Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5346
Hei og god kveld!
Jeg har planer om og ta tung MC lappen til neste år. men føler jeg burde øve endel på kjøring.
Hva vil straffen være hvis jeg kjører en 600cc Registrert på meg og forsikret på meg, når jeg kun han Bil og moped lappen?
Risikerer jeg og miste lappen på bil og moped?

Det er ikke snakk om noe tulle kjøring. og bare på øde landeveier.
Bot og utsettelse i 6mnd på mc lappen er normalt.
En ting er jo å bli stoppet av politiet. Det skaper, la oss si, praktiske problemer.
Det virkelig skumle er selvfølgelig om du skader deg selv, eller andre, og forsikringaselskapet ikke er interesserte i å hjelpe til. Folk ferdes på øde landeveier. Ingen moralpreken fra min side, du har sikkert vurdert dette. Jeg har tung mc selv og vet litt om kraften man tilgjengelig, skadepotensialet er enormt..

Vær forsiktig.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Ja det ville jo vært det verste. Fra faller all forsikring hvis man kjører uten lappen?
Så vidt jeg veit, så gjør det det ja. Du bryter jo avtalen mellom deg og selskapet, ingen grunn til at de skulle ville ta en utgift da? Du kjenner ingen som fyller kravene for øvelseskjøring?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
joda, begge onklene min har faktisk tung mc. og det blir seff og kjøre med de. men jeg må uansett kjøre alene pga max vekt på sykkelen.
Null stress å kjøre alene på mc. Kravene er toveis kommunikasjon, at den som ligger bak deg har hatt lappen i minst fem år, og at begge kjører med refleksvest med rød L bakpå.
Uvaksinert 👍
Er forsikringen i orden så blir ikke 3de person eller materiell lidende for dine dumheter. Det blir regress mot deg.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Er forsikringen i orden så blir ikke 3de person eller materiell lidende for dine dumheter. Det blir regress mot deg.
Vis hele sitatet...
og så skriver du det på norsk
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
og så skriver du det på norsk
Vis hele sitatet...
Ikke vær så idiot at du kjører uten forsikring.
Forsikringen kan gjelde dersom du ikke har førerkort. Det at du ikke har førerkort må ha direkte innvirkning på ulykken/uhellet. Regress får man nok helt sikkert uansett uten førekort dersom man er skyld i ulykke/uhell. Men blir man påkjørt i ræven på rød lys uten lappen, så har det null med om man har førerkort å gjøre eller ei, og forsikringsselskapet til den som kjørte i ræven på deg hadde nok betalt ut.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
og så skriver du det på norsk
Vis hele sitatet...
Regress betyr at forsikringen betaler ut erstatning eller forsikring til den andre part og fakturerer deg regningen. En kjekk måte å pådra seg ganske høy gjeld på.

Et tenkt scenario kan være at du freser rundt på en øde landevei med et kjøretøy du ikke har førerkortklasse til. Du møter en myk traffikant eller sykkelist på veien som du ønsker å vike for, men fordi du mangler erfaring og ferdigheter med en så tung og kraftig sykkel mister du kontrollen og treffer trafikkanten/sykkelisten for så å se at sykkelen går i et tre og blir totalskadet.

Forsikringen din betaler ut 2,4 millioner kroner til sykkelisten fordi han ble varig skadelidende etter uhellet. Den regningen sender de da til deg. Sykkelen din blir kondemnert, men fordi du ikke oppfylte kravene til å føre sykkelen får du ikke en krone for den kondemnerte sykkelen.

Min tanke, følg gjeldende regelverk for opptjening av erfaring og ferdigheter på tung MC. Ikke gamle med andres eller ditt eget liv
Du kan øvelseskjøre alene på din sykkel når du har følge, du må ha med 2 veis kommunikasjon, 2 gule vester med rød L på!