Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5925
Jeg og bikkja mi flyttet for et par mnd siden og naboen har et problem med å ha kontroll over sin store, aggressive Schæfertispe. Den er kun aggressiv ovenfor andre hunder (enn så lenge).

Med en gang jeg flyttet dit prøvde jeg å arrangere et møte mellom hundene, noe som gikk greit, lekte og koste seg etter de hadde brukt 10 sekunder på å definere forholdet seg imellom. Den er veldig dominerende, noe som er greit nok for min del da hundene mine underkaster seg og da går det som regel greit. Jeg har spurt om vi kan la de møtes UTEN bånd i hagen min, men han tør ikke fordi han tror bikkja stikker av. Vi har møttes noen ganger ellers, men hunden hans har alltid vært i bånd og bare han har sett den flekke tenner så har han behandlet den hardt. (Dratt den i nakkeskinnet flere meter mens bikkja piper som bare det, løftet den med halvstrup bånd, lagt den i bakken osv.) Jeg har bare kommet med noen diskré kommentarer hitill, da jeg har vært usikker på hvor ille det har vært, men i dag møttes vi på tur og bikkja hans dro hardt, noe som resulterte i to slag og total klikk fra han. Skrek og dro bikkja rundt, hunden hadde det IKKE bra! Jeg ble helt satt ut når jeg så det, men jeg ropte til han at sånn er ikke akseptabelt og at når han behandler hunden sin sånn er det ikke rart at den blir aggressiv!

Sitter i bilen med hunden min og lurer på hva jeg kan gjøre. Det er tydelig for meg at Schæferen ikke er problemet, men han.

Får ikke svart her på en time eller to, men alle råd tas imot. (Jeg vet jeg har grunnlag for anmeldese, men jeg vil ikke at hunden skal bli avlivet)
Har bare et tips å komme med, men som vanlig så hjelper det ikke en dritt. Kontakt mattilsynet! Forklar situasjonen å si at hunden lever under dårlig forhold (noe den gjør da den blir mishandlet) og håp på at de gjør noe. Kommer som regel ikke noen vei med dette, siden er jo vanskelig å faktisk bevise at hunden faktisk blir mishandlet. Uansett, det viktigste er jo at man gjør noe, og det at du spør om råd her viser hvertfall at du bryr deg
Anmeld det. Vil du heller at dyret skal bli plaget daglig, eller gjøre noe å risikere at den blir avlivet? Avlivet hund er fremdeles bedre en torturert hund, Dyrevernloven skal verne dyr mot mishandling og uverdig behandling.

Maksimumsstraffen for ulovlig dyremishandling er tre års fengsel. Strafferammen ble hevet i 2001. Før det var straffen for dyremishandling vanligvis en bot på 1.000-5.000 kroner. Dette er vel kanskje noe som høres deilig å påføre eieren, eller hva?

En person som er dømt for dyremishandling mer enn én gang kan tape retten til å eie dyr eller ha med dyr å gjøre. Det finnes ingen oversikt over personer som er fradømt retten til å ha dyr, og det føres heller ingen form for kontroll med hvem som anskaffer seg dyr. Den som har medvirket til dyremishandling, kan også tape retten til å eie dyr eller ha med dyr å gjøre.
Nå vet ikke jeg hvilken hunderaser du er vandt med, men noen raser og individer må man være dominerene ovenfor, og jeg personlig syntes det er helt ok å vise det fysisk om du ikke klarer det verbalt, dette er dyr ikke kosebamser det at den fks. piper når man blir fysisk er ikke nødvendigvis fordi det gjør vondt, men får å underlegge seg sjefen. Høres jo ut som denne hundeeieren kansje er litt for fysisk, men hans forhold til hunden kjenner ikke du til.

Nå er det mulig du har masse greier på hunder, og at det er riktig å kontakte noen. ikke vet jeg. er bare lei av dette dyre-rettigheter hysteriet, man skal være snille mot dyrene sine, men satt på spissen så behandler man ikke en pytonslange på samme måte som en katt.
Sitat av wintip Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hvilken hunderaser du er vandt med, men noen raser og individer må man være dominerene ovenfor, og jeg personlig syntes det er helt ok å vise det fysisk om du ikke klarer det verbalt, dette er dyr ikke kosebamser det at den fks. piper når man blir fysisk er ikke nødvendigvis fordi det gjør vondt, men får å underlegge seg sjefen. Høres jo ut som denne hundeeieren kansje er litt for fysisk, men hans forhold til hunden kjenner ikke du til.

Nå er det mulig du har masse greier på hunder, og at det er riktig å kontakte noen. ikke vet jeg. er bare lei av dette dyre-rettigheter hysteriet, man skal være snille mot dyrene sine, men satt på spissen så behandler man ikke en pytonslange på samme måte som en katt.
Vis hele sitatet...
Nei, men man slår vell ikke dyrene sine heller?
Nei men det spørs hva man definerer som å slå, bruke mye makt med knyttet neve ville jeg aldri gjort, men å nappe dyret i øret for å markere at den har gjort noe galt syntes jeg er greit, eller for eksempel tuppe til hunden om den gjør den gjør noe den vet er galt. Dyr har litt enklere følelsesregister enn oss mennesker. Virker som noen syntes det er ok å gi barn en ørefik men en 70 kilos dogo canario skal man ta på med silkehansker.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Aldri behov for og slå dyr (eller barn), er bare masse retard eiere eller folk som Wintip over meg her som synes det er "litt greit og slå".

Eier har alltid ansvar og i dette tilfellet sier du fra til mattilsynet.
usaklig kommentar, skjønner at du ønsker å være en moral vokter men da får du lese postene først.Jeg gjetter på at du aldr har oppdratt en hund. Og som du ser over så syntes jeg ikke det er greit å slå, men å markere at noe er galt ved å fks. Lugge i øret er en metode som brukes av de fleste. det er sikkert ikke nødvendig hvis du har en veske hund, men en kåt 50 kilos dobermann derimot, snakker ikke alltiid menneske språk.
Eksen min hadde en liten hund som hun håndterte unødvendig hardt.
Jeg husker det var veldig vondt å se på, men jeg kunne likevel ikke gjøre noe annet enn å kjefte på henne når hun tok hunden hardt.

Dette var en hund som var uvanlig lydig og rolig, så jeg skjønte aldri hvorfor eksen hadde behov for å være så streng.
Har hørt at det endte med at hun gav bort hunden og skaffet seg ny hund. Håper de nye eierne er greiere enn eksen.

Enkelte hunder må man nødvendigvis oppdra på en mer fysisk og "dyrisk" måte enn andre, men det er aldri greit å se dyr som skvetter unna for raske bevegelser eller høye stemmer i frykt for at det skal komme et slag eller spark.

Man er jo nødt til å skille på dyr og mennesker, men jeg mener strafferammen for dyremishandling er latterlig lav.

Edit: Og til TS; jeg synes du skal prate med naboen din på en rolig måte.
Forklar hvordan DU observer hans hundehold. Kanskje det kan være en tankevekker for han?
Politiet som kommer med veterinær bør selvfølgelig være aller siste utvei da det finnes mange andre alternativer som smekk på pungen til eieren eller omplassering av hunden.
Sist endret av Pope; 30. november 2014 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av wintip Vis innlegg
usaklig kommentar, skjønner at du ønsker å være en moral vokter men da får du lese postene først.Jeg gjetter på at du aldr har oppdratt en hund. Og som du ser over så syntes jeg ikke det er greit å slå, men å markere at noe er galt ved å fks. Lugge i øret er en metode som brukes av de fleste. det er sikkert ikke nødvendig hvis du har en veske hund, men en kåt 50 kilos dobermann derimot, snakker ikke alltiid menneske språk.
Vis hele sitatet...
Jeg har en doberman, ikke 50 kilos (men det har de færreste)
Har aldri hatt behov for å bruke metodene du beskriver. Hadde jeg sett noe slikt hadde jeg blitt forbanna. Hvis man utøver vold mot bikkja, hva tror du den lærer da? Nettopp, at det er greit å oppføre seg slik. Ikke faen om jeg hadde følt meg trygg i eget hjem, med en doberman som har lært at slik oppførsel er greit.

Vold er en meget kortvarig løsning. Man vil at en hund skal respektere eieren, ikke frykte han/henne.

Ts, anmeld han du. Om ikke noe blir gjort fra politiet eller mattilsynet sin side, så ring igjen.

Blir små skremt av enkeltes holdninger ovenfor dyr.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av wintip Vis innlegg
usaklig kommentar, skjønner at du ønsker å være en moral vokter men da får du lese postene først.Jeg gjetter på at du aldr har oppdratt en hund. Og som du ser over så syntes jeg ikke det er greit å slå, men å markere at noe er galt ved å fks. Lugge i øret er en metode som brukes av de fleste. det er sikkert ikke nødvendig hvis du har en veske hund, men en kåt 50 kilos dobermann derimot, snakker ikke alltiid menneske språk.
Vis hele sitatet...
Hvor var jeg usaklig, du gir jo uttrykk for at vold er greit. Og det er det faktisk ikke.

Har oppdratt en Boxer, aldri lagt hånd på den, aldri dratt eller slengt, sparket eller lugget. Brukt belønning og ros, skjenn når det passer. Aldri vold.
Å kalle det vold er vel å vri veldig på det jeg sier. Hunden min er en veldig trygg hund som får masse omsorg og kjærlighet, den er ikke kastrert og har voldsomt med energi og blir den for oppspilt så bruker jeg noen ganger fysiske metoder for å roe den ned, om jeg denne hunden hadde vært mer lydig med en annen eier er mye mulig å da hadde kanskje ikke vært nødvendig med disse metodene. Men han har det veldig godt, han er en hund så han tåler faktisk å bli dratt i øret.
Sist endret av wintip; 30. november 2014 kl. 15:13.
Jeg har en liten jævelhund som jeg elsker som mitt eget barn, men om han finner på å knurre på meg når jeg verbalt korrigerer oppførselen hans må jeg gå inn fysisk for å fjerne all tvil om hvem som får lov til å knurre på hvem. Dette har bare skjedd et par ganger, og stort sett relatert til mat. Nå backer han unna matskåla si med en gang jeg kommer bort til den, så det var i denne situasjonen en riktig og helt ufarlig måte å korrigere dårlig oppførsel på.

Den store forskjellen mellom gal og riktig fysisk korreks er at den riktige fjerner den dårlige oppførselen. Hvis den ikke gjør det, så vil ikke gjentagelse hjelpe, kun skape en fysisk kamp mellom hund og eier, noe som kan være direkte farlig!
Ser du noen som går inn fysisk mot bikkja si igjen og igjen uten resultat, så prøv å snakk til dem om alternative metoder. Jeg tviler sterkt på at denne hundeeieren er slem, det kommer nok ut i fra frustrasjon og uvitenhet.
Ikke bland inn politi før det ikke finnes noen annen utvei, selv en vanskelig hund kan kontrolleres så lenge man bruker riktige metoder.

Edit:
Oppfordrer også alle hundeeier til å ta med hunden sin på valpekurs i ung alder. Sosial trening og læring hjelper.
Det finnes også gruppekurs der man lærer hvordan man kontrollerer vanskelige hunder.
Sist endret av lars?; 30. november 2014 kl. 15:19.
Sitat av wintip Vis innlegg
Nei men det spørs hva man definerer som å slå, bruke mye makt med knyttet neve ville jeg aldri gjort, men å nappe dyret i øret for å markere at den har gjort noe galt syntes jeg er greit, eller for eksempel tuppe til hunden om den gjør den gjør noe den vet er galt. Dyr har litt enklere følelsesregister enn oss mennesker. Virker som noen syntes det er ok å gi barn en ørefik men en 70 kilos dogo canario skal man ta på med silkehansker.
Vis hele sitatet...
Du skal dominerer hunden, slik at den underkaster seg deg. Det er helt riktig. Men du skal ikke gjøre det med vold. Det finnes betydelgi bedre måter å dominere hunden på enn det.
Jeg har ikke antydet at vold er ok. Kun at fysiske metoder kan være nyttige på enkelte individer, hunder har mye personlighet og må behandles forskjellig. Blir hunden fort skvetten/redd så er det nok ikke riktig metode, har den derimot en sterk psyke og dominerende natur så syntes jeg absolutt det er ok å ta litt hardt i den. Jeg gir meg der, det er ok å være uenig, men er da vel ikke voldelig mot hunden fordi drar den i øret eller forsiktig tupper den i baken om den gjør noe galt.
Om fysisk ikke innebærer vold. Men heller enkle berøringer eller holde fast hunden uten å påføre direkte smerte - og det gjøres på rett måte er jeg helt enig. Men å slå/sparke hunden er jeg aldri enig med. Og fra det TS fortalte virket det som naboen til tider slo hunden.
Tomatdyrker
Trådstarter
Takk for mange svar! Sitter fortsatt på mobilen så kan ikke skrive så mye.

Relevant : Jeg er helt enig i at den ikke skal mishandles, men jeg har tro på at de aller fleste "problemhunder" kan hjelpes og styres i riktig retning. Derfor synes jeg det er for drastisk å ringe direkte til politiet / mattilsynet uten å ha prøvd noen andre opplæringsmetoder som kan virke.

Wintip: Man kan diskutere så mye man vil om HVILKE metoder som fungerer best, poenget her er jo at det ikke fungerer. Hvis man må være fysisk med hunden hver gang så er det et alvorlig problem, han har jo ikke fått respekt av bikkja med denne metoden. Hvis han hadde vært "sjefen" så hadde bikkja hørt på han, logisk right? Ved å slå hunden din så er det ikke noe problem å se at han ikke har et fungerende forhold, hundeekspert eller ikke. Av erfaring så har jeg hatt tre Schæfer tisper i oppveksten og deler på to Border Collier med eksen. Har aldri lagt hånden på noen av de. Den siste jeg hadde ble svært aggressiv mot andre hunder etter en episode når hun var liten. Jeg gikk på hundekurs (altså, kurs for å lære MEG hvordan jeg skulle håndtere hunden). Et par mnd med jobbing senere så var hun tilbake igjen og vi hadde aldri problemer igjen. Alle hunder er forskjellige, så det er jo derfor han må finne en annen metode da det han holder på med nå har motsatt virkning. Husk på at sjefen i ulveflokken er den ulven som viser nok dominans UTEN å være fysisk med de andre ulvene. Han trenger ikke å være fysisk for han har etablert sin rolle som lederen i flokken. HELT enig at dette er snakk om dyr og de skal behandles deretter, vel, det innebærer da altså at man ikke er voldelig. Jo større hund - jo viktigere å ha kontroll på den mtp omgivelsene, men å utfordre en stor hund fysisk er ganske dumt da du ikke har sjangs hvis den først går inn for, ta en annen hund / barn / syklist eller hva det nå skal være. Hva det vil si å "tuppe" hunden sin kan tolkes på mange måter. Snakker vi om C. Milan sin metode skjønner jeg det veldig godt, men det er snakk om å snappe hunden ut av sitt modus og flytte fokus tilbake til deg, ikke dominans via fysisk smerte.

Pope : Leit å høre, men den har det helt sikkert bedre nå. Jeg er enig i alt annet du sier og kommer nok til å ta en prat med han, på en konstruktiv måte forhåpentligvis, men for noen så er det å få kritikk for sin hundeoppdragelse et like sårt tema som barneoppdragelse, så vi får se hvordan det går.

Yorke: Vi ser veldig likt på ting virker det som, men jeg avventer å ringe noen før vi har pratet sammen. Jeg vil nok si at han har to valg, enten å bli anmeldt hvis det fortsetter eller å få fikset problemet på en annen måte.

Til Wintip igjen: slik du beskriver det vil jeg anbefale deg å finne en metode for å avverge at bikkja girer seg så mye opp at du trenger å være "hard" med den. Jeg tror på at den har det bra uansett, du er jo tydeligvis veldig glad i hund, men vi er uenige i hvilken metoder man skal bruke. Hadde det ikke vært deilig å slippe å måtte ha det "problemet"? Jeg sliter med det samme med den ene BC'en min, hyperaktiv som et uvær, men jeg mer sta enn bikkja og jeg jobber aktivt med det. Jeg visste hva jeg gikk til når jeg kjøpte den type hund, noe desverre mange ikke gjør.

Lars: Da jeg ikke kan se for meg, utifra måten du ordlegger deg på, at du har påført hunden hard fysisk avstraffelse, slik som slag og spark er jeg 100% enig i det du skriver. Jeg tror ikke det er noe hundekurs der jeg bor og i alle fall ingen med spesialkompetanse på aggressive hunder, men jeg skal høre litt rundt. Dette hadde vært det beste alternativet slik jeg ser det også. Som du skriver er han antageligvis ikke slem, men lar frustrasjonen ta overhånd. Kombiner det med at hunden i utgangspunktet virker snill så har jeg absolutt troa på at dette kan rettes opp i med riktige tiltak.

Herregud så lenge jeg har skrevet på tlf nå, blir litt gira av å prate om hund. Beklager alle skrivefeil og rotete post, men orker ikke å gå inn å redigere alt nå.

Bare nevne at jeg er ABSOLUTT IKKE en hundeekspert, men er det noe jeg ikke vil at hundene mine skal gjøre (eller vil gjøre for den sak skyld) så jobber jeg med de til de gjør som jeg vil. Grunnen til at de adlyder meg som de gjør er rett og slett fordi det beste de vet er å gjøre meg glad
Sist endret av Pope; 2. desember 2014 kl. 14:53.
Vel når det gjelder akkurat denne saken så skal jeg ikke mene noe særlig, da OP best selv vet hva hun har sett.

Men generelt så kan det for enkelte hunder være at de må behandles litt annerledes enn de fleste er vant til. Om en hund er naturlig dominant og har vansker for å underkaste seg så skjønner de likevel både kroppsspråk og fysisk kontakt. Om hunden ikke responderer på tale/kroppspråk så kan det i enkelte tilfeller være nødvendig å være fysisk.
Bemerk at når jeg sier fysisk så mener jeg ikke at en slår bikkja med balltre eller pine hunden, men en fysisk "reminder" er ofte noe som vil roe hunder. De er flokkdyr, og når de lever i flokk så er det helt vanlig at andre hunder eller leder blir fysisk for å korrigere uønsket adferd. Hunder tåler det og hunder vet å innrette seg etter det.

Når det er sagt så er det viktig at en ikke krysser en grense der det det å bli fysisk går over til vold.

Store under må kontrolleres for de kan gjøre svært stor skade om de får "rule" på egenhånd.


Forsøk å snakke med naboen, før du ringer mattilsynet.
Sist endret av frtoretang; 30. november 2014 kl. 17:04.
Stor forkjell på dominans og aggresjon mot en hund, høres ut som din nabo reagerer med aggresjon / frustrasjon mot hunden sin. Ikke hunden sin feil at den er aggresiv mot andre hunder, heller eiers feil. Hadde det vært jeg hadde jeg klikka i vinkel om jeg hadde sett noe slikt! Kom nye dyreverns-lover i forrige uke, ring mattilsynet asap er mitt tips!

Hvilket kjønn er hundene? Har selv to staffe-tisper som er utrolig godt dressert og ikke minst veldig sosialisert. Møter vi andre tisper kan de godt stå å se på og det kommer ikke en lyd av dem, men kommer den andre tispa for nært så blir det fort kræsj; tar dermed hensyn til dette og lar dem ikke hilse på andre tisper. Hannhunder går baaare bra .

Ville holdt din(e) hund(er) langt unna denne schäferen, ustabil eier = som-regel en ustabil hund :/ ... Bedre å være føre-var, er neppe noe artig å måtte avlive / operere hunden din fordi den har blitt skambitt av en hund som allerede har flekket tenner / vist aggresjon under møter før.

Edit: skal vel også nevnes at jeg aldri har lagt en hånd på mine hunder, selvfølgelig har jeg måtte legge dem i bakken for å vise hvem som er sjefen men aldri slått eller "kløpet" slik som andre sier er greit. Nok å bare heve stemmen her i hus så legger de skinnflate, og dette er rimelig dominante hunder generelt sett. Som du sier, "alphaen" skal bare trenge å vise dominans uten kontakt, iallefall etter min mening
Sist endret av Provo; 1. desember 2014 kl. 07:36.
Skriver fra mobil så sikkert masse skrivefeil her. selv har jeg 2 hunder og har hatt mye med dyr og hund å gjøre hele livet. Og være fysisk mot en hund er ofte nøvendig. Særlig om det er en større hund som er alenehund. Som valp blir hundre ofte "bitt" i nakkeskinnet av mor om de oppfører seg fælt og lagt i bakken. Om man har hund som utfordrer dominans forholdet er ikke alltid en streng stemme nok. Man skal såklart ikke gjøre hunden vondt, som ts skriver er jo denne eieren ikke akuratt forsiktig med hunden sin. Og dra rn hund etter nakkeskinnet kan både gi hørsel og nakkeskader hos voksne hunder. Et realt tak i nakkeskinn og så tvinge hunden i bakken me en fot eller en annen hånd for så og utrykke seg verbalt er mye, mye mer effektivt og nesten aldrig vondt. Når hunden ikke vil ha øyekontakt med deg når dette skjer er den underdanig. Jo mindre hunden er jo mindre trenger du og være fysisk. Når du har en liten hund er du stor og skummel, bare tips om noen sliter litt. Om hunden piper når du har lagt den i bakken er dette også ofte fordi den "unskylder" seg og ikke fordi den har vondt.

til ts. Raporter til mattilsynet. Du kan jo også gå og snakke med eier?
Hva følelesene og den peronlige moralen deres synes om emnet vil som regel være et dårlig svar, har dere ikke peiling på hunder men er glad i lese om dyreaktivistene i VG så la bli i legg ut dårlige tilbakemeldinger.
En hun er en hund, en katt er en katt og et menneske er et menneske. Alle er ulike arter med ulik tenkemåte og ulike sosiale normer.

Hunder er flokk dyr som underkaster seg og hører på den "sterkeste" i flokken, den som fyller de 3 viktigeste behovene til hunden i flokken og den som er mest konsekvent i flokken, helst skal alle i en familie være over hunden på rangstigen.
Alle i familien burde bytte på å gå tur, gi den mat og trene kommandoer.

Ja hunden skal ynke seg selv når jenta på 7 tar tak i nakke skinne til hunden når hun tar han i være med nesa på matbordet. IKKE fordi den har vondt men for som nevnt over den unnskylder seg og viser anger, dette er ikke for for å være slem mot hunden men for å vise at å stjele mat fra matbord eller benker er strengt forbudt, og det vil alltid være strengt forbudt.

Trådstarter: Er han ikke trygg på innkalding så er det smart at han ikke slipper hunden sin, helt enig at hundene burde være løse når de skal sosialisere seg da båndet fort kan føre til uønsket oppførsel som ikke ville hendt uten.

Det at han markerer på at hun knurrer eller viser dominans mot andre hunder er riktig, men han burde også være fremme og gi ros når hun oppfører seg og viser korrekt adferd. Klarer hun ikke la være etter repterende "nei" så burde heller eieren ta hensyn til dette å ikke ha hun rundt andre tisper. Han hunder burde gå greit da hun skal vise ordentlig nei mot disse så lenge hun ikke er i løpen, og hand hundene skal underkaste seg hennes ønske.

Når jeg skriver markere så vil dette først være "du gjør feil signal" som: Nei, Fy eller en Ssssh lyd. Lystrer hun ikke på dette så må han gå over til en fysisk metode det være et lite napp i øret, hånd under halsen eller et løst "slapp" på siden av hunden. Ingen av metodene burde behøve makt da hunder underkaster seg raskt.

Det høres ut som om eieren er for hard og utøver unødvendig med fysisk dominanse og at han går for å "bite" før han "knurrer", noe som skaper en usikker hund som ikke trives.
Det virker også som han ikke er konsekvent i adferden sin. Får hun trekke i båndet 4 av 10 ganger så vet ikke hunden om det er greit eller ikke greit å trekke i båndet som vil føre til nervøsitet hos hunden da hun ikke vet hvorfor hun blir straffet.

Sett igjen hunden din hjemme og ta det opp med eieren av GSD, hjelper ikke dette så er jeg enig i at mattilsynet burde få en telefon eller mail angående eieren.