Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 16987
Da jeg gikk inn for å ha oppkjøring her om dagen og sensor kom mot meg så kjørelæreren min på meg og løftet brynene og gav meg et nervøst smil. Regnet med at dette var hans måte å ønske meg lykke til på så jeg tenkte ikke så mye over det.

Jeg satt meg i bilen og fikk to sikkerhetsspørsmål om tåkelys. Pustet lettet ut da dette var det letteste jeg kunne få. Jeg er ei jente og har null peiling på bil. Jeg ble bedt om å skru på og kontrollere tåkelysene foran. Dette gjorde jeg. Sensor ba meg gå ut av bilen og peke på tåkelysene. Ikke noe problem. Deretter bevegde vi oss til baksiden av bilen og sensor ba meg igjen peke på tåkelysene. Jeg sa til henne at de ikke var på men pekte der de skulle være. Jeg spurte om jeg skulle skru de på og fikk deretter beskjed om å gjøre dette. Senere fikk jeg spørsmål om unødvendig bruk av tåkelys og hva faren kan være. Svarte på dette også.

Jeg synes sensor var jævla ålreit først. Hun stilte meg flere spørsmål om livet mitt og planene mine videre. Da vi kom inn på hvor jeg bodde sa hun plutselig "Åh, godt du ikke bor på .....". Mind you, dette er basically et sted hvor det kun bor utlendinger. Jeg spurte hvorfor dette var 'godt', og hun fortsatte å fortelle meg at det er utlendinger som hoier og bråker til langt på natt. Hun nevnte flere med samme etnisitet som meg som tydeligvis skulle ha bråket helt sykt konstant. Tror ikke hun fatta at jeg var utenlandsk? Jævla irrelevant, tenkte jeg, men jeg orket ikke snakke om det. Deretter fortsatte hun å fortelle meg at flere hun hadde kjørt opp med som bodde der klagde på det. Jeg regnet bare med at dette var kids som sa seg enig i "bråket" hun påstod eksisterte i frykt for å stryke. Det hadde ihvertfall jeg gjort. Jeg ble ekstremt sur men sa ingen ting.

Deretter kommer vi på en 'landevei' med helt sykt kjipe humper og smal vei. Spotter ingen biler, og jeg hadde kjørt her med kjørelærer og privat flere ganger så jeg visste hva jeg skulle gjøre. Da jeg tidligere hadde kjørt i fartsgrensa (60km/t) hadde kjørelærer spurt "synes du dette er komfortabelt?" også videre. Med sensor kjørte jeg her i 50. Tenkte det var greit da jeg hverken hadde biler bak meg eller foran meg. Dessuten ville jeg safe det. Hun ba meg drite i humpene og kjøre på. Da gjorde jeg det.

Deretter kommer vi ut på en motorvei. Jeg er i fartsøkningsfeltet og blinker for å komme meg ut. En lastebil kommer i full fart men bremser ned da han ser jeg skal inn. Jeg dobbeltsjekker blindsonen og gjør meg klar til å kjøre ut. Så begynner lastebilen å gi gass som faen så jeg og sensor måtte bremse. Sykt kleint. Følte dog at dette var like mye min feil som lastebilens.

Dette var de eneste to 'feilene' (eller hva enn du vil kalle det) jeg gjorde. Da vi kom tilbake på Vegvesenet og hadde rygget tilbake sa hun at jeg ikke hadde bestått. Trodde først hun kødda. Hun begrunnet det først og fremst med at jeg ikke hadde god nok fartstilpasning. Deretter utdypet hun og sa at jeg hadde kjørt 50 der fartsgrensa var 60 og kjørt i 25 (hendte jeg kom ned i 20 etter brems) i 30-sonen hvor det er rundt 6-7 veier som kommer inn fra høyre med 10-20 meters avstand mellom hverandre. Her har jeg forresten vikeplikt. Stoppet for 3-4 biler som kom inn fra høyre. Sånn jeg forstod det mente hun at dette ikke gav god nok flyt......? Hæ? Skulle jeg bare kjørt ned bilene? Jeg fatter ikke.

Da kjørelæreren min kom tilbake inn i bilen etter sensor stakk sa han "Grattis. Du fikk strykejernet/strykehjerne whatever. Hater den dama". Visste ikke at strykejernet var en greie engang. Jaja.

Verste med hele greia er at ruta mi var opp hvor jeg bodde, altså en rute jeg har kjørt minst 60-70 (hvis ikke fler) ganger før. Er dette kødd liksom? Har lest flere tråder om folk som er keene på å klage og som ikke fatter hvorfor de har strøket selv om det er helt åpenbart. Mulig jeg er en av dem, men jeg er helt sykt stoka på å klage. Skulle bare stoppa bilen da hun begynte å snakke om utlendinger og kjefta på hun.

Men serr. Kan noen hjelpe? Hvordan klager jeg?

Apropo det lastebilgreiene: vi måtte bremse fordi fartsøkningsfeltet nesten endte, ikke fordi jeg holdt på å kræsje i lastebilen. Jeg svingte obviously IKKE for å komme meg ut og kjøre inn i lastebilen. Tror det er greit å nevne.
Sist endret av adelara; 16. mars 2017 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må beise sjarken!
Klag i vei sier jeg, du har ikke noe å tape på det, men ta deg en prat med kjørelæreren din å spør om hva han tror.
Kan være har er enig i at de feilene du gjorde var alvorlige nok, eller kan være han mener du bør klage.
Veldig vanskelig og få i gjennom ei klage, men er vel verdt og prøve. Veldig dårlig av sensor og ikke spørre om hvorfor du lå under fartsgrensen, det er jo et voldsomt mas om å kjøre etter forholdene og rundt disse tider med telehiv så er det jo plent umulig og holde fartsgrensen
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alltids verdt å klage. Er ikke sikkert du får gjennom akkurat din klage, men en kan jo håpe at dersom denne personen mottar nok klager over tid så vil hennes overordnede etterhvert bli nødt til å gjøre noe med det.
Vanskelig situasjon, spesielt fordi sensors tåkeprat om utlendinger kanskje var med på å gi henne et slags bilde av deg, som igjen hadde påvirkning da hun skulle bedømme deg. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men syns du svarte bra for deg.

Syns forøvrig kjørelæreren din ikke er veldig mye mer profesjonell når han omtaler sensor som "strykejernet". Hadde noen sagt det til meg da jeg kjørte opp hadde jeg måttet tenkt meg om for å skjønne hva det skulle bety.

Du har vel ikke noe å tape på å klage, selv om det kanskje ikke nytter. Det er altfor lenge siden jeg tok lappen (og jeg kjenner jeg er sjeleglad for at jeg ikke holder på med det i dag) til at jeg vet noe om hvilke situasjoner i trafikken som er strykegrunn.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig enig med sistemann, utrolig uproft av kjørelærer å omtale sensor som strykejernet. Dette er dessverre noe mindre seriøse trafikklærere ofte gjør for å komme unna det faktum at opplæringen sannsynligvis ikke har vært god nok til å gi deg kompetansen som trengs for å bestå en førerprøve. En seriøs trafikklærer ville heller brukt tid på å begrunne hvorfor sensor har vurdert deg slik hun har gjort.

Sannsynligvis har du kjørt saktere enn nødvendig også i områder der forholdene tillater høyere fart, både med tanke på ujevn vei og strekninger med veier fra høyre. Det er ikke sikkert dette er strykgrunn i seg selv, men når det skjer i tillegg til situasjonen med lastebilen så høres det ikke så feil ut. Sannsynligvis har du vært for passiv i forhold til lastebilen først - han har tenkt/skjønt at du derfor ikke har tenkt deg ut forran han, og gasser da på for å komme forbi.

Når det gjelder kommentaren om utlendinger som hoier og skriker så kan du godt sende inn en klage på dette, da dette også er uproft og helt unødvendige kommentarer fra sensor, men det vil jo ikke få noen betydning for resultatet.

Kanskje du i beste fall kan få en ny førerprøve uten å betale for denne, dersom du klarer argumentere for at disse (rasistiske?) kommentarene virket forstyrrende og sårende på deg.
må sensor gripe inn på oppkjøring, dvs trykke på brems eller lignende, er dette automatisk stryk. Nytter lite å klage på dette, men du har selvfølgelig rett til å klage.
Anonym bruker
"Uenig Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klag om du vil, men da blir det kun for å få det på statistikken, for sjansen for at du vinner den saken er liten. Det blir ord mot ord, og da vinner ikke du. En av fire stryker på oppkjøring, iflg. statistikk fra 2016.

Be om å få utlevert vurderingsskjemaet som sensor fyllte ut under oppkjøring, og gå igjennom punktene sammen med kjørelæreren din. Fart og fartstilpasning kan føre til 3'er feil, og du får derfor ikke godkjent. Øv godt på punktene som sensor har notert.

Bestill ny oppkjøringstime når du kan. Du får da tildelt en ny sensor. Videre inviterer du med kjørelæreren din under neste oppkjøring.

Lykke til.
Jeg ville bli sjokkert om du fikk medhold i noen klage på dette. Du stryker åpenbart på situasjonen med lastebilen. Du skaper en farlig situasjon og sensor må gripe inn. Du stryker i den situasjonen uansett om sensor er "strykejernet" eller "Snille McSnillesen".

Videre viser du manglende forståelse for trafikken, i måten du beskriver situasjonen med lastebilen. Jeg tror ingenting på at lastebilen først bremser ned, for så å "gasse på som faen". At du ikke håndterer situasjonen med lastebilen er manglende besluttsomhet, og det har selvsagt med manglende erfaring og forståelse å gjøre. Når sensor må gripe inn i situasjonen er det fordi det er en farlig situasjon. Farlige situasjoner på oppkjøring er automatisk stryk.

Hva som var "feilen" du gjorde med veien med huller i er ikke godt å si, det er ikke feil å ligge under fartsgrensen hvis vei eller føreforhold skulle tilsi at det er nødvendig .
Sist endret av Cikey; 16. mars 2017 kl. 19:28.
Trådstarter
2 2
Takk for alle innspill

Angående det med at kjørelæreren kalte sensor strykejernet driter jeg egentlig litt i. Jeg har kun kjørt med vedkommende en gang, og dette var rett før oppkjøringa. Kjørelæreren min var på skolen og kunne dermed ikke stille opp.

@ Cikey; (aner ikke hvordan man siterer fra mobil) det du sier om at du ikke tror på det jeg beskriver skjedde med lastebilen er jo bare tull. Jeg har nok selvinnsikt til å se at det var en feil fra min side, men jeg sitter ikke å lyver på nett under et anonymt brukernavn når jeg genuint lurer på om dette var grunn nok til å stryke en person. Direkte farlig var det vel strengt talt ikke. Feltet for fartsøkning var close til å slutte — jeg så dette selv, bremset, og så bremser sensor. Jeg er jo ikke tilbakestående.
Sist endret av adelara; 16. mars 2017 kl. 20:09. Grunn: skriveleif
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
må sensor gripe inn på oppkjøring, dvs trykke på brems eller lignende, er dette automatisk stryk. Nytter lite å klage på dette, men du har selvfølgelig rett til å klage.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk så enkelt, og så surt selvfølgelig. Inngripen betyr stryk. Alt for mange er for opptatt av farten sin så de glemmer å planlegge framover. Fattern har vært kjørelærer i tusen år og sensor i hundre år og nevner dette til stadighet. Var dette på Billingstad eller?
Sist endret av NodSquad; 16. mars 2017 kl. 20:26.
Virker som meg som om du bare har hatt uflaks med sensoren du fikk..

Det samme hendte meg når jeg skulle ta BE (hengerlappen) for noen år tilbake, jeg fikk en sensor (rasist etter min mening), han var lite opptatt av selve føreprøven, og stirret ut av vinduet etter små jenter som en kåt pedofil, og var opptatt av andre ting osv. men jeg endte opp med å få stryk selv om jeg etter min mening hadde en helt perfekt kjøring..

Tviler på at du kommer noe vei med å klage, men du kan absolutt be om å få en annen sensor dersom hun samme skulle dukke opp igjen!

Lykke til
Sist endret av cplpro; 16. mars 2017 kl. 22:02.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke hvorfor ikke det brukes dashcam til å dokumentere og evt brukes til opplæring. Skal en virkelig kaste bort en haug med penger fordi oppkjøringslæreren er en dust og satse på at en kanskje neste gang får en som er objektiv og god..eller kanskje ikke.

Krev Dashcam sier jeg.
I det du skulle legge deg inn på motorveien, hva var farten din da vis du fikk med deg det?
Anonym bruker
"Mulig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
må sensor gripe inn på oppkjøring, dvs trykke på brems eller lignende, er dette automatisk stryk. Nytter lite å klage på dette, men du har selvfølgelig rett til å klage.
Vis hele sitatet...

Ikke nødvendigvis. Sensor gjennomføre en helhetlig vurdering av kjøringen.

Jeg kjørte perfekt på min oppkjøring. Bortsett fra helt på slutten, på vei tilbake til trafikkstasjonen så la jeg ikke merke ikke en gammel dame som skulle over et fotgjengerovergang rett før en rundkjøring.
Grunnet noen blomster som var litt veien og at det oppsto misforståelser om hvilken vei jeg skulle kjøre. Sensor bremset, og jeg var sikker på at jeg hadde strøket.

Fikk beskjed om at all kjøringen min hadde vært perfekt, med unntak av når hun måtte bremse (og siden damen ikke var i veien, men ventet på å gå over, så gikk det bra).
Anonym bruker
"Mulig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sensor skal gjennomføre en helhetlig vurdering av kjøringen *
Noe som er ganske relevant i forhold til episoden med lastebilen, er om du hadde vikeplikt eller om det var fletting. Det er 2 veldig normale skilt ved slike påkjørsler.
Om du ikke husker, sjekk street view på google maps og legg ut her.

Det du beskriver med lastebilen virker det som om du ikke tilpassa deg farten til trafikken i feltet du var på vei ut til, men igjen så er skiltet veldig relevant.
Sitat av adelara Vis innlegg
[...]
@ Cikey; (aner ikke hvordan man siterer fra mobil) det du sier om at du ikke tror på det jeg beskriver skjedde med lastebilen er jo bare tull. Jeg har nok selvinnsikt til å se at det var en feil fra min side, men jeg sitter ikke å lyver på nett under et anonymt brukernavn når jeg genuint lurer på om dette var grunn nok til å stryke en person. Direkte farlig var det vel strengt talt ikke. Feltet for fartsøkning var close til å slutte — jeg så dette selv, bremset, og så bremser sensor. Jeg er jo ikke tilbakestående.
Vis hele sitatet...
Jeg tror for så vidt du opplever situasjonen slik, men jeg har svært liten tro på at situasjonen faktisk var slik. Hvordan beskriver sensor dette i sin vurdering av oppkjøringen? Jeg formoder dere snakket om situasjonen i ettertid?

Dette, sammen med hvordan du beskriver egen, og sensors opplevelse av kjøring og fart gjør at jeg tror du har manglende trafikkforståelse og derfor er fullstendig sjanseløs ved en klage.

Velger du likevel å klage tror jeg sensors påståtte rasisme er et blindspor. Du må i så fall vise at sensors oppfatning av disse situasjonene er helt feil.
Ikke klag. Bare ta et par kjøretimer til og kjør opp på nytt. Går sikkert bedre da.
Beklager å måtte si det, men er enig med sensor. Akselerasjonsfeltene er der for at du skal få bilen opp i fartsgrensen før du kjører inn på motorvei. En lastebil har fartsperre på 90km/t og kommer ikke "plutselig". Den er stor og lett å se så du kunne tilpasset deg tidligere. Øv på å observere og få bilen kjapt opp i fart.

På papiret du fikk utlevert etter oppkjøring står alt du trenger om du vil klage, men det er staten så regn med at det tar lang tid samt at du neppe får medhold.

Lykke til uansett.
ArbeidsledigProletar
Vet ikke hva andre har svart. Men drit i klage, "move on". Ta en ny en når du kan.
Folk som akselerer seint på akselrasjonsramper er de verste. Sykt jævlig å ligge bak noen som ikke kan å kjøre seg inn på motorvei.
Fletting er ikke sykt vanskelig heller.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
må sensor gripe inn på oppkjøring, dvs trykke på brems eller lignende, er dette automatisk stryk. Nytter lite å klage på dette, men du har selvfølgelig rett til å klage.
Vis hele sitatet...
En kamerat fra skolen dreit seg og sensor måtte bremse, han bestod allikavel. Tror ikke at inngrep fra sensor automatisk fører til stryk, men så kommer det selvfølgelig ann på sensor.

Han kameraten følte også at han egentlig ikke gjorde en god nok jobb, og er like forundret over at han fikk lappen som alle andre som har fått høre historien.
The lucky one
PairADice's Avatar
Sensorer er forskjellige. Noen krever tilnærmet perfekt kjørerunde, andre tar en vurdering på om du utgjør et faremoment i trafikken og ser forbi små tekniske feil. Har også hørt om sensorer som nesten konsekvent stryker alle førstegangsprøvere, så de skal gjøre en bedre innsats neste forsøk. Klag i vei, men til syvende og sist vil det være sensors ord mot ditt, og da er det for meg liten tvil om hvems ord som vil bli vektlagt; en erfaring sjåfør og sensor med mange års kjøretid, eller en rykende fersk sjåfør med skuffelse og selvtillit til egne evner uten den tilsvarende vekten erfaring til å understøtte denne selvtilliten?
▼ ... over et år senere ... ▼
Hadde oppkjøring på A2 ( mellomtung mc ) og strøyk. Sikkerhetsspørsmål gikk greit, så kom kjøregårdsøvelsene. Først krypkjøring som gikk bra første runde og andre runde var jeg nedi med foten, men startet med en gang. Unnamanøver gikk bra. Brems i sving kunne gått bedre og sving også. Så kom kjøring i trafikk, som jeg synes gikk bra. Det sensoren strøyk meg på var ferdigheter i kjøregård, viser ikke god nok svingteknikk og bremsing. Og må ta raskere trafikale beslutninger. Planlegger for sent inn mot kryss og rundkjøringer.
Så lurer på om det er vits i å sende inne en klage. Har dere noen tanker?
Hva er vitsen med å klage ? Ta et par kjøretimer til og forsøk på nytt.
Sitat av Automat123 Vis innlegg
Hadde oppkjøring på A2 ( mellomtung mc ) og strøyk. Sikkerhetsspørsmål gikk greit, så kom kjøregårdsøvelsene. Først krypkjøring som gikk bra første runde og andre runde var jeg nedi med foten, men startet med en gang. Unnamanøver gikk bra. Brems i sving kunne gått bedre og sving også. Så kom kjøring i trafikk, som jeg synes gikk bra. Det sensoren strøyk meg på var ferdigheter i kjøregård, viser ikke god nok svingteknikk og bremsing. Og må ta raskere trafikale beslutninger. Planlegger for sent inn mot kryss og rundkjøringer.
Så lurer på om det er vits i å sende inne en klage. Har dere noen tanker?
Vis hele sitatet...
Det er her tale om sensors skjønnsvurdering. Det er ikke anledning til å påklage denne, jfr trafikkopplæringsforskriftens § 31-6. Med mindre du kan vise til rene saksbehandlingsfeil, faktafeil eller lignende vil det altså ikke ha noe for seg å klage.
Nå er ikke jeg sensor, men å kjøre 10 kilometer under fartsgrensa på oppkjøring virker ikke optimalt. Jeg ville ligget som et øremerke på fartsgrensa om ikke 1-2 km under 60.
Det med lastebilen er din egen feil, du skal tilpasse farten og gli inn i trafikken. Andre biler skal ikke behøve bytte felt en gang, for det er alltid plass mellom nær folk holder avstanden de skal.
Jeg har også opplevd at lastebilen ignorerte meg da jeg skulle kjøre inn. Jeg gjorde alt riktig, men sensoren var likevel nødt til å bremse meg. Da tenkte jeg at jeg kom til å stryke. Men nei, heldigvis mente han også at lastebilen gjorde feil der. Snart 15 år siden jeg tok lappen

Hva er det med lastebiler? Jeg hadde tatt mer hensyn når jeg ser «trafikkskole»-bil.