Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 13228
Hei! jeg lå bak en vekter bil i 2 minutter på vei til senteret, de lå i 35 hele veien mens jeg stresset litt da mopeden min sliter litt i lavt turtall. Så kjører jeg videre bort på senteret så viser det seg at de har kjørt av i en rundkjøring så følgt etter meg til der jeg parkerer. (var tydeligvis i blindsonen dems)

Hvilke myndigheter har disse vekterene? har aldri hatt noe imot dem eller politi men kan de holde på sånn? greit hadde jeg kjørt uaktsomt rundt kjøpesenteret hvor de jobber men de har vel ikke myndighet ute i trafikken.

Synes hvertfall det blir feil å skremme bort kunder fra senteret sånn, de parkerte meg inne så kommer 2 stk ut av bilen og stiller meg masse spørsmål.

Hva bør man gjør i slike situasjoner?
Sist endret av Exonize; 26. mai 2015 kl. 13:46.
Hva du gjør? Enkelt og greit, enten er du hyggelig og svarer på det de lurer på, eller så lar du være. Helt opp til deg. De har ikke myndighet (minimalt uansett) til å gjøre noe mer enn det en helt tilfeldig annen person har. Om du føler for det, så kan du be dem om å dra til helvete. Får ingen konsekvenser. I teorien ihvertfall.
Du kan jo kort spørre hva de har tenkt å gjøre med det? For svaret er jo rett og slett, ikke en dritt.
De kan ikke gjøre en dritt med hvordan du kjører i trafikken. Vektere har "enhvermannsrett". Så om du bråkjører i nabolaget så kan du risikere at naboen kjefter på deg om unga hans er ute. Men han kan ikke gjøre særlig mer. Akkurat som vekterne. Teoretisk kan både nabo og vektere ringe snuten men hva kommer ut av det? Ikke en dritt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du kan jo kort spørre hva de har tenkt å gjøre med det? For svaret er jo rett og slett, ikke en dritt.
De kan ikke gjøre en dritt med hvordan du kjører i trafikken. Vektere har "enhvermannsrett". Så om du bråkjører i nabolaget så kan du risikere at naboen kjefter på deg om unga hans er ute. Men han kan ikke gjøre særlig mer. Akkurat som vekterne. Teoretisk kan både nabo og vektere ringe snuten men hva kommer ut av det? Ikke en dritt.
Vis hele sitatet...
Nå bommer du fælt.
Om en person bråkjører og 1. bråker med urimlig støy eller 2. skaper farlige situasjoner så kan enhver pågripe vedkommende om ikke sjåfør slutter med handlingen.
Sitat av Dice Vis innlegg
Nå bommer du fælt.
Om en person bråkjører og 1. bråker med urimlig støy eller 2. skaper farlige situasjoner så kan enhver pågripe vedkommende om ikke sjåfør slutter med handlingen.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull. I praksis kan man ikke gå rundt å "arrestere" folk for subjektivt målte bagateller. Det er bla et krav til at man er i "ferske spor" og at strafferammen er på 6 mnd. Med "ferske spor" menes det at sporene vil bli mindre ferske over tid dersom en ikke griper inn - mao - at "skurken" slipper unna.

Det er i dette tilfellet ingenting som tilsier at det å ta skiltnummer og ringe snuten kontra pågripelse gir øvrige bevismateriale, ettersom at disse utelukkende bygger på vekternes observasjoner uansett.

Forståelig nok ble mitt forrige innlegg slettet, men det er ærlig talt bare til å sette vekterne på plass. De er langt utenfor sitt ansvarsområde og kan enkelt og greit bes om å dra til helvete uten mer om og men.
Sist endret av Tøffetom; 26. mai 2015 kl. 20:19.
Sitat av Dice Vis innlegg
Nå bommer du fælt.
Om en person bråkjører og 1. bråker med urimlig støy eller 2. skaper farlige situasjoner så kan enhver pågripe vedkommende om ikke sjåfør slutter med handlingen.
Vis hele sitatet...

Du tar feil. Vektere kan ikke pågripe folk for trafikk forseelser og det kan heller ikke din nabo. De kan ringe snuten ja - men ikke foreta en borger arrest. Og du glemmer også fullstendig at ts faktisk hadde stoppet mopeden og parkert når vekterne startet med å kjekke seg. Han utgjorde ikke lengre fare for noen - men likevel så skulle gutta leke helter.
Sist endret av frtoretang; 26. mai 2015 kl. 20:26.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette er bare tull. I praksis kan man ikke gå rundt å "arrestere" folk for subjektivt målte bagateller. Det er bla et krav til at man er i "ferske spor" og at strafferammen er på 6 mnd. Med "ferske spor" menes det at sporene vil bli mindre ferske over tid dersom en ikke griper inn - mao - at "skurken" slipper unna.

Det er i dette tilfellet ingenting som tilsier at det å ta skiltnummer og ringe snuten kontra pågripelse gir øvrige bevismateriale, ettersom at disse utelukkende bygger på vekternes observasjoner uansett.

Forståelig nok ble mitt forrige innlegg slettet, men det er ærlig talt bare til å sette vekterne på plass. De er langt utenfor sitt ansvarsområde og kan enkelt og greit bes om å dra til helvete uten mer om og men.
Vis hele sitatet...
Ehh, nei?
En hver borger kan pågripe annen person på fersk gjerning/ferske spor om den kriminelle handling har en strafferamme på 6mnd eller mer i fengsel.
Ferske spor har ingenting å gjøre med at sporene blir "mindre" ferske. Ferske spor er f.eks at en ansatt i butikk forteller vekter at han er sikker på at akkruat den personen har stjålet, mens fersk gjerning er at vekter ser det selv. Slik du fremstiller kan ikke en vekter pågripe en "kjenning" på ferske spor fordi han vet navnet og det er enkelt for politiet å spore opp denne personen senere, det er helt feil. Vekter kan pågripe på ferske spor uansett så lenge strafferammen er på 6mnd eller mer.

Du tar feil. Vektere kan ikke pågripe folk for trafikk forseelser og det kan heller ikke din nabo. De kan ringe snuten ja - men ikke foreta en borger arrest. Og du glemmer også fullstendig at ts faktisk hadde stoppet mopeden og parkert når vekterne startet med å kjekke seg. Han utgjorde ikke lengre fare for noen - men likevel så skulle gutta leke helter.
Vis hele sitatet...
Joda, så lenge handlingen utført har en teoretisk strafferamme på 6mnd eller mer kan hvem som helst pågripe for trafikkforseelse (eks: fyllekjøring)
Sist endret av Putresopp; 26. mai 2015 kl. 20:34.
Kjørte du som en dust? I såfall kan hvem som helst slenge med kjeften til deg og evt ringe snuten.

Og for å legge ballen død ang om vektere kan pågripe osv for trafikale ting:

Dersom hvem som helst andre kan det - da kan de det også. Feks kan hvem som helst med makt hindre en drita full person i å kjøre bil i påvente av at snuten tar over.
Hvem som helst kan også hindre noen i å stikke fra å ha kjørt på noen. Mange ting borger arrest er lovlig på - også trafikalt.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
For å bare skyte inn et synspunkt her: lite er mer irriterende enn vektere som leker politi og liker å tøffe seg. Noe annet like lite irriterende er også inkompetente vektere som ikke aner hva de skal gjøre i en gitt presset situasjon - og undertegnede har dessverre erfaring med inkompetente vektere.


@ Dice; dette her er fullt på trynet latterlig, det er du som bommer fælt og har kjørt argumentet inn i grøfta. Hvem andre enn enn ordensmakten i staten - dvs politiet - og appåtil i en liberal rettstat har myndighet til å pågripe meg om jeg finner på noe mindre provoserende sprell? Dvs ikke bankran el.likn.. Hadde vektere prøvd seg hadde jeg pent bedt dem dra seg beint til der peppern gror.

Hvis jeg går nedi parken i natt og fyrer av fyrverkeri, kan en random vekter gjøre stort med dét?

Seriøst bransjen lider av samme problemer som dørvaktbransjen, all mulig grums går inn og ut. Jævla cowboy-opplegg. Myndighetene bør gjennomgå dette her snarest, men jeg tror ikke så blir tilfelle frem til 2017 tidligst, ..iom at vi har en regjering der mange ideologisk sett er for å outsource viktige offentlige politioppgaver.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. mai 2015 kl. 20:42.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
For å bare skyte inn et synspunkt her: lite er mer irriterende enn vektere som leker politi og liker å tøffe seg. Noe annet like lite irriterende er også inkompetente vektere som ikke aner hva de skal gjøre i en gitt presset situasjon - og undertegnede har dessverre erfaring med inkompetente vektere.
Vis hele sitatet...
Undertegnende kan etter 9 år i vaktbransjen garantere at lite er mer irriterende en forståsegpåere som dømmer en hel bransje med mange tusen ansatte basert på en/eller få erfaring(er)
Latterlige kommentarer. Nå får dere jammen gi dere. Tror dere virkelig at en vekter kan foreta en arrestasjon av en som har kjørt litt for fort på mopeden sin? Hallo? Hva tror du snuten hadde gjort om vekterne hadde holdt gutten med makt og ringt snuten med bakgrunn i at han kjørte i 45 i en 30 sone?

Ja skal love deg at guttens foreldre kunne anmeldt vekterne for ulovlig inngripen og vekterne ville fått smekken.

Om en privatmann ser meg kjøre i 100 i 80 sonen så kan han da for pokker ikke foreta en arrest av meg om jeg stopper for å tanke. Er det noe vi har lav toleranse for så er det selvtekt. Og en ugyldig inngripen ville være ulovlig.

Sitat av sandkasse Vis innlegg
Undertegnende kan etter 9 år i vaktbransjen garantere at lite er mer irriterende en forståsegpåere som dømmer en hel bransje med mange tusen ansatte basert på en/eller få erfaring(er)
Vis hele sitatet...

Nå dømmer han ikke hele bransjen - han uttaler seg om utskuddene i bransjen og han forteller om sine uheldige erfaringer med enkelte vektere. Det er ikke hele bransjen - det er kun tullingene.

Og om du har jobbet i bransjen i 9 år så er jeg sikker på at også du har sett vektere som slett ikke burde være vektere.
Sist endret av frtoretang; 26. mai 2015 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Latterlige kommentarer. Nå får dere jammen gi dere. Tror dere virkelig at en vekter kan foreta en arrestasjon av en som har kjørt litt for fort på mopeden sin? Hallo? Hva tror du snuten hadde gjort om vekterne hadde holdt gutten med makt og ringt snuten med bakgrunn i at han kjørte i 45 i en 30 sone?

Ja skal love deg at guttens foreldre kunne anmeldt vekterne for ulovlig inngripen og vekterne ville fått smekken.

Om en privatmann ser meg kjøre i 100 i 80 sonen så kan han da for pokker ikke foreta en arrest av meg om jeg stopper for å tanke.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvem du retter disse kommentarene mot, men å pågripe noen for å kjøre for fort er nok litt vanskelig med borgerarrest (det foreligger krav til nøyaktige målinger, med korrekt godkjent utstyr etc) og du skal kjøre ganske fort for å få 6mnd eller mer i fengsel.
Derimot kan nok borgerarrest komme inn i bildet hvis du kjører gris og nesten kjører ned tante Olga på p-plass eller fotgjengerfelt så hu må hoppe unna
Sist endret av Putresopp; 26. mai 2015 kl. 20:49.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Undertegnende kan etter 9 år i vaktbransjen garantere at lite er mer irriterende en forståsegpåere som dømmer en hel bransje med mange tusen ansatte basert på en/eller få erfaring(er)
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke dømt en hel bransje. Jeg er bare en liten enkeltperson som har noen fåtalls erfaringer med dem. Likevel - så er det sånn at mine subjektive og anekdotiske erfaringer med vekterbransjen er at de, sett under étt, gjør en middels dårlig jobb, er relativt lite kompetente og går utafor ansvarsområdet sitt.

Det betyr derimot overhodet ikke at dette er gjeldende for hele bransjen. Men det sies også at fordommer og stereotypier har sitt grunnlag i noe reellt..
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Og om du har jobbet i bransjen i 9 år så er jeg sikker på at også du har sett vektere som slett ikke burde være vektere.
Vis hele sitatet...
Absolutt! Men løkhuer finner du i alle bransjer. Har bare sett meg så lei på at siden det var vektere som lekte smartinger så er det en case. Hadde det vært to renholdere eller pizzabud som kjeftet/maste på ts hadde det aldri blitt en tråd av det.

Forøvrig har det over den tiden jeg har drevet med dette blitt betydelige bedringer! Særlig innenfor dørvakt-bransjen. Vet mange på dette forumet generelt har noe i mot alle som sier hva de ikke får lov til (politi,vektere,toll osv osv), men færre og færre løkhuer er å se. Snakker primært om Oslo da det er her jeg jobber, men hører det samme fra kolleger i andre byer.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
For å bare skyte inn et synspunkt her: lite er mer irriterende enn vektere som leker politi og liker å tøffe seg. Noe annet like lite irriterende er også inkompetente vektere som ikke aner hva de skal gjøre i en gitt presset situasjon - og undertegnede har dessverre erfaring med inkompetente vektere.


@ Dice; dette her er fullt på trynet latterlig, det er du som bommer fælt og har kjørt argumentet inn i grøfta. Hvem andre enn enn ordensmakten i staten - dvs politiet - og appåtil i en liberal rettstat har myndighet til å pågripe meg om jeg finner på noe mindre provoserende sprell? Dvs ikke bankran el.likn.. Hadde vektere prøvd seg hadde jeg pent bedt dem dra seg beint til der peppern gror.

Hvis jeg går nedi parken i natt og fyrer av fyrverkeri, kan en random vekter gjøre stort med dét?

Seriøst bransjen lider av samme problemer som dørvaktbransjen, all mulig grums går inn og ut. Jævla cowboy-opplegg. Myndighetene bør gjennomgå dette her snarest, men jeg tror ikke så blir tilfelle frem til 2017 tidligst, ..iom at vi har en regjering der mange ideologisk sett er for å outsource viktige offentlige politioppgaver.
Vis hele sitatet...
For å legge inn et synspunkt fra innsiden av bransjen kan jeg si deg at det er like mye lederne i vekterselskapene som er grunnen til dette problemet.

Jeg har jobbet som vekter, og opplevde vekterbransjen som særdeles amatørmessig. Det er ikke alltid like lett å vite absolutt alt hva man skal gjøre i en hver gitt situasjon, når alle disse situasjonene ikke gjennomgås under vekteropplæringen (vektertrinn 1, 2 og 3). Disse situasjonene må vekterene selv oppleve og lære av.
Når jeg begynte som vekter fikk jeg knapt noen timer før jeg kunne bli satt på en stort kjøpesenter, ALENE. Man kunne ikke spørre senterlederen for det ville sette vekterselskapet i ett dårlig lys (i følge lederne), da man viser at man har dårlig kunnskap generelt som vekter og objektet man jobber på. Dessuten var de fleste kundene generelt sure og slang med leppa med en gang du lurte på noe.

Vekterselskapene sliter med kunder. Det har de gjort i lang tid. For å kompensere dette ansetter de ofte mindre vektere på de forskjellige objektene som egentlige burde hatt flere vektere for å kunne redusere tjenesteprisene de tilbyr.

Min erfaring er at de aller fleste vekterne er særdeles hyggelige folk, men at de ofte får alt for mye ansvar med for lite opplæring. Lønnen er heller ikke noe å skryte av. Du kan også tenke deg hvor mye dritt vektere opplever. Slåssing, drittslenging, stygge kommentarer og drittjobber (ja vi tørker ofte bæsjen av doskålen etter dere på kjøpesentre, tenk dere det!).

Før dere kommer med subjektive meninger burde dere kanskje sette dere i vekternes sko.
Sist endret av Lacertosus; 26. mai 2015 kl. 20:59.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Lacertosus;

Gode poenger, absolutt. Det var dét jeg tenkte meg, det er noe feil i systemet. Og jeg har lenge stusset over hvor få/lite folk det er til å passe på store, viktige objekt. Jeg vil også tro det er mange ærlige gode folk i bransjen, men pga lite etterspørsel i markedet (dvs kunder, mye av dette var jo offentlig domene før) samt cowboymentalitet blant enkeltaktører har bransjen fått et "under middels"-rykte.


Men poenget mitt står; det er for mye grums, både blant ledelse (som sagt ovenfor) men også på grasrota. Og det er denne grumsate grasrota "vi andre" får merke.. For mange som liker dét å utøve makt er i disse stillingene.

En annen ting (lacertosus); er ikke indirekte årsaken til at vekterselskapene sliter med kunder at de gjør jobben sin litt for dårlig - dvs ikke i henhold til avtale, og pga ryktet?
Sist endret av aeon_illuminate; 26. mai 2015 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Har forklart meg veldig dårlig tydeligvis.

Jeg var ute med mopeden min, kommer bak en vekter bil som ligger i 30-35 i 50 sonen vi kjører i. I noen hundre meter kjørte jeg litt i blindsonen dems, ganske langt oppi dem fordi jeg var jævlig irritert. Så de tar av i første rundkjøring, jeg fortsetter gjennom 2 rundkjøringer før jeg er fremme ved senteret.

Parkerer mopeden min, tar av meg hansker og hjelm så kommer plutselig samme bil og parkerer meg inne, 2 stk kommer mot meg og forteller meg hvordan jeg skal kjøre og stiller meg dumme spørsmål.

Så de har fulgt etter meg lenge, de trodde sikkert jeg var en 16-åring de kunne skremme livet av.

Merk: Grunnen til at jeg ble irritert for å ligge bak dem var fordi mopeden min sliter i lavt turtall, alt funker ikke sånn det skal så var redd den skulle dø ut. Samtidig som de lå langt under fartsgrensen.
Så de var rett og slett bare grinete på deg fordi du la deg oppi rumpa dems i blindsona og var potensielt til fare for deg selv? De var vel kanskje irriterte fordi det kunne vært farlig og har ingenting med at de er vektere å gjøre, og ei heller ønsket gjøre deg noe annet en å fortelle dette samt stille deg noen spørsmål?
Som du forklarer tror ikke de var ute etter å skremme deg eller ta deg for noe, men fortelle deg at du kjører som en tulling? Kanskje det var en grunn til at de kjørte sakte?
Sist endret av Putresopp; 26. mai 2015 kl. 22:18.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Så de var rett og slett bare grinete på deg fordi du la deg oppi rumpa dems i blindsona og var potensielt til fare for deg selv? De var vel kanskje irriterte fordi det kunne vært farlig og har ingenting med at de er vektere å gjøre, og ei heller ønsket gjøre deg noe annet en å fortelle dette samt stille deg noen spørsmål?
Vis hele sitatet...
Hadde ikke reagert sånn om vi parkerte samme plass men når de følger etter meg i arbeidstiden i firmabilen så blir det uansett feil synes jeg.

Blir feil å dømme hvordan jeg kjører på en så kort strekning.
Sist endret av Exonize; 26. mai 2015 kl. 22:20.
Det syns ikke jeg! Hvis de av en eller annen grunn måtte bråbremse og du hadde kjørt inn i de så hadde det vært din feil, men som sjafør av bilen hadde jeg uansett følt et ansvar hvis du skada deg. Og på moped er potensialet for å skade seg selv i lav fart ganske stor. Sånn som du forklarer det syns jeg det er helt greit at folk sier fra.
At mopeden din ikke takler lavt turtall er ikke andre sin skyld.

Sitat av Exonize Vis innlegg
Blir feil å dømme hvordan jeg kjører på en så kort strekning.
Vis hele sitatet...
Er ikke det akkurat det samme som å si at "jeg trenger ikke bilbelte, skal bare kjapt ned på butikken"?
Sist endret av Putresopp; 26. mai 2015 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Lacertosus;

Gode poenger, absolutt. Det var dét jeg tenkte meg, det er noe feil i systemet. Og jeg har lenge stusset over hvor få/lite folk det er til å passe på store, viktige objekt. Jeg vil også tro det er mange ærlige gode folk i bransjen, men pga lite etterspørsel i markedet (dvs kunder, mye av dette var jo offentlig domene før) samt cowboymentalitet blant enkeltaktører har bransjen fått et "under middels"-rykte.


Men poenget mitt står; det er for mye grums, både blant ledelse (som sagt ovenfor) men også på grasrota. Og det er denne grumsate grasrota "vi andre" får merke.. For mange som liker dét å utøve makt er i disse stillingene.

En annen ting (lacertosus); er ikke indirekte årsaken til at vekterselskapene sliter med kunder at de gjør jobben sin litt for dårlig - dvs ikke i henhold til avtale, og pga ryktet?
Vis hele sitatet...
Nettopp dette var grunnen til at jeg ikke ønsket å jobbe som vekter lengre.
Mangelen på etterspørsel fra kunder har en rekke negative effekter på vekterbransjen. Vekterselskapene havner i sparemodus. Samtidig som de senker nivåene på tjenesteprisene senker de også lønningene, samt utdannings- og erfaringskravene til lederne.

Lederne tar på seg alle oppdrag de kan kave til seg som de så slenger i all hast ned på deltidsvekteren (eller "tilkallingsvakten" som de liker å kalle det). De fleste vekterene er deltidsvektere av den grunn. Dette kan ofte skje på samme dag noe som resulterer i at vekteren må hive seg rundt med svært liten informasjon om hvor og når jobben skal foregå. Er h*n heldig får h*n også vite hvordan/hva jobben går ut. Resten er noe vekteren må ofte finne ut av selv.

Vekteren har også ett veldig høyt press fra ledelsen over hvor god jobb man gjør siden de er redd for å miste de få kundene de har. Lederen din har også veldig høyt press fra lederen der igjen. Slik fortsetter det opp i hierarkiet. Gode tilbakemeldinger fra kundene er ett absolutt must. Får man dårlige tilbakemeldinger blir du ikke møtt med ett godt smil neste gang du møter sjefen.
Vekterens oppgave er også derfor å vise ovenfor kunden hvor mye verdt man er pengene de betaler vekterselskapene. Hver finger vekteren løfter skal loggføres og gis videre til kunden.

Kunden vil jo også selvsagt gå mest mulig i profitt. For å spare penger vil de også legge mest mulig oppgaver på vekteren. Sentervekteren er ofte utsatt for dette. Praktiske oppgaver som egentlig ofte tilhører vaktmesteren og vaskepersonell havner hos vekteren. Tømming og sortering av søppel, tørke matrester, is på gulvet.... og som sagt, tørke ekskrementer og ordne opp i en del diverse ulumskheter som ikke akkurat er noe særlig gøy å fikse. Ansatte klager dersom du ikke viser deg ofte nok i butikken deres. I andre butikker hender det at du ikke en gang blir møtt med ett blikk, og heller føler det uvelkommen.

Sentervekteren skal også kunne alle prosedyrer for senteret. Beredskap, alle heiser, alarmer, aircondition anleggene, sikringskapene til hver enkelt butikk osv. Flere hundre sider med lesestoff for å kunne dette på svært liten opplæringstid. Heldigvis har ikke jeg jobbet noe spesielt mye som sentervekter (huff!). Alt dette ansvaret alene for en lønn på 170 og noe kroner. Tror tilegget for sentervakt ligger på 2 kroner. Dette er litt forskjellig fra sted til sted, er du heldig havner du en plass hvor rettighetene dine og lønnen er ett hakk høyere. Stiller du deg mot ledelsen kommer du ingen vei, fordi vekterselskapet har funnet ett eller annet smutthull i loven.

Etter min erfaring blir også unge personer som har tatt vekterkursene raskt ansatt. Dette fordi de er lett bytte for å bli utnyttet. Aldri sett en bransje hvor så mange personer blir ansatt og slutter på så kort tid.

Vekterjobben i dag bare en jobb for personer som er virkelig særdeles glad i slike jobber. De fleste er unge personer (ofte studenter) og de fleste jeg har møtt synes ikke at det er noe spesiell gøy jobb slik vekterbransjen er i dag, men gjør det for pengenes skyld. Det erfaringsmessige er det eneste interessante du kan få ut av en slik jobb slik jeg ser det, men da er vel Oslo S det første stedet du bør søke.

I bunn og grunn synes jeg ikke det er den ene vekteren du bør peke fingeren på, men hele vekterbransjen.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Absolutt! Men løkhuer finner du i alle bransjer. Har bare sett meg så lei på at siden det var vektere som lekte smartinger så er det en case. Hadde det vært to renholdere eller pizzabud som kjeftet/maste på ts hadde det aldri blitt en tråd av det.

Forøvrig har det over den tiden jeg har drevet med dette blitt betydelige bedringer! Særlig innenfor dørvakt-bransjen. Vet mange på dette forumet generelt har noe i mot alle som sier hva de ikke får lov til (politi,vektere,toll osv osv), men færre og færre løkhuer er å se. Snakker primært om Oslo da det er her jeg jobber, men hører det samme fra kolleger i andre byer.
Vis hele sitatet...

Klart det er tullinger i alle bransjer, men nå ble jo svaret ditt mer et angrep på han som postet det innlegget du kommenterte. Der du tenner og mener han drar hele vekterbransjen under ett. Det var ikke slik jeg leste innlegget hans.


Jeg får da virkelig håpe at det ville blitt en tråd om det selv om det skulle vært renholdere som gjort dette. Nå endte jo ikke saken i en borgerarrest, men bare det å gjøre en slik inngripen er i mine øyne langt utover hva man skal tolerere. Om mopedisten virkelig forårsaket livsfarlige situasjoner så skulle vekterne eller hvem andre som så situasjonen ringt snuten. Og tråden eskalerte jo da noen mente vekterne hadde all rett til også å foreta arrest av mopedisten. Heldigvis så gikk det jo ikke så langt som arrest da.

Jeg ønsker virkelig ikke et samfunn der alle og enhver kan gå ut å leke hverdagshelter basert på sin egen tolkning av situasjon og overtramp. Det er en grunn til at snuten går på skole i 3 år. Og det er ikke kun for å lære seg å sette speed traps.

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Det syns ikke jeg! Hvis de av en eller annen grunn måtte bråbremse og du hadde kjørt inn i de så hadde det vært din feil, men som sjafør av bilen hadde jeg uansett følt et ansvar hvis du skada deg. Og på moped er potensialet for å skade seg selv i lav fart ganske stor. Sånn som du forklarer det syns jeg det er helt greit at folk sier fra.
At mopeden din ikke takler lavt turtall er ikke andre sin skyld.



Er ikke det akkurat det samme som å si at "jeg trenger ikke bilbelte, skal bare kjapt ned på butikken"?
Vis hele sitatet...

Jeg klarer virkelig ikke å se situasjonen slik du ser den. At en vekterbil parkerer en moped inne også kommer det to svære karer i uniform ut og begynner å stille masse spørsmål er da virkelig ikke greit.

Vekterne var på jobb, i vekterbil og uniform. Da blir alt du gjør relatert til uniformen og det burde de tenkt på selv. At 2 voksne karer trenger seg på en guttunge på moped virker for meg som en real maktdemonstrasjon. De ville vise hvor tøffe de var og gikk inn for å skremme gutten.

Om folk kjører med eller uten bilbeltet har verken du eller jeg noe med. Det får bli en sak mellom bilisten og vår herre evt. snuten.
Sist endret av frtoretang; 26. mai 2015 kl. 23:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg

Vekterne var på jobb, i vekterbil og uniform. Da blir alt du gjør relatert til uniformen og det burde de tenkt på selv. At 2 voksne karer trenger seg på en guttunge på moped virker for meg som en real maktdemonstrasjon. De ville vise hvor tøffe de var og gikk inn for å skremme gutten.

Om folk kjører med eller uten bilbeltet har verken du eller jeg noe med. Det får bli en sak mellom bilisten og vår herre evt. snuten.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner bare TS sin versjon av historien, men det er alltid 2 sider av samme sak. Sånn som det fremstår her har han rett og slett blitt snakka til fordi han har skapt en farlig situasjon og ikke blitt holdt igjen mot sin egen vilje. Hvis TS mener han ble holdt igjen eller lignende går det an og prate med ledelsen i aktuelt firma og i værste fall politiet.

Ja, det er en sak for politiet.
Det jeg ville frem til er holdningen han har i trafikken, at det bare en liten strekning han kjørte sånn på blir det samme som å si at man ikke trenger bilbelte på korte turer.
Sist endret av Putresopp; 27. mai 2015 kl. 01:41.
Veldig enkelt: En vekter er tilsatt til å "vokte" en eiendom eller en egen eiendom. De har overhodet ingen myndighet enn en hvilken som helst annen sivil person. De har heller ikke begrenset poilitmyndighet. Men, de gjør jobben sin, og det er ingen grunn til å plage de. Har selv jobbet innen offentlig etat med myndighet, og min erfaring tilsier at de stort sett gjør jobben, og jeg mener at det er ikke nødvendig å plage de...
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette er bare tull. I praksis kan man ikke gå rundt å "arrestere" folk for subjektivt målte bagateller. Det er bla et krav til at man er i "ferske spor" og at strafferammen er på 6 mnd. Med "ferske spor" menes det at sporene vil bli mindre ferske over tid dersom en ikke griper inn - mao - at "skurken" slipper unna.

Det er i dette tilfellet ingenting som tilsier at det å ta skiltnummer og ringe snuten kontra pågripelse gir øvrige bevismateriale, ettersom at disse utelukkende bygger på vekternes observasjoner uansett.

Forståelig nok ble mitt forrige innlegg slettet, men det er ærlig talt bare til å sette vekterne på plass. De er langt utenfor sitt ansvarsområde og kan enkelt og greit bes om å dra til helvete uten mer om og men.
Vis hele sitatet...
Feil. Brudd på ro og orden, og evt. kjøring som skaper livsfarlige er ikke forseelser, dette er forbrytelser, og kan utføres sivilarrest for.
Merk, jeg snakker ikke om å kjøre litt for fort. Man kan kjøre i fartsgrensen og fortsatt skape livsfarlige situasjoner.

Du tar feil. Vektere kan ikke pågripe folk for trafikk forseelser og det kan heller ikke din nabo. De kan ringe snuten ja - men ikke foreta en borger arrest. Og du glemmer også fullstendig at ts faktisk hadde stoppet mopeden og parkert når vekterne startet med å kjekke seg. Han utgjorde ikke lengre fare for noen - men likevel så skulle gutta leke helter.
Vis hele sitatet...
Igjen, se svaret over.

Sitat av aeon_illuminate
For å bare skyte inn et synspunkt her: lite er mer irriterende enn vektere som leker politi og liker å tøffe seg. Noe annet like lite irriterende er også inkompetente vektere som ikke aner hva de skal gjøre i en gitt presset situasjon - og undertegnede har dessverre erfaring med inkompetente vektere.


@ Dice; dette her er fullt på trynet latterlig, det er du som bommer fælt og har kjørt argumentet inn i grøfta. Hvem andre enn enn ordensmakten i staten - dvs politiet - og appåtil i en liberal rettstat har myndighet til å pågripe meg om jeg finner på noe mindre provoserende sprell? Dvs ikke bankran el.likn.. Hadde vektere prøvd seg hadde jeg pent bedt dem dra seg beint til der peppern gror.

Hvis jeg går nedi parken i natt og fyrer av fyrverkeri, kan en random vekter gjøre stort med dét?

Seriøst bransjen lider av samme problemer som dørvaktbransjen, all mulig grums går inn og ut. Jævla cowboy-opplegg. Myndighetene bør gjennomgå dette her snarest, men jeg tror ikke så blir tilfelle frem til 2017 tidligst, ..iom at vi har en regjering der mange ideologisk sett er for å outsource viktige offentlige politioppgaver.
Vis hele sitatet...
Like irriterende med lekmenn som tar helt feil
Hvem har mulighet til å pågripe deg sålenge du gjør mindre provoserende sprell?
Alle, så lenge du ikke stopper å gjøre dem, og det er ulovlig.

For å ta eksempelet ditt:
Hvis jeg går nedi parken i natt og fyrer av fyrverkeri, kan en random vekter gjøre stort med dét?
Nå er fyrverkeri ikke lov å sende opp utenom nyttårsaften, samt det er brudd på ro og orden så lenge ikke slikt er søkt for i forhold til arrangement etc.
Hvis en vekter(eller hvilken som helst annen person i landet her) ber deg om å stoppe, men du ikke gjør det, så kan du pågripes.

Alle klamrer seg til straffeprosesslov §171 som sier at for å pågripe må en ha ferske spor på en handling som har strafferamme på over 6 måneder i fengsler.

Det få vet er §173 i samme lov som sier:
Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen.
Det samme gjelder den mistenkte som ikke vites å ha fast bopel i riket, når det er grunn til å frykte for at han ved flukt til utlandet vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrding av straff eller andre forholdsregler.

Som igjen betyr; hvis en person ber en annen stoppe å utføre en kriminellhandling som har strafferamme på under 6 månedersfengsel, og vedkommende nekter å stoppe den kriminelle handlingen, så kan vedkommende alikevel pågripes.
Sist endret av Dice; 27. mai 2015 kl. 10:29.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Ehh, nei?
En hver borger kan pågripe annen person på fersk gjerning/ferske spor om den kriminelle handling har en strafferamme på 6mnd eller mer i fengsel.
Ferske spor har ingenting å gjøre med at sporene blir "mindre" ferske. Ferske spor er f.eks at en ansatt i butikk forteller vekter at han er sikker på at akkruat den personen har stjålet, mens fersk gjerning er at vekter ser det selv. Slik du fremstiller kan ikke en vekter pågripe en "kjenning" på ferske spor fordi han vet navnet og det er enkelt for politiet å spore opp denne personen senere, det er helt feil. Vekter kan pågripe på ferske spor uansett så lenge strafferammen er på 6mnd eller mer.


Joda, så lenge handlingen utført har en teoretisk strafferamme på 6mnd eller mer kan hvem som helst pågripe for trafikkforseelse (eks: fyllekjøring)
Vis hele sitatet...
Det er heldigivis ikke sånn at enhver tyttebærsnut kan leke politi i enhver situasjon.
Les deg litt opp:
http://jusblogg.blogspot.no/2011/05/...pelse.html?m=1
Sist endret av Tøffetom; 27. mai 2015 kl. 12:25.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er heldigivis ikke sånn at enhver tyttebærsnut kan leke politi i enhver situasjon.
Les deg litt opp:
http://jusblogg.blogspot.no/2011/05/...pelse.html?m=1
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? Denne artikkelen sier jo stort sett akkurat det samme som meg.
Og det å låse inn en person i bil i flere timer er jo uten tvil et uforholdsmessig inngrep.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Merk: Grunnen til at jeg ble irritert for å ligge bak dem var fordi mopeden min sliter i lavt turtall, alt funker ikke sånn det skal så var redd den skulle dø ut. Samtidig som de lå langt under fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Eier du ikke gir på mopeden din? Det er lov å gire ned...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
At en vekterbil parkerer en moped inne også kommer det to svære karer i uniform ut og begynner å stille masse spørsmål er da virkelig ikke greit.

Vekterne var på jobb, i vekterbil og uniform. Da blir alt du gjør relatert til uniformen og det burde de tenkt på selv. At 2 voksne karer trenger seg på en guttunge på moped virker for meg som en real maktdemonstrasjon. De ville vise hvor tøffe de var og gikk inn for å skremme gutten.
Vis hele sitatet...
Gutten hadde nettopp parkert og skulle inn på senteret? Noe de var klar over. Kanskje det var derfor de stelte seg bak han for at det kanskje var plassen som egnet seg best akkurat da, da de skulle snakke med han, og om han hadde spurt om de kunne flytte seg så hadde de kanskje gjort det? Han kunne jo bare spasert inn på senteret og gitt blanke f...?

Kommer jo helt an på situasjonen og hvordan kjøring enkelte har i trafikken, (sikter ikke til denne enkelt episoden), er en helt bajas må en tåle å få tilsnakk, av vektere eller hvem det måtte være. Arbeidstid eller ei.
Til Dice. Du bommer også grovt.

Brudd på ro og orden reguleres av straffeloven § 350 - og er en forseelse.

"Farlige situasjoner" reguleres av vegtrafikkloven §3. Alle brudd på vegrafikklovgivningen er forseelser jf. §31.
Sitat av gonzalo Vis innlegg
Til Dice. Du bommer også grovt.

Brudd på ro og orden reguleres av straffeloven § 350 - og er en forseelse.

"Farlige situasjoner" reguleres av vegtrafikkloven §3. Alle brudd på vegrafikklovgivningen er forseelser jf. §31.
Vis hele sitatet...
Igjen, les straffeprosessloven §173.
Nekter vedkommende å stoppe den kriminelle handlingen kan det pågripes.
Brudd på §350 kan straffes med fengsel, samme kan brudd på veitrafikkloven.

§173 sier:
Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen. ( utdrag ).

Om det blir betegnet som en forseelse eller ei, vil jeg absolutt påstå at handlinger som kvalifiserer til fengselsstraff går under "straffbar virksomhet" ( sier seg selv. )

Så igjen; det kan pågripes.
(Merk: Jeg sier kan, det betyr ikke at en verken skal, må eller burde).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei.
Mener på at dette hørtes kjent ut. Hvis det er det jeg tror det er (stemmer overens med dato) så var det nok jeg som var den ene vekteren. Som jeg så en nevne tidligere her så er det alltids 2 sider av ting.
For det første vil jeg spesifisere at vi parkerte ikke inne mopeden, vi stilte oss ved siden av noe som var beste stoppeplass da dette foregikk. Det andre jeg vil spesifisere er at det ikke under noen omstendighet var utført hverken anholdelse eller borgerarrest.
Følgende hendelse fra standpunktet mitt som sjåfør er dette. Vi kjørte mot kjøpesenteret og ved en ren tilfeldighet så jeg at sjåfør av moped svingte inn på samme vei som oss (kommet ut av en rundkjøring). Dette var omtrent det eneste jeg så til mopeden. Resten av den 2 minutter lange kjøreturen til kjøpesenteret kunne jeg ikke se mopeden som lå i blindsonen rett bak bilen. Vil bemerke det at de fleste vekterbiler har tildekkede bakruter noe som gjør det meget vanskelig å se ut bakspeilet, må derfor forholde seg til sidespeil. Siden jeg ikke så mopeden lenger men visste at den lå rett bak bilen så begynte jeg å bli noe nervøs da jeg har opplevd mang en gang personer som bryter vikeplikten i rundkjøringen rundt kjøpesenteret. Jeg har også vært bort i nok førstehjelpsituasjoner (en del av dem høyenergiskader) til å vite at selv i lav hastighet så hadde dette gått galt hvis jeg måtte bråbremse.
Tatt i betrakning dette så ble det tatt en kjapp avgjørelse om å ta en prat med sjåfør av moped hvis han skulle inn på senteret (hadde han kjørt videre en annen plass hadde vi bare latt det være da vi måtte ha kjørt vekk fra arbeidssted). Når vi stoppet ved siden av mopeden på parkeringsplassen så tok jeg kontakt med sjåføren og forsøkte å informere om faren med å være så nært bak bilen i trafikken. Dette var ikke ment som avstraffelse eller pågripelse eller noe av den dur. Jeg kan ha virket streng når jeg snakket, men jeg var aldri sint, kun bekymret for at hvis sjåfør av mopeden lå så nært bak meg så var det ikke usannsynlig at han hadde kommet til å ligge så nært bak andre biler heller. Jeg snakket med ham for å få han til å forstå at han kan havne i en ulykke hvor han kan bli alvorlig skadet. Men det virker dessverre ikke til at det var det han trakk med seg ut av situasjonen, men at det var et forsøk fra vår side på å leke politi. Han kunne gjerne ha gjort uttrykk for dette der å da eller kontaktet oss i etterkant. Jeg hadde gjerne hatt en voksen samtale med ham hvis han hadde/har ønsket dette.
Såpekoker av rang
Du/dere gikk ut av denne situasjonen med inntrykk av at TS oppfattet situasjonen nøyaktig slik den beskrives her i ettertid, f.eks. at dere lekte politi? Ok.
Sitat av monoid Vis innlegg
Du/dere gikk ut av denne situasjonen med inntrykk av at TS oppfattet situasjonen nøyaktig slik den beskrives her i ettertid, f.eks. at dere lekte politi? Ok.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det står ganske så klart at de ga TS tilsnakk fordi de mener han laget en potensiell farlig situasjon i trafikken - hovedsaklig for seg selv, og ikke oppfattet at det TS tok inn over seg fra situasjonen var at de "lekte politi".

Men det virker dessverre ikke til at det var det han trakk med seg ut av situasjonen, men at det var et forsøk fra vår side på å leke politi. Han kunne gjerne ha gjort uttrykk for dette der å da eller kontaktet oss i etterkant. Jeg hadde gjerne hatt en voksen samtale med ham hvis han hadde/har ønsket dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Dice; dette her er fullt på trynet latterlig, det er du som bommer fælt og har kjørt argumentet inn i grøfta. Hvem andre enn enn ordensmakten i staten - dvs politiet - og appåtil i en liberal rettstat har myndighet til å pågripe meg om jeg finner på noe mindre provoserende sprell? Dvs ikke bankran el.likn.. Hadde vektere prøvd seg hadde jeg pent bedt dem dra seg beint til der peppern gror.
Vis hele sitatet...
Bare for å være pedantisk, politiet kan heller ikke pågripe for slikt (med mindre mistenkte ikke holder opp). Derimot kan de innbringe med hjemmel i politiloven.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvis jeg går nedi parken i natt og fyrer av fyrverkeri, kan en random vekter gjøre stort med dét?
Vis hele sitatet...
Nei, men hvis han representerer eier kan han bortvise deg om du forstyrrer ro og orden (hvorpå politiet kan fjerne deg fysisk). Dersom du fortsetter å fyre opp raketter kan nok nødrett komme til anvendelse, til og med lovlig selvtekt. Da i form av å ta fra deg rakettene. Dersom du skader plenen blir nødverge og pågripelse aktuelt.

Du spurte. Da får du svar.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Seriøst bransjen lider av samme problemer som dørvaktbransjen, all mulig grums går inn og ut. Jævla cowboy-opplegg. Myndighetene bør gjennomgå dette her snarest, men jeg tror ikke så blir tilfelle frem til 2017 tidligst, ..iom at vi har en regjering der mange ideologisk sett er for å outsource viktige offentlige politioppgaver.
Vis hele sitatet...
Det meste grumset er for lengst ryddet bort etter at lov om vaktvirksomhet kom i kraft, men unntak finnes. Det er uansett relativt lite grums blant norske ordensvakter. Forøvrig nesten unikt for Norge at ordensvakter ikke engang har rett til å fysisk fjerne personer fra lokalene de vokter, det er i utgangspunktet en nødvergehandling. Ironisk nok må jeg ringe politiet for å få fjernet en harmløs fyllik, mens jeg kan fjerne utagerende og voldelige gjester uten bistand fra politiet. Sukk.

Førsteprioritet bør være å få på plass et vettugt opplæringsopplegg for ordensvakter, og gjerne også se på vekterutdanningen også. Og glemme alle tanker om å kreve vekterkurs for ordensvakter. Til og med kursholdere jeg kjenner (som tjener penger på å holde kurs) mener det er høl i hue.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette er bare tull. I praksis kan man ikke gå rundt å "arrestere" folk for subjektivt målte bagateller. Det er bla et krav til at man er i "ferske spor" og at strafferammen er på 6 mnd. Med "ferske spor" menes det at sporene vil bli mindre ferske over tid dersom en ikke griper inn - mao - at "skurken" slipper unna.

Det er i dette tilfellet ingenting som tilsier at det å ta skiltnummer og ringe snuten kontra pågripelse gir øvrige bevismateriale, ettersom at disse utelukkende bygger på vekternes observasjoner uansett.

Forståelig nok ble mitt forrige innlegg slettet, men det er ærlig talt bare til å sette vekterne på plass. De er langt utenfor sitt ansvarsområde og kan enkelt og greit bes om å dra til helvete uten mer om og men.
Vis hele sitatet...
Njaa, jeg ble stoppet av en nabo og han tok nøkklene til mopeden min og gikk inn i huset sitt mens han ringte politiet med meg rett bak kjeftende. Politidama sa bare at det ikke var ulovlig det han "stjal" nøkklene og at jeg burde passe meg..MEN, jeg kunne visttnok ikke stoppe han om jeg så han kjøre for fort
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Njaa, jeg ble stoppet av en nabo og han tok nøkklene til mopeden min og gikk inn i huset sitt mens han ringte politiet med meg rett bak kjeftende. Politidama sa bare at det ikke var ulovlig det han "stjal" nøkklene og at jeg burde passe meg..MEN, jeg kunne visttnok ikke stoppe han om jeg så han kjøre for fort
Vis hele sitatet...
Politidamen sa at han kunne stjele nøklene dine, men du kunne ikke stoppe han, for samme lovbrudd?

Det har ikke slått deg at det kanskje hadde seg slik at politidamen anså naboen din som en ansvarlig voksen, og deg som en kranglete kid? Når guttunger freser rundt på moped i nabolaget er det sjelden slik at en firkantet tolkning av loven definerer det juridiske handlingsrommet til publikum.

Hun sa nok det hun sa for å få saken ut av verden på en enkel og effektiv måte, noe jeg tror de fleste vil si seg enig i at hun oppnådde. Det var neppe en jurist sin faglige vurdering det der.
Sist endret av Tøffetom; 9. juni 2015 kl. 15:39.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
På en konsert kan man kun ut fra en persons opplysning om at en person skal bortvises utføre dette som vekter uten at det foreligger et rettslig papir som tilsier at den som skal bortvises har eller vil komme til å gjøre noe som kan være til fare for den som rapporterte dette??

Personen som ble bortvist av vekter var på ingen måte truende tok fram sine penger for å komme inn, men ble umiddelbart nektet ut fra at annen person hadde varslet om dette. Ingen papir foreligger på at dette har en rettslig avgjørelse om tidligere straffbare handlinger, så må bare spørre generelt.

For tilleggsopplysningen er at den bortviste har et papir fra en tidligere anmeldelse som ble lettvint løst i retten om at alle tiltalepunktet var å regnes som falsk anmeldelse fra den person som framsatte bortvisningen nå.
Kunne man framvist dette dokument og sluppet inn, men personen valgte rolig og ikke lage noe oppstyr og tilkalling av politi ut fra redselen om å havne i politiets klør. Men er det da ikke kun politiet som kunne bortvist her og hadde ikke da dette papiret fra retten gjort saken enklere for den bortviste?? Lurer fælt, da denne personen føler man må gå på tå og hev i framtiden for å ikke bli anmeldt og bli bortvist fra ulike steder som kan noen ganger være nødvendig og oppholde seg på som f.eks Sykehus, legesenter osv... Man kan jo komme i skade for å møte på den som hevder man ikke skal være i samme rom som personen ut fra en urettmessig redsel for noe man her ikke vet hva er. De falske anmeldelser bygger på misforståelser ut fra språkproblemer så her må også det tas til betrakning. Kan noen svare kortfattet på dette????
Sitat av gdrummer Vis innlegg
På en konsert kan man kun ut fra en persons opplysning om at en person skal bortvises utføre dette som vekter uten at det foreligger et rettslig papir som tilsier at den som skal bortvises har eller vil komme til å gjøre noe som kan være til fare for den som rapporterte dette??

Kan noen svare kortfattet på dette????
Vis hele sitatet...
Hei.
Kortfattet svar:
En konsert er ofte arrangert av privatpersoner eller lignende. En privatperson bestemmer selv hvem som skal få tilgang til hans arrangement. Det samme gjelder dersom det er en bedrift, så lenge det ikke er statlig eller kommunalt, da er det fortsatt en privatperson som eier bedriften.

Enhver privatperson bestemmer selv, om du skjønner.