Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 790
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
sitat fra felleskatalogen:

Dosering
Voksne krever relativt lavere dosering enn barn.

For det første: får barn valium?
For det andre: hvorfor må barn ha høyere doser enn voksne?

Er dette en feil i felleskatalogen?
Høres jo veldig rart ut.
Nøkkelordet her er vel ''relativt''. Jeg antar at det går på mg virkestoff/ kilogram kroppsvekt. I den norske legemiddelhåndboken står det at hos barn blir diazepam dosert slik: 0,1–0,8 mg/kg fordelt på 1–3 doser. Barn kan ha store psykiske problemer og lide av depresjon og angst som alle andre, selv om det muligens ikke er like vanlig å høre om det. Mer vanlig er nok kanskje at valium brukes som et beroligende middel før operasjoner, undersøkelser og prøvetaking som kan skape uro.
Sist endret av Relevant; 18. oktober 2018 kl. 14:56.
Det brukes også ganske ofte på barn som sliter med epilepsi, som regle i akutt krampe situasjoner
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Det FK sier er riktig, det er ikke helt uvanlig at barn fra 6mnder og oppover blir behandlet med bzd. Diazepam er vanligst, er en del andre benzoer som har "18års-aldersgrense"

Uten at jeg orker lete frem en kilde nå, så mener jeg å ha lest at babyer har langt større omsetning av enzymer i CYP-systemet, noe som gjør at de vil trenge en større dose for å få effekt.
Jeg fikk en natt 40mg diazepam på ungdomsklinikk hos BUP psykiatrien fordi jeg ikke ble trøtt utover kvelden. Fikk 2 om gangen, om igjen å om igjen å om igjen, men jeg var like våken!