeg har lagt merke til er at det skjer når jeg har søvnmangel og fucked up døgnrytme. Prøv å komme inn i en skikkelig døgnrytme, og fiks det du trenger å fikse i hverdagen så gir det seg nok etterhvert. Hvis du prøver å tyde noen av drømmene dine kan du finne ut en god del om deg selv du ikke har tenkt over også
Sitat av Emip Vis innlegg
Jeg har opplevd søvn paralyse noen ganger selv, uten å ha tatt noe på forhånd. Den eneste sammenhengen jeg har lagt merke til er at det skjer når jeg har søvnmangel og fucked up døgnrytme. Prøv å komme inn i en skikkelig døgnrytme, og fiks det du trenger å fikse i hverdagen så gir det seg nok etterhvert. Hvis du prøver å tyde noen av drømmene dine kan du finne ut en god del om deg selv du ikke har tenkt over også
Vis hele sitatet...
Jeg har også opplevd dette, men det er nok dessverre ikke noen "quick fix" her. Det finnes en god del faktorer man kan unngå med hell, men dessverre er søvnproblemer ofte mer innviklet enn man tror, og det er også veldig mye som tyder på at noen individer er mye mer predisponerte for en del søvnforstyrrelser enn andre. Slikt går gjerne i arv også, som tidligere nevnt.

Mine personlige erfaringer tyder på at det er veldig vanskelig for mennesker med fungerende søvn å ta inn over seg alvorlighetsgraden av problemer en del søvnforstyrrelser medfører, og man får ofte beskjed om å "bare skjerpe seg og få skikkelig døgnrytme" om man f.eks lider av insomni. Det er ikke lett når hjernen ikke vil sove, uavhengig av hvor trøtt man er

Det er nok mange faktorer som spiller inn, blant annet psykisk helse, men mange kan gå gjennom livet med elendig psykisk helse uten å sove dårlig en eneste natt, mens andre kan tilsynelatende ha god psykisk helse og likevel slite enormt med søvnforstyrrelser. Det er stor grunn til å anta at søvnlidelser også har et element av biologiske forskjeller i hjernen.

Ellers TS:

Så du tillegget i mitt forrige innlegg om stortåa? Du begynte å svare før jeg skrev det, og det ble slått sammen med mitt forrige innlegg, men jeg fant det i alle fall interessant
Sist endret av Antagonist; 10. februar 2014 kl. 00:57. Grunn: Rotete setning etter omformulering :) Innholdet er det samme...
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Så ikke tilleget til posten din før nå. Er ganske sprøtt at dette fungerer for oss begge tro om det er det samme for alle som får søvnparalyse?

Skal prøve ikveld å sette meg selv i søvnparalyse (med å sove på ryggen). Oppdaterer tråden i morgen om det blir suksess eller ikke
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Mine personlige erfaringer tyder på at det er veldig vanskelig for mennesker med fungerende søvn å ta inn over seg alvorlighetsgraden av problemer en del søvnforstyrrelser medfører, og man får ofte beskjed om å "bare skjerpe seg og få skikkelig døgnrytme" om man f.eks lider av insomni. Det er ikke lett når hjernen ikke vil sove, uavhengig av hvor trøtt man er

Det er nok mange faktorer som spiller inn, blant annet psykisk helse, men mange kan gå gjennom livet med elendig psykisk helse uten å sove dårlig en eneste natt, mens andre kan tilsynelatende ha god psykisk helse og likevel slite enormt med søvnforstyrrelser. Det er stor grunn til å anta at søvnlidelser også har et element av biologiske forskjeller i hjernen.
Vis hele sitatet...
Var ikke sånn at jeg mente det "bare er å skjerpe seg".. Skrev bare av egne erfaringer. Stod ingenting i posten om lidelser heller, så da fokuserte jeg ikke på det
Sitat av Antagonist Vis innlegg
om stortåa?
Vis hele sitatet...
Samme her.

Fokusere på å puste rolig. Så fokusere på å slappe av. Når jeg tror det er "klart" kan jeg forsøke å bevege meg veldig rolig. Er det ikke "klart" så blir paralysen bare verre og jeg må begynne på nytt igjen. Tærne er en winner nesten hver gang.
Sitat av Emip Vis innlegg
Var ikke sånn at jeg mente det "bare er å skjerpe seg".. Skrev bare av egne erfaringer. Stod ingenting i posten om lidelser heller, så da fokuserte jeg ikke på det
Vis hele sitatet...
Jeg tok det aldri ille opp og siktet ikke til deg overhodet Jeg snakker generelt om hvordan folk som ikke har opplevd alvorlige søvnforstyrrelser ikke helt forstår hvor ille det er. F.eks sovnet jeg for flere timer siden, men våknet for en halvtime siden og visste at det er sjanseløst å prøve å sovne igjen med en gang. Jeg skal gi det et nytt forsøk nå Alle kan til en viss grad sette seg inn i situasjonen til en som f.eks mangler en arm, men jeg tror ingen virkelig kan forstå panikkangst uten å ha opplevd det. Jeg har ikke opplevd det, så det er sagt, så selv om jeg kan "forstå" at det er ille tror jeg ikke jeg kan forstå hvor ille det kan være for de som er verst plaget, selv om jeg føler meg mer forståelsesfull enn gjennomsnittet. Det var virkelig ikke ment som et angrep på deg

Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Samme her.

Fokusere på å puste rolig. Så fokusere på å slappe av. Når jeg tror det er "klart" kan jeg forsøke å bevege meg veldig rolig. Er det ikke "klart" så blir paralysen bare verre og jeg må begynne på nytt igjen. Tærne er en winner nesten hver gang.
Vis hele sitatet...
Ja, sånn er det her og, helt selvlært. Det som har skjedd noen ganger er at jeg f.eks har klart å få en t-skjorte over ansiktet som jeg oppdager når jeg våkner og ikke kan bevege meg. Når man bare kan se med et øye og kjenner at man sliter litt med å puste normalt fordi t-skjorten dekker munn/nese er det vanskelig å slappe av

Uansett; det er veldig merkelig at tre personer har funnet "stortåen" som løsning her, uavhengig av hverandre. Jeg regner med at ingen av dere har fått dette som tips av noen andre, eller lest det? Jeg oppdaget det i alle fall på egen hånd. Hvorfor akkurat stortåen? Hvorfor ikke fingrene? Jeg brukte som nevnt å prøve å bevege en finger før jeg fant ut at jeg kunne "lirke" på stortåmuskelen.

Når vi var to var det bare et merkelig sammentreff, men tre? Nå begynner jeg å bli nysgjerrig på akkurat det
Sist endret av Antagonist; 12. februar 2014 kl. 03:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg

Uansett; det er veldig merkelig at tre personer har funnet "stortåen" som løsning her, uavhengig av hverandre. Jeg regner med at ingen av dere har fått dette som tips av noen andre, eller lest det? Jeg oppdaget det i alle fall på egen hånd. Hvorfor akkurat stortåen? Hvorfor ikke fingrene? Jeg brukte som nevnt å prøve å bevege en finger før jeg fant ut at jeg kunne "lirke" på stortåmuskelen.

Når vi var to var det bare et merkelig sammentreff, men tre? Nå begynner jeg å bli nysgjerrig på akkurat det
Vis hele sitatet...
Jeg bruker også hele armen/skulderen. Siden jeg ligger på en av sidene, så blir det da den siden jeg ikke ligger på. Fungerer alltid best å gjøre bevegelser veldig veldig sakte, så løsner paralysen raskt gradvis opp.
Jeg har kun opplevd søvnparalyse en gang, men har opplevd "lucid dreaming" flere ganger. Det jeg pleier å gjøre dersom jeg vil ut av drømmen er å klype meg i armen Det høres sikkert ganske teit ut, og jeg er ikke sikker på om jeg faktisk klyper meg i armen, eller om det bare fungerer som et signal til underbevisstheten om at jeg skal våkne.

Uansett pleier jeg å våkne da, men noen ganger går det en stund før jeg kommer på å gjøre det...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg opplevde en merkelig opplevelse to netter etter jeg hadde tatt MDMA. Tok ganske mye MDMA natt til søndag. Var ikke så mye av gangen, men droppet flere doser fra kl. 12 til kl. 8 om morgenen. Husker faktisk ikke hvor mange, men var aldri skikkelig overtura, bare passe form hele veien. Uansett...

Natt til mandag gikk fint. Mens natt til tirsdag hadde jeg en del merkelig opplevelser. Hver gang jeg var i ferd med sovne, så på en måte smalt det i hjernen. Slags følelse av "lyn" gjennom hjernen. Jeg skvatt til hver gang og var ubehagelig, men fikk sove etter kanskje 3 episoder med dette i innsovningsfasen. Så "våknet" jeg etter noe som kjentes ut som bare å ha sovet en kort stund.(Jeg vet ikke hvor lang tid jeg hadde sovet for så ikke på klokka.)Da var jeg helt sikker på at det var noen i rommet, og jeg var helt overbevist at noen hadde brutt seg inn. Jeg tenkte at dette bare var en drøm og at jeg måtte våkne, men jeg klarte ikke. Jeg klarte ikke bevege kroppen selv om jeg ville det. Etter hva jeg har lest på nettet opplevdes dette som en søvnparalyse. Ekkelt.

Jeg var redd for å oppleve det samme natten etter, så måtte ha litt lys i rommet. Gikk heldigvis bra natten etter, og har ikke hatt det siden. For meg tror jeg dette har sammenheng mellom det ganske store inntaket av MDMA jeg hadde noen dager før. Følte meg også veldig sliten dagen etter dette skjedde. Akkurat som jeg ikke hadde sovet godt den natten. Og jeg følte meg også ganske nedstemt. Noe jeg tok med ro, da jeg vet det kan være en bieffekt. Jeg er ganske overbevist om at denne hendelsen hadde sammen heng med MDMA inntaket og lite sertonin nivå i hjernen. Rart jeg ikke finner mer om det på nettet, for ble selvfølgelig nyskjerrig på om dette var sammenhengen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har hatt søvnparalyse to eller tre ganger, og det hjelper som oftest å bare slappe helt av å tenke heller på at man skal sovne igjen. Aldri fått til å bevege på meg, og husker at jeg leste på internett at man bare skal holde seg rolig og ikke få panikk.

Om du sliter med dårlig søvn så vet jeg at kosttilskuddet ZMA skal hjelpe på søvn, og at du også får kjøpt annet kosttilskudd som hjelper på blant annet Onnit.com/net (husker ikke helt).
Ellers er det fint å ha en "vitamin bombe" etter at du har trippet på mdma eller acid. Aldri prøvd dette selv, men har lest en del at ting som C-vitaminer, omega-3, magnesium osv. hjelper på dagen etter og generelt tiden etter en trip. Man får også kjøpt kosttilskudd som hjelper å bygge opp serotonin nivået i hjernen.
hakke lest hele posten grundig, men jeg hadde en av min mest virkelige drømmer noensinne rett etter bruk av MDMA. Sikkert en dag eller to etter jeg hadde tatt noen doser i løpet av en kveld.

Drømmen var skummel siden den føltes heelt ekte og var totalt spaca, ble dratt gjennom en slags tunnel/spiral kjente trynet bli dratt mot en slags bakke - helt syykt fort, skikkelig hardhendt måte å fyke gjennom "tunnelen mot lyset" på.
Da fikk jeg også false awakenings såvidt det var. Våkna, men innså jeg stod opp i drømmeland.
Jeg var helt bevisst også på at jeg var i en anna verden, aka drømmeland.
Når jeg våkna ordentlig fikk jeg en støkk, og føltes ut som jeg hadde vært på en sopptur - skikkelig glad og funderende på livet, siden drømmen jeg hadde var så ekte og psyko at jeg følte den deilige følelsen av at man har lært noe nytt, kan du si.

Det skjedde altså kort tid etter MDMA bruk, så ja, jeg vil tro det har noe med det å gjøre. Ikke undervurder makten dop har over hjernen i forhold til skade.

og når det gjelder "false awakenings" så vil jeg si det er helt fantastisk, og ikke nødvendigvis skikkelig jævlig.
Når man våkner i senga, og innser man er i drømmeland, så kan man jo gjøre magiske ting, styre ting som skjer til en viss grad og være i en annen dimensjon - helt bevisst. Det er den ultimate trippen egentlig.
De som følger etter deg i drømmene.. er det folk du kjenner? Husker ikke hva drømmer betyr utenatt, men ved et kjapt google-søk på beskrivelsen av såkalte Chase dreams så leste jeg at det kan i såfall bety at det er noen du kjenner som er sjalu på deg, eller som vil være hos deg av en eller annen grunn. Om det er ukjente skikkelser, så kan det bety at fortiden hjemsøker deg.. :P

quote fra dreamdictionary:

"Remembering the events in your dream will help you understand if you are facing your fears directly, or if your running away from them. These dreams should not be ignored but rather dealt with in orderly fashion in order to get to the root of the problem.
Chase dreams usually tend to be quite scary and can happen more than once. If a chase dream is constantly recurring you need to address this issue right away. If you ignore the message you will encounter the dream time and time again."
Sist endret av Deagleflyndre; 27. mai 2015 kl. 15:56.
Tenkte tilbake på denne tråden i dag tidlig, etterfulgt av en natt med et lass av søvnparalyser. Heldigvis (?) så har jeg båte jet-lag (bodd i utlandet siste 5 måneder), spist et stort måltid rett før jeg gikk for å sove, og en enorm mangel på søvn for de siste 3 døgnene.

Første gangen jeg våknet opp slet jeg med å bevege meg, og jeg tenkte "Ah shit... søvnparalyse", og prøvde å stå opp, uansett hvor tungt det var (noe jeg nå, etter å ha lest litt nærmere, skjønner at ikke var så lurt). Tror tankegangen min var at jeg ville unngå hallusinasjonene jeg hadde lest om, og dermed tenkte at jeg burde stå opp ASAP. Dro beina, som veide 30kg ekstra hver, ut av sengen og kom meg opp. Gikk mot kjøkkenet for å hente meg mat. Tenkte deretter på at jeg husket noe om at dersom man så seg selv i speilet under en lucid dream så ville man se helt syke ting... Såklart så bestemte jeg meg for å se rett inn i speilet på badet (på vei til kjøkkenet), og i det jeg så rett inn i speilet, hørte jeg en kirkeklokke ringe veldig fort, også så jeg noen lys i speilet (en mørk-lilla eventyrlignende farge bl.a), før jeg ble "blastet" bort fra speilet på magisk vis, før jeg deretter våknet opp skrikende.

Etter det satt jeg på PC'en og søkte etter en døgnåpen kebabsjappe jeg kunne stikke til. En time senere prøvde jeg å legge meg igjen, bare for å våkne opp med søvnparalyser om, og om igjen. Fikk veldig den typiske følelsen av at det var "noe annet" til stede i rommet, og i mitt tilfelle så jeg møbler røre på seg på en sånn "Paranormal Activity"-lignende måte. Paranormal Activity (har kun sett en av dem tror jeg) er det "skrekk-konseptet" jeg frykter mest. En av gangene lukket jeg bare øynene og holdt pusten, og våknet etterhvert. En annen av gangene var det en stemme (i hodet kanskje?) som snakket på engelsk om pronoun regler (subject, object), hvor det kom fram at den bevegende møbelen var "subject" til et annet "object", og dette "objektet" som styrte møbelen var altså det jeg fryktet.
"Våknet" på rommet mitt, paralysert, minst 5-6 ganger.

Forferderlig opplevelse som jeg håper på å ikke møte på igjen. Tror jeg skal bruke dagen på å flytte sengen, bytte dyne, og lese meg opp litt mer sånn at jeg kan forbrede meg bedre. Skal også prøve å SLAPPE AV litt...

Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
"Chase dreams usually tend to be quite scary and can happen more than once. If a chase dream is constantly recurring you need to address this issue right away. If you ignore the message you will encounter the dream time and time again."
Vis hele sitatet...
Har møtt på "Paranormal Activity"-typen mareritt (nå også søvnparalyse) flere ganger, men sliter virkelig med å tolke det. Det eneste jeg har gjort hittil er å unngå skrekkfilmer, men ellers enn det aner jeg ikke hva jeg kan gjøre. Jeg får vel bruke litt av dagen på å søke litt rundt...