Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 51142
Samboeren min skulle være så snill å fylle opp tanken etter å ha lånt bilen min.
Hu kom hjem og var kjempeglad for å ha funnet en plass der de hadde diesel til bare 8,90 kroner.
Jeg tenkte med en gang at dette måtte være en feil og tok dermed turen innom pumpa ved lokalbutikken vår. Der hadde de bensin, diesel og avg.fri diesel. Sistnevnte til 8,90 kr.
Så nå er jeg nervevrak som faan for å bli stoppet. Bilen er på service i dag til i morgen, men jeg må jo få gjort noe med dette.

Hva gjør jeg??
Dersom du er redd for å bli stoppet, bør du tømme tanken. Vet du hvordan du gjør det?
Dytt en slange inn i tanken, sug(ja, med munnen), når dieselen da kommer har du en bøtte eller noe lignende klart som du kan fylle opp med. Og da vil det tømmes etter hvert pga. vakumet i slangen som har oppstått.

Hvis ikke kan du bruke en pumpe av noe slag. Eller kjøre bilen tom på dieselen. Bykjøring er fint til det!
Du kan ta kontakt med tollvesenet og betale mellomlegget etter det jeg har skjønt av tidligere svar jeg har sett rundt omkring.

Da vil du få en kvittering, og i en evt. kontroll har du noe å vise til når de finner spor av avg.fri diesel i tanken/filteret ditt.
Du må beise sjarken!
IKKE TØM TANKEN!
Du ringer tollvesenet og forteller at du er en idiot, å har fylt det, han flirer litt og sender deg en faktura
problem sovlved
Sitat av solrikioo Vis innlegg
Du kan ta kontakt med tollvesenet og betale mellomlegget etter det jeg har skjønt av tidligere svar jeg har sett rundt omkring.

Da vil du få en kvittering, og i en evt. kontroll har du noe å vise til når de finner spor av avg.fri diesel i tanken/filteret ditt.
Vis hele sitatet...
høres bedre ut enn å suge tom tanken, da man ikke får tanken og slanger helt tomme
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
høres bedre ut enn å suge tom tanken, da man ikke får tanken og slanger helt tomme
Vis hele sitatet...
Så lenge du sier i fra så bør det gå bra . for det er ikke noen lett måte å bli kvitt sporet av det . selv om du tømmer å vasker tanken så kan de finne spor av det . trur også de tester for det på alle eu kontroller nå
Du driter i det med mindre du skal på EU-kontroll i løpet av de neste 2 mnd (?), da det skal mye til før politiet skal ta utslippsprøve av bilen din.
Bare ikke kjør over riksgrensa... så er det ikke noe problem
Du må beise sjarken!
ja men hvis du blir tatt koster det over 50k og avgiftsfrideisel kan oppdages i tanken lenge etter at du har fyllt
Sitat av DrHoffman2 Vis innlegg
Så lenge du sier i fra så bør det gå bra . for det er ikke noen lett måte å bli kvitt sporet av det . selv om du tømmer å vasker tanken så kan de finne spor av det . trur også de tester for det på alle eu kontroller nå
Vis hele sitatet...
Yeah right....
Du snakker jo som om du har drept noen!

Jeg mener, ta en kjapp tlf og forklar situasjonen. Dama di var jo ikke klar over dette. Det ordner seg, skal du se.
Og etter at du har betalt mellomlegget for noen få liter farget diesel (5-6kr), og fått kvittering for det, kan du like godt fylle avgiftsfri diesel i et par uker uten å være redd for å bli stoppet med farge på filteret (for da har du jo kvitteringen).

Tror forresten du kan betale dette mellomlegget i kassen på bensinstasjon om det ikke er kort only.

Edit; fargen på dieselen setter seg i dieselfilter, men forsvinner etter et par uker på blank diesel, så du trenger egentlig ikke bekymre deg...
Sist endret av plohg; 17. november 2011 kl. 12:23.
Sitat av solrikioo Vis innlegg
Du kan ta kontakt med tollvesenet og betale mellomlegget etter det jeg har skjønt av tidligere svar jeg har sett rundt omkring.

Da vil du få en kvittering, og i en evt. kontroll har du noe å vise til når de finner spor av avg.fri diesel i tanken/filteret ditt.
Vis hele sitatet...
Det er nok det beste alternativet.
Tilsetningene i avgiftsfri diesel kan spores i drivstoffsystemet i lang tid, og da hjelper det å ha kvitteringen med seg i bilen når man blir stoppet i utekontroll.

Kan man ikke dokumentere hvorfor det er/har vært avgitsfri diesel på tanken kan det bli meget dyrt.

Tollvesenet har stadig hyppigere kontroller ute på veiene sammen med vegvesenet for tiden.
Ring tollvesenet å si ifra, du får en faktura. Null problem å bli stoppet i nærmeste framtid. De vet att det vil henge igjen spor en stund etterpå, så egentlig kan du kjøre litt til på grønn diesel :P Men beste er å få på vanlig diesel med en gang

Og det blir IKKE testet på EU\PKK.
Jeg har kjørt dieselbil i 20 år å aldri noen som har sjekket drivstoffet mitt, jeg råder deg til å fortsette å la frua fylle for deg. ikke noe å bekymre seg for

Sitat av BMWe39 Vis innlegg
ja men hvis du blir tatt koster det over 50k og avgiftsfrideisel kan oppdages i tanken lenge etter at du har fyllt
Vis hele sitatet...
Feil. på personbil er det 10.000 første gang du blir tatt
Sist endret av skukketrure; 17. november 2011 kl. 12:36.
Jeg har aldri blitt sjekket noen gang.

Men som folk sier, si du fylte halv tank feil. Eller skyld på dama. Betal faktura, og fyll på et par ganger til. Penger spart og ingen straff.

Kan det bli bedre?

Men for all del du kan kjøre uten å betale også, men da må du være villig til å betale dyrt om du blir tatt.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg har aldri blitt sjekket noen gang.

Men som folk sier, si du fylte halv tank feil. Eller skyld på dama. Betal faktura, og fyll på et par ganger til. Penger spart og ingen straff.

Kan det bli bedre?

Men for all del du kan kjøre uten å betale også, men da må du være villig til å betale dyrt om du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Feil har vært med på det gjort det selv er ikke noe problem du får regninga i posten på hva det koster og 300 kr ekstra Men blikke tatt når du ikke burker dine skilter vettu
Jeg skjønner ikke hvorfor du bryr deg - du fikk jo billigere diesel! Hvorfor skulle snuten sjekke dette hvis de stopper deg i kontroll?
Sitat av Husemann Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor du bryr deg - du fikk jo billigere diesel! Hvorfor skulle snuten sjekke dette hvis de stopper deg i kontroll?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har blitt stoppet før(fikk ikke bot). Det var storkontroll for ikke lenge siden her i Stavanger.

Tollvesenet forstod godt hva som hadde skjedd og registrerte det. Siden mengden var såpass liten fikk jeg bare ett saksnummer jeg skulle skrive ned og ha med i bilen. Dersom jeg blir stoppet og de finner ut noe så skulle jeg oppgi dette nummeret og be dem sjekke opp. Var null stress. Dersom "straffeavgiften" blir på over 50,- ville jeg få en regning tilsendt.
Var nesten overrasket over hvor enkelt de faktisk håndterte dette
Sist endret av morphinytry; 17. november 2011 kl. 14:06.
Ser politet altså at det er avgiftsfri diesel? Tømmer de tanken din og sier "å, faen, du kjører ulovlig"?
Sitat av Husemann Vis innlegg
Ser politet altså at det er avgiftsfri diesel? Tømmer de tanken din og sier "å, faen, du kjører ulovlig"?
Vis hele sitatet...
Well, de har altså en slags "øse" som de senker ned i tanken din og henter opp litt drivstoff. Så ser de lett av fargen om dette er avgiftsfri diesel eller ikke. Har du fylt avgiftsfri diesel blir "snuten" sint og du får en saftig bot (er det ikke 10 000 kroner det er snakk om?)

Edit: 20 000 i bot faktisk, for første gangsforseelse, med personbil. Kjører du trailer kan du visst fort gange dette med 5
Sist endret av 9ppel; 17. november 2011 kl. 14:21.
De stikker vel en greie nedi og ser på fargen på diselen om jeg husker riktig.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Ser politet altså at det er avgiftsfri diesel? Tømmer de tanken din og sier "å, faen, du kjører ulovlig"?
Vis hele sitatet...
Sist jeg ble stoppet med privatbilen tappet de diesel fra filteret pluss at de løsnet et dyserør for å ta prøver der.

På lastebilen gikk de mye grundigere til verks.

Btw. det var tollvesenet sammen med vegvesenet på utekontroll, ikke politiet.
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Så nå er jeg nervevrak som faan for å bli stoppet. Bilen er på service i dag til i morgen, men jeg må jo få gjort noe med dette.

Hva gjør jeg??
Vis hele sitatet...
hahahah
det er ALDRI sjekker for sånt,og hvis det er så er det lastebiler og varebiler som sjekkes

jeg skal betale bota di hvis du klarer å bli tatt for det der

bare å kjøre en lang å jævlig tur og fylle fylle vanlig diesel,spe det ut
Sist endret av alanapoli; 17. november 2011 kl. 15:33.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
hahahah
det er ALDRI sjekker for sånt,og hvis det er så er det lastebiler og varebiler som sjekkes

jeg skal betale bota di hvis du klarer å bli tatt for det der

bare å kjøre en lang å jævlig tur og fylle fylle vanlig diesel,spe det ut
Vis hele sitatet...
Aldri??

Vet ihvertfall at tollvesenet pleier å ha kontroller når de har storkontroller i lillestrømområdet. Hender også at de sjekker personbiler.. Foreslår at du slutter å komme med slike tåpelige bastante utsagn..
Sist endret av legalize_it; 17. november 2011 kl. 15:52.
Risikoen for å bli tatt er jo der, men hva er sjangsen for at man havner i en dieselkontroll?
Det er større biler som oftest blir vinket inn i en dieselkontroll.

Jeg har vært i trafikken i 9 år nå, kjører nesten like mye som taxi. mellom 5-10'000 km i måneden og har aldri kommet over en eneste drivstoff kontroll.

Men alt bunner i hvor man bor tror nå jeg. Noen distrikter vil jeg tippe ikke har dieselkontroller i det hele tatt.

Takk for linken legalize, interessant.

Sitat av morphinytry Vis innlegg
Så nå er jeg nervevrak som faan for å bli stoppet. Bilen er på service i dag til i morgen, men jeg må jo få gjort noe med dette.

Hva gjør jeg??
Vis hele sitatet...
Det er ikke ofte jeg skriver lol.. Men lol.

Du slapper helt av å ikke tenker på det. Maken til nird.
Sist endret av Naturgrønn; 17. november 2011 kl. 16:05.
Mange merkelige svar... Ring Tollvesenet og forklar.
Tømme tanken vil ikke fungere fordi når de først har kontroll skal du ikke se vekk ifra at de tar prøve av filteret. Som igjenn har spor.

Typen diesel du bruker vil IKKE bli testet på service eller EU-kontroll.

Som sagt, ring tollvesenet, få faktura, betal og ta vare på kvittering. (Etter de kan du fylle litt billig en gang til eller to )
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Well, de har altså en slags "øse" som de senker ned i tanken din og henter opp litt drivstoff. Så ser de lett av fargen om dette er avgiftsfri diesel eller ikke. Har du fylt avgiftsfri diesel blir "snuten" sint og du får en saftig bot (er det ikke 10 000 kroner det er snakk om?)

Edit: 20 000 i bot faktisk, for første gangsforseelse, med personbil. Kjører du trailer kan du visst fort gange dette med 5
Vis hele sitatet...
Bra svar!

Jeg lurer også på hvordan purken får mistanke til dette?
Sitat av Husemann Vis innlegg
Jeg lurer også på hvordan purken får mistanke til dette?
Vis hele sitatet...
Du åpner ruta mens du kjører forbi å roper: "jeg har fyllt avgiftsfri diesel ulovlig!"

Det er tilfeldig.
Sist endret av sluch2k; 20. november 2011 kl. 21:52.
Sitat av DrHoffman2 Vis innlegg
Så lenge du sier i fra så bør det gå bra . for det er ikke noen lett måte å bli kvitt sporet av det . selv om du tømmer å vasker tanken så kan de finne spor av det . trur også de tester for det på alle eu kontroller nå
Vis hele sitatet...
Det er bare og kjøre tanken tom, fyll med blank diesel så er du kvitt alle sporene. Jobber i anleggsbransjen og bruker mye farget diesel. Spurte en gang når statoil kom for og fylle tanken på jobben om denne fargen var vanskelig og få vekk, fikk dermed bekreftet at farget diesel ikke setter farge, ettersom tankbilene stadig veksler mellom farget og blank diesel hadde det ver en dårlig løsning om fargen skulle sitte igjen i tanken.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Bra svar!

Jeg lurer også på hvordan purken får mistanke til dette?
Vis hele sitatet...
Det er ikke verre enn at når de kommer bort til bilen å ber om førerkort og vognkort så lukter man det,hører det også tydelig på gangen i kjøretøyet. Det er grunn nok til at de tenker "dieselbil ja,her tar vi en stikkprøve når vi først har han stoppet" Logisk igrunn.
Kjørte 90 mil på rappen her for litt over to uker siden,fylte tanken full med avgiftsfri å satte kursen mot kristiansand,dette satset jeg på sku gå bra for å kunne spare de 300-400,- kr som betydde mye da.
Passerte to vegvesen biler som kjørte etter hverandre motsatt kjørerettning v Grimstad,da banket hjertet litt ekstra med tanke på hvor høy boten er. Men det gikk bra,neste gang går det kanskje ikke like bra. For min del et engangstilfelle da jeg måtte spare litt på denne lange turen.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Du åpner ruta mens du kjører forbi å roper: "jeg har fyllt avgiftsfri diesel ulovlig!"

Det er tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Nyttekjøretøy som er mest ettertraktet her. Også privat biler, men ikke prioritert like høyt.
du gjør ingenting, bare kjør med den dieselen. Ingenting kommer til og skje .
Utifra denne lenken her:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4345054.ece

Så virker det som om måten de tester det på innebærer at de bruker saltsyre av noe slag. Vet ikke så mye om kjemi men ville det da ikke finnes noe du kan rett og slett helle i for å forsure eller noe? Virker jo nesten som om de tar en ph test...
Skal jeg gjette så har de tilsatt små mengder av etter eller annet løselig metall som gjør at man får en rødaktig felling når man slenger oppi noen klorioner.

Man kan muligens kjøpe diesel, tilsette saltsyre, og deretter filtrere bort stoffet som gir denne fargen, for deretter å nøytralisere dieselen igjen, men spørs om ikke spinninga går opp i vinninga da.
Sist endret av legalize_it; 20. november 2011 kl. 23:35.
Har hatt farget diesel på plastkanner stående i sola, var som om fargen begynte å fade ut. Mulig måte å lage billig, lovlig diesel?
Sitat av combat38 Vis innlegg
Har hatt farget diesel på plastkanner stående i sola, var som om fargen begynte å fade ut. Mulig måte å lage billig, lovlig diesel?
Vis hele sitatet...
Dieselen er vel fortsatt ikke lovlig.... Den er like ulovelig som før... Er ikke sånn at selv om du fjerner fargestoffet er den plutselig lovlig
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Dieselen er vel fortsatt ikke lovlig.... Den er like ulovelig som før... Er ikke sånn at selv om du fjerner fargestoffet er den plutselig lovlig
Vis hele sitatet...
Mulig det, med det er det jo ingen som veit når fargen er borte. Så hvis man blir stoppet og sjekket, har du jo "lovlig" diesel i vegvesenets øyne.
Sitat av combat38 Vis innlegg
Mulig det, med det er det jo ingen som veit når fargen er borte. Så hvis man blir stoppet og sjekket, har du jo "lovlig" diesel i vegvesenets øyne.
Vis hele sitatet...
Tilsatte du saltsyre til dieselen før du hadde den på kanner da? Hvis ikke så ser man jo på linken over at fargen ikke kommer frem før man har tilsatt det..
Spørs hvor bra det er å la diesel stående i solsteken da? Det er jo drivstoff, eksplosivt og greier
avgiftsfri deisel er farget, Det er kun farge/sporstoff de tilsetter vanlig diesel.
Den er blank når de tapper den på tankbilen, og de tilsetter fargen etter at den har kommet ned i tanken på tankbilen. Tipper det at fargen blir bleket av sterkt sol lys.
Sitat av combat38 Vis innlegg
avgiftsfri deisel er farget, Det er kun farge/sporstoff de tilsetter vanlig diesel.
Den er blank når de tapper den på tankbilen, og de tilsetter fargen etter at den har kommet ned i tanken på tankbilen. Tipper det at fargen blir bleket av sterkt sol lys.
Vis hele sitatet...
Evt så blir den liggende som sedimenter i bunnen etter langvarig oppbevaring kanskje.
Sitat av combat38 Vis innlegg
avgiftsfri deisel er farget, Det er kun farge/sporstoff de tilsetter vanlig diesel.
Den er blank når de tapper den på tankbilen, og de tilsetter fargen etter at den har kommet ned i tanken på tankbilen. Tipper det at fargen blir bleket av sterkt sol lys.
Vis hele sitatet...
De viser vel prosessen ganske greit i videoen her, gjør de ikke?
Sitat av tripflag Vis innlegg
Spørs hvor bra det er å la diesel stående i solsteken da? Det er jo drivstoff, eksplosivt og greier
Vis hele sitatet...
Har du prøvd og tenne på rein diesel? funker dårlig med mindre du har noe annet som er brennbart, eller ved sterk varme.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tilsatte du saltsyre til dieselen før du hadde den på kanner da? Hvis ikke så ser man jo på linken over at fargen ikke kommer frem før man har tilsatt det..
Vis hele sitatet...
Som vi tydelig ser i den linken, er det innholdet i flasken som politimannen holder grøn diesel/avgiftsfri. Poenget mitt er hvis du setter en kanne i sola og fargen forsvinner, farge = sporingsstoff. Hjelper det da og ta prøve av dieselen? siden saltsyre reagerer på fargen?
og det er satt en margin på hvor mye fargestoff dieselen kan inneholde, sannsynligvis all diesel inneholder noe farge soff, siden alt blir kjørt i samme tank.
Håper inderlig du ikke kjefta på dama for dette!
Som mange her før har skrevet, er det null stress. Bare ikke gi dama pes!
Sitat av combat38 Vis innlegg
Har du prøvd og tenne på rein diesel? funker dårlig med mindre du har noe annet som er brennbart, eller ved sterk varme.
.
Vis hele sitatet...
Å tenne*
Det funker dårlig å tenne på noe uten å ha varme
Sitat av Husemann Vis innlegg
Å tenne*
Det funker dårlig å tenne på noe uten å ha varme
Vis hele sitatet...
Poenget er jo ekstrem varme, eller mye trykk. tenn en fyrstikk og putt den ned i en bøtte diesel og alt som skjer er at fyrstikken slukker.
Sitat av CorLeX Vis innlegg
Dersom du er redd for å bli stoppet, bør du tømme tanken. Vet du hvordan du gjør det?
Dytt en slange inn i tanken, sug(ja, med munnen), når dieselen da kommer har du en bøtte eller noe lignende klart som du kan fylle opp med. Og da vil det tømmes etter hvert pga. vakumet i slangen som har oppstått.

Hvis ikke kan du bruke en pumpe av noe slag. Eller kjøre bilen tom på dieselen. Bykjøring er fint til det!
Vis hele sitatet...

Du skjønner, det hjelper ikke. Det kan bli spora lenge etter.
Og til TD: Ring tollvesnet med en gang!
Magnisx . han trenger ikke ringe noen som helst for ingenting vill skje, ingen i verden kikker nedi deisel tanken og kikker om man kjører avgiftsfri for derav og bannlyse gutten fra lokalmiljøet. Noia fjes de fleste her.
Du må fylle minst 10 ganger vanlig diesel etter tanken med avgiftsfri blir brukt får at spor skal forsvinne.
Kjenner enn selv som bruker avgiftsfri diesel, er vell ikke et stort problem så lenge ingen ser at du fyller.
Vet ikke hvor ofte polititet har kontroll der du bor da men!