Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 12278
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Om denne 17 åringen slipper ustraffet så skaper jo dette et slags presedens andre veien også.

Om noen roper "ran!" eller "voldtekt!" så blir det da fritt fram for de som måtte befinne seg i nærheten til å utøve vold uten grenser? Hva om du diskuterer litt høylytt med dama di, og hu roper det magiske ordet voldtekt, tror du noen stopper deg for å spørre om din versjon, eller blir du slått rett ned?

Enig med slashdot her, greit at man griper inn, men du kan jo ikke begynne fysisk avstraffing. Det er forskjell på selvtekt og nødverge.
Vis hele sitatet...
Tror du så mangen kjører en 21-questions om de hører ei dame rope voldtekt før dette?

Om noen voldtar noen, så ville du heller ikke brukt vold for å få stoppet dette, om de var..feks, 2stk? Bare ringt politiet og ventet?

Og hva med han 30-åringen? Han er siktet han og, men ikke utøvd vold etter de ranstiltalte var på bakken, du mener han bør få straff og? Det er jo det mest vesentlige oppi den saken her, ikke hva som skjer med 17-åringen.
Sist endret av et eller annet; 29. oktober 2013 kl. 07:10.
de som beskyttet 10åringen er Helter og opptrer helt korrekt ! , er latterlig at disse heltene nå risikerer straff
Hvis jeg så en voldsepisode ville jeg sett ned i bakken og prøvd å komme meg vekk fra situasjonen. Jeg ville kanskje ringt politiet.

Når det gjelder ranet mener jeg dette ansvaret faller på politikernes skuldre som har ført en naiv innvandringspolitikk de siste 30-40 årene. Nå begynner vi så smått å se resultatene, og jeg tror det kommer mer i årene som kommer.

Burde man gripe inn eller ikke? Det er et vanskelig spørsmål. Selvtekt er ikke lov i Norge, så det juridiske er vel en grei sak, men om man føler man har lyst til å gripe inn og er villig til å ta risikoen for f.eks. å bli knivstukket så mener jeg det er moralsk forsvarlig å gjøre det. Særlig når det er små barn som blir utsatt for kriminalitet. Man bryter loven om man gjør det, men det er jo eventuelt noe man må ta ansvar for i etterkant.
Jeg synes at ranerne fortjente juling når de sank ned på det nivået de gjorde ved å rane en 10åring. Likevel så har 17åringen i mone øyne gått flere meter over streken. Man sparker IKKE noen som ligger nede. Uansett hvor mye de måtte fortjene det. Da er man ikke bedre enn de man er mot...

Etter hva jeg har forstått av det lille jeg har lest så er ikke 30-åringen siktet for vold. Dette er sikkert fordi han ga seg da ranerne ga opp/ hadde fått nok. 17-åringen derimot skulle gå helt bananas og virkelig vise hvor sterk han var. Hadde han stoppet når fyren svimte av og bare passet på at han ikke stakk av så ville han antakeligvis ikke fått legemesbeskadigelse på cv'n...

Til de som trekker inn "rase" og nasjonalitet i denne tråden. Det er helt irrelefant til spørsmålet tl TS...
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg

Etter hva jeg har forstått av det lille jeg har lest så er ikke 30-åringen siktet for vold. Dette er sikkert fordi han ga seg da ranerne ga opp/ hadde fått nok. 17-åringen derimot skulle gå helt bananas og virkelig vise hvor sterk han var. Hadde han stoppet når fyren svimte av og bare passet på at han ikke stakk av så ville han antakeligvis ikke fått legemesbeskadigelse på cv'n...
Vis hele sitatet...
Hvor du har lest at 30-åringen ikke er siktet for vold? Han ble avhørt, siktet og dimitert av politiet. For eksakt det samme som 17-åringen ble.
Hvor du har det fra at 17-åringen sparket personen menst han var svimt av? Eneste vitnene har sagt er at 17-åringen ble først angrepet av en av ranerene, og at han sparket og slo den ene menst han lå nede. Hva personen gjorde menst han lå nede, som f.eks å prøve og komme seg opp igjen står det ikke noe om. Jeg finner det vanskelig for å tro at ranerne bestemte seg for å ligge nede å vente på politiet. Ser det mer trolig at han som fikk tenna sparket ut prøvde å komme seg opp og vekk, dog ingen som vet, så ikke vits å diskutere. Begge personene som grep inn er siktet. Utifra hva du skriver så mener du hvertfall at 30-åringen ikke burde vært siktet for legemsbeskadigelse selv om han utøvde vold. Tror endel her mener det samme, at 17-åringen har gått for langt siden noen tenner falt ut. Merkverdig standpunkt spørr du meg da begge redningsmenna er sikta. Tenner faller like fort ut ved slag i ansiktet det.

"De to som begynte å slåss med ransmennene anmeldes av politiet for legemsbeskadigelse. Martin Todnem i politiet sier at etterforskingen vil avgjøre om inngripenen var i henhold til loven." - Uansett prosedyre i en slik sak. Tviler på noen av de ser noe straff.
Jeg mener det er to sider ved den saken her. 17-åringen gikk kanskje et steg for langt og det er viktig å ikke bruke mer vold enn nødvendig. Samtidlig syns jeg de sender en viktig beskjed om at ranere ikke nødvendigvis slipper uskadet unna, og det trengs i et land hvor det er lett å se en annen vei, i beste fall ringer de politiet når de selv har ruslet unna og det er for sent. Vi får håpe de dømmer ranerne strengt, 30-åringen ingenting og en mild straff for 17-åringen.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hvor du har lest at 30-åringen ikke er siktet for vold? Han ble avhørt, siktet og dimitert av politiet. For eksakt det samme som 17-åringen ble.
Hvor du har det fra at 17-åringen sparket personen menst han var svimt av? Eneste vitnene har sagt er at 17-åringen ble først angrepet av en av ranerene, og at han sparket og slo den ene menst han lå nede. Hva personen gjorde menst han lå nede, som f.eks å prøve og komme seg opp igjen står det ikke noe om. Jeg finner det vanskelig for å tro at ranerne bestemte seg for å ligge nede å vente på politiet. Ser det mer trolig at han som fikk tenna sparket ut prøvde å komme seg opp og vekk, dog ingen som vet, så ikke vits å diskutere. Begge personene som grep inn er siktet. Utifra hva du skriver så mener du hvertfall at 30-åringen ikke burde vært siktet for legemsbeskadigelse selv om han utøvde vold. Tror endel her mener det samme, at 17-åringen har gått for langt siden noen tenner falt ut. Merkverdig standpunkt spørr du meg da begge redningsmenna er sikta. Tenner faller like fort ut ved slag i ansiktet det.

"De to som begynte å slåss med ransmennene anmeldes av politiet for legemsbeskadigelse. Martin Todnem i politiet sier at etterforskingen vil avgjøre om inngripenen var i henhold til loven." - Uansett prosedyre i en slik sak. Tviler på noen av de ser noe straff.
Vis hele sitatet...
Hvor står det at begge er anmeldt? Har selv bare lest VG, og der står det bare at 17-åringen er anmeldt. Kilde
Er nok likevel lurt å droppe mine spekulasjoner om han svimte av eller ikke mens han lå nede.
Alt er jo bare kvalme. En ting er å gå inn når noen raner en 10-åring - å gjøre noe annet burde være kriminelt (Uansett alder). Å gi noen litt juling når de slår først - tja, de fortjener det jo. Er du med på leken må du tåle steken. Å sparke en person som allerede ligger nede - ikke noe jeg kan stille meg bak.

Sitat av trauMa Vis innlegg
Ros og hyllest til 17-åringen? Nei nå har jeg aldri..
Vis hele sitatet...
Kan ikke si jeg støtter den nei.
Kan se ut som det har spredd seg med borgervern. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10136364

Hva selve diskusjonen gjelder, så tror jeg det var mye følelser involvert da han grisebanket ranerne, sett at 30-åringen som han var i følge med var første til å få seg en på trynet. Forsvarer ikke det å sparke noen når de ligger nede, men det med hvit, bunnløst raseri er et fenomen som ikke er ukjent mennesker.
Man griper inn når liv og helse står i fare. Hvis det var slik at raneren datt i bakken, og og uskadeliggjory, så er det feil å sparke noen i ansiltet
Er det ikke det man har rettssak til?
Hvis raneren var uskadeliggjort, så var det unødvendig å sparke han.
Utifra den siste setningen, 17åringen er like voldelig. Kanskje han til og med liker vold, og fant en måte å bruke det på?
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Jeg er enig i alt Slashdot sier.

Alt for mange som er veldig tøffe bak tastaturet her, men uten helt å tenke seg om hva dere faktisk skriver. Vil vi virkelig ha et samfunn hvor man fritt kan banke opp folk? La politiet og rettsvesenet gjøre jobben sin. Finnes ikke noe mer barbarisk enn å ty til vold. Vi blir ikke noe bedre enn "de der innvandrerne" som vi liker å rakke ned på, om vi skal ta blodhevn hver gang man er vitne til en kriminell handling. Idioter.
Det er lov å anholde personer som gjør noe kriminelt, tilogmed som sivil. Grunnen til at disse personene får straff er at de fortsatte med vold når det ikke lengre var nødvendig.

Strpl. § 176 jfr. § 171 omhandler såkalt sivil arrestasjon.

Det er under visse vilkår tillatt for enhver borger å pågripe en person som mistenkes for å ha begått en straffbar handling. De sentrale vilkårene er at det dreier seg om et straffbart forhold som kan medføre høyere straff enn seks måneders fengsel, at vedkommende treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor og at det foreligger fare for at vedkommende vil kunne undra seg strafforfølgning, gjenta straffbare handlinger eller forspille bevis.
Vis hele sitatet...
Dessverre er det slik at kun seriemordere får mer enn 6mnd fengsel i Norge. Hurra!

Sitat av Snipes Vis innlegg
Jeg er enig i alt Slashdot sier.

Alt for mange som er veldig tøffe bak tastaturet her, men uten helt å tenke seg om hva dere faktisk skriver. Vil vi virkelig ha et samfunn hvor man fritt kan banke opp folk? La politiet og rettsvesenet gjøre jobben sin. Finnes ikke noe mer barbarisk enn å ty til vold. Vi blir ikke noe bedre enn "de der innvandrerne" som vi liker å rakke ned på, om vi skal ta blodhevn hver gang man er vitne til en kriminell handling. Idioter.
Vis hele sitatet...
Eneste skammen her er at du ville stått å sett på en 10-åring bli ranet.
Sist endret av kjerstin; 29. oktober 2013 kl. 15:25.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Eneste skammen her er at du ville stått å sett på en 10-åring bli ranet.
Vis hele sitatet...
Tror det finnes en mellomting mellom å sparke ut tennene på en person som ligger nede og har besvimt, og det å bare stå og se på. Du sier det jo så fint selv: Sivil arrest. Her har vi tydeligvis to personer som er handlekraftige og store nok til å ta kontrollen over de to ransmennene.

Det jeg ikke forstår, er hvordan folk kan hylle det her. Hadde de tatt ransmennene, og holdt de nede frem til politiet hadde kommet, da kunne jeg vært med i hyllekoret. Men det her blir for drøyt, rett og slett. Sparke noen som ligger nede? I hodet?! Hvilken verden er det vi lever i, sier jeg bare.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Tror det finnes en mellomting mellom å sparke ut tennene på en person som ligger nede og har besvimt, og det å bare stå og se på. Du sier det jo så fint selv: Sivil arrest. Her har vi tydeligvis to personer som er handlekraftige og store nok til å ta kontrollen over de to ransmennene.

Det jeg ikke forstår, er hvordan folk kan hylle det her. Hadde de tatt ransmennene, og holdt de nede frem til politiet hadde kommet, da kunne jeg vært med i hyllekoret. Men det her blir for drøyt, rett og slett. Sparke noen som ligger nede? I hodet?! Hvilken verden er det vi lever i, sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Sparking i hodet er lagt over streken. Kjerstin, det fins faktisk en mellomting mellom å stå å se på, eller å grisebanke gjerningsmannen og sparke han i hodet. Det er poenget mitt.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Sparke noen som ligger nede? I hodet?! Hvilken verden er det vi lever i, sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Det er klart det er feil. MEN å se en 10åring bli ranet får frem følelser hos folk.
Følelser som politiet må bli funnet personlig egnet for så å gå 3-årig skole for å legge bort/bli kvitt.

Jeg vet ikke med deg, men for meg fikk det frem en del arghet å lese at de prøvde å rane en 10-åring. Den følelsen regner jeg med er en brøkdel av det de som så det IRL følte.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Det er klart det er feil. MEN å se en 10åring bli ranet får frem følelser hos folk.
Følelser som politiet må bli funnet personlig egnet for så å gå 3-årig skole for å legge bort/bli kvitt.

Jeg vet ikke med deg, men for meg fikk det frem en del arghet å lese at de prøvde å rane en 10-åring. Den følelsen regner jeg med er en brøkdel av det de som så det IRL følte.
Vis hele sitatet...
Nei, vanlige oppegående folk får ikke følelsen av eller lysten til å sparke folk i ansiktet til tenner spruter, selv om man ser en tiåring bli ranet. Å påstå at politiopplæringen i hovedsak går ut på å stagge følelser trur jeg også du skal slite med å få gehør for.
Sist endret av Mith; 29. oktober 2013 kl. 15:42.
Det er her snakk om ei sak der ein ti år gammal gut vart truga til å gi frå seg mobiltelefonen sin. Skal ein gjere noko for å stoppe ei slik handling, bør det ein gjer kunne målast opp mot kva for verdiar ein prøver å redde. Eg er absolutt einig i at ein burde stoppe handlinga td. ved å legge ranarane i bakken, men når angrepet sluttar, skal ein også slutte forsvaret. Å skamslå/sparke ein person etter han tydeleg har gitt opp er ikkje rett. Spesielt mtp. at det her var snakk om at dei stal ein mobiltelefon. Dei angreip ikkje guten.
Sist endret av jarinalus; 29. oktober 2013 kl. 15:45.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, vanlige oppegående folk får ikke følelsen av eller lysten til å sparke folk i ansiktet til tenner spruter, selv om man ser en tiåring bli ranet. Å påstå at politiopplæringen i hovedsak går ut på å stagge følelser trur jeg også du skal slite med å få gehør for.
Vis hele sitatet...
Dere får det til å høres ut som om jeg ville gjort det samme som de, tross at det første jeg skrev var om sivil arrest.
Du tror ikke opplæringen til politiet har noe med å stenge ut følelser? I hovedsak er det ingen som har sagt det er ihvertfall.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Dere får det til å høres ut som om jeg ville gjort det samme som de, tross at det første jeg skrev var om sivil arrest.
Du tror ikke opplæringen til politiet har noe med å stenge ut følelser? I hovedsak er det ingen som har sagt det er ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Du påstår jo at det eneste skamfulle i situasjonen er at Snipes ville sett på, uten å gripe inn. Altså er det mindre skamfullt å sparke inn tennene på gjerningsmannen enn å ikke gjøre noe. Så at det høres ut som om du ville gjort det samme er ikke så rart.
Jeg vet heller ikke hvor lang du tror utdannelsen til politiet er, men hvis de bruker 3år på å stagge følelser så er det faktisk mesteparten av tia.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Dere får det til å høres ut som om jeg ville gjort det samme som de, tross at det første jeg skrev var om sivil arrest.
Du tror ikke opplæringen til politiet har noe med å stenge ut følelser? I hovedsak er det ingen som har sagt det er ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Skummelt å tenke på at det går folk rundt i gatene i Norge, som kan bli så sinte at de tyr til vold. Og etter hva jeg ser i denne tråden, er det et stort flertall av norske ungdommer, kan det virke ut som.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men så har vi spørsmålet, om ingen hadde brytet inn, ville raneren gått fri? Veldig få saker blir oppklart. Å ringe politiet hjelper ikke mye da når de kommer så er gjerningsmannen borte. Det er som regel ikke mye bevis å gå etter heller, unntatt videokamera på utvalgte steder.

Så vi må jo velge om vi skal stoppe personen ved "borgervern" eller la han gå.

Sett fra lover, har vi lov til å bryte inn i det hele tatt? Kan vi holde igjen/uskadeliggjøre personer til politiet kommer?
Vis hele sitatet...
det finnes en mellomting? Du har lov til å bryte inn, men det finnes grenser. I denne saken gikk personen langt over grensen - og han det var ikke behov for så mye vold som det ble brukt her.

Det er fint at folk griper inn når slike ting skjer - men her gikk 17-åringen absolutt for langt. Å holde han igjen og be han gi den tilbake - og eventuelt holde han til politiet kommer ville vært riktig måte å håndtere situasjonen på. Om han hadde problemer med å holde han igjen, burde han bedd andre i nærheten om hjelp slik at de kunne håndtere situajsonen uten bruk av vold.

Det jeg synes er skummelt med denne situajsonen her er at det tydeligvis finnes så mye sinne i det norske folk at de tyr til så mye vold - og at folk etterpå nesten jubler og ser på han som helt. Jeg synes det er skremmende og uforstålig.
Sist endret av etse; 29. oktober 2013 kl. 15:54.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Skummelt å tenke på at det går folk rundt i gatene i Norge, som kan bli så sinte at de tyr til vold. Og etter hva jeg ser i denne tråden, er det et stort flertall av norske ungdommer, kan det virke ut som.
Vis hele sitatet...
Ikke overse keyboardkrigermentaliteten. Jeg blir overrasket hvis det er like mange slåsskjemper på forumet her som det virker som.
Sist endret av Realist1; 29. oktober 2013 kl. 15:54.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du påstår jo at det eneste skamfulle i situasjonen er at Snipes ville sett på, uten å gripe inn. Altså er det mindre skamfullt å sparke inn tennene på gjerningsmannen enn å ikke gjøre noe. Så at det høres ut som om du ville gjort det samme er ikke så rart.
Jeg vet heller ikke hvor lang du tror utdannelsen til politiet er, men hvis de bruker 3år på å stagge følelser så er det faktisk mesteparten av tia.
Vis hele sitatet...
Til din info; jeg ble godtatt til phs i år, men valgte å si nei
Du tar jo ord jeg aldri har sagt. Jeg nevnte sivil arrest, det vil si at du kan gjøre det som må til for å anholde en person. Om du gjør mer skade enn du må, blir det opp til deg å overbevise purken om at det måtte til.
Å dra slutningen at jeg ville gjort det samme er helt på trynet, siden jeg nevnte sivil arrest.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vi kan ikkje tillate sjølvtekt. Resultatet av det er i ytterste konsekvens eit samfunn som er det motsette av rettsstaten, der folkemeininga, eller dei som tilfeldigvis er på staden, står for rettshandhevinga. Det er å vinke farvel til dei prinsippa vi liker å skryte av, det er å vinke farvel til ein av dei ypperste karakteristikkane ved det norske samfunnet.

Og vi må ta absolutt avstand fra det. Ikkje kun ta avstand frå handlingar når dei strir mot meininger og prinsipper, men sjølv når dei strir mot kun prinsippa.

Kanskje fleire burde sjå/lese To Kill a Mockingbird?
Vis hele sitatet...

The voice of reason...

Det er selvfølgelig ikke slik at gud og hvermann skal ta loven i egne hender, men har vi ikke et ansvar til å gripe inn om vi kan hjelpe en person i fare? Jeg sier ikke at man skal ta loven i egne hender, men jeg mener man har en plikt til å hjelpe de som trenger det dersom man har muligheten.

Dette retferdiggjør selvfølgelig på ingen måte unødvendig voldsbruk (om dette ble brukt ved denne hendelsen vet jeg ikke).
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Å dra slutningen at jeg ville gjort det samme er helt på trynet, siden jeg nevnte sivil arrest.
Vis hele sitatet...
Da moderer du utsagnet ditt da med andre ord, for det står jo i klartekst her hva du mener er mest skamfullt av å se på at noen blir ranet og det å grisebanke en raner. Det er jo bra, jeg hadde heller ikke stått for noe så idiotisk.
Sist endret av Mith; 29. oktober 2013 kl. 16:03.
Sitat av Mith Vis innlegg
Da moderer du utsagnet ditt da med andre ord, for det står jo i klartekst her hva du mener er mest skamfullt av å se på et ran og det å grisebanke en raner. Det er jo bra, jeg hadde heller ikke stått for noe så idiotisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo aldri sagt det? det er du som har dratt en forvridd slutning?
Jeg sa det eneste skamfulle er at han hadde sett på, DVS at han kunne tatt en sivil anholdelse som ikke innebærer å mørrbanke noen. punktum.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg har jo aldri sagt det? det er du som har dratt en forvridd slutning?
Jeg sa det eneste skamfulle er at han hadde sett på, DVS at han kunne tatt en sivil anholdelse som ikke innebærer å mørrbanke noen. punktum.
Vis hele sitatet...
Det du sa til meg, var at jeg ville gjort en skamfull handling etter innlegget mitt hvor jeg sa at jeg var uenig i voldbruken til 17åringen. Derfor trakk både jeg og flere den slutningen om at du mener det han gjorde var riktig gjort.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg har jo aldri sagt det? det er du som har dratt en forvridd slutning?
Jeg sa det eneste skamfulle er at han hadde sett på, DVS at han kunne tatt en sivil anholdelse som ikke innebærer å mørrbanke noen. punktum.
Vis hele sitatet...
Hvis det er det du opprinnelig mente så bør du være litt mer forsiktig med hva du siterer og hvordan du ordlegger deg. Spesielt når du kommer med beviselige feil og totalt idiotiske kommentarer om straffenivået er i landet i samme innlegg.
Sist endret av Mith; 29. oktober 2013 kl. 16:09.
Sorry, visste ikke at dere ville overse det første jeg skrev.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Dere får det til å høres ut som om jeg ville gjort det samme som de, tross at det første jeg skrev var om sivil arrest.
Du tror ikke opplæringen til politiet har noe med å stenge ut følelser? I hovedsak er det ingen som har sagt det er ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Selv om du går skole, så trenger du ikke å være kvalifisert.

Det er ikke normalt å sparke en person som ligger nede, uansett hvilken tilstand han er, det er faktisk like feigt som å rane en forsvarsløs tiåring.

Jeg støtter ikke det ranerne gjorde, bank fortjente de, har fått smekk for mindre selv.
Sist endret av kimmy9gga; 29. oktober 2013 kl. 18:31.
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Hvor står det at begge er anmeldt? Har selv bare lest VG, og der står det bare at 17-åringen er anmeldt. Kilde
Er nok likevel lurt å droppe mine spekulasjoner om han svimte av eller ikke mens han lå nede.
Vis hele sitatet...
Hvor det står at begge er anmeldt? Jeg siterte personen fra politiet som snakker med media om denne saken, står i de fleste artikler om ranet. Akkurat den jeg klippet fra er hentet fra NRK.
En av grunnene til at folk støtter 17-åringen er fordi raneren vil få en straff på max 5 år (jepp, så lenge det ikke er våpen med i bildet er det strafferammen for ran). I realiteten er det kanskje 3? Mener selv en som raner noen som helst fortjener juling, men om hevn skulle bli lovlig går vi en farlig vei. Strengere straffer er en bedre idé. Og nei, den gode tilbakefalls-statistikken til Norge har neppe noe med våre ekstremt milde straffer å gjøre. Tror heller grunnen er at ingen er tvunget til kriminalitet, du kan like så godt gå på NAV. Men det er vel ikke like gøy.
Sist endret av bloodshotEyes; 29. oktober 2013 kl. 22:10.
Går dette innunder å handle i "nødverge"?
Sitat av milscum Vis innlegg
Går dette innunder å handle i "nødverge"?
Vis hele sitatet...
kun om han mener det var fare for liv. Du kan ikke bruke nødverge om det kun er snakk om tyveri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
kun om han mener det var fare for liv. Du kan ikke bruke nødverge om det kun er snakk om tyveri.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt nødrett og adgang til sivil arrestasjon, der førstnemde seier at du kan grovt sagt foreta ei ulovleg handling om godene ved den ulovlege handlinga er større enn av å ikkje gjere den. Og sivil arrest vil sei at du kan pågripe personer du grip på fersk gjerning i lovbrot som har strafferamme større enn seks månader.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har fortsatt nødrett og adgang til sivil arrestasjon, der førstnemde seier at du kan grovt sagt foreta ei ulovleg handling om godene ved den ulovlege handlinga er større enn av å ikkje gjere den. Og sivil arrest vil sei at du kan pågripe personer du grip på fersk gjerning i lovbrot som har strafferamme større enn seks månader.
Vis hele sitatet...
men det blir vel ikke nødverge? Det at man kan sette folk i sivil-arrest ved tyveri kalles vel noe helt annet enn nødverge, eller er jeg helt på jorde?
Sitat av etse Vis innlegg
men det blir vel ikke nødverge? Det at man kan sette folk i sivil-arrest ved tyveri kalles vel noe helt annet enn nødverge, eller er jeg helt på jorde?
Vis hele sitatet...
Nødverge kan utøves både mot angrep på person og på ting,
http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dverge
Sitat av etse Vis innlegg
men det blir vel ikke nødverge? Det at man kan sette folk i sivil-arrest ved tyveri kalles vel noe helt annet enn nødverge, eller er jeg helt på jorde?
Vis hele sitatet...
Det kalles Borgerarrest.
Helt uakseptabelt av 17-åringen. Du trenger ikke bruke vold for å avverge noe slikt. Til dere over så er det snakk om en borgerlig pågripelse men denne skal være forholdsmessig, hvilket å sparke tennene ut av kjeften på folk over hodet ikke er...

Se straffeprosessloven § 167 jf. § 170 a
Sist endret av LoveAss; 30. oktober 2013 kl. 02:19.
Sitat av LoveAss Vis innlegg
Helt uakseptabelt av 17-åringen. Du trenger ikke bruke vold for å avverge noe slikt. Til dere over så er det snakk om en borgerlig pågripelse men denne skal være forholdsmessig, hvilket å sparke tennene ut av kjeften på folk over hodet ikke er...

Se straffeprosessloven § 167 jf. § 170 a
Vis hele sitatet...
Lykke til med å ikke bruke vold samt avverge det.

Uakseptabelt av 17-åringen - Akseptabelt av 30-åringen?
Det blir heller ikke nødverge da 17-åringens handlinger i stor grad overskrider hva som er nødvendig tatt i betraktning det rettstridige angrepet fra ranerenes side.

Se straffelovens § 48

Når det er sagt så må jeg også rose 17-åringen for hans heltemodighet. Men du skyter ikke spurv med kanon...
Sitat av hideout Vis innlegg
Lykke til med å ikke bruke vold samt avverge det.

Uakseptabelt av 17-åringen - Akseptabelt av 30-åringen?
Vis hele sitatet...
Viss man kombinerer etikk og vold så vil jeg si meg enig ja.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Viss man kombinerer etikk og vold så vil jeg si meg enig ja.
Vis hele sitatet...
Synest det var akseptabelt av begge to jeg. At noen tenner fløy ut var uheldig, men med slag/spark mot ansikt så kan det skje like så fort stående som liggende. Alle her prater bare om 17-åringen. 30-åringen er siktet for det eksakt samme, og han stoppet etter ranerne lå på bakken. Sikkert bare en formalitet for begge og jeg regner med saken blir henlagt - Men mest relevante for diskusjonen er jo å diskutere om det 30-åringen gjorde var akseptabelt eller ikke. Føler man det 30-åringen gjorde var akseptabelt, føler man det samme ovenfor 17-åringen i mine øyner, selv om de fleste sier de mener det motsatte. Umulig å sette grenser mellom hva de 2 gjorde. Og prinsipielt har dem gjort det samme siden de er siktet for samme lovbrudd.
Sitat av hideout Vis innlegg
Synest det var akseptabelt av begge to jeg. At noen tenner fløy ut var uheldig, men med slag/spark mot ansikt så kan det skje like så fort stående som liggende. Alle her prater bare om 17-åringen. 30-åringen er siktet for det eksakt samme, og han stoppet etter ranerne lå på bakken. Sikkert bare en formalitet for begge og jeg regner med saken blir henlagt - Men mest relevante for diskusjonen er jo å diskutere om det 30-åringen gjorde var akseptabelt eller ikke. Føler man det 30-åringen gjorde var akseptabelt, føler man det samme ovenfor 17-åringen i mine øyner, selv om de fleste sier de mener det motsatte. Umulig å sette grenser mellom hva de 2 gjorde. Og prinsipielt har dem gjort det samme siden de er siktet for samme lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje det hadde blitt 2 mot 1 viss 30-åringen ikke hadde gjort noe.

For det var visst 17-åringen som startet, nobelt ja, forsvarlig var det ikke.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10136287

17-åringen slapp vist ut. Greit for meg, bare han ikke er like voldsom mot folk igjen, syntes fortsatt han fortjener en liten bot da. Er ikke kult å miste tenner, uansett hvor umoralsk man er.
Sist endret av kimmy9gga; 30. oktober 2013 kl. 03:34.
" Det var ranerne som begynte å slå, har jeg fått vite av en bussjåfør som var på stedet. Den 30 år gamle mannen ble slått i ansiktet av den ene raneren før 17-åringen brukte vold, forteller faren."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10136298

Er ikke noe forskjell på hva 17-åringen og 30-åringen gjorde. Begge brukte vold mot ranerne. Begge har blitt siktet for det av politiet. Er ikke unormalt at noen tenner detter ut, og det ser ikke ut som ranerne som slo mot ansiktet til 30-åringen hadde noen fordommer mot vold som kunne lede til det. Bruk ikke så mye tid på at tenner har falt ut eller at den ene av de 2 redningsmennene måtte bli med ned på stasjonen før han ble dimitert. De står begge siktet for -eksakt det samme-.

"Todnem mener det i utgangspunktet var prisverdig av dem å gripe inn, men at de kanskje gikk for langt:

– De kom til busstoppet da de så hva som pågikk. De er nå siktet for legemsbeskadigelse. En ting er at de avverger ransforsøket, men så fortsatte de når vedkommende lå i bakken, sier Todnem."

I ca. hver artikkel om ranet står det at begge to er tiltalt. Har ikke kommet noe oppdatering om at siktelsen er droppet mot 30-åringen. Bare for ordensskyld så ikke noen tror at det bare er 17-åringen som er anmeldt av politiet.
Sitat av milscum Vis innlegg
Går dette innunder å handle i "nødverge"?
Vis hele sitatet...
Eg vil heller seie naudrett

"§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes."
Dette med nødverge nevnte jeg tidligere i tråden, med fet skrift på relevant tekst. Saken er et tvilstilfelle grunnet siste paragraf, nå er det opp til en politijurist å vurdere hvorvidt han skal straffes eller ikke.

PS: Det har nå kommet frem at 17-åringen er fetter til 10-åringen, regner med at det er enda mer vi ikke vet om i denne saken.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Eg vil heller seie naudrett

"§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes."
Vis hele sitatet...
Langt der i fra
Sitat av LoveAss Vis innlegg
Langt der i fra
Vis hele sitatet...
No meinte eg sjølvsagt at det er denne lova ein må forholde seg til. Ikkje at 17-åringen handla rett i forhold til lova.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
No meinte eg sjølvsagt at det er denne lova ein må forholde seg til. Ikkje at 17-åringen handla rett i forhold til lova.
Vis hele sitatet...
Da er jeg med, men man finner nok ingen straffrihets grunn for 17-åringen uansett hvor hardt man leter... Han gikk rett og slett for langt