Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1601
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, I august ble jeg veldig dårlig, tilbrakte en del tid på sykehus og sliter fortsatt med sykdommen. Som en konsekvens av dette har jeg fått resept på 150mg tramadol om dagen. Dette tok jeg daglig en lengre periode, helt til jeg merket hvor sterkt sug jeg fikk til medisinen. Det gikk fra å være en smertelindring til en avhengighet skummelt fort!

Når jeg tok 5x50mg for å "chille"- i en jafs skjønte jeg det var på tide å trappe ned. Gikk 10 dager uten, men økende depresjon gjorde att jeg ikke klarte mer, i kveld, etter å ha brutt helt sammen endte jeg opp med å ta 3x50mg.

Fikk høre av en kompis att opiater kan fucke med serotonin nivåene i hjernen, og att det tar lang tid før dette blir normalt igjen. Jeg har aldri brukt opiater før denne sykehusinnleggelsen å trenger råd for å trappe ned/slutte. Jeg vil heller ha smerter enn å bli opiat-junkie. Hvordan håndterer man noe sånt?
Det er vel ganske forskjellig hvor "avhengig" folk blir rent psykisk. Når man har smerter å får smertestillende er det lett at det blir eneste løsning, og at man glemmer av hva man ellers kan gjøre for å forbedre situasjonen sin. I vanskelige tider blir det til slutt som det eneste lyspunktet iløpet av en dag og det er der avhenigheten begynte for meg. Hvertfall den psykiske biten og det er den som må endres for ikke miste seg selv i rusen. Finn noe du liker å gjøre eller som du føler, tror eller vet kan bedre situasjonen på lengre sikt og ikke bare "ett plaster på såret". Tapentadol som er virkestoffet som tramadol blir til etter førstegangsmetabolisme gjennom leveren er heldigvis ikke det verste rent fysisk å bli avhengig av i sånne doser, trapp ned sakte men sikkert så vil ubehage være minimalt. Når det gjelder depresjonen så vil jeg heller tro det kommer av å være i en vanskelig situasjon over lengre tid enn at hjernen din har begynt å produsere så mye mindre serotonin på grunn av inntaket ditt. Eller kanskje en kombinasjon. Det kan man få terapi og medisin for om du sliter med dette, men personlig så har jeg ikke hatt noen god erfaring med anti-deppresiva som hemmer reopptaket av serotonin i hjernen sånn at det bygger seg opp ett høyere serotonin-nivå. Nå er jeg ikke lege og jeg vet ikke hva som feiler deg så du får unnskylde om jeg kan virke uvitende eller arrogant ovenfor din situasjon, men jeg håper du får det bedre med tiden
▼ ... over en uke senere ... ▼
En fin regel for og forhindre store nedturer med piller er etter min erfaring og ikke spise piller mer en 2-3 dager i strekk. Ha så en pause.

I din situasjon blir det vel noe annerledes.

Tramadol er noe av det beste jeg vet og ta samtidig som jeg røyker. Elsker den rusen !
jeg gikk på oxycontin og oxynorm i 3-4 måneder etter en relativt smertefull operasjon.. Jeg trappet ned 5mg om dagen i samråd med lege og det gikk veldig fint. Merket lite eller ingenting til abstinenser o.l. Gikk på 150mg+ Oxycontin i tillegg til oxynorm (smertetopper) i starten.

Snakk med legen din!