Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3514
Jeg mottar AAP. I fjor betalte jeg 12% i skatt, mens i år har jeg gått opp til 32%. Får utbetalt ca. 10.000 kr. i måneden og klarer meg såvidt ved å spise hos foreldrene mine noen ganger per uke. Hvordan kan denne prosenten være korrekt? Fikk beskjed av NAV at det stemmer. Kjæresten betaler 30%, er i fulltidsjobb OG får tilbake på skatten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjekk med skatteetaten, ikkje med NAV. Nav har ingenting med trekkprosenten å gjere.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjekk med skatteetaten, ikkje med NAV. Nav har ingenting med trekkprosenten å gjere.
Vis hele sitatet...
Ved å sende mail, eller hvordan?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Såpeboble Vis innlegg
Ved å sende mail, eller hvordan?
Vis hele sitatet...
https://www.skatteetaten.no/person/s...ttekort/endre/

Trykk inn forventa inntekt, så får du automatisk nytt skattekort. Om du har spørsmål står det merkelig nok på nettsida korleis du kjem i kontakt med dei.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.skatteetaten.no/person/s...ttekort/endre/

Trykk inn forventa inntekt, så får du automatisk nytt skattekort. Om du har spørsmål står det merkelig nok på nettsida korleis du kjem i kontakt med dei.
Vis hele sitatet...
Da får jeg 32%, noe som ikke kan stemme. Det er jo dette jeg spør om.

Takk for nedlatende tone. Beklager at jeg ikke forstår nettsiden til Skatteetaten.
Sitat av Såpeboble Vis innlegg
Da får jeg 32%, noe som ikke kan stemme. Det er jo dette jeg spør om.
Vis hele sitatet...
Hva ligger som grunnlag fra før, og hva har du lagt inn nå i etterkant?
Sitat av Såpeboble Vis innlegg
Da får jeg 32%, noe som ikke kan stemme. Det er jo dette jeg spør om.
Vis hele sitatet...
Men da får du gjøre som vidarlo hinter til. Kontakt Skatteetaten. De er de eneste som kan svare på om det er noe galt med kalkulatoren eller om det er noe galt med dine antakelser.

Ingen vits i å furte når folk prøver å hjelpe deg.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Hva ligger som grunnlag fra før, og hva har du lagt inn nå i etterkant?
Vis hele sitatet...
Av %? 32% står at skal trekkes fra, og 33% trekkes fra. Føles voldsomt å ha økt 21%
Sitat av Såpeboble Vis innlegg
Takk for nedlatende tone. Beklager at jeg ikke forstår nettsiden til Skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Jøss. Han prøvde bare å hjelpe deg. Du er vel ikke blind? Står "Kontakt oss" øverst på nettsiden. Der er det tlf nummer også. Og mulighet for chat og kontakt på andre plattformer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Såpeboble Vis innlegg
Av %? 32% står at skal trekkes fra, og 33% trekkes fra. Føles voldsomt å ha økt 21%
Vis hele sitatet...
Grunnlag er det som er oppgitt av inntekt og formue. Altså kva informasjon du gir skatteetaten.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 13:26.
Sitat av Såpeboble Vis innlegg
Av %? 32% står at skal trekkes fra, og 33% trekkes fra. Føles voldsomt å ha økt 21%
Vis hele sitatet...
Hva ligger som grunnlag i det elektroniske søknadsskjemaet, der du legger inn informasjon om inntekter og fradrag.
Sitat av Pope Vis innlegg
Men da får du gjøre som vidarlo hinter til. Kontakt Skatteetaten. De er de eneste som kan svare på om det er noe galt med kalkulatoren eller om det er noe galt med dine antakelser.

Ingen vits i å furte når folk prøver å hjelpe deg.
Vis hele sitatet...

Det gjøres. Har hørt med NAV, men ser nå at de ikke har kontroll i det hele tatt.
Fint at jeg ikke furter da

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Grunnlag er det som er oppgitt av inntekt og formue. Altså kva informasjon du gir skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Takk. I så fall 160k året.
Sist endret av Såpeboble; 16. oktober 2018 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Såpeboble Vis innlegg
Takk. I så fall 160k året.
Vis hele sitatet...
Hvilke felt er utfylte fra før hos deg? Det ligger ikke inne stønad både på lønn og på ytelse?
Om du har lav inntekt og høye boutgifter kan du søke om bostøtte:
https://www.husbanken.no/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/
Du kan oppgi hvor mye du tror du får i året, skriver du mindre får du lavere skatt, skriver du mer får du høyere. Jeg har iallefall skrudd både opp å ned etter hva jeg har hatt behov for gjennom et år
Uvaksinert 👍
Hvis du får 160k i året og ikke har noe annet av renter, formue eller noe så skal du betale ca 20.000,- i året i skatt. Altså ca 12% Det sier jo kalkulatoren på skatteetaten også.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kan det være at du ikke hadde AAP hele året i fjor? Skattesats regnes av total inntekt over hele året. Hvis den er høyere i år enn den var i fjor så kan det godt være du har kommet opp i høyere sats.
Sist endret av nso; 17. oktober 2018 kl. 04:59.
Regnet ut min til 29% med inntekt på ca 600k, så det virker veldig rart.

Sikker på du har fylt ut riktig?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kan dette være relevant til deg?
https://www.skatteetaten.no/en/press...inger-fra-nav/