Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4664
Den ambisiøse
3 0
Hei freaks

Dette blir min første post, så ingen av dere vet hvem jeg er. Får ta introduksjonen senere. Akkuratt nå trenger jeg hjelp med et lite problem.

Jeg har Tinnitus. For de av dere som ikke vet hva dette er så er det konstant øresus. Dette gjør at jeg ikke er i stand til og ta hørselstester, pga Tinnitusen overdøver lydene fra testen. Utenom dette så hører jeg normalt, kan bare ikke ta tester.

Jeg har tenkt til og søke meg inn på Politihøgskolen, og jeg har trent og forberedt meg til opptaksprøvene i mange år nå. Jeg var ganske sikker på at jeg kom til og bestå alle testene, helt til jeg fikk Tinnitusen for ett års tid siden. Jeg kan da ikke sende dem en hørselsattest.

Kan jeg dra til legen min, få han til og sende meg videre til en spesialist som skal teste hørselen min, men sende en venn for og ta testen i mitt sted? Den legen kommer ikke til og kjenne meg, og jeg regner ikke med de har bilde av meg og jeg trur ikke de sjekker legitimasjon heller. Hadde dette funket? Hvis ikke så har Tinnitusen offisielt ødelagt for alle yrkene jeg kan tenke meg og bedrive livet mitt med...
Jeg er et sykehusbarn, har vært mange mange ganger innom sykehuset ang. astma, allergi, mental helse osv. osv. og på mange forskjellige klinikker o.l. (Ikke psykiske klinikker men relatert til tester for sykdom), og også til psykolog. I hele mitt liv har jeg aldri blitt spurt om legitimasjon noen plass, alt jeg har behøvd å gjøre er å oppgi fullt navn og fødselsnummer. Jeg vil tro dette skal gå som varm kniv i smør, så lenge din venn øver litt på å huske div. informasjon om deg som kan være relevant til legen/spesialistens interesse når du (han) skal melde seg i luken før selve testen. Dette kan være alt fra hjemme-adresse til telefon nr. og fødselsnr.
Jeg tviler sterkt på at de vil spørre om noe mere enn navn og fødselsnr, men man vet aldri hva en lege/spesialist kommer til å spørre om/begynne å snakke om. Better safe than sorry. Jeg skjønner godt at du vil ty til å jukse på testen for å få den utdanningen du vil ha, jeg har kommet til å gjort det samme.

Noen ganger må man spille et litt 'skittent' spill for å få det man vil Følg drømmen din og ikke la en liten øresus stoppe deg!

Edit; Velkommen til nFF
Sist endret av Jonta; 22. desember 2014 kl. 03:14. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
Bare av ren nysgjerrighet: Hvor viktig tenker du det er at folk som jobber i politiet har god hørsel? Ikke så viktig? Og Hva tenker du om å jukse seg til en stilling hvor du blir satt til å passe på at ander folk følger lover og regler? Ikke ment som moralisering. Lurer genuint på dette.
Sitat av Antero Vis innlegg
Dette gjør at jeg ikke er i stand til og ta hørselstester, pga Tinnitusen overdøver lydene fra testen. Utenom dette så hører jeg normalt, kan bare ikke ta tester.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte også på dette #Mentalmelt, men er litt usikker i hvilken grad dette påvirker den daglige utfordring så jeg tar bare TS for hans ord (Vet du spør TS, men ville bare understreke at jeg og tenkte tanken)
Tviler litt på at testen er så spesielt utformet at den ikke er representativ for virkelighetens utfordringer what so ever. Greit nok at det meste oppfattes, men små detaljer kan jo ha store konsekvenser i en slik jobb.
Nå veit ikke jeg hvordan politiet gjør dette. men, i yrket mitt, som også krever en helse test, så er det ikke en test og ferdig med det. Vi må igjenom en sjekk hvert tredje år til en viss alder er nådd, deretter annenhvert, for så hvert år.
Kan ikke se for meg at politiet har noen slappere rutiner en oss ang dette.
Så, hvis dette er tilfelle, er planen å sende kompis til test hvert tredje år?

Har du snakket med politiet om dette med øresus? Er godt mulig du kan komme inn, men blir skjermet fra enkelte oppgaver? Tviler på at det er slik at hvis en politibetjent får øresus i løpet av karrieren så får han sparken.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Tviler på at det er slik at hvis en politibetjent får øresus i løpet av karrieren så får han sparken.
Vis hele sitatet...
Det er vell nettopp derfor TS vil at kompisen tar denne testen nå. Slik at han kommer inn på PHS.

Er man først blitt politi, så kan man fint få øresus, uten at det skaper noen problemer. Annet enn at man kanskje har krav på litt erstatning om man legger godviljen til :'D
Den ambisiøse
Trådstarter
3 0
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Bare av ren nysgjerrighet: Hvor viktig tenker du det er at folk som jobber i politiet har god hørsel? Ikke så viktig? Og Hva tenker du om å jukse seg til en stilling hvor du blir satt til å passe på at ander folk følger lover og regler? Ikke ment som moralisering. Lurer genuint på dette.
Vis hele sitatet...
Det er nok ganske viktig at man har sansene i orden ja Som jeg sa så hører jeg helt fint. For og spesifisere:

Når jeg får på meg hodetelefoner og skal lytte til lyder som er identiske med lyden jeg har i hodet fra før av, bare lavere, så går det ikke så bra :/ Jeg har ikke opplevd noe problemer med hørsel utenom dette i dagliglivet.

Edit: For og besvare moralspørsmålet ditt. Jeg tenker at det ikke er noe problem så lenge det kun går utover meg.

Sitat av Yorke Vis innlegg
Nå veit ikke jeg hvordan politiet gjør dette. men, i yrket mitt, som også krever en helse test, så er det ikke en test og ferdig med det. Vi må igjenom en sjekk hvert tredje år til en viss alder er nådd, deretter annenhvert, for så hvert år.
Kan ikke se for meg at politiet har noen slappere rutiner en oss ang dette.
Så, hvis dette er tilfelle, er planen å sende kompis til test hvert tredje år?

Har du snakket med politiet om dette med øresus? Er godt mulig du kan komme inn, men blir skjermet fra enkelte oppgaver? Tviler på at det er slik at hvis en politibetjent får øresus i løpet av karrieren så får han sparken.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hørt noe om årlige tester innenfor Politiet, men det kan godt hende de har det. Som du sa, så regner jeg ikke med at det blir et problem hvis jeg har jobben fra før av så lenge jeg kan vise til at jeg forsatt kan gjøre jobben min.
Sist endret av Antero; 21. desember 2014 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det er vell nettopp derfor TS vil at kompisen tar denne testen nå. Slik at han kommer inn på PHS.

Er man først blitt politi, så kan man fint få øresus, uten at det skaper noen problemer. Annet enn at man kanskje har krav på litt erstatning om man legger godviljen til :'D
Vis hele sitatet...
Hehe, ser i ettertid at jeg kvelte mitt eget poeng.
Skulle lureriet fungere så må ts huske å "få" øresus ganske kjapt etter evt endt skolegang.
Den holdningen ts viser ved å prøve å "lure" en hørselstest får meg til å undre på om han/hun i det hele tatt er kompetent til å være politi.
En politimann som lurer og lyger, nei takk.
Dem er det nok av.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Den holdningen ts viser ved å prøve å "lure" en hørselstest får meg til å undre på om han/hun i det hele tatt er kompetent til å være politi.
En politimann som lurer og lyger, nei takk.
Dem er det nok av.
Vis hele sitatet...
Herlig kommentar, en moralpreken på et forum er nok noe som TS tar til seg. heh

Syns kanskje det å sende vennen din er en større risk enn å faktisk bare fortelle sannheten. Skulle vennen din bli tatt i å "hjelpe" deg med å jukse på prøven, så kan det hende at utfallet blir ganske så ille. Det må da finnes hørselsprøver tilpasset mennesker med tinnitus? For hvis hørselen din er bra, men at du bare sliter med å høre høye frekvenser pga. Tinnitus din, så tror jeg de vil forstå, ser ingen grunn til at det skal påvirke ytelsen din.
Den ambisiøse
Trådstarter
3 0
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Den holdningen ts viser ved å prøve å "lure" en hørselstest får meg til å undre på om han/hun i det hele tatt er kompetent til å være politi.
En politimann som lurer og lyger, nei takk.
Dem er det nok av.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke du skal dømme meg da du ikke kjenner meg Men bare for og si det. Det er ikke noe jeg vil mer enn og kunne jobbe med og hjelpe andre, holde dem trygge. Jeg setter andre forran meg selv og er opptatt av at de rundt meg skal ha det bra. Jeg har prøvd alt for og komme utenom dette, så dette blir en slags siste desperat handling for at jeg skal få det livet jeg vil ha. Jeg verken lurer eller lyger, jeg bare prøver og sikre min egen fremtid.
Siden det er flere søkere enn plasser så vil jo det å jukse fortrenge noen som er bedre skikket.

"Jeg verken lurer eller lyger" er ikke det du nettop forsøker på ? Å lure en lege og levere falske attest fra denne ?
Sitat av Antero Vis innlegg
Jeg verken lurer eller lyger, jeg bare prøver og sikre min egen fremtid.
Vis hele sitatet...
Ved å lure og å lyge..
Står dette i journalen din på noen måte? Antar at du på ett eller annet tidspunkt har fått diagnosen, og da har du en loggført dato for når du faktisk hadde tilstanden. Dersom du på ett senere tidspunkt blir konfrontert med dette, og dette dukker opp, så risikerer du at det slås hardt ned på.
Go for it, jeg vil gjerne ha politi som ikke hører meg når jeg kommer bakfra eller sniker meg ut bakdøra ved en razzia.

Fra spøk til alvor:
Det er mange forskjellige retninger innenfor politiet hvor topp hørsel helt sikkert ikke er relevant, i værste fall så kan du sikkert få en kontorjobb senere om tilstanden forverres. Det moralske rundt dette skal jeg ikke uttale meg om, jeg har ingen problemer med politimenn som klarer å tenke utenfor boksen.

Stiller spørsmål ved at noen prøver å være moralens voktere, men allikevel åpenbart uttaler seg om sine rekreasjonelle aktiviteter i rusmiddelforumet.
Jeg lider av det samme og har tidligere tatt tre hørseltester hos tre forskjellige leger i forbindelse med forkjellige krav. Jeg har da hatt tilnærmet perfekt hørsel. Det er liten sannsynlighet for at du treffer en tilnærmet identisk lyd, med mindre øresusen din er altoverdøvende. Om du er redd for at selve testen skal slå ut på kravet bestiller du en time hos en øre-nese-hals (som de liker å kalle seg..) spesialist og får utredet hørselen din grundig.
Forfalske deg som en annen person blir langt mer alvorlig enn å skåre dårligere på en test.
ArbeidsledigProletar
Ta testen, kommer du ikke inn, egner du deg ikke som snut.

Den er der for en grunn. De som nevnte at du ikke får konsekvenser om du får øresus etter at du er ferdigutdannet tar feil, i den forstand at, JO, om øresuysen er så ille at den går utover tjenestedyktighet vil man jo selvfølgelig ikke jobbe i felten.

På samme måte funker testen.

Hvorfor vil du på død og liv lure en test du med all sannsynlighet klarer? (om du hører normalt som du sier)
Å ende opp i en kinkig situasjon hvor du ikke hørte det du trengte å høre for så å måtte ta konsekvensene, som i verste fall kan involvere tap av liv er vel ikke noe du ønsker MER enn å bli snut?
Er de lakrisdressene såååå jævlig kule, liksom?