Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4404
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Skal inn til utredning for ADD om 5 måneder på sykehus, har vært til utredning hos psykolog over flere ganger og er nå sendt videre til psykiater på sykehus.

Har ingen aning om hvordan dette foregår men regner med det er noe blodprøver/urinprøve av noe slag inne i bildet.

Har vært meget sterkt plaget med tankekjør helt siden jeg var liten og sterke konsentrasjons plager så eneste målet mitt er å prøve ut medisiner for dette. Riktignok bruker jeg cannabis som sovemedisin hver eneste dag før jeg legger meg og er helt avhengi av det for å kunne få en god natts søvn. Uten cannabis før leggetid får jeg null søvn, panikkangst og enda mer konsentrasjonsproblemer som igjen påvirker arbeidsdagen.

Vil dette være noe problem ved evt test på sykehus? Har søkt endel på google men finner så mye svada "en kammerat" ditt og datt svar, noen som faktisk har noe konkret å komme med?
Blod- eller urinprøve for utredning av ADHD? Det virker litt rart.

Hvis jeg forstår ADHD riktig er det et aspekt av personligheten/psykologien din, altså finnes det ikke noen enkle tester for å påvise dette. Det er vel ved samtale med psykiater og utfylling av skjemaer at dette påvises og diagnosen stilles.

Og la oss si at ADHD faktisk kunne påvises ved en enkel blodprøve; hvorfor skulle de lete etter spor av THC samtidig?
Den eneste logiske forklaringen jeg kan komme på i farten for hvorfor dette skulle være standard prosedyre er hvis diagnosen ADHD var så lik det å være ruset på cannabis at de måtte utelukke at du var høy 24/7. Ser for meg (den hypotetiske) samtalen med legen slik: «Symptomene dine tilsier at du enten har ADHD, eller at du er grisefjern».

Med andre ord tror jeg ikke de sjekker for dette.
En kamerat måtte være rusfri tre måneder for å kunne utredes for Adhd. Uvisst hvorfor
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
En kamerat måtte være rusfri tre måneder for å kunne utredes for Adhd. Uvisst hvorfor
Vis hele sitatet...
Huh, så feil kan man ta. Noen som vet hvorfor? Rusbruk bivirkninger og ADHD har likheter?
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Trådstarter
Jeg spør på bakgrunn av ymse ting jeg har plukket opp tidligere.

Mitt mål med utredningen er å få skrevet ut en medisin. Dette er en medisin som er avhengighetsskapende og kan misbrukes som rusmiddel (dette er dog overhode ikke mitt mål). Under utredning med psykolog fikk jeg gjentatte spørsmål som "bruker du alkohol", "hvor ofte drikker du", "har du prøvd narkotika", "hvor ofte tar du narkotika" etc.

Derfor vil jeg vite om det er vanlig prosedyre å bli testet for narkotika før/under utredning for add/adhd så jeg plutselig sitter der med skjegget i postkassa med positiv blod/urinprøve og får medisinnekt og mister førerkort.
Utifra det jeg har lest så ja, det testes.

Mener at de med adhd har en høyere risiko for å være tiltrekket til rusmidler og ha problemer med de.

Er det ikke slik at de har mindre dopamin i hjernen enn folk uten adhd?
Om det var snakk om en vurdering av hvorvidt fyren skal få ADHD medisiner ville jeg skjønt poenget, men en utredning gir deg vel ikke automatisk rett på Ritalin eller? Er det ikke en utredning bare for å slå fast om man har ADHD eller ikke?
Når man utredes for AD(H)D er løsningen, dersom du diagnostiseres, å få deg på medisiner, og da normalt Ritalin. Ritalin er på narkotikalisten og har misbrukerpotensiale og derfor ønsker de ikke at folk som allerede bruker narkotika skal få narkotika på resept. Personlig bruker jeg en rekke ulovlige rusmidler og ble spurt om dette da jeg ble utredet, men svarte da at jeg ikke brukte illegale rusmidler overhodet og ble heller aldri testet.

Dersom du sier du har prøvd narkotika bare én gang vil du bli nødt til å gå gjennom screening, altså at du må på urinprøver over en viss tid. Slår cannabis ut på prøven vil du få vanskeligheter med å få Ritalin, og de vil nok heller gi deg Strattera.

I tillegg kan rusbruk gi symptomer som ligner på AD(H)D. De vil være sikre på at du har et handicap fra før, og ikke risikere at det å bare få deg til å slutte med rusmidler vil ta bort symptomene dine.
Sist endret av Pygoscelis; 26. desember 2017 kl. 04:52.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Når man utredes for AD(H)D er løsningen, dersom du diagnostiseres, å få deg på medisiner, og da normalt Ritalin. Ritalin er på narkotikalisten og har misbrukerpotensiale og derfor ønsker de ikke at folk som allerede bruker narkotika skal få narkotika på resept. Personlig bruker jeg en rekke ulovlige rusmidler og ble spurt om dette da jeg ble utredet, men svarte da at jeg ikke brukte illegale rusmidler overhodet og ble heller aldri testet.

Dersom du sier du har prøvd narkotika bare én gang vil du bli nødt til å gå gjennom screening, altså at du må på urinprøver over en viss tid. Slår cannabis ut på prøven vil du få vanskeligheter med å få Ritalin, og de vil nok heller gi deg Strattera.

I tillegg kan rusbruk gi symptomer som ligner på AD(H)D. De vil være sikre på at du har et handicap fra før, og ikke risikere at det å bare få deg til å slutte med rusmidler vil ta bort symptomene dine.
Vis hele sitatet...
Kan tilføye at det er 3 mnd, og at urinprøve brukes. De bruker urinprøve for å kartlegge hvor lenge ev. pasienten har "misbrukt" cannabis.

"Kombinasjonen ruslidelse/hyperkinetisk forstyrrelse/ADHD innebærer spesielle utfordringer. Selve den hyperkinetiske forstyrrelsen eller ADHD-tilstanden kan behandles medikamentelt selv om det foreligger en komorbid rusmiddelavhengighet. Dette krever at man stabiliserer og behandler rusmiddelavhengigheten i forkant. Psykososial behandling kan bidra til å gjøre medikamentell behandling mulig. Ved rusmiddelavhengighet skal ikke sentralstimulerende legemidler benyttes før det foreligger dokumentert rusfrihet i 3 måneder. Dokumentasjon av rusfrihet skal fortsette etter behandlingsstart. Ved bruk av sentralstimulerende legemiddel skal metylfenidat være førstevalget. Legemidlet atomoksetin bør også vurderes som en aktuell behandling."

Norsk legemiddelhåndbok - L6.8.1 Metylfenidat og lisdeksamfetamin/deksamfetamin/amfetamin
Anonym bruker
"Rask Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, har du et kjent rusmisbruk må du testes og vise at du er rusfri under utredningen. Man utreder ikke en rusa person for adhd.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Trådstarter
har ikke ett kjent rusbruk eller missbruk, aldri blitt tatt for eller innrømmet dette for noen myndighet. Svarte også at jeg aldri har prøvd narko under første del av utredning.
Kanskje de bare tar en random prøve helt tilfeldig, eller at det er fordi du på en eller annen måte har gitt dem grunn til å mistenke narkotikabruk.
Da ser jeg for meg ting som hygiene, klesstil og sånt. Ukjent for meg hvordan prosedyrene dems er rundt dette, men jeg ser for meg at man kan bli sjekket nærmere kun for å ha dreadlocks, for eksempel
Man blir jo faktisk dømt på utseende osv, enten man vil eller ikke.
Noen tester alle, mens andre tester bare de de har mistanke om. Du tar prøven hos legen så du vet ganske godt når den eventuelle prøven vil finne sted.
Hei, hei. Går ut i fra at det er methylphenidate du trenger. Og cannabis er en vanlig og veldig positiv selvregulerings medikament hos de fleste med spesifikt add. ADD er bare ADHD uten hyperaktiviteten etter min mening. men det er muligens et helt annet syndrom. Jeg har i senere tid jobbed med pasienter som opplever strek adhd. Det er ingenting sammenlignet med hva samfunnet anser som adhd. Adhd er debilitating på så mange måter og kan ligne høyt fungerende autisme eller PU. Dette kan unnslippes. mange som selvmedisinerer klarer å opprettholde et snev normalitet. Samtidig så er det 67%(USA) sannsynlighet at de ender opp i et kriminelt miljø og les médicaments avhengig. Nettopp fordi sosiale relasjoner er så vanskelig. Jeg spør meg hvorfor du utredes på sykehuset. Kanskje så lever du i et gokk fylke som finnmark? har et kriminelt rulleblad? I finnmark og i gokk fylker, er de dessverre diskriminerende. Og etter min mening, så har de noe å bevise ovenfor hovedstaden.. Vær clean 6 uker før testen, og det skal gå bra. Det er helt idiotisk at de skal fraråde deg medikamentell behandling, da de fleste med adhd/add røyker etter egen erfaring.. Spesielt med det nye lovverket som er igangsatt. på min jobb er vi veldig nøye med ritalin; vi skal være to folk ved utlevering osv. Dette er veldig unødvendig da en venn av meg fikk det utskrevet av sin mor under medisin studiene. og det flyter rundt om kring som bare det :P
Sist endret av Anoarbeider; 30. desember 2017 kl. 14:53.
Ble nettopp utredet for adhd. Jeg ble spurt om jeg brukte rusmidler, svarte nei. Ble aldri tatt noen blodprøve. Eneste jeg måtte var og ta EKG hos fastlege før jeg startet på Ritalin. Røyker hver dag selv.
Som de fleste sier, så tas urinprøve som oftes kun hvis du har et kjent rusproblem. Urinprøven tas før du får ritalin elller annen medisin med misbrukspotensiale. Ikke før selve utredningen. Håper du får hjelp og ar det hjelper deg i hverdagen :-)