Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3245
Ble nettopp oppringt av trafikketaten i Oslo.

Han sa at jeg hadde en bil stående i en gate i Oslo som måtte flyttes.
Men neida, mine to biler står her utenfor (jeg sjekket selvsagt) Og bilen han omtalte var av et annet merke enn mine to. Vi ble begge litt forvirret kan man si...

Jeg ba ham sjekke sine fakta en gang til, og om han ikke kunne ringe meg opp igjen dersom han etter en dobbeltsjekk faktisk mente at mitt navn dukker opp ved en ny registersjekk.

Fyren ringer faktisk opp igjen (!?!) og kan fortelle at riktignok er det en annen fyr bilen er registrert på (samme fornavn og bostedskommune som meg, annet etternavn), men at mitt navn dukker opp i deres registre som eier (jeg antar trafikketatenduden mener motorvognregisteret).

What gives?

Registreringsnummeret han hadde matcher ikke noen av mine, og begge mine biler har begge sine skilter på.

Spørsmålet er da: Hvordan griper jeg dette an for å finne ut hva pokker dette dreier seg om. Og hva kan konsekvenser evt være av den ubehagelige sorten dersom det faktisk viser seg at jeg står oppført som eier av en annens bil i ett eller annet surrete offentlig register (bøter, låneopptak, forsikringssvindel, bilansvar osv)

Noen som har innspill? Hva er risiki her?- Jeg trodde forresten "registrert på" og "eierskap" var samma greia jeg.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Kontakt vegvesenet på mandag og forhør deg.
Tror det er det tryggeste. regner med du skrev ned registreringsnr på bilen
send regnr til 2282 ? koster vel en krone eller to, men svarer deg på hvem den står registrert på hos vegvesenet.
Se lyst på det, hvis du finner bilen kan du bare ta den
Du står jo som eier av bilen. Det er en glipp i systemet, og du kan si at du vil ha bilen DIN tilbake med mindre du får erstatning!
Jeh, allerede gjort det og "registrert på" er altså min navnebror i samme kommune. Men eier, se det svarer ikke 2282 på, og som påpekt over, trafikketaten i Oslo mente altså at jeg var eier av denne bilen.

verdt å nevne er også at min navnebror, som iflg 2282 skal bo i samme kommune som meg og som bilen er registrer på ikke er å finne på hverken overflatesøk på nett (gule sider, skattelister, facebook, googlesøk) eller på litt mer dype registre (jeg har begrenset tilgang til et offentlige register selv)

Og da blir jeg jo ikke mindre skeptisk til hva slags faenskap dette kan skape for meg.

Og om dette er forvirrende, tro meg, jeg er enig. Og klin edru.

Og joda, klart jeg skal sjekke med motorvognregisteret på mandag, vil bare høre hva dere sier så raskt som mulig.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Identitetstyveri?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Jeh, allerede gjort det og "registrert på" er altså min navnebror i samme kommune. Men eier, se det svarer ikke 2282 på, og som påpekt over, trafikketaten i Oslo mente altså at jeg var eier av denne bilen.

verdt å nevne er også at min navnebror, som iflg 2282 skal bo i samme kommune som meg og som bilen er registrer på ikke er å finne på hverken overflatesøk på nett (gule sider, skattelister, facebook, googlesøk) eller på litt mer dype registre (jeg har begrenset tilgang til et offentlige register selv)

Og da blir jeg jo ikke mindre skeptisk til hva slags faenskap dette kan skape for meg.

Og om dette er forvirrende, tro meg, jeg er enig. Og klin edru.

Og joda, klart jeg skal sjekke med motorvognregisteret på mandag, vil bare høre hva dere sier så raskt som mulig.
Vis hele sitatet...
har han identisk navn?
om han har det kan dette være årsaken.
Trafikketaten har ikke samme tilgangen som politi har så dem har sikkert bare sjekket 1881 og ringt deg.
Kan være en person som bor på hemmelig adresse men som har samme navn som deg
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Dette med samme navn har jeg også fått problemer med før. Morfaren min heter akuratt det samme som meg - fornavn og etternavn - og flere ganger når vi har flydd sammen så har flyvertinner gått rundt og klødd seg i hodet siden samme person er oppført 2 ganger.
De er vist bare mennesker. Jeg fikk melding om at scooteren min er meldt stjålet, men den går ikke og har stått i hagen i evigheter. Og de skulle komme tilbake til meg, politiet altså, men det gidd de ikke.
Gratis bil. WIN!
Samme fornavn, forskjellig etternavn. To forskjellige navn på hhv "registrert på" og "eier av".
Å stjele identiteten min for å gi meg en bil høres lett tilbakestående ut.

Jeg chiller til mandag og hører med motorvognregisteret om de har hatt mye vikarer i det siste.

Takk for tilbakemeldingene
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Samme fornavn, forskjellig etternavn. To forskjellige navn på hhv "registrert på" og "eier av".
Å stjele identiteten min for å gi meg en bil høres lett tilbakestående ut.

Jeg chiller til mandag og hører med motorvognregisteret om de har hatt mye vikarer i det siste.

Takk for tilbakemeldingene
Vis hele sitatet...
Da høres det kanskje mer logiskt ut på denne måten:
"Å stjele identiteten din for å kunne kjøre som en idiot, uten å få skylden". ?
Vel, da er saken løst. Eller dvs, overhodet ikke løst, men jeg har i alle fall sjekket de løse trådene jeg kunne.

1. Sjekket motorvognregisteret i brønnøysund. Ingen heftelser på bilen som etter sigende tilhører meg men er registrert på noen andre. Kunne ikke si mer, henviste til vegvesenet.
2. Vegvesenet så ingen spor av mitt navn knyttet til bilen i det hele tatt og kunne heller ikke se noe på mitt navn knyttet til bilen. Kunne følgelig ikke forklare hvorfor mitt navn dukker opp.

Ble da i stuss, og begynte å lure på om dette var en form for social engineering fra oppringers side, skjønt jeg ikke helt kan se hva han kunne ha oppnådd med det siden jeg ikke oppga noen som helst personlig info pr telefon fredagskvelden. Annet enn at jeg var hjemme ved å fortelle at begge mine biler stod "her hjemme på gårdsplassen"

Så jeg sjekket nummeret jeg ble oppringt fra, og ganske så riktig tilhørte det Oslo kommune, bymiljøetaten, divisjon trafikketaten. Så da er det ikke social engineering heller.

Og ingen kan forklare hvorfor jeg dukker opp som eier av bilen, for det er jeg ikke, hverken de facto eller i registre.

Anyhow, jeg legger det dødt der. Med mindre noen har innsigelser.