Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3592
Jeg vurderer å dra til Danmark for å få utført service på bilen, har også et par småting utenom service som må fikses. Jeg lurer i den forbindelse på et par ting:

1. Får man stempel i serviceheftet dersom man utfører service i Danmark? Dette er nemlig viktig for meg da jeg har tenkt til å selge den en gang i fremtiden.

2. Er det noen som har erfaring med Horne Autoverksted? Dette ligger nemlig ganske nærme danskebåten, og hadde sånn sett vært praktisk.

3. Er det noen som har erfaring med å utføre service på bil i Sverige eller Danmark? Sparte dere mye? Var dere fornøyd med jobben som ble utført?
Hatt bilen min på service i Tyskland, under ferie. De krysset og stemplet som de skulle i serviceheftet i :-) og det var ikke en tysk bil :-)!
Bor nærme svenskegrensa, og hører utelukkende positive tilbakemeldinger på service/reparasjoner i Sverige. Mer å spare jo lenger unna grensa du er, vil tippe det er sånn i dk også.

Hatt bilen min på service i Tyskland, under ferie. De krysset og stemplet som de skulle i serviceheftet i :-) og det var ikke en tysk bil :-)!
Bor nærme svenskegrensa, og hører utelukkende positive tilbakemeldinger på service/reparasjoner i Sverige. Mer å spare jo lenger unna grensa du er, vil tippe det er sånn i dk også.
Sist endret av Millymini; 4. november 2016 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Danmark pleier vel ikke være være noe høydare for service vel mtp pris? Reiser ikke de fleste som skal spare mer enn svenskeprisen på service vanligvis til enten tyskland eller Polen som er ennå billigere enn Tyskland. Latvia, Litauen etc vil nok også ha greie priser. Sjekk prisen på servicen, ikke bare bestille feks 30.000 km service, be om tilbud og be dem spesifisere skriftlig til deg hva som vil bli gjort på service. Da dette kan variere fra land til land. Når du har fått pristilbud så kan du gjøre det samme for Sverige, Tyskland etc. Sålenge du har spesifisert hva de gjør på servicen så kan du også sammenlikne priser og vurdere hva som lønner seg best økonomisk.
Hadde forrige bilen min på service i Charlottenberg (Sverige) for 180000 km service. Sparte hele 10000 kr. Ingen problemer i ettertid.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er mye å spare på dette, timeprisene i Danmark kan være så lave som 350.- og "normalen" på merkeverksteder ligger rundt 5-600,-, drøyt halvparten av det som er i Norge.
Mange ganger er det mye å spare på deler også, eneste som er problematisk er om de bytter noe omfattende og du opplever problemer i ettertid.

Har opplevd at de ikke stempler dersom du ikke legger servicehefte klart i bilen, men da er det nok bare å spør de.
Kjøpte en bil nr2 for et par uker siden. Han som eide bilen før meg hadde sommerhus i Danmark. Samtlige av kvitteringer på utført arbeid ligger i en plastmappe, og serviceheftet er stemplet, stort sett gjort alt i Danmark. Det ser ut til at han har spart en god del penger på å gjøre det i danmark. Jeg som kjøper bryr meg ikke noe om hvor arbeidet er utført, så lenge det er utført, kvitteringer foreligger og heftet er stemplet.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Jeg som kjøper bryr meg ikke noe om hvor arbeidet er utført, så lenge det er utført, kvitteringer foreligger og heftet er stemplet.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er jo om du representerer flertallet. For en billig bil er kanskje ikke dette så avgjørende. Men når verdien bikker 50-100k så kan jo ett relativt lite verditap som følge av dette fort bli mer enn de lappene du måtte spare på å gjøre service abroad.

Så er det jo de reelle utgiftene med å gjøre dette. For mange innebærer det en fridag fra jobb, reise. Er det mye som skal gjøres kan det jo gå flere dager osv.
Hvis man allikevel skal på ferie f.eks, så er det jo klart penger å spare. Om et merkeverksted i Danmark, Tyskland eller Norge skrur på bilen min har vel ingenting å si? Tror du norske mekanikere er så mye bedre enn danske? Hvorfor skulle dette gi et verditap?
Sitat av Yorke Vis innlegg
Hvis man allikevel skal på ferie f.eks, så er det jo klart penger å spare. Om et merkeverksted i Danmark, Tyskland eller Norge skrur på bilen min har vel ingenting å si? Tror du norske mekanikere er så mye bedre enn danske? Hvorfor skulle dette gi et verditap?
Vis hele sitatet...

Nei jeg tror ikke norske er så mye bedre. Men kjøper jeg en bil til flere hundre tusen så ønsker jeg jo dokumentasjon på at ting er gjort ordentlig og at det kan spores uten å måtte dra på interrail i Europa om noe skjer. Da er det nok enklere og mer troverdig med noe som kan følges opp nærmere geografisk.

Må det være merkverksted?
Sist endret av Yalla; 5. november 2016 kl. 14:40.
Personlig vil jeg nok foretrukket merkeverksted ja. Ved en evt klagesak ser jeg for meg at det er smidigere kommunikasjon enn om man bruker Olsen Bakgårsdsverksted, gjelder forsåvidt både i Norge og utland.