Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1079
Hei!

Har lest mye på forumet, og det er mange bra tips å få her, takk for det. Nå prøver jeg meg med et spørsmål selv for første gang.

Jeg arrangerer en dataspill-konkurranse mellom utlendinger, særlig nederlendere. Jeg er norsk og bor i Norge, men kundeaktiviteten er stort sett i utlandet, og kundene forholder seg til en nettside på et internasjonalt domene, lagret på en server som kan stå hvor som helst.

Konkurransen har en del inntekter gjennom at de deltagerne som har lyst betaler for å delta. Som wikipedia, frivillig betaling. Det skulle dekke server, men etterhvert gir dette en del overskudd.

Jeg har fått mye av Norge, og vil gi tilbake. Så jeg registrerte dette som enkeltmannsforetak, og rapporterte alle inntektene (som kommer til en paypalkonto). Jeg var ikke like flink til å rapportere utgifter, å ta vare på kvitteringer er en ny verden.

Det ga meg en baksmell på 50.000, og når jeg hadde skrapt sammen til å betale det, kom det også en regning på 50.000 fordi jeg er delvis ufør, og den økte inntekten førte til at jeg måtte betale tilbake trygda.

En nederlender som deltar på denne siden, spiller mot nederlendere og leser siden på hollandsk. Så donerer han 10 euro til siden. Da tar den norske staten ca 28% når det går inn til foretaket. Så tar staten ca nye 28% når jeg tar ut utbytte fra foretaket. Dessuten reduseres trygda mi, jeg gjetter at det også er ca 28%.

Nederlenderne vet neppe at siden har noe med Norge å gjøre, men av de ti euroene hans går ihvertfall sju, kanskje åtte, til den norske staten. Jeg føler at jeg lurer de som donerer.

Jeg lurer på
- er en dataspill-turnering i det hele tatt et selskap, burde det vært registrert som noe annet?
- fins det en lovlig måte jeg kan få ned skatten på?

Jeg ser at hvis jeg flagger ut selskapet og holder meg utenlands minst 6 mnd per år, kan jeg tredoble nettoinntekten min. Men det er jo i Norge jeg vil bo. Jeg vet også at det finnes enkle løsninger på den andre siden av loven, men jeg er interessert i de lovlige. Jeg vil spille med på det laget som Norge er, men jeg kan ikke forstå at disse pengene er nødt til å reduseres med over 70%.
Sist endret av Nordkåre; 21. august 2018 kl. 16:34.
Ligningen kan jo endres i etterkant, tror det er 3 år nå. Kanskje klarer du å oppdrive dokumentasjon på utgiftene dine. Hvis du har betalt noe så finnes det jo antakelig spor i form av bankoverføringer / betaling med paypal.

Kanskje en løsning å opprette et aksjeselskap. Du vil jo ikke skatte av annet enn det du tar ut som utbytte eller lønn fra det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nordkåre Vis innlegg
En nederlender som deltar på denne siden, spiller mot nederlendere og leser siden på hollandsk. Så donerer han 10 euro til siden. Da tar den norske staten ca 28% når det går inn til foretaket. Så tar staten ca nye 28% når jeg tar ut utbytte fra foretaket. Dessuten reduseres trygda mi, jeg gjetter at det også er ca 28%.
Vis hele sitatet...
Du skatter ikkje av næringsomsetning, men av overskotet.

Ettersom du har registrert enkeltpersonsforetak kan du trekke ifrå utgiftene du har ifm. drifta, t.d. webhosting, telefoni også viare. Difor tar ikkje staten 28% av det du får inn, men 28% av overskotet etter at utgiftene er betalt.

Her er det faktisk du som har misforstått skattesystemet.

At trygda vert avkorta tilsvarande inntekta er vel strengt tatt rett og rimeleg, ettersom du er uføretrygda fordi du ikkje kan forventast å tene til lites opphald; at næringsinntekt (e.g. overskotet) fører til avkorting framstår som naturleg.
Sitat av dggr Vis innlegg

Kanskje en løsning å opprette et aksjeselskap. Du vil jo ikke skatte av annet enn det du tar ut som utbytte eller lønn fra det.
Vis hele sitatet...
For ts personlig så stemmer jo det delvis. Men husk at også AS skatter av overskuddet. Er det overskudd så skattes det. Og tas penger ut i lønn så skattes det av disse også. Det gjelder også utbytte.

Nøkkelen er nok å ha en korrekt utført selvangivelse på selskapet, uavhengig av valgte selskapsform. Slik at alle fradrag er tatt med og alle utgifter i selskapet er dokumenterte og regnet opp mot overskuddet.

Slik ts har gjort det så blir det jo helt fullstendig feil for han skatter jo av penger som ikke skulle vært beskattet, dvs de pengene som ikke var overskudd i driten. Og det blir jo helt urimelig.

Ts forsøk å få oversikt over alle utgifter, endel er nok sporbart og kan benyttes som dokumentasjon. Husk også at om ikke du har gjenpart eller kvittering så har mest sannsynlig den du kjøpte tjenesten eller utstyret bedre oversikt. Dvs at de kan skrive ut kopi av opprinnelig kvittering og feks sende deg på epost Når du har oversikt kan du kontakt skattekontoret og snakke med de om hva du skal gjøre. Legg frem saken for dem og forklar at du har glemt å føre opp utgiftene til selskapet slik at nettoen i realiteten er lavere og du dermed har betalt feil skatt. Skulle du ikke komme noen vei så vet du nå hvordan du gjør det fremover, og hvordan du skal føre ting korrekt neste år. Samt at du har lært viktigheten av kvitteringer og bilag i næringssammenheng.

Delvis ufør sier du. Jeg vet at 100% uføre kan tjene 40% av grunnbeløpet årlig uten å få redusert uføretrygd. Er det noe slikt for deg som er delvis uføretrygdet? Dette må du sjekke opp. Så må du sjekke om det er full skatt på evt. inntekter ved siden av ufør. Kan denne inntekten stå som en del av den jobben du gjør ved siden av ufør siden du er delvis ufør? Sjekk med NAV.
Sist endret av random67489; 21. august 2018 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.