Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3388
Bare så det er sagt så er jeg skeptisk til temaet vi er inne på.
Nånå... vi bor da tross alt i en verden der Donald Trump er president, så skal vel ikke utelukke noe som helst.

Hva tenker folk her om hypnose egentlig? Er det placebo eller virker det for noen mens andre ikke? Har hørt så mye rart om folk som har
blitt hypnotisert til å bli kurert for røykeslutt, depresjon, søvnterapi osv. osv.

Når jeg tenker meg om husker jeg det ble vist et program på TV2 for mange herrens år siden der hypnotisøren håndplukket ut
tilfeldige utvalgte blant publikum. Og etter hypnotisøren gjorde noen håndbevegelser og et knips med fingrene havnet de tilsynelatende i hypnose. Om dette var tilfeldige deltagere eller noe som var innøvd og planlagt kan jeg ikke gi noe godt svar på egentlig, men slike programmer virker etter mitt syn ganske suspekt.

På den annen side finnes det jo såkalte hypnotisører av ulike slag, og hevder å kunne kurere ditten og datten.

Så da spør jeg dere:
Er det noen her som har erfaring med hypnose innenfor et eller annet? I så fall har dere blitt kurert eller merket bedring av noe slag?
Sist endret av Pentiax; 6. oktober 2018 kl. 05:55.
Slik jeg har forstått hypnose på TV. Så blir det hentet inn masse folk. Typ 100 og så bare 10 som blir hypnotisert bra nok til og bruke.

Jeg er selv skeptisk men kunne godt vært og prøvd.
Sett det live og tenker meg at de tilfeldige utvalgte ikke er tilfeldig utvalgte på sånne show men avtalte og betalte statister, ja vennene dems som står "forbløffet" rundt også. Men hypnose kan være så mangt også og ikke bare "når jeg sier våkn opp så tror du at du er en fugl som er naken og tror at den første du ser med hatt er michael jackson".

Har trua på at folk kan bli ubevisst submissive og la seg styre til for eksempel mer flytende meninger og tjenester, av personer som kan dette med hvordan kroppsspråk og stemmeleie påvirker andre. Så en doku på dette og de kalte det selv hypnose.

Å kurere f eks røyksug med hypnose tror jeg på for det handler om å bevisstgjøre underbevisstheten og tankebanene og assosiasjonene litt som med kognitiv terapi
Sitat av celtseus Vis innlegg

Har trua på at folk kan bli ubevisst submissive og la seg styre til for eksempel mer flytende meninger og tjenester..
Vis hele sitatet...
Folk flest er så submissive at de gjør det de tror er forventet av dem uansett om det virker eller ikke.
Kan bidra med noen av de psykologiske teoriene som ligger til grunn for hypnose.

Vi har en dissosiativ teori hvor en antar at det skjer en spaltning av bevistheten hvor ditt opplevende selv blir en stille observatør til hva kroppen din foretar seg. Denne type teori er jeg personlig mer skeptisk til.

Vi har også en sosial-kognitiv teori hvor en antar at individets forventinger og tanker om hypnose er det som er grunnlaget for tilstanden man kommer i. Denne teorien har jeg personlig mer tro på, var blant annet en studie hvor de fortalte deltakerne i et hypnoseeksperiment at de under hypnose ble å ha ufrivillige muskelsammentrekninger i hånden. De som ikke fikk den bedskjeden hadde ikke det, men blant de som fikk bedskjeden var det mange som fikk slike ufrivillige muskelsammentrekninger.

Videre vil jeg bare poengere at selv om tilstanden framkalles av egne tanker og forventninger blir den ikke mindre ekte av den grunn, man ser blant annet fra hjernebildeforskning at de i hypnose har mindre aktivering i hjerneområder relatert til smertepersepsjon enn det en har til vanlig i våken tilstand.
Sist endret av Skepty; 6. oktober 2018 kl. 11:26.
Jepp, det er trolig avtalt og øvd inn på forhånd slike programmer
Hvis ikke Sterol91 har rett da, at de prøver ut på forhånd hvem som er mottakelig for dette.

Noen som f.eks har psykiske problemer de har fått hjelp ved av hypnose?

Interessante svar folkens. Har dessverre litt dårlig tid pr. nu så rekker ikke skrive så mye men kommer innom på kvelden.
Hadde hypnose vært mulig så hadde vi sett millioner av eksempler på dette i hverdagen. Hadde digget å hypnotisert min egen lille hær!
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Hadde hypnose vært mulig så hadde vi sett millioner av eksempler på dette i hverdagen. Hadde digget å hypnotisert min egen lille hær!
Vis hele sitatet...

Tror kanskje du har en litt feilaktig forståelse av hva hypnose faktisk er. Hypnose handler ikke om ta full kontroll over andre mennesker og få dem til å gjøre alt mulig rart det ellers aldri ville gjort. For tross hypnosen så er de jo ikke hjernedøde i øyeblikket. Feks så vil de ikke krysse egne moralske grenser. Du kan ikke hypnotisere en ærlig person til å bli lommetyv og samle inn alle lommebøker på toget og gi dem til deg.
Enig med deg random. Hvis en vil en bli hypnotisert på et eller annet vis, vil det være lite effektiv dersom personen det utøves på ikke lar seg få kontroll over. Derimot vil det ha varierende effekt og ofte fungere hvis du lar hypnotisøren kontrollere aspektene som sender deg i transe.

Her er noe jeg tok meg friheten å kopierte fra forskning.no:

Blant folk flest er troen på hypnosens kraft antagelig noe overdreven. En undersøkelse foretatt ved Universitetet i Bergen ved forrige tiårsskifte, viste at mange trodde at hypnose er en transe der hverdagens “jeg” fullstendig mister kontroll over kropp og hjerne.

Ikke bare antas det at du bringes i kontakt med det indre av deg selv og husker for lengst glemte detaljer fra tidlige barndom - avspilt nærmest som fra en video - enkelte tror til og med at man gjennom hypnose kan huske “tidligere liv”.

I folketroen er derfor et hypnotisert vitne i en rettssak ekstraordinært troverdig - en forestilling som er vanskelig å forene med en annen: Den om at den hypnotiserte er fullstendig i hypnotisørens vold.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøvde hypnose mot søt-sug, 4 timer. Hjalp null.
Hypnose fungerer som bare det. Eller bedre sagt, like bra som placebo. Placebo kan hjelpe mot mange plager, placebo er i grunn selvsuggesjon at et remedium virker, selv om dette remediumet ikke egentlig virker. Hypnose er suggesjon på steroider. Men altså du får ikke kurert noe nevneverdig mere enn placebo allerede kan.
En kan også lettere forandre enkelte handlingsmønstere med hypnose. Men dette holder normalt ikke lenge, så det må gjentas. Gjentagelsen kan da foregå igjennom selvhypnotisk eller posthypnotisk suggesjon/hypnose. Altså i folkelig språk, du må kunne lure deg selv.

Det eneste er kanskje innen samtaleterapi. Der en kanskje kan bruke hypnose, til å få frem en del fortrengte hendelser og traumer. Men dette bør da vurderes av en psykolog, og ikke en freaker. Ellers så hjelper det ikke, å bare dra frem en (traumatisk) hendelse eller, en må bearbeide den også. Hvis en lokker frem for mye traumer, så kan det i verste fall "gå rett vest". Så det er ikke bra heller. Så slik terapi utfører en kun hos en kyndig (psykiater, psykolog eller kanskje psykiatrisk sykepleier (skeptisk på sistnevnte)).
Mot psykiske lidelser så er det ikke akkurat hypnose, men heller mer tankefeltterapi. De jobber "mot" hjernen din og prøver å få deg på andre tanker på en måte.
Jeg har / hadde ingen tru på tankefeltsterapi og mente alt var "bullshit" for å bruke et ord.
Etter rundt 10 år med angst for forskjellige ting gikk jeg til DPS og fikk prøvd ut tankefeltsterapi og mener at det kan fungere til en viss grad. Noen er mottakelige mot det og andre ikke. Alle er forskjellige. Som min behandler sa, så mente han at kanskje 10% av de som er innom og prøver tankefeltsterapi får en positiv virkning. Dette er ikke store prosenten akkurat, men alle er forskjellige og forskjellige metoder virker på forskjellige mennesker.

Jeg har ikke lengre angst for edderkopper, mørket og begynner å takle dødsangsten min ganske greit.



Men sånn "hypnose" man kan se på TV der de tror de er en kylling, ku eller noe helt annet mener jeg er helt på trynet og det er ikke tilfeldige personer som plukkes ut av publikum, men heller en person som "spiller" hypnotisert.


Som aluminimumfluorid sier, så er det en metode for å få fram fortrengte hendeler, ikke akkurat hypnose, men en type tanketerapi som får deg til å slappe av og åpne sinnet. Men ikke alle er mottakelige her heller.
Jeg prøvde hypnose for å slutte å røyke. Det hjalp ikke det aller minste, gikk rett ut på gata og fyrte på en sigarett.
Mulig at det kan virke på andre, men ikke på meg.
Klem fra Betty
Hjernen vår er rimelig programmerbar, og veldig åpen for «suggestion», så at hypnose fungerer er jeg ikke i tvil om.

Jeg har lest en del om temaet, og blir til stadighet overrasket hvor enkle triks som skal til for å endre medborgere sin holdning og sinnsstemning. Og selvsagt kan de samme teknikkene brukes i forbindelse med «suggestion» og få medborgere til å gjøre ting dem egentlig ikke hadde gjort normalt. Her må det påpekes at selv om vi mennesker er veldig åpne for «suggestion», så vil man ikke kunne få andre til å gjøre noe som strider i mot prinsippene og moralen dems.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hjernen vår er rimelig programmerbar, og veldig åpen for «suggestion», så at hypnose fungerer er jeg ikke i tvil om.

Jeg har lest en del om temaet, og blir til stadighet overrasket hvor enkle triks som skal til for å endre medborgere sin holdning og sinnsstemning. Og selvsagt kan de samme teknikkene brukes i forbindelse med «suggestion» og få medborgere til å gjøre ting dem egentlig ikke hadde gjort normalt. Her må det påpekes at selv om vi mennesker er veldig åpne for «suggestion», så vil man ikke kunne få andre til å gjøre noe som strider i mot prinsippene og moralen dems.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt nysgjerrig på hva du legger i "enkle triks for å endre medborgere sin holdning og sinnsstemning". Har du noen eksempler på hva dette kan være?
Sitat av sprett Vis innlegg
Jeg er litt nysgjerrig på hva du legger i "enkle triks for å endre medborgere sin holdning og sinnsstemning". Har du noen eksempler på hva dette kan være?
Vis hele sitatet...
Tankefeltsterapi.
Ikke noe hokus pokus, ganske simpelt. Men igjen, ikke ALLE er like mottakelige med en gang.
Sitat av sprett Vis innlegg
Jeg er litt nysgjerrig på hva du legger i "enkle triks for å endre medborgere sin holdning og sinnsstemning". Har du noen eksempler på hva dette kan være?
Vis hele sitatet...
Har mange slike eksempler, kan ta noen.

1. Hvis du treffer på en person som er utagerende og sint, så skal du legge deg på samme nivå som han. Slå i bordet og rop med samme kraft som han, «det er for jævlig» e.l., for så å sakte men sikkert roe ned både kroppsspråket og stemmebruken din. Og vipps, så vil den utagerende og sinte personen være helt rolig og avslappet. Personer som er sinte, søker gjerne motstand, og det gir du dem ved å legge deg på samme nivå som dem, før du leder dem inn i en mer rolig sinnstemning.

2. Personer som er opprørt eller lei seg, kan det hjelpe godt bare med å si «Hvis jeg var i dine sko, så ville ha ment/syns det samme» og gi dem et vennlig smil. For så å videre bruke samme metode som over, lede dem inn i en mer glad sinnstemning ved å sakte men sikkert begynne å prate om mer positive ting. Personer som er lei seg vil gjerne at andre skal forstå dem, føle det samme som dem.

3. Du kan enkelt få personer til å like deg veldig godt og føle at du er en fantastisk samtale partner kun ved kroppsspråk. Metoden er veldig enkel, du hermer bare rett og slett etter kroppsspråket til samtalepartneren din med litt forsinkelse. Hvis samtalepartneren din legger ene foten over den andre, så venter du 20-30 sekunder så gjør du det samme. Dette kalles «rapport» og skaper ett inntrykk for samtale partneren at du tenker likt som h(a/u)n. Det er kun en type mennesker vi liker virkelig godt, dem som ofte blir våre nærmeste venner, og det er dem som tenker likt som oss.

Hvis du da i tillegg gir uttrykk for at du følger med på samtalen, ved å nikke av å til og vise følelser med ansiktet, forteller han eller hun, noe trist, så viser du det med et trist ansiktsuttrykk. Gjør du dette, så kan du være sikker på at du har fått en ny «beste»-venn, værtfall fra samtalepartnerens sitt ståsted.

4. Anker, når du har fått til å lede person inn i den sinnstemningen som du ønsker å få dem i, så kan man sette ett «anker». En vennlig berøring på skulderen, et stryk over kinnet e.l. det må virke naturlig for dere. Så kan du bruke dette i ettertid, hver gang personen du har satt et anker på havner i den sinnstemningen som du har tidligere ledet dem bort fra. Så kan du berøre/bruke ankeret til å få dem bort derfra.

EDIT: Advarsel, det er ikke alle sinnstemninger man bør prøve å manipulere/lede personer bort fra, f.eks sorg, ser du noen som sørger. Ikke prøv å gjør noe med det. Vær der for personen, og la dem selv håndtere sorgen.
Sist endret av 0xFF; 17. oktober 2018 kl. 12:49.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Har mange slike eksempler, kan ta noen.

1. Hvis du treffer på en person som er utagerende og sint, så skal du legge deg på samme nivå som han. Slå i bordet og rop med samme kraft som han, «det er for jævlig» e.l., for så å sakte men sikkert roe ned både kroppsspråket og stemmebruken din. Og vipps, så vil den utagerende og sinte personen være helt rolig og avslappet. Personer som er sinte, søker gjerne motstand, og det gir du dem ved å legge deg på samme nivå som dem, før du leder dem inn i en mer rolig sinnstemning.

2. Personer som er opprørt eller lei seg, kan det hjelpe godt bare med å si «Hvis jeg var i dine sko, så ville ha ment/syns det samme» og gi dem et vennlig smil. For så å videre bruke samme metode som over, lede dem inn i en mer glad sinnstemning ved å sakte men sikkert begynne å prate om mer positive ting. Personer som er lei seg vil gjerne at andre skal forstå dem, føle det samme som dem.

3. Du kan enkelt få personer til å like deg veldig godt og føle at du er en fantastisk samtale partner kun ved kroppsspråk. Metoden er veldig enkel, du hermer bare rett og slett etter kroppsspråket til samtalepartneren din med litt forsinkelse. Hvis samtalepartneren din legger ene foten over den andre, så venter du 20-30 sekunder så gjør du det samme. Dette kalles «rapport» og skaper ett inntrykk for samtale partneren at du tenker likt som h(a/u)n. Det er kun en type mennesker vi liker virkelig godt, dem som ofte blir våre nærmeste venner, og det er dem som tenker likt som oss.

Hvis du da i tillegg gir uttrykk for at du følger med på samtalen, ved å nikke av å til og vise følelser med ansiktet, forteller han eller hun, noe trist, så viser du det med et trist ansiktsuttrykk. Gjør du dette, så kan du være sikker på at du har fått en ny «beste»-venn, værtfall fra samtalepartnerens sitt ståsted.

4. Anker, når du har fått til å lede person inn i den sinnstemningen som du ønsker å få dem i, så kan man sette ett «anker». En vennlig berøring på skulderen, et stryk over kinnet e.l. det må virke naturlig for dere. Så kan du bruke dette i ettertid, hver gang personen du har satt et anker på havner i den sinnstemningen som du har tidligere ledet dem bort fra. Så kan du berøre/bruke ankeret til å få dem bort derfra.

EDIT: Advarsel, det er ikke alle sinnstemninger man bør prøve å manipulere/lede personer bort fra, f.eks sorg, ser du noen som sørger. Ikke prøv å gjør noe med det. Vær der for personen, og la dem selv håndtere sorgen.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Det er fine teknikker og jeg kan selv underskrive på noe lignende et par av de.

Men jeg vil beskrive dette som mer eller mindre vanlig, hverdagslig sosial omgang. Møter du en venn som er sint, så gjør du jo kanskje det du kan for at han skal bli i bedre humør, det samme gjelder for ei venninne som er lei seg. Det kan tildels sammenlignes litt med enkelte serviceyrker, der man skal prøve å speile kunden, og møte kunden på kundens nivå.

Jeg synes likevel dette er langt unna hypnose, og iallefall den hypnosen vi kjenner fra TV. Greit nok at du kan få kompisen din i bedre humør, men du får han ikke til å drepe faens oldemor(med mindre han er mentalt syk). Nå skal jeg være enig i at det kanskje er et ekstremt eksempel, men selv ting som bør være moralsk og etisk ok, som å innbille folk at de er hunder, er bare pølsevev. Man kommer ikke under en transe under selve hypnotiseringen, og man går ikke med programmerte nøkkelord i hodet etterpå.

Hvis det var uklart så tror jeg ikke det dugg på (TV)hypnose. Det jeg derimot kan se for meg, er en hypnotisør som skal hjelpe et individ til å slutte å røyke.

Personen som går til hypnotisør for å slutte å røyke, har:
1. En tro, eller et håp om å slutte å røyke, derav oppsøkt hypnotisør.
2. Kanskje venner som tror de har fått hjelp av hypnotisør.
3. Kanskje allerede fått hjelpemidler av lege for å slutte å røyke.

Hvis hypnotisøren da klarer å få personen til å se på dette med røyking på en ny måte, som kanskje aldri har falt personen inn før, og hvis personen da tenker på dette i ettertid, ja da tror jeg det kan ha effekt. Men hypnotisørens rolle og betydning i dette er nok relativt liten, og jeg tror det like gjerne kan være en venn som gir deg akkurat samme tanke som denne hypnotisøren. Tankens kraft.

Hypnotisører er for meg i samme klasse som klarsynte, håndspåleggere, og spåkoner. Men det skal sies at jeg ikke har noen førstehåndskunnskap med noen. Hvis det faktisk er en hypnotisør på forumet som ønsker å overbevise meg, så ønsker jeg gjerne en hypnose mot angst.
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Hadde hypnose vært mulig så hadde vi sett millioner av eksempler på dette i hverdagen. Hadde digget å hypnotisert min egen lille hær!
Vis hele sitatet...
Svarte på innlegget ditt tidligere, men det har dukket opp ubevist et par ganger etterpå. Så da får det bli en ny runde.

Er det forsket noe særlig på hypnose i ytterkant av hva som er etisk forsvarlig? Er det noen som har studert hvor langt en kan strekke "viljen" til de hypnotiserte?

Sa i tidligere svar at man ikke får den hypnotiserte til å gjøre ting som bryter med personens moral. Men sett at vi hadde et knippe kriminelle å ta for oss av. Hva kunne hypnosen da bragt fram? Kunne vi da fått en "hær av særs dyktige lommetyver" som stjeler på kommando? Og hvor stopper hypnosens kraft? Når sier hjernen til kriminelle som er uten moral og etikk stopp?