Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4497
Av en eller annen grunn er det lite snakk om fysisk avhengighet når det gjelder hasj, mulig det er en noe som har gått meg hus forbi her men.
Min erfaring er at de fleste påstår en ikke blir fysisk avhengig av hasj, noe jeg mener er BS.
Etter å ha snakket med en del venner om det, har jeg funnet ut jeg er langt fra alene om å ha abstinenser når jeg tar pause etter lengre tids røyking, da tenker jeg ikke på psykisk avhengighet og at man går å tenker på at "åååh, hadde vært så godt å være fjern nå".

For min del så sliter jeg med kaldsvette, spesielt på ryggen og på føttene opp til en uke etter at jeg har stoppet opp.
Søvn er også et enormt stress, spesielt ille de første dagene under oppholdet, for min del varer det ganske mye lengre siden det forskyver døgnrytmen min noe så inn i h....
Har prøvd og trene hardt dagene etter for å kjøre kroppen fullstendig tom, men ender bare opp med å være noe helt sinnsykt sliten i kroppen og blir ikke trøtt a'la sovemodus, bare veldig slitne øyne.

Kaldsvette og søvnproblemer er det som går igjen i vennekretsen min når det gjelder abstinenser.
Mange av de får ikke abstinenser overhodet når de tar pause, bra for de
Kanskje noe med genetisk disposisjon slik som at noen heldige få ikke får bakrus overhodet etter å ha vært på fylla?

Mistenker at det kan være lurt å drikke en god del av et eller annet i perioden etter for å flushe systemet raskere, men hva hvis så er tilfelle?
Hadde vært fint om folk ville delt litt erfaringer rundt det med abstinenser og tips til hvordan en kan takle de hvis en får abstinenser når man har opphold.
Med tanke på at cannabis lagres i fettvevet så skaper jo dette en slags form for fysisk avhengighet, mtp. at man får abstinenser, som uten tvil er fysiske (i tillegg til de psykiske). Folk jeg kjenner med lang lang erfaring innen dette gamet har påstått det før, og det er absolutt interessant, men det kan jo hende det strengt tatt ikke er annet enn et definisjonsspørsmål.
Er nok en av de selv som har påstått hardnakket at man ikke blir fysisk avhengig av hasj.
Hang nok mye sammen med hva jeg trodde lå bak begrepet fysisk avhengig, så for meg alkoholikere og heroinister som fikk et veldig kjipt liv når de sluttet + at jeg skyldte på andre faktorer enn hasjen når det kom til det å slite med søvnen

Som du sier så er det kanskje ikke noe annet enn et definisjons-spørsmål, "Abstinens er de karakteristiske tegn og symptomer som oppstår når et stoff som forårsaker fysisk avhengighet blir brukt over lengre tid for deretter brått å bli seponert eller få redusert dosering."
Så siden hasjrøyking innebærer abstinenser(for en del?) når man slutter/holder opp så er det fysisk avhengighetsdannende.
Holder en knapp på at de fleste som påstår man ikke blir fysisk avhengig legger noe annet i begrepet slik jeg en gang gjorde.
Sikkert en god del av de som mener det ikke er det pga. at de ikke får abstinenser :P

Håper noen har en del triks på lur, slitsomt å være våken klokka 7 om morgenen for andre dag på rad når jeg normalt sover fra 2 til 10...
Sist endret av Demolith; 14. september 2008 kl. 06:27. Grunn: la til /b
Er egentlig ikke stort annet en mosjon og frisk luft
som kan ha uttelling her.
Innstillingen din selv vil jo også ha ting og si,
hvis du hele tiden fokuserer på det du går igjennom,
vil dette egentlig bare øke symptomene etter egen erfaring.

De gangene jeg gikk gjennom kaldsvette, søvnmangel irritasjon osv.
grunnet røykestopp, varte det værste ei uke, etter to uker var der intet problem
å spore egentlig.

Har gjort dette mange ganger oppigjennom årene av forskjellige årsaker.
Er jo ikke alltid det passer seg med den biten i livet

lykke til og stå på
Sist endret av Eyeamare; 14. september 2008 kl. 08:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du sier ikke hvor mye du røyker, men om du sliter så mye med svette så vil jeg si det er missbruk du driver med.

Jeg har vært ganske hard på pipa selv og det var veldig kjipt når jeg plutselig tok pauser og våkne opp i en pøl av sin egen svette. Jeg har røkt i 8-9 år nå, mer eller mindre misbrukt det i store perioder.
Det som hjelper meg er å ta en dusj før jeg legger meg, og en dusj når jeg våkner. Ja jeg ligger halvvåken mesteparten av første natta, men jeg er ti ganger mer opplagt enn ellers når jeg har meg opp av senga.
Meditering er en god hjelper på å stilne hodet for å få sove.

I en alder av 24 har jeg insett at moderasjon er alfa-omega, klarer man ikke dét er det ikke du som har kontrollen, og da bør man slutte, finn deg andre ting å "sprite" opp livet med, selv tok jeg fatt i skatinga igjen.

Edit: Pottrick, du er korrekt, etter en smule research på nettet ser det ut som ekspertene er enige:
Kroppen skiller ut de restrerende metabolittene av cannabinoler via svette/spytt etc. Og jo mer du har i kroppen, jo mer vil du svette.
Sist endret av Dodecha; 14. september 2008 kl. 14:23.
Jeg har aldri opplevd noen slike symptomer i det hele tatt når jeg har tatt pauser o.l. Så jeg vet egentlig ikke om det kan kalles abstinenser eller hva, men jeg ser egentlig for meg at abstinenser er noe som gjør deg sjuk, noe som får kroppen din til å skrike etter mer.

Kjenner noen som reagerer slik etter perioder med intens røyking, og så brå slutting. Men de, i likhet med meg kaller det ikke abstinenser, heller noe som skjer fordi kroppen kvitter seg med avfallstoffene, mulig dette strengt tatt blir det samma som abstinenser men.. Ja
Sist endret av Potrick; 14. september 2008 kl. 14:20.
Vel, røyker du vanlig sigg til vanlig? Hvis nei, så er det nok nikotinen du merker, hvis ja, prøv å gå en dag uten sigg, så merker du fort hva fysisk avhengighet er...
Jeg vet ikke om min mening har noe å si i dette. Men jeg tror det er all psykisk. Du tror du er avhengig fordi du har røykt så jævla mye. Og derfor får du det til at svettingen og søvnmangelen er abstinenser.

Men ellers får du ha lykke til med "avhengigheten" din.
Lengre tids røyking definerer jeg som daglig i 2uker+ ...
Null problem med å innse at det jeg har sklidd over i misbruk-kategorien titt og ofte, utrolig godt å våkne fra hasjtåka så jeg tar pauser ofte (fordi det sklir ut ofte ).

Er 24 selv og har røyka i 6 år nå, kanskje litt å ta i siden jeg har hatt pauser på 1 år og 1/2 år i siden jeg var 18.
Mye sant i det du sier Dodecha angående moderasjon, der har jeg en god del å jobbe med.
Får prøve å være mer nazi med 2 dager på->1 dag av-programmet mitt, er ikke så veldig lett å moderere seg når en har tilgang 24/7 og bor sammen med 3 til som røyker daglig.

Takk for info om hva som forårsaker svettinga, da blir det styrketrening idag og svømming+badstu imårra
Meditasjon har jeg ofte tenkt å starte med da jeg sliter med søvn til vanlig, ikke bare uka etter stopp.
Noen som har materiale og anbefale, i form av dvd'er/cd'er?
Det kommer vel ann på hva du definerer som fysisk og psykisk avhengighet ja. Jeg har alltid definert det slik:
Fysisk avhengighet: Du higer etter et rusmiddel fordi rusmiddelet har erstattet belønningssystemet i hodet ditt.
Psykisk avhengighet: Du bruker et stoff eller andre ting på grunn av vane eller andre psykiske årsaker.

Jeg ville ikke sagt at man er fysisk avhengig av kaffe selv om man kan få abstinenser hvis man slutter etter stort forbruk. Jeg vil heller ikke si at en person er fysisk avhengig av alkohol selv om den personen sliter med å ikke skulle drikke hver helg.. det er nok ofte mer en sosial greie.. det forventes at man skal drikke.

Men grensen er ufattelig tynn. Og å skille mellom fysisk/psykisk avhengighet er kanskje en litt naiv tankegang. Det fysiske i hodet, og det psykiske er jo to sider av samme sak.

Rottegift: "Cannabis" lagres ikke i fettvevet. Metabolitter av THC kan lagres i fettvevet:
Sitat av erowid
[...]your body will change Delta-9-THC into more inert molecules known as `metabolites,' which don't get you high. Unfortunately, these chemicals also have the word `tetrahydrocannabinol' in them and they are also called THC -- so many people think that the metabolites get you high. [...] Two of these metabolites are called `11-hydroxy-tetrahydrocannabinol' and `11-nor-9-carboxy-delta-9-tetrahydrocannabinol' but we will call them 11-OH-THC and 11-nor instead. These are the chemicals which stay in your fatty cells. There is almost no Delta-9-THC left over a few hours after smoking marijuana, and scientific studies which measure the effects of marijuana agree with this fact.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hva dette har med saken å gjøre.

Når det gjelder om Cannabis fører til abstinenssyndromer.. det kan jo virke sånn. Erowid påstår at det ikke finnes, men første Google treff er ganske opplysende når det gjelder emnet:
http://www.psychiatrictimes.com/disp...le/10168/54701

Det hele gjøres jo litt vanskelig med tanke på at forskjellige former for cannabis har forskjellige sammensetninger av cannabinoler. Og jeg har mistanke om at det ikke bare er ren delta-9-tetrahydrocannabinol som påvirker opplevelsen og virkningen av rusmiddelet. Det blir litt som med alkohol.. noen former gir det mer bakrus enn andre.
Alle som røyker skikkelig mye og lenge(edit: hver dag flere år, ikke 2uker+), opplever disse symptomene i større eller mindre grad når de må stoppe. Jeg har enda tilgode å se noe annet hvertfall.

Selv vært gjennom den runden endel ganger, og det er egentlig ikke noe stort problem for meg lenger, sånn bortsett fra at å ligge våken hele natta før man skal på jobb ikke er noe særlig. Men det med å få sove er nok litt psykisk også, går du å forbereder deg på at det blir umulig å sove i kveld hele dagen så blir det umulig.. Det værste for meg er det å skulle legge seg uten å være "trøtt", er nok noe med at naturlig trøtt ikke merkes lenger når man er vant til å være helt slått ut..
Sist endret av Sindre; 14. september 2008 kl. 15:10.
Søvnproblemer kan vel forklares som en kombinasjon av dårlig døgnrytme (røykekvelder har en tendens til å bli noe lengre enn kvelder man ikke røyker) og cannabis' påvirkelse av søvnen...

Kaldsvetting kan skyldes flere ting, og er i seg selv ikke nok til å kalle det abstinenser. Ved abstinenser har man gjerne fysisk "vondt", noe som forsvinner idet man tar stoffet igjen.
Jeg tolker ordboka slik at hvis en får abstinenser, så har en en fysisk avhengighet til stoffet.
Tobakk,kaffe,weed,heroin eller hva nå enn som gir deg abstinenser
ok, så siden jeg elsker å lukte på blomster, og blir sur hvis jeg ikke får lukta på blomster minst en gang hver dag så er jeg fysisk avhengig av blomster??
Nei, da er du psykisk avhengig...
Fysisk avhengighet = fysiske plager ved opphold
F.eks en god del får ikke helgefølelsen uten at de drar på fylla, da er det snakk om psykisk avhengighet siden de ikke får noen fysiske reaksjoner på det jamfør eksemplet ditt
Kroppen svetter ut det som ligger lagret etter opphold. Lysten til å å bli fjern er etter min mening bare noe du lager deg.

Etter 2-3 ukers opphold er svetting borte, og suget borte. Men lysten at det å ta seg trekk er herlig og godt , vil alltid være der. Akkurat som når du vet at det er godt med f.eks en sjokoladebit i munnen.

Drakk 3 liter pluss med Cola hver dag i over 4 år, nå har jeg ikke drukket cola utenom ca halvliter maks i helgene. Og suget etter Cola er der hver dag.. Selv om jeg drikker kaffe og får i meg koffein daglig. Men bare det at hjernen ( meg selv ) vet det at Cola er godt, så får jeg lyst på ei flaske når jeg går forbi en i butikk.
Litt lettere å styre unna trekkene og holde lysten i sjakk, så lenge enn ikke går på besøk til folk som sitter og damper.

så hvis du vil legge canabis på hylla for en periode eller alltid, ikke oppsøk røykere før du vet 100% du har kontroll over lysten, og det er ute av ditt eget system.

Men jeg får i hvertfall ikke vondt i kroppen av å stoppe de gangene jeg har gjort det. Slutta å røyke for mange år siden, tar meg bare noen få jonere i sommerferiene nå. Og går helt greit. Selv om jeg må holde meg litt i nakkeskinn etter sommerferien, og ikke skli ut på mer røykings

Finn din egen balanse, lytt til kroppen og styr utifra den. Å slutte etter 7 år + røyking hver dag, var som å våkne fra en lang lang koma. Herlig!
There is no such thing as fysisk avhengighet når det gjelder thc iaf.
Bare hjernen som higer, ikke kroppen.
22 her og har røyka i 5 år.

når jeg i en periode kun kunne røyke annenhver uke, så var det kjipt når søndagskvelden i røykeuka holdt på. da satt jeg på andre siden av fjorden med null sjans til bønne. i en uke. mandagsnatta, og en sjelden gang tirsdagsnatta, var helt søvnløse med masse svette. men la oss si jeg var helt uten ubehag når jeg våkna tirsdags morgen i de røykeløse ukene.

så kort fortalt har jeg merka litt til det, men det er mye, mye verre å gå uten nikotin. da blir jeg spinnvill.

men nå som jeg har flytta ut og kan røyke meg en pipe når det passer meg, har jeg kutta ut vanlig sigg nesten, har kun i mekket, vært sånn i en måned nå digg. uten at jeg røyker gjennomsnitlig mer enn før.

hadde jeg tatt en brå pause nå hadde det nok blitt et par svette netter, men ikke noe serlig mer. har røyka masse de siste mndene. sommer

var sjuk igår da, det var ikke så gøy det heller :P
Har og røykt noen år nå (15+) men har moderert det til kun kveldsrøyking, og helger. Har hatt perioder tidligere da jeg våknet med, og sluttet dagen med nevnte plante. Minnes at da var det et slit å sove/hvile ut skikkelig første uke med pause/seponering.

Nå derimot er det eneste jeg merker litt uro i kroppen, om jeg ikke har vært å jobbet/slitt meg ut, samt at jeg husker drømmer mye bedre i pausene.
Pleier å ha ihvertfall en ukes pause iløpet av en 3-4 måneders syklus.

Dette gjør at jeg tilogmed kan røyke standard shit og føle at det er velstand !
En kamerat av meg sa en gang :
Å ruse seg er en kunst, det er ikke alle som behersker den kunsten.

Personlig tror jeg dette er svært individuelt, men også noe man må lære seg, ta og føle på erfaringene, og tilpasse nettopp din kropp/psyke til hva du inntar, og når.
Føler ihverfall ikke at cannabis er særlig fysisk avhengighetsskapende i forhold til mya annet jeg har puttet i fjeset iløpet av årene.
Har våkna flere ganger og trodd at jeg hadde pissa på meg

Gleden var stor da jeg skjønte at det bare var svette!
Søvnløshet er også helt "normalt" etter lengre tids bruk.

Drikk 2 glass vin før du legger deg de 6-7 første dagene etter at du har "slutta" å røyke, det hjelper iallefall meg med søvnproblemene.
Nå har ikke jeg giddi å lese alle postene og vet derfor ikke om noen allerede har svart på det, men jeg har hørt av mange at om du drikker juice for eksempel av appelsin så skal det være med å rense kroppen for thc ganske raskt.

En kompis av meg var på pisseprøve en gang i mnd, og han røyka 3 uker før han skulle pisse, så drakk han noen liter med appelsin juice hver dag. Han pissa rent.
Han kunne pisset rent uten appelsinjuicen også.
Dessuten er dette veldig feil tråd å spørre i, ta en titt her: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=114285