Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 15107
Hei,

Så jeg har planlagt å "bygge" en slags soverutine. Jeg har tenkt å sove 2timer om dagen men p.g.a skole må jeg ha ni timer uten søvn - i strekk. Det jeg har tenkt på er å sove 20min hver 3timer og 12minutt i den tiden jeg ikke har skole og holde meg våken i 8timer mens jeg har skole.

Noe liknende:

07:20 - sove 20 min
16:20 - sove 20 min
19:32 - sove 20 min
22:44 - sove 20 min
01:56 - sove 20 min
05:08 - sove 20 min

Tror dere det er fysisk og psykisk mulig å tilpasse seg noe liknende? Det er jo strengt tatt REM søvn man trenger, jeg tror hjernen vil finne en måte å tilpasse seg slik at man får nok REM i disse 20minuttene. Men det jeg er usikker på er den store 9-timer uten pause delen, klarer hjernen å forstå den og vil jeg være våken i den tiden...jeg har tenkt å eksperimenterer litt og teste det ut. Blir spennende.
Det er vitenskapelig bevist at det funker. Tror det er 30 min annenhver time som er optimalt.
Sist endret av Sinken; 8. februar 2012 kl. 19:25.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det er vitenskapelig bevist at det funker. Tror det er 30 min annenhver time som er optimalt.
Vis hele sitatet...
Har du et par lenker til meg?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men det er hver 4timer, min rutine har et hull på hele 9 timer

Som kompansasjon derimot sover jeg 48minutter tidligere.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Men det er hver 4timer, min rutine har et hull på hele 9 timer

Som kompansasjon derimot sover jeg 48minutter tidligere.
Vis hele sitatet...
Tror du vill slite med å ta igjen tapt søvn.
Et spørsmål om everyman sleep cycle. Er sove-tidene veldig strickt? M.t.p 1.5h core sleep og 4-5 naps (20min)... kan man være litt fleksibel m.t.p når tid man tar disse 4-5 nappene ?
Lurer på en ting:
Regner du med å sovne spontant, eller sovner du veldig lett? Jeg ville aldri klart dette.. Beste soveforholdene for meg er en kjedelig norsktime.
Lur inn 20 min i matfri, spis i timen
Jeg sover ikke mer en 4 timer om natten og 2 timer på dagen, dette har fungert utmerket for meg i mange år. jeg legger meg klokken 04.00 står opp klokken 08.00 når klokken blir 18.00 sover jeg til 20.00, som regel, tidene kan bli noe endret. Om jeg ikke får mine 4 timer på natten så blir jeg helt fucked da... en stor nedtur..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Lurer på en ting:
Regner du med å sovne spontant, eller sovner du veldig lett? Jeg ville aldri klart dette.. Beste soveforholdene for meg er en kjedelig norsktime.
Vis hele sitatet...
Jepp. Regner mer at det går automatisk når jeg lukker øyne så forstår hjernen at "nå er det tid å få seg REM/reparere hjernen". Man sover 8/9 timer om dagen og bare 1-2 timer er REM. Resten er bortkasta tid.

Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Jeg sover ikke mer en 4 timer om natten og 2 timer på dagen, dette har fungert utmerket for meg i mange år. jeg legger meg klokken 04.00 står opp klokken 08.00 når klokken blir 18.00 sover jeg til 20.00, som regel, tidene kan bli noe endret. Om jeg ikke får mine 4 timer på natten så blir jeg helt fucked da... en stor nedtur..
Vis hele sitatet...
Med dette sover du 7 timer om dagen.
God søvn er gjennomsnittlig 8.15 timer om dagen.

Jeg sover nå 8-9 timer om dagen. Å redusere den til 3-2 timer er enormt mye.

Sitat av sluch2k Vis innlegg
Lur inn 20 min i matfri, spis i timen
Vis hele sitatet...
Problemet er at pause-tiden er veldig fleksibel avhengig av hvilken dag det er. Jeg har tenkt nå å redusere hele greia slik at jeg sover

4-7 (3 timer)
14.15 (20min) <- Dette blir problematisk - blir forskyvet 1-2 timer +/- avhengig av ukedag
19.30 (20 min)
24.45 (20 min)
Det er en på forumet som allerede har testet dette. Fant ikke tråden, men den skal være her.
Jo mindre blunder du tar, jo oftere bør du sove. Altså du vil være helt dautrøtt mot enden av skoledagen. Ta heller 1-3 timer søvn for skolen eller noe.



Men jeg ser ikke for meg hvordan noen som helst kan sove slik som det der, du må jo konstant sitte og passe på klokken når du skal legge deg, og får aldri satt igang med noe skikkelig før du igjen må legge deg til å sove. Greit nok om du er en lat feit katt, men for mennesker som har skole/jobb er det veldig vanskelig å sove slik som det. Si hvordan det går da, de første dagene kommer til å være helt jævlig etter hva jeg har hørt.
Sist endret av Vontalo; 8. februar 2012 kl. 19:47.
Eller...

5:30 - 7:00
14 <- problematisk

+ 3/4 til med lik mellomrom

Sitat av Vontalo Vis innlegg
Jo mindre blunder du tar, jo oftere bør du sove. Altså du vil være helt dautrøtt mot enden av skoledagen. Ta heller 1-3 timer søvn for skolen eller noe.



Men jeg ser ikke for meg hvordan noen som helst kan sove slik som det der, du må jo konstant sitte og passe på klokken når du skal legge deg, og får aldri satt igang med noe skikkelig før du igjen må legge deg til å sove. Greit nok om du er en lat feit katt, men for mennesker som har skole/jobb er det veldig vanskelig å sove slik som det. Si hvordan det går da, de første dagene kommer til å være helt jævlig etter hva jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Kommer til å oppdatere. Men jeg tror faktisk jeg skal ha everyman med 1,5h core sleep. Poenget er at du blir så vant til det at du faktisk ikke tenker engang - bare sover rett inn og våkner etter 20 minutter.
Jo mindre du sover, jo flere og nøyaktigere naps må du ha. Jeg tror alle alternative sovemønstre er dødfødt om du må være våken 8 timer i strekk. Du kan jo prøve en siesta? Da ender du opp med kanskje 1 time mindre søvn totalt.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Jo mindre du sover, jo flere og nøyaktigere naps må du ha. Jeg tror alle alternative sovemønstre er dødfødt om du må være våken 8 timer i strekk. Du kan jo prøve en siesta? Da ender du opp med kanskje 1 time mindre søvn totalt.
Vis hele sitatet...
Med nøyaktig mener du symmetrisk nøyaktig eller presist nøyaktig?
Like lenge mellom hver nap, og du må sove ganske nøyaktig på dette tidspunktet.

Noen lenker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep
http://everything2.com/title/Everyman+Sleep+Schedule
Kramer prøver dette i Seinfeld.. trodde dog ikke folk kom til å teste ut teorien.

Evolusjonen har holdt på i mangfoldige tusener av år og har funnet ut at det funker best å sove når det er natt, også kommer du og skal sette spørsmålstegn ved dette...

Gleder meg til fortsettelsen
Sitat av dropkick Vis innlegg
Kramer prøver dette i Seinfeld.. trodde dog ikke folk kom til å teste ut teorien.

Evolusjonen har holdt på i mangfoldige tusener av år og har funnet ut at det funker best å sove når det er natt, også kommer du og skal sette spørsmålstegn ved dette...

Gleder meg til fortsettelsen
Vis hele sitatet...
Har ingenting å si når man har teknologi som kan gjøre dag til natt og vice versa. Evolusjon har tatt tid men husk at teknologien har vært her de siste hundre årene, så det er naturlig å spørre: kan jeg utnytte ting bedre enn mine forfedre for flere auchtunhg år siden eller ei

Skal prøve å oppdatere så mye jeg kan. Starter i kveld.
Du vil ikke greie det, enkelt og greit. Du trenger mer søvn enn det du skriver.

Du skal ha en viss mengde respekt for at du vil forsøke. Det går en fin linje mellom det gale og det geniale, men dette er nok litt mer på det gale ^^ og det er jo artig å lese om.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Har ingenting å si når man har teknologi som kan gjøre dag til natt og vice versa. Evolusjon har tatt tid men husk at teknologien har vært her de siste hundre årene, så det er naturlig å spørre: kan jeg utnytte ting bedre enn mine forfedre for flere auchtunhg år siden eller ei

Skal prøve å oppdatere så mye jeg kan. Starter i kveld.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekka fantes det ingen teknologi som faktisk kan gjøre natt til dag, med mindre du er i besittelse av en Ocarina of time og kan spille sun`song med effekt

Blir moro å følge med hvertfall.
Sist endret av dropkick; 8. februar 2012 kl. 21:57. Grunn: leif
Sitat av dropkick Vis innlegg
Sist jeg sjekka fantes det ingen teknologi som faktisk kan gjøre natt til dag, med mindre du er i besittelse av en Ocarina of time og kan spille sun`song med effekt

Blir moro å følge med hvertfall.
Vis hele sitatet...
ha-ha-ha da går jeg at du aldri før har hørt om "UV-lys" og "mørk rom med dekkende vinduer eller ingen vinduer".



Sitat av Taurean Vis innlegg
Du vil ikke greie det, enkelt og greit. Du trenger mer søvn enn det du skriver.

Du skal ha en viss mengde respekt for at du vil forsøke. Det går en fin linje mellom det gale og det geniale, men dette er nok litt mer på det gale ^^ og det er jo artig å lese om.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er gal ha-ha Men blir gøy å se,. Det tar sikkert litt tid for hjernen å forstå hva som skjer, for så å tilpasse seg. I mellomtiden blir det veldig tøft ingen tvil.
Lykke til! Skal selv nå prøve og se om jeg får til The uberman. 6x20 min med søvn på 24 timer høres for meg ut helt konge vis det funker.
Anbefaler ingen å gå rett på uberman. De aller aller færreste klarer det.
[quote=CT705;2453133]ha-ha-ha da går jeg at du aldri før har hørt om "UV-lys" og "mørk rom med dekkende vinduer eller ingen vinduer".




Jo. jeg har hørt om det. Men det gjør ikke natt til dag og omvendt. UV-lys og morninglights gjør et halvhjerta forsøk på å lure hjernen, det samme med mørkt rom med dekkede vinduer.
dessuten har du levd i.. ja la oss si tjue år.. og du skal bruke ganske lang tid på å få innarbeida den rutinen etter tjue år med et normalt søvnmønster.

Også setter jeg spørsmålstegn ved hva du skal bruke den ekstra tiden til. skal du lære deg et nytt språk? eller forske på noe viktig eller skal du bruke tiden til å henge på facebook og spille wow? Hvis mitt siste forslag er tilfelle så ser jeg på det som særdeles unødvendig å være en zombie store deler av døgnet.

Jeg tror også du kommer til å bli altfor opphengt i tidsskjemaet ditt til å vinne noesomhelst tid på å sove mindre.

Hva er vitsen..du kommer til å fucke opp søvnmønsteret ditt...enkelt og greit.
Sist endret av dropkick; 9. februar 2012 kl. 12:50.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg fulgte med i tråden hvor dette ble utført, og siden tråden nå er stengt vil jeg kommentere litt her.
Det var for det første svært interesant det som sto. Jeg leste gjennom så å si alt, og jeg ble imponert. Jeg tok selvfølgelig noe av det med en klype salt men må si at det var som de sier på mythbusters "Plausible".

Selve storyen var nogenlunde spesiell og selv om det ikke var sant det som sto der så var det fortsatt ikke umulig at det var sant. I tillegg så endret skrivemåten seg og han sa litt av hvert på slutten jeg ikke tror noe på.

Grunnen til at jeg skriver her er fordi jeg ønsker en oppdatering fra hvordan CT705 har det og hva han gjør for tiden.

Uansett, takk for en god og interresant leseropplevese CT
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du skal ha en viss mengde respekt for at du vil forsøke. Det går en fin linje mellom det gale og det geniale, men dette er nok litt mer på det gale ^^ og det er jo artig å lese om.
Vis hele sitatet...
Morsomme er at samme tingen har blitt sagt om veldig mange som i dag blir betraktet som geniale!
Dette vil vel bli litt skrudd med tanke på ferier og ting som skjer i livet generelt?

Når skal du stikke ut med kompiser osv?
Skyt meg hvis jeg tar feil, men var det ikke en her på forumet som gjorde dette?
altså han hadde 60 minutters "mainsleep" som han kutta ned på med 5 minutter etter så så lang tid.
Så endte han opp med et eller annet sinnssykt eksperiment med seg selv. Tror han også fikk litt psykiske problemer med den søvnrytmen :P ( Greit hvis noen kan rette meg på dette, fyren sa han trollet på et tidspunkt i den tråden. Men jeg er usikker på om det var kødd :] ) også greit hvis noen kan linke til tråden hvis den ikke ble slettet.
Sist endret av Lonelycrab; 14. mars 2012 kl. 22:56.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Skyt meg hvis jeg tar feil, men var det ikke en her på forumet som gjorde dette?
altså han hadde 60 minutters "mainsleep" som han kutta ned på med 5 minutter etter så så lang tid.
Så endte han opp med et eller annet sinnssykt eksperiment med seg selv. Tror han også fikk litt psykiske problemer med den søvnrytmen :P ( Greit hvis noen kan rette meg på dette, fyren sa han trollet på et tidspunkt i den tråden. Men jeg er usikker på om det var kødd :] ) også greit hvis noen kan linke til tråden hvis den ikke ble slettet.
Vis hele sitatet...
Tror du mener CT705s andre tråd - "3timer søvn - rapport"
http://freak.no/forum/showthread.php?t=212403

EDIT: ninjaed...
Sist endret av Bredesen; 14. mars 2012 kl. 23:02.
Ser ts har vært innom de siste dagene. Om det står bra til med deg og du er i stand til å komme med en oppdatering på dagsformen din i disse dager er jeg sikker på at vi er mange som er nysgjerrige, CT705! Veldig interessant prosjekt du har kastet deg uti, samme hva utfallet til syvende og sist ble.
Sitat av Klepto Vis innlegg
Ser ts har vært innom de siste dagene. Om det står bra til med deg og du er i stand til å komme med en oppdatering på dagsformen din i disse dager er jeg sikker på at vi er mange som er nysgjerrige, CT705! Veldig interessant prosjekt du har kastet deg uti, samme hva utfallet til syvende og sist ble.
Vis hele sitatet...
Jepp, har selv lenge lurt på hvordan det gikk med Ts nå :P Update?? =)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitter å lurer på om det noen gang kommer til å komme noe nytt på temaet? Hadde vært interessant å lese om hva som skjedde etterhvert.. Hva om du ble innlagt, hvor lang tid det tok å vende seg tilbake osv. Eller var alt bare reint piss?

Eller kanskje en kombinasjon, det ble skrevet mye piss pga den mentale statusen du oppnåde ved eksperimentet?
Trådstarter
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Sitter å lurer på om det noen gang kommer til å komme noe nytt på temaet? Hadde vært interessant å lese om hva som skjedde etterhvert.. Hva om du ble innlagt, hvor lang tid det tok å vende seg tilbake osv. Eller var alt bare reint piss?

Eller kanskje en kombinasjon, det ble skrevet mye piss pga den mentale statusen du oppnåde ved eksperimentet?
Vis hele sitatet...
Spørsmålene dine er veldig usammenhengende. Kan du utdype, eller spesifisere deg på en mer presis måte?
Sitat av CT705 Vis innlegg
Spørsmålene dine er veldig usammenhengende. Kan du utdype, eller spesifisere deg på en mer presis måte?
Vis hele sitatet...
Fett at du svarer!

Ja, altså:

-Hentet politiet deg?

-(eventuelt)Hva skjedde etter at politiet hentet deg?

-Hva skjedde i tidsperioden etter at du eventuelt be hentet?

-Hvordan var det å vende seg tilbake til normalt søvnmønster igjen, om du i det heletatt har det nå :P
Sist endret av elytsmoorhs; 10. juni 2012 kl. 23:40. Grunn: Trykkleif
reach for the sun
Sitat av CT705 Vis innlegg
Spørsmålene dine er veldig usammenhengende. Kan du utdype, eller spesifisere deg på en mer presis måte?
Vis hele sitatet...
Er vell ikke verre en du svarer de 50 andre som har spørt deg om samme spørsmål. Var du bare ute på trolling siden du ikke svarer? Eller var det ett real bummer av et prosjekt?
Sist endret av ratita; 10. juni 2012 kl. 23:47.
Trådstarter
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Fett at du svarer!

Ja, altså:

-Hentet politiet deg?

-(eventuelt)Hva skjedde etter at politiet hentet deg?

-Hva skjedde i tidsperioden etter at du eventuelt be hentet?

-Hvordan var det å vende seg tilbake til normalt søvnmønster igjen, om du i det heletatt har det nå :P
Vis hele sitatet...
1. Ja
2. Jeg hadde sovnet. Jeg ble sendt til ICU.
3. Jeg fikk medisiner for å nullstille søvnrytmen.
4. Jeg har tatt medisiner frem til forrige uke, og har blitt (påtvunget) regelmessig besøk hos psykologen.

Alt er derimot under kontroll nå selv om jeg aldri har vendt tilbake til den normale meg. Hvis jeg for eksempel inntar moderate mengder alkohol, våkner den andre delen av meg opp og folk får seg en stor overraskelse.

Som medisinstudent, liker vi å eksperimentere ikke bare med kjemikalier men også med kroppen generelt. Dette var noe som gikk ut over psyken og som jeg anbefaler ingen å prøve ut (selv om du er medisinstudent). Spesielt om du har personlighetsforstyrrelser: ikke tull med søvnrytmen.
Sitat av CT705 Vis innlegg
1. Ja
2. Jeg hadde sovnet. Jeg ble sendt til ICU.
3. Jeg fikk medisiner for å nullstille søvnrytmen.
4. Jeg har tatt medisiner frem til forrige uke, og har blitt (påtvunget) regelmessig besøk hos psykologen.

Alt er derimot under kontroll nå selv om jeg aldri har vendt tilbake til den normale meg. Hvis jeg for eksempel inntar moderate mengder alkohol, våkner den andre delen av meg opp og folk får seg en stor overraskelse.

Som medisinstudent, liker vi å eksperimentere ikke bare med kjemikalier men også med kroppen generelt. Dette var noe som gikk ut over psyken og som jeg anbefaler ingen å prøve ut (selv om du er medisinstudent). Spesielt om du har personlighetsforstyrrelser: ikke tull med søvnrytmen.
Vis hele sitatet...
Takker for svar^^ Kjipt å høre at det gikk dårlig.. Men bra at det ikke gikk værre^^
Du kan ikke ha ett liv om du skal holde på slik. Du må holde deg i ett rom hele døgnet, med en seng. Hva er poenget?
Trådstarter
Sitat av ratita Vis innlegg
Er vell ikke verre en du svarer de 50 andre som har spørt deg om samme spørsmål. Var du bare ute på trolling siden du ikke svarer? Eller var det ett real bummer av et prosjekt?
Vis hele sitatet...
Prosjektet var ekte. Ingenting var trolling. Hvis du leser hele 3-timers søvn tråden, vil du legge merke til detektiver som har gravd opp mine eldre poster og bekreftet at informasjonen jeg kom med var korrekt.

Jeg brukte mye krefter på å skrive rapportene, og jeg skal innrømme jeg blir litt små-irritert når folk anklager tråden for å være "trolling", men samtidig kan jeg også se ting fra deres perspektiv, da min personlighet og skrivemåte endret seg var det for lett å rope ut "troll troll troll". Men jeg vil at dere også skal se det fra mitt perspektiv: jeg har hatt personlighetsforstyrrelse siden jeg kan huske, og den dramatiske endringen i søvnrytmen forverret dette på en veldig kort periode. Det er ikke stor mysterium at søvn er koblet til psyken.

Sitat av missjones Vis innlegg
Du kan ikke ha ett liv om du skal holde på slik. Du må holde deg i ett rom hele døgnet, med en seng. Hva er poenget?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal følge alle lover og ikke gjøre alt som er "dårlig for deg", kan du like godt slutte å leve livet. Jeg vil eksperimentere, finne ut, og oppleve ting. Jeg vil ikke sitte som 60 åring og se tilbake på livet mitt med tanken "jeg turte aldri å leve livet mitt". Jeg vil ikke sitte der å angre over ting som jeg ikke har gjort, men heller ting som jeg har gjort.

Her er forøvrig den endelige rapporten (hoved-tråden ble stengt senere):

http://freak.no/forum/showthread.php?t=215753
reach for the sun
Var litt i farten så fikk ikke sjekket tidligere poster, beklager for det. Trist det du nevner oppi her, men om du har personlighetsforstyrrelse, er det så lurt og drive på med slike eksperimenter som dette? Selv om du vil eksperimentere så finnes det vell hundrevis av andre ting du kan eksperimentere med som ikke går ut over din psyke.
Sitat av missjones Vis innlegg
Du kan ikke ha ett liv om du skal holde på slik. Du må holde deg i ett rom hele døgnet, med en seng. Hva er poenget?
Vis hele sitatet...
ha med øreklokker og sove "briller", da er det bare å legge seg ned hvor som helst.. eller kanskje bytte ut bilen med en campingbil...

syns denne søvn stilen er veldig intresang, man vil jo være våken en mye større del av livet sitt.. og skal jeg tro rapporten til en dude som har gjennomført "Uberman's sleep schedule", så slutter kroppen din å sloss mot deg etter ca 10 dager.. så da er det jo bare å skaffe seg 2-3 uker fri akkurat i inntreningsperioden..
http://www.cracked.com/article/127_5...o-awesomeness/
en artikkel med 5 punkter, den øverst på siden er om Uberman søvn rytmen..
Sist endret av Novice; 11. juni 2012 kl. 02:44.
Sleng i deg noe bra speed, så slipper du gjerne og sove på noen dager
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
CT705: Jeg har et spørsmål; Hvordan kan du som medisinstudent eksperimentere med sånne "drastiske" ting, jeg mener, studiet du går på er rimelig hardt de fleste steder,og 3-timers-søvn-prosjektet tok vel ganske mye vekk av effektiviteten og tiden ved studiene, og etterpå ble du vel sendt til legen/psykolog (el.ns?)....

Altså, jeg forstår at eksperimentering er spennende og det har sikkert også vært lærerikt for din del, men jeg skjønner ikke hvorfor gidde, og utsette seg selv påkjenningen?
Gikk det utover studiet?
Sist endret av aeon_illuminate; 12. juni 2012 kl. 02:00.
Jeg vil gjerne stille deg et par spørsmål angående denne "diagnosen" din. Du forteller at du har en personlighetsforstyrrelse? Og du beskriver den som, tja, "dualistisk". Ja, egentlig nokså likt klassiske Dr.Jekyll and Mr.Hyde (tipper du kjenner til den). However, selv om stoffmisbruk er en kjent tolkning er det etter min personlige oppfatning en stilistisk fremstilling av mennesket sin iboende, ondskapsfulle natur. Skal man stille en diagnose utifra dette ville nok valget falt på MPF - Multippel personlighetsforstyrrelse. En dissosiativ lidelse det fremdeles hersker mye debatt rundt. Den går ut på å ha en eller flere ulike identiteter som alle veksler mellom å styre atferd og væremåte. Som sagt, etter så mange år er det fremdeles stor tvil om realiteten av denne tilstanden. Jeg kommer til å skrive mer om dette i tråden min "Psykologi", men nok om det for nå.

Du har rett i at psykopati faktisk betegnes som en personlighetsforstyrrelse. Men det går ikke ut på å være vekslevis god og ond som om man svinger mellom to identiteter uten kontroll på dem. En psykopat vil alltid ha en svikt/total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Det gjør jo samspillet med andre mennesker blir meget vanskelig. Ja, de fleste psykopater har en overfladisk sjarm. Men de har faktisk et "sitt «virkelige jeg»" som gjemmer seg bak manipuleringen og bedrageriet. Pasientene har manglende forståelse for lidelsen, og det virker det jo ikke akkurat som om du har motvilje når du skriver det svart på hvitt på et av norges største fora. Og personlig ville jeg ikke vært spesielt stolt over å bli stemplet som en psykopat heller. Jeg er klar over at dette er et mye misbrukt ord men det innebærer faktisk mye samfunnet ser på med avsky. Nedsatt forståelse for ansvar og moral, logiske brister, patologisk løgnaktighet og så videre.

For øvrig har trådene dine stor underholdnigsverdi.
Sist endret av Lucy In The Sky; 12. juni 2012 kl. 11:40.
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
CT705: Jeg har et spørsmål; Hvordan kan du som medisinstudent eksperimentere med sånne "drastiske" ting, jeg mener, studiet du går på er rimelig hardt de fleste steder,og 3-timers-søvn-prosjektet tok vel ganske mye vekk av effektiviteten og tiden ved studiene, og etterpå ble du vel sendt til legen/psykolog (el.ns?)....

Altså, jeg forstår at eksperimentering er spennende og det har sikkert også vært lærerikt for din del, men jeg skjønner ikke hvorfor gidde, og utsette seg selv påkjenningen?
Gikk det utover studiet?
Vis hele sitatet...
Stemmer. Meg og en kompis driver og eksperimenterer med å lage syntetiske stoffer og dette bruker vi under eksamenstider. For eksempel har vi laget et syntetisk stoff som er 10x effekten speed som vi kaller sky-24 (fordi peaken er hele 24timer), dette bruker vi under eksamenstider. Nå høres dette veldig ille ut, men stoffet er delt ut og "prøvd ut" på mange andre før vi kom frem til et stabilt produkt som vi vet både reaksjons-mekanisme, langvarig og ikke minst kortvarige effekter på. Vi har full kontroll på det vi gjør (f.eks deler vi ut stoff i mindre mengde og bare til folk med gyldig helse-attest). Hele poenget mitt er at vi får hjelp av vår hobby til å takle studiet. Du aner ikke hvor mye tid og krefter vi setter inn i andre ting. For eksempel laget vi mephedrone replikasjon som vi videreutviklet (dette hadde vi tråd om men ble slettet) til et stoff som vi foreløpig kaller versjon2 (V2) og som er nærmest 200% effekten mephedrone.

Uansett, samfunnsbildet av medisinstudenter er helt feil, vi er ikke jomfru-nerder som leser dagen lang. Vi er bare smarte men det finnes også noen jomfru-nerder blant oss, men dem finnes alle steder (tror jeg). Jeg skal love deg at det er mer uteliv, eksperimentering med menneskekroppen og kjemikalier enn lesing, men dette gjelder selvsagt ikke alle medisinstudenter. Her snakker jeg for meg og min kompis. Forøvrig er nyeste prosjekt NZT (oppkalt etter limitless-filmen), trenger jeg å si mer?

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg vil gjerne stille deg et par spørsmål angående denne "diagnosen" din. Du forteller at du har en personlighetsforstyrrelse? Og du beskriver den som, tja, "dualistisk". Ja, egentlig nokså likt klassiske Dr.Jekyll and Mr.Hyde (tipper du kjenner til den). However, selv om stoffmisbruk er en kjent tolkning er det etter min personlige oppfatning en stilistisk fremstilling av mennesket sin iboende, ondskapsfulle natur. Skal man stille en diagnose utifra dette ville nok valget falt på MPF - Multippel personlighetsforstyrrelse. En dissosiativ lidelse det fremdeles hersker mye debatt rundt. Den går ut på å ha en eller flere ulike identiteter som alle veksler mellom å styre atferd og væremåte. Som sagt, etter så mange år er det fremdeles stor tvil om realiteten av denne tilstanden. Jeg kommer til å skrive mer om dette i tråden min "Psykologi", men nok om det for nå.

Du har rett i at psykopati faktisk betegnes som en personlighetsforstyrrelse. Men det går ikke ut på å være vekslevis god og ond som om man svinger mellom to identiteter uten kontroll på dem. En psykopat vil alltid ha en svikt/total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Det gjør jo samspillet med andre mennesker blir meget vanskelig. Ja, de fleste psykopater har en overfladisk sjarm. Men de har faktisk et "sitt «virkelige jeg»" som gjemmer seg bak manipuleringen og bedrageriet. Pasientene har manglende forståelse for lidelsen, og det virker det jo ikke akkurat som om du har motvilje når du skriver det svart på hvitt på et av norges største fora. Og personlig ville jeg ikke vært spesielt stolt over å bli stemplet som en psykopat heller. Jeg er klar over at dette er et mye misbrukt ord men det innebærer faktisk mye samfunnet ser på med avsky. Nedsatt forståelse for ansvar og moral, logiske brister, patologisk løgnaktighet og så videre.

For øvrig har trådene dine stor underholdnigsverdi.
Vis hele sitatet...

Spørsmålet ditt var veldig vanskelig å få tak i, men jeg ser at du er psykologi-student m.t.p at du liker å drøfte det du kan/lærer/har lært. Jeg liker det. Det er helt riktig at jeg har hatt personlighetsforstyrrelse så lenge jeg kan huske. Jeg er ikke psykolog, men jeg skal prøve å forklare det som skjer inn i meg.

Det er faktisk slik at jeg alltid er "ond" i den forstand at jeg er psykopat (ja, jeg er psykopat), men forskjellen her er at jeg vet definisjonen på psykopat. Jeg vet om min nedsatte evne for ansvar og moral, jeg er rett og slett klar over at jeg er psykopat (noe som er egentlig rart og kan dermed bety at jeg kanskje ikke er 100% psykopat likevel). Men jeg kan ikke stille en diagnose. Jeg kan bare forklare, derfor: til neste paragraf.

Min onde meg blir på en måte hindret av intelligensen (fordi jeg er klar over at det er feil, moralsk ukorrekt, uetisk etc. selv om jeg ikke "føler" det). Når jeg sier jeg er Dr. Jekyll, så mener jeg rett og slett at jeg graver Mr.Hyde veldig dypt slik at han ikke klarer å vise seg. Når jeg sier jeg mister kontroll, mener jeg at Mr.Hyde tar over for Dr.Jekyll. Det er ikke slik at jeg er enten Dr.Jekyll eller Mr.Hyde, men heller at jeg BÅDE er Dr.Jekyll OG Mr.Hyde. Det er snakk om hvem som har overtaket.

Mr.Hyde har vært nedgravd i veldig lang tid, men som nevnt, etter eksperimentet viser han seg mer og mer. Håper jeg svarer på spørsmålet ditt. Hvis ikke, føl fri til å grave dypere. Mange takk.
Har du fått stilt denne diagnosen hos psykolog/psykiater?
Tar ikke det lenge å sovne da? eller da er du vel så trøtt att? vet ikke jeg er bare 14år :P....