Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 10216
funker dette apparatet ? har sett flere sånne bare at da har de brukt kobber men med plast slanger blir det nesten samme prinsip?

selv lagd tegning å er ikke tegne mester med dere skjønner det sikkert
Jeg er ikke så kjent med hjemmebrent-apperater så jeg vet ikke helt hva slags temperaturer det er snakk om når det er i slangen? Men normale plastrør/slanger laget av PVC (polyvinylclorid) eller PP (polypropen) tåler strengt tatt ikke særlig høye temperaturer. PVP smelter vel allerede på rundt 100 grader, mens PP har smeltepunkt på 130-160 grader avhengig av kvalitet.

Det blir vel ikke høyere temperaturer enn dette (?) og jeg ser ikke helt noen andre problemer med å bruke plast. Men det er kanskje likevel greiest å stikke en tur innom den lokale rørleggeren å kjøpe en bit med kobberrør.
Sist endret av staM; 28. april 2012 kl. 23:14.
martin1997? tror du skal vente til du blir litt gammlere før du begynner og brenne om du er fra 1997
Sist endret av paddus; 28. april 2012 kl. 23:14.
Du må bruke kobber ja!

Ta deg en tur på http://www.brygging.com/phpBB3/index.php

Og les deg opp på hva som trengs )

Bare å spørre der om du lurer på noget..
Sitat av martin1997 Vis innlegg
funker dette apparatet ? har sett flere sånne bare at da har de brukt kobber men med plast slanger blir det nesten samme prinsip?
Vis hele sitatet...
Nei, her vil plastslangen virke mot sin hensikt da plast i seg selv har gode egenskaper som isolator.
Metall, i dette tilfellet kobber eller rustfritt, leder varme godt og det er nettopp dette som er hensikten her.

Hvis man ikke klarer å kjøle ned alkoholdampen vil den heller ikke kondenseres og dermed vil alkoholdamp sive ut i området rundt apparatet og deretter fylle opp rommet det er plassert i.
Etter en stund vil man oppnå den nedre eksplosjonsgrensen for etanol/luft-blanding, har man en tennkilde i nærheten da så... Ja.
Trådstarter
19 1
svar hadd vært fint.. eller så får æ itj te å sje svaran :L

altså hvis jeg bytter ut slangen med kobber rør fungerer dette?
Nå har ikke jeg noen erfaring selv, men er relativt skummelt og fyre med åpen flame om noe skulle svikta i kjølinga. Under gull tida var det en kompis av bestefar som blåste hele kjellern og seg selv i fillebiter når han fyrte opp en sigg. Var også en som blåste opp kjellern med propan brenner.
Sitat av martin1997 Vis innlegg
svar hadd vært fint.. eller så får æ itj te å sje svaran :L

altså hvis jeg bytter ut slangen med kobber rør fungerer dette?
Vis hele sitatet...
Ja, men dette må loddes på plass spesielt viktig å tette igjen mellom røret og karet
Martin, syns du åpnet jævla mange tråder for det her prosjektet ditt. Men ja det vil funke, hele prinsippet med destilering er jo å varme opp for så å kjøles ned. Hvor bra du får det til skal jeg derimot ikke si noe på ^^
Trådstarter
19 1
ser ikke hva folk skriver før jeg har skrevet så blir my rart..

haha ja har blitt det.. har ombestemt mæ så my x)
Tror du bør legge dette prosjektet på hylla! Du har startet 4 tråder og totalt 17 innlegg som KUN inneholder spørsmål om hjemmebrenning! Vist du gidder å lese deg opp, gjerne på engelsk har du et godt utgangspunkt til å begynne forsiktig med å bygge/konstruere et apparat. Deretter kan du begynne i det små med små mengder.

For all del! Les deg opp på stoff før du begynner, ikke spør. Prøv å finne svaret selv! Dette er en potensielt livsfarlig hobby
Sist endret av Xzip; 28. april 2012 kl. 23:48.
Trådstarter
19 1
blir vell etterhvert prøver dette men kjøper inn kobber først

har lest meg opp men spørr nå bare om ting som jeg ikke har funnet da..
Bruk heller bøtte-brenneren... tryggere og billigere =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Bruk heller bøtte-brenneren... tryggere og billigere =)
Vis hele sitatet...
Plastbrenneren er det rette navnet Ligger guide på google
Nå har jeg lagd sprit et par ganger så jeg kan prøve å bidra. Vi hadde dog et rimelig proft sveisa apperat og kyndig veiledning av en erfaren brenner.
Men jeg kom over en annen kompakt brenne løsning i undersøkelses fasen som kanskje kunne være av interesse. Den gikk ut på å bruke plast bøtter for sats med lokk. Nedi dykkes en litt spesielt varmeelement for akvarier, spesiel i den forstand at den går til rundt 55grader. Bøtta surres inn med håndkler for å holde mest mulig på varmen. Ut fra bøtta lager du lett en kobber kveil ved å kjøpe gløde kobber rør på biltema. Rull disse rundt en 1,5 liters brusflaske for å få en fin coil.

Denne løsningen blir da ikke eksplosiv, ingen åpen flamme og oppstår det for mye trykk spretter bare lokket av. Bakdelen er at dette bruker lang tid på å brenne ferdig. Kan stå å putre i 24 timer.

Når du har gjort dette har du et produkt som smaker rimelig dritt.. Neste steg bland ut til ca 40% og kjør igjennom et par ganger i aktivt kull. Dette fjerner sats smaken. Jo flere ganger jo bedre blir resultatet. Vi var litt utålmodige og kjørte bare en gang igjennom filteret. Dette gjorde at den karakteristiske sats/hjembrent lukta fortsatt hang igjen men smaken var upåklagelig. Egentlig en stor fordel for jeg fikk alltid ha spriten min i fred fra de menneskene vi alle kjenner til som kommer på fest uten alkohol men blir merkelig nok alltid blir først drita.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Hvis du ikke har noe peiling, ikke gidd å lage hjemmebrent, det kommer til å smake dritt eller eksplodere om du ikke vet hvordan. Stikk på din lokale Europris og kjøp deg et vinsett, da får du 23 liter vin på 10 dager for 200 kroner, er ikke den beste vinen du har smakt, men den går lett ned, enda lettere hvis du blander med litt cola eller farris (3/4 vin, resten blandevann). Da får du noe som faktisk er OK, ikke noe som alle spyr av. Bare les instruksjonene godt, etter første gang blir det veldig lett. Om du kjøper deg kullfilter som du bruker i stedet for vannlås (www.vinogbar.no har en veldig grei en) så lukter det så godt som ingenting, så du kan gjøre det i skapet ditt

Edit: Og som en bonus er det lov å lage vin og øl til eget forbruk i Norge, hjemmebrenning ulovlig.
Sist endret av Alfonzor; 29. april 2012 kl. 01:34.
Freak forbauser meg nok en gang. Forteller hvordan en 14 år gammel gutt skal brenne sprit.
Eller, kanskje jeg ikke ble så forbauset alikevel.

Uansett. Du er 14 år. Vent med og brenn hvertfall noen år!!!
Fikk ikke med meg alderen på TS før nå. 14 år er alt for ungt til å drive med detta. Normale 14 åringer skal ha full fokus på jenter og mopeder. Mulig også sport hvis du er inn i det, men ikke sprit.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Freak forbauser meg nok en gang. Forteller hvordan en 14 år gammel gutt skal brenne sprit.
Eller, kanskje jeg ikke ble så forbauset alikevel.

Uansett. Du er 14 år. Vent med og brenn hvertfall noen år!!!
Vis hele sitatet...
Herregud som Freak forandrer seg, det virker som jeg er på VGD nå. Jeg husker jeg leste en gammel Freak-tråd der det stod i detaljer hvordan man kunne drepe en person på best mulig måte, uten å bli tatt!

La nå gutten få holde på, hvem er dere til å dømme han? Kanskje han allerede har bra hjelp fra en som er over 18?
Og hvis vi hjelper han med dette hjemmebrentapparatet er jo sjansen mindre for at det skal oppstå feil ved det, noe som kan være veldig farlig!
Sist endret av random63339; 29. april 2012 kl. 11:54.
Sitat av kazmaier Vis innlegg
Nå har jeg lagd sprit et par ganger så jeg kan prøve å bidra. Vi hadde dog et rimelig proft sveisa apperat og kyndig veiledning av en erfaren brenner.
Men jeg kom over en annen kompakt brenne løsning i undersøkelses fasen som kanskje kunne være av interesse. Den gikk ut på å bruke plast bøtter for sats med lokk. Nedi dykkes en litt spesielt varmeelement for akvarier, spesiel i den forstand at den går til rundt 55grader. Bøtta surres inn med håndkler for å holde mest mulig på varmen. Ut fra bøtta lager du lett en kobber kveil ved å kjøpe gløde kobber rør på biltema. Rull disse rundt en 1,5 liters brusflaske for å få en fin coil.

Denne løsningen blir da ikke eksplosiv, ingen åpen flamme og oppstår det for mye trykk spretter bare lokket av. Bakdelen er at dette bruker lang tid på å brenne ferdig. Kan stå å putre i 24 timer.

Når du har gjort dette har du et produkt som smaker rimelig dritt.. Neste steg bland ut til ca 40% og kjør igjennom et par ganger i aktivt kull. Dette fjerner sats smaken. Jo flere ganger jo bedre blir resultatet. Vi var litt utålmodige og kjørte bare en gang igjennom filteret. Dette gjorde at den karakteristiske sats/hjembrent lukta fortsatt hang igjen men smaken var upåklagelig. Egentlig en stor fordel for jeg fikk alltid ha spriten min i fred fra de menneskene vi alle kjenner til som kommer på fest uten alkohol men blir merkelig nok alltid blir først drita.
Vis hele sitatet...
Så mye feilinformasjon i et innlegg skulle vært ulovlig! Sikker på at du har laget sprit?
Sist endret av Xzip; 29. april 2012 kl. 12:16.
Hva var galt med dette Xzip? Har du itj hørt om plastbrenneren?
-Rar på fulltid.
Husk å ikke varm satsen mer enn 67 grader, da dør soppen.
Sitat av djrubber Vis innlegg
Husk å ikke varm satsen mer enn 67 grader, da dør soppen.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du fabler om?
-Rar på fulltid.
Litt feil...



EDIT: Da man varmer satsen til 67 grader fordamper alkoholen, dersom man har høyere varme ødelegger man den (?)
Sitat av djrubber Vis innlegg
Litt feil...



EDIT: Da man varmer satsen til 67 grader fordamper alkoholen, dersom man har høyere varme ødelegger man den (?)
Vis hele sitatet...
Etanol koker på ca 78 grader celsius.
Hvis man har et fungerende apparat med et passende varmeelement vil temperaturen ligge tilnærmet stabilt helt til væsken med det respektive kokepunktet er fordampet.
Tenk så greit om alle som ikke har peiling hadde holdt seg under tråden. Da tror jeg det hadde vært 3 innlegg her.
Kzip: Ganske sikker på at vi brant sprit ja Jeg ga en generell beskrivelse av et apperat for nybegynnere som jeg selv ikke har brukt. Hvis noe av det jeg sa var feil får du rette på det da isteden for å komme med flåsete utsagn.
Siden du er guru når det kommer til sprit produksjon så er mitt nærvær i denne tråden unødvendig og jeg vil avstå fra flere kommentarer her
Sist endret av kazmaier; 30. april 2012 kl. 00:59.
Akilleshælen med hele opplegget er at du planlegger å bruke en gassbrenner/vedfyr som varmekilde. Åpne flammer og en potensiell bombe er ikke å anbefale, så jeg anbefaler å kjøpe en portabel keramikkplate i stedet!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
[quote=Xzip;2550345]Så mye feilinformasjon i et innlegg skulle vært ulovlig! Sikker på at du har laget sprit?[/Q


Hjembrenningsapperatet bør være lagd av syrefast rustfritt stål..kobber i stigerøret bør unngås da spritgassen vil tære hull i kobberet. "Stål Donken" må ha et varme element..må varmes opp til ca 78c
Stigerøret kan også være lagt av glass..
50 l vann 10 kg sukker pluss spesial gjær..
Bruk steinkull og rens spriten så får du bort gjærsmaken

Ikke gjør dette hjemme!!

Beste er og kjøpe det du skal på vinmonopolet



Nei!! Satsen skal varmes opp til 78c
Når du lager den skal den være i underkant av 40c!!
kjedelig streiting
Sitat av Torekb Vis innlegg

Hjembrenningsapperatet bør være lagd av syrefast rustfritt stål..kobber i stigerøret bør unngås da spritgassen vil tære hull i kobberet. "Stål Donken" må ha et varme element..må varmes opp til ca 78c
Stigerøret kan også være lagt av glass..
50 l vann 10 kg sukker pluss spesial gjær..
Bruk steinkull og rens spriten så får du bort gjærsmaken

Ikke gjør dette hjemme!!

Beste er og kjøpe det du skal på vinmonopolet



Nei!! Satsen skal varmes opp til 78c
Når du lager den skal den være i underkant av 40c!!
Vis hele sitatet...
Tull. Kobber tåler spritdamp utmerket. Det er ikke uten grunn at kobber er et meget populært materiale til å bygge apparater av. Spesielt om man skal ha sprit med smak. Man bør dog være mer nøye med å rengjøre apparet hvis man bruker kobber så det ikke irrer.

Ellers så skal det være mer enn 78c i dunken der du koker satsen, da dette er en blanding av vann og alkohol og dermed vil ha et kokepunkt imellom kokepunktene til de. Temperaturen som satsen koker på vil også øke etterhvert som du koker ut mer og mer etanol helt til det kun er vann igjen og temperaturen er 100c. Dog så skal det være ca 78 grader i toppen av stigrøret da du dermed vil være sikret at kun etanolen kommer med over.

Og bruk for guds skyld ikke steinkull til å rense spriten. Bruk aktivt trekull!
Sist endret av legalize_it; 1. juli 2012 kl. 01:11.
Finnmarking
Se og skaff deg ett sikkelig apparat så du slipper og sprenge trynet ditt i filler(Evt flytte huset på grunnmuren).
Men vent ett par år til (4-5) for guds skyld!
Finnes jo mange enkle måter å lage sprit på. Trenger ikke kostbare kolonnebrennere.
Plastbrenneri eller spirallbrenner feks er jo glimrende. Koster bare noen hundrelapper i deler pluss noen hundrelapper til å kullrenser.
Billig og bra.
Sist endret av ompapa; 1. juli 2012 kl. 01:46.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av martin1997 Vis innlegg
funker dette apparatet ? har sett flere sånne bare at da har de brukt kobber men med plast slanger blir det nesten samme prinsip?

selv lagd tegning å er ikke tegne mester med dere skjønner det sikkert
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke lest alle svarene dine, men deler mine tanker for det.

La oss ta det første først, nemmelig sikkerhet.
På din tegning så har du tegnet gassbrenner. Det anbefaler jeg ikke, med mindre du brenner ute eller i et veldig godt ventilert rom. Alkohol damp og åpen flamme er ingen kjempe suksess.
Så bruk heller et varmeelement inne i kokekaret eller bruk en kokeplate (uten termostat da du ikke vil at det skal støt koke)

Så neste jeg ser av din tegning vil dette fungere som en potstill, da du ikke tegnet noe spiral eller kolonne og ikke vil få noe reflux på spriten. Du vil fortsatt få sprit, men den vil smake veldig mye og være en god del svakere.
Her anbefaler jeg deg å lage en oppadgående spiral som lar spriten renne tilbake.
Type slik:
http://brygging.com/phpBB3/download/file.php?id=165


Anbefaler deg og alle andre som er intressert i hjemmekoking å lese dere blå på www.brygging.net før dere begynner. Mange gamle ringrever som har dette som hobby og kan det aller aller meste.
Sist endret av r0bin; 1. juli 2012 kl. 02:42.
kjedelig streiting
www.brygging.com er det r0bin. Byttet domene
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Tenk så greit om alle som ikke har peiling hadde holdt seg under tråden. Da tror jeg det hadde vært 3 innlegg her.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å spy ut drit som det her, si heller hva som er rett og bevis alle feil. Ikke bare gulp opp dritt. Det er så teit.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
www.brygging.com er det r0bin. Byttet domene
Vis hele sitatet...
Du har rett.. La jeg rett og slett ikke merke til..