Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 12432
Hei!
Vil først og fremst si at jeg vil underveis legge ut flere bilder og oppdateringer. Denne tråden vil fungere som en "blogg" der jeg legger ut bilder og skriver tekst evt. tanker jeg har om opplevelsen. Om noen her på freak kjenner igjen bildene jeg legger ut, eller vet hvem jeg er, så ber jeg dere om å ikke skrive navnet mitt her eller på noen andre steder. Vil helst være så anonym som mulig. Beklager også diverse skrivefeil o.l


Såeh, here we go!

Som liten så var jeg alltid redd t-bane og metro. Jeg ble ikke født i Norge, og i hjemmebyen min er metroen veldig mye mere skummel og "brutal" enn hva den er her i Oslo. Den bråker mere, det er svære metal vogner og det er generelt lengere ned til skinnene om du står oppe på platformen. Ble også fortalt som liten at folk hadde blitt dyttet ned på skinnene.
Men de siste årene, spesielt etter at jeg flyttet til Oslo, så fikk jeg enorm kjærlighet for tbane og undergrunds tunneler. Det er noe jeg finner mystisk ved dem. Jeg har veldig ofte drømmer om at jeg er nede i t-bane tunneler. Vandrer rundt, frem og tilbake, tar tog eller bare utforsker. Dette har vart en stund, lenge før jeg begynte å ta bilder av urbane motiver og tunneler.

De siste måndene har jeg prøvd å undersøke hva som er å finne i tunnelene i Oslo. Det er desverre ikke så lett, ettersom at t-bane systemet i Oslo er ganske lite og "kjedelig" om man sammenligner det med andre storebyer. For ikke å snakke om at det ikke er lys i 90% av dem! Men denne uken fant jeg en liten skatt på vei til jobb. Den skatten ligger veldig sentralt i byen, men skjult for de fleste som ikke vet hva de skal lete etter.
Jeg gikk til jobb da jeg så denne "inngangen" ned i bakken. Den skal egentlig være stengt, men noen få planker var revet vekk og man kunne lett ta seg ned der. Før jeg hadde undersøkt det så var tanken min om at dette var en vei ned i tunnelene. Dette var en nødutgang. Dette var akkurat det jeg letet etter!
Med en gang jeg fikk muligheten til å utforske hvor denne "inngagen" gikk var det ingen tvil om hva jeg skulle. Sammen med en kamerat, èn liten lommelykt, lyset fra iphone og et kamera i retro stil gikk vi ned der.
http://i62.tinypic.com/o73f5k.png
http://i58.tinypic.com/28qqbeb.png

Ikke langt inn i inngangen var det noen som hadde tatt seg til rette og laget sinn egen "crib". Jeg ropte først inn og spurte om det var noen der, bare i tilfelle så ikke vi skulle skremme dem. Det var ingen svar å få, så vi gikk ned forsiktig i den bratte skråningen. Vi utforsket ikke noe av det som lå der, ettersom at det ikke var det som var målet vårt og selv om det kanskje er en uteligger eller en narkoman som bor der, så vil jeg fortsatt respektere demmes eiendeler. Vi måtte forbi "cribben" og videre ned i tunnelen. Kan bare si èn ting med engang, at det var forbanna mye søppel der! Jeg tipper at dette er noe som har samlet seg over flere 10år, og man kunne finne alt der. Alt fra barnedukker, bh'er og disketter, til sprøyter og belter. Vi gikk videre inn gjennom søppelet og håpet på at dette skulle være en gullgruve.
Det kom en brå venstresving og en lyd jeg hadde kjent før. Jeg stoppet opp og lyttet nøye. BINGO! Jeg kan høre stål mot stål lengere ned. Menneskeskapte stållarver var lengere ned i tunnelen.
http://i57.tinypic.com/29pym10.png

http://i62.tinypic.com/13z8pch.png

Nederst i denne tunnel gruven var det enda mere søppel og et lite vindu i veggen. Jeg så at det var et stål gitter forran vinduet på andre siden og fikk med en gang en liten klump i magen. Tanken om at det ikke var mulig å komme seg videre slo meg inn og jeg krysset fingrene for at jeg tok feil. Jeg løftet vekk madrassene og sparket i gitteret, og til min glede var den løs. Jeg klatret forbi den og så rundt meg. En større glede hadde jeg ikke kjent på lenge, dette var som å få en julegave man hadde ønsket seg. Jeg var dypt under hovedstaden, et sted ikke mange kjenner til. Mot høyre var det en trapp som gikk opp og noen store dører med "Exit" skilt som lyste. Mot venstre der imot var det en stor grotte tunnel som gikk mot noe jeg ikke først klarte å forstå hva var. Halvveis i denne større grotten var det en diger ståldør på midten og en mindre på siden, disse var heldigvis åpen. I slutten av grotten så jeg bare en trapp som gikk opp og forsvant inn i mørket, mere klarte jeg ikke å se. Plutselig er det som om man hører slag mot dørene på venstre siden av oss. Prøvde noen å komme seg inn? Vi fryste helt til og jeg stoppet med monteringen av kameraet opp på stativet. Så plutselig kommer det et tog forbi på venstre siden, kanskje bare 40-50m fra oss, midt mellom oss og trappen på andre siden. Som sagt så er ikke t-bane sporene i Oslo belyst, så fra der vi sto kunne vi ikke se at det var togskinner der. Toget kjørte fort forbi og vi så folk som skulle til og fra sentrum. Tru om noen så oss? Vi var forsiktig til å begynne med, litt usikker og spent på alt dette. Vi undersøkte fort og fant ut at vi ikke skulle gå over togskinnene, så da var det bare å komme i gang med fotograferingen.
http://i58.tinypic.com/2qb4rc3.png

http://i58.tinypic.com/2n0x3n.png

Det vil komme flere bilder av andre tunneler etterhvert. Kommer også til å undersøke mere av dette stedet, trappen på andre siden f.eks.
Om noen har tips om annet kult i Oslo som er ligger under bakken så rop ut.
Sist endret av Cats; 2. mai 2015 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette så jo rimelig kult ut. Den trappen på andre siden av sporet på det siste bildet har dere mao. ikke utforsket enda?
katt
Trådstarter
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Dette så jo rimelig kult ut. Den trappen på andre siden av sporet på det siste bildet har dere mao. ikke utforsket enda?
Vis hele sitatet...
Det har vi desverre ikke gjort enda. Har dog tanker om hvor den går og hva som er der!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Shit, godt jobba, alltid vært interessert i ue selv men aldri helt visst hvor jeg skal starte, gleder meg til neste oppdatering
katt
Trådstarter
Da har man vært der nede igjen og undersøkt hva som er på andre siden av t-bane skinnene. Denne gangen gikk jeg ned dit med en annen kamerat, ninjamaske av t-skjorter og tre lykter isteden for to. Det var fredag og hadde blitt kveld, så mens noen drakk øllen så gikk vi ned i Oslo's dype ganger atter engang. Det er en ufattelig adrenalinrush som strømmer gjennom kroppen når du går ned dit, trang hule med masse søppel, inn i et sted hvor du ikke skal være. Vi kom oss ned og jeg viste han litt rundt, forklarte at "exit" dørene lagde lyder når togene kjørte forbi, og at dette var mest sannsynlig trykk som ble dannet i tunnelene. Vi begynte å ta noen bilder, lyste litt rundt og ventet litt med å gå over på andre siden. Klokken nærmet seg 22:00 så togtrafikken begynte å dabbe av, noe vi ikke tenkte over med det første. Vi studerte hvordan det var med det tredje sporet og hvor det var best å gå over, og akkurat i det vi finner en fin spot så ser vi at det er en bevegelsessensor som får med seg akkurat i det du skal gå på skinnene. Dette merker vi i det jeg stikker på huk litt for nærmt togskinnene. Jeg snur hodet mitt litt til siden og ser sensoren som bare er 50cm fra hodet mitt. Den er slitt og gammel, og den første tanken sa at den ikke fungerer for fem flate ører. Jeg nevner dette fort til kameraten min og vi sjekker om den andre delen av sensoren er på tvers over den vi først så. Selvsagt er det en sensor, klar og tydelig. Sikkert eldre enn begge oss to, men den var der, og den ga oss litt noia. Plutselig kjører det ingen tog, helt stille, kanskje i to eller tre minutter. Det føles ut som en evighet og vi begynner begge å tro at noen har sett oss, eller at den jævla sensoren faktisk fungerte. Vi finner ut at vi skal pakke sammen tingene å dra på den nærmeste t-bane stasjonen for å finne ut om alt er som det skal være. Vi hadde ikke blitt sett, og sensoren fungerte ikke, så da var det bare å klatre den skittene tunnelen tilbake til de dype tunnelene under Oslo.
http://i59.tinypic.com/1zc0bif.jpg

Vi gikk ned igjen og drøyde ikke med å gå over skinnene for å sjekke ut hva som var på andre siden. Vi løper over togskinnene og jeg sjekker fort om det er noe bevegelsessensor der, noe det ikke var. Vi går opp trappen og ser oss rundt og prøver å se om det er noe kamerae eller annet som kan få oss tatt. Vi blir fort trygg og går lengere inn gjennom tre eller fire dører som minner om samme type dører som du finner i bunkera. Kan man bruke t-bane tunneler som bomberom? Muligens, hvertfall etter å ha sett de dørene der. Det hele er en kanskje 40m lang rett gang før den tar en sving til venstre og du kommer frem til noen nye "exit" dører. Det slår inn en svak følelse av skuffelse, det var rettogslett ikke nok å utforske. Det var ikke mye annet spennende å se der, noen som hadde tagget der, blant annet "TXT" (Om du er på freak, send pm, vil høre om du kjenner til flere slike steder).
Ellers vet jeg at det er flere tunneler som går inn i veggene bort etter tunnelen, så jeg får se når man blir å gå dit neste gang for å undersøke mere. Beklager også for dårlig kvalitet på bildene nedenfor, det er SS fra video og eller bare bilder som ble tatt fort kun for å dele med dere på freak.
http://i62.tinypic.com/2aguj5s.png
http://i57.tinypic.com/2eyfcdx.png
http://i61.tinypic.com/11l4sc6.png

Her er to bilder fra noen andre tunneler i Oslo. Har ikke gått noe dypt inn i dem, heller bare hoppet av stasjonen og bare jogget inn noen meter for å ta bilder. Anbefaler ikke noen å gå inn i tunnelene i Oslo, de er ofte veldig trang og farlig.
http://i59.tinypic.com/jieutu.png
http://i58.tinypic.com/o8avx4.png
Sist endret av Cats; 10. mai 2015 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva skal narkomane med disketter??
katt
Trådstarter
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hva skal narkomane med disketter??
Vis hele sitatet...
Diskettene var bare en del av søppelet, tror ikke narkomane har noe bruk for de.
Artig funn det der da.

Ville bare si at det finnes en t-banestasjon som aldri ble tatt i bruk, har sett bilder av det her på freak tidligere. Et eller annet sted under Oslo, så hvis du leter på freak så finner du nok info om det. Husker ikke helt hvor jeg leste det seru. Mvh.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Artig funn det der da.

Ville bare si at det finnes en t-banestasjon som aldri ble tatt i bruk, har sett bilder av det her på freak tidligere. Et eller annet sted under Oslo, så hvis du leter på freak så finner du nok info om det. Husker ikke helt hvor jeg leste det seru. Mvh.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje du snakker om Elisenberg stasjon, som ligger på Norges mest trafikkerte skinnegang. Det er forresten en togstasjon, og ikke t-bane. Skal godt gjøres å komme seg inn dit.

http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-...n-7314924.html
Sist endret av AkerUE; 11. mai 2015 kl. 12:02.
katt
Trådstarter
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Artig funn det der da.

Ville bare si at det finnes en t-banestasjon som aldri ble tatt i bruk, har sett bilder av det her på freak tidligere. Et eller annet sted under Oslo, så hvis du leter på freak så finner du nok info om det. Husker ikke helt hvor jeg leste det seru. Mvh.
Vis hele sitatet...
Om det er Elisenbergstasjonen du snakker om, så er det alt for farlig å prøve seg på den. De to andre t-bane stasjonene har jeg fortsatt til gode, så det vil nok komme noe fra dem etterhvert.
Ser ut som at du ikke befinner deg så ekstremt langt unna stortinget?

Isåfall, så vil nok en av de korridorene lede deg "rett" inn i en av deres kjellere. Vell å merke med et godt alarmanlegg.

Veldig mange av Oslos offentlige bygg knyttet oppmot regjeringen og kongefamilien (+ en del andre) har evakuering via t-bane tunellene. Så bare å være obs på akkurat det, slik at dere slipper å bli tatt for det hele.
katt
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser ut som at du ikke befinner deg så ekstremt langt unna stortinget?

Isåfall, så vil nok en av de korridorene lede deg "rett" inn i en av deres kjellere. Vell å merke med et godt alarmanlegg.

Veldig mange av Oslos offentlige bygg knyttet oppmot regjeringen og kongefamilien (+ en del andre) har evakuering via t-bane tunellene. Så bare å være obs på akkurat det, slik at dere slipper å bli tatt for det hele.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? At de har korridorer som leder rett inn i Stortinget og kongehuset? Er selvsagt ikke sjokkert over dette, men bare lurer på hvor du har slik informasjon fra.

Skal selvsagt holde meg langt unna deres korridorer, å vandre der kan føre med seg unødvendig trøbbel. Men vet at byen fineste t-bane tunneler er ved Stortinget!
Det har blitt relativt allmen kunnskap de siste årene.
Har selv vært å gått i noen av tunellene i politisk sammenheng. Går noen etasjer ned i trappesjakten, noen hundre meter bort til en ny trappesjakt og går opp den, og så er man plutselig i et møterom et kvartal unna....

Ekstremt mye kult som skjuler seg under bakken rundt stortinget =)
katt
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det har blitt relativt allmen kunnskap de siste årene.
Har selv vært å gått i noen av tunellene i politisk sammenheng. Går noen etasjer ned i trappesjakten, noen hundre meter bort til en ny trappesjakt og går opp den, og så er man plutselig i et møterom et kvartal unna....

Ekstremt mye kult som skjuler seg under bakken rundt stortinget =)
Vis hele sitatet...
Om vi snakker om de gangene som egentlig ser ut som gater med småe lykter/lyktestolper, så har jeg også vært der. Men det er nok mange flere slike rundt om der, og noen er mere hemmelig enn andre. Anyway, inn dit vil jeg ikke. Men jesus så lyst jeg har å vandre i resten av t-bane systemet, synd at det er så mørkt der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette så spennende utFår vel ta meg en UE tur til Oslo snart..Utrolig kule bilder!!
Sist endret av Rippling; 19. mai 2015 kl. 18:14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Stilige bilder, gleder meg til å se mer
Sist endret av TheNewbie; 27. mai 2015 kl. 21:20.
katt
Trådstarter
Her kommer det mere for de som vil følge med på hva man har utforsket i Oslo så langt.


For noen dager siden hooket jeg opp med to erfarne explorers fra Oslo. De er fra byen, så de kjenner den selvsagt veldig mye bedre enn meg, og da var det gøy at de allerede på forhånd hadde noen steder i bakhodet som vi kunne besøke. Men det var et sted som vi alle tre tenkte på. En forlatt togtunnel, full av graffiti, sentral men avskjermet for alt det urbane rundt deg. Helt ærlig så føltes det nesten litt ut som at vi gikk i en post apocalyptisk verden som jeg hadde sett i drømmene mine. Men først, la meg starte fra begynnelsen av.

Guttan plukket meg opp med bil og vi kjørte litt rundt i byen mens vi småpratet og snakket om alternativene. Jeg hadde sagt at jeg visste om en tunnel som gikk under byen. Det var en togtunnel som var forlatt og ikke i bruk. Jeg hadde sikklet lenge etter å utforske den, men det var desverre ikke tid til det i hverdagen min ellers, og ikke hadde jeg så alt for lyst å gjøre det alene heller (opplevelser er best når de deles, right?). Det morsome var at de også visste om en tunnel i nærheten der, som var forlatt og ikke i bruk. Vi fant fort ut at vi snakket om samme tunnel, men at vi visste om to forskjellige innganger. Vi valgte å gå inn gjennom inngangen som de hadde sett, ettersom at det var mindre folk der og lettere å gjømme seg for folk. Etter å ha ventet en stund og letet det perfekte stedet til å hoppe over gjerdet, var vi inne og like i nærheten av selve tunnelen. Men tru det eller ei, vi ble selvsagt sett av en dame som satt på balkongen å røyket cigg eller gjorde noe annet ufornuftig. Ingen av oss trodde at hun skulle gjøre noe stort ut av det så vi gikk videre inn. Før jeg fortsetter så skal jeg la bildene snakke for seg selv så får dere se hvordan selve stedet er.

http://i61.tinypic.com/25hiwco.png
http://i61.tinypic.com/k0ixeh.png
http://i62.tinypic.com/2w7lbas.png

På veien tilbake var det litt mere action enn på veien inn. I det vi går ut av tunnelen så ser vi at det kjører en bil inne på byggeplassen ved tunnelen. Vi stivner helt til og adrenaliet rusher gjennom kroppen. Vi går inn i tunnelen akkurat langt nok til at de i bilen ikke kan se oss, men det holder ikke, for vi må jo komme oss ut herfra. Vi står og venter i noe som føles ut som 10-15min, og bestemmer oss til slutt at vi bare må være ninja og snike oss forbi, gjømme oss bak stein og inn i gropene. Det var planen... Men det ble til at vi løp, fort, som satan selv. To løper og èn mann blir igjen, har ser at sjåføren står nu med ryggen til og at det er en risk han ikke vil ta. Når øyeblikket da føles rett så løper han for harde livet, men desverre ikke usett. Mannen roper etter han og begynner å plystre, og som en hver klok ung mann ellers ville gjort, så løp han videre uten å snu seg en eneste gang.


Alt i alt var det en kul tur og en fet opplevelse. Fikk desverre ikke noen bilder fra det andre stedet vi var på, men kanskje man får det til en annen gang.

Beklager også for diverse skrivefeil, men det er seint og jeg er trøtt.
Stilige bilder og kult sted. Og dette ligger midt i Oslo?
Må bare si det igjen, dritfete bilder!! Dritfett sted, er selv graffiti entusiast så det er noen kule shots du har tatt
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.osloby.no/nyheter/Fant-bo...t-8080863.html

Noen sammenheng mellom din inngang og denne sjakten, Cats? =)
Sist endret av Blackkoz; 3. juli 2015 kl. 09:43.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
http://www.osloby.no/nyheter/Fant-bo...t-8080863.html

Noen sammenheng mellom din inngang og denne sjakten, Cats? =)
Vis hele sitatet...
Tipper det er samme sjakt, da trappen i tunnelen likner veldig på en jeg pleier å se hver gang jeg tar banen i det området..

Etter brannen skal de visstnok sette opp et metallgitter foran, noe som er skuffende da jeg var interessert i å utforske den selv.
Sist endret av ShitBasher3000; 8. juli 2015 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.