Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 11509
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
jack er ingen god idé når det gjelder strømforsyning, da det har en tendens til å oppstå kortslutning idet du setter inn/tar ut pluggen.

og nei, den pinglevifta der har ikke sjans til å ta unna nok varme
Vis hele sitatet...
Hva vist jeg har en direkte av og på switch direkte etter inn jacken? Da kommer det jo ikke noe strøm til resten av skapet når jeg plugger den inn, så tar jeg og flipper switchen på når jeg har plugget inn stømforsyningen, vil det hjelpe?
Vil helst ikke ha sammenhengende stømmforsyning:/
Nei, det vil ikke hjelpe. Kortslutningen skjer før bryteren. Ville heller brukt en annen type plugg. To bananplugger er en mulighet, vanlig DC-plugg er en annen. XLR kan også brukes.
Sist endret av Provo; 9. februar 2010 kl. 21:19.
Hmm...Da blir det det nok en vanelig DC plugg:P
http://i47.tinypic.com/4nuyr.gif

Det jeg orginalt tenkte på var denne stømmforsyningen:
http://tinyurl.com/gangsterlo
og en sånn plug:
http://i45.tinypic.com/4sir1j.png
(Den passer ikke, men måtte bare finne et bilde)
Men der var det stor tedens til å kortslutte?? Må bare være sikker om at vi snakker om det samme
Sist endret av omba; 9. februar 2010 kl. 21:45.
Nei, den siste vil ikke kortslutte. Det er ingen jack, men det som kalles DC-plugg, eller batterieliminatorkontakt på Elfa. Dette, derimot, er en jack. Det første du har bilde av, er vel en type Molex-plugg, om jeg ikke husker feil.
omba's Avatar
Trådstarter
Fant denne på DX, den så litt kraftigere og større ut:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5112
Jeg sjeka ut denne tråden og den så nesten lik ut:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=150248
Så vil den virke, vil den greie å ta bort nok varme?

Btw glemte å nevne det, men jeg skal ha kjøleskapet stående oppreist.
Og vist jeg skal ha den heatsink'en fra DX med vifte, så tar sikkert viften 5 V.
Burde jeg da kjøpe en stømforsyning på 20 V? Peltier elementet tåler bare 16 V maks.
Og hvordan kan jeg da hindre at peltier elementet får over 16 V og at viften får 5 V?
Bruke resistor kanskje, men vist vifta tar 5 V og resistoren tar 5 V så får bare bare peltier elementet 10 V.
Og burde jeg gjøre det samme med vifta? Trenger virkelig hjelp guys
omba's Avatar
Trådstarter
Fikk lagd bodyen i dag, eller limet holder på å tøke, må la det stå 10-20 timer
Så nå må jeg bare sette på hengsler og instalere de elektriske komponentene
Men må jo kjøpe strømforsyning først, men er ikke sikker på hvilken jeg skal kjøpe, trenger bare å svare på spørsmålet om stømforsyning jeg stilte i forige post
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Det første du har bilde av, er vel en type Molex-plugg, om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Denne pluggen kalles ofte tamiyaplugg og er mye brukt innen radiostyrte biler.
De er kjent for å bli svært varme og gi dårlig kontakt ved store strømmer som ofte forekommer i radiostyrte biler. Dette er en plugg som vanligvis sitter på bilen og batteriet når man kjøper det, og oftest blir klippet av og byttet med en gang.

Vil derfor fraråde å bruke den til dette prosjektet, bruk heller dc plugg. Skal du ha en virkelig solid plugg kan du bruke XLR.

Hvis kobler resistoren i parallell med peltierelementet vil den ikke ha noe å si på spenningen til elementet.
Jeg kjenner ikke til peltierelement, så jeg vet ikke hvordan strømtrekket på det er. Hvis det trekker en konstant strøm som ikke er for stor kan bruke en motstand til det. Hvis strømtrekket varierer må du ha en regulator med en konstant spenningsreferanse.
Sist endret av datagutten; 19. februar 2010 kl. 23:26.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Denne pluggen kalles ofte tamiyaplugg og er mye brukt innen radiostyrte biler.
De er kjent for å bli svært varme og gi dårlig kontakt ved store strømmer som ofte forekommer i radiostyrte biler. Dette er en plugg som vanligvis sitter på bilen og batteriet når man kjøper det, og oftest blir klippet av og byttet med en gang.

Vil derfor fraråde å bruke den til dette prosjektet, bruk heller dc plugg. Skal du ha en virkelig solid plugg kan du bruke XLR.
Vis hele sitatet...
Kjekt å vite! Men når det kommer til XLR så er den rimelig mekanisk solid, men jeg er redd den også blir lett varm ved store strømmer, da den stort sett er beregnet for laveffektsignaler. Jeg skal ikke si noe sikkert, men det kan være lurt å teste, ev. sjekke databladet for nøyaktig den pluggen man vurderer før man tar i bruk XLR til et slikt formål. Jeg tror nemlig ikke den er noe bedre enn en riktig dimensjonert tamiyaplugg med tanke på varmeutvikling - kanskje heller tvert i mot.

Selv ville jeg nok gått for en DC-plugg som er beregnet for å kjøre den strømmen som må til.

Sitat av datagutten
Hvis kobler resistoren i parallell med peltierelementet vil den ikke ha noe å si på spenningen til elementet.
Jeg kjenner ikke til peltierelement, så jeg vet ikke hvordan strømtrekket på det er. Hvis det trekker en konstant strøm som ikke er for stor kan bruke en motstand til det. Hvis strømtrekket varierer må du ha en regulator med en konstant spenningsreferanse.
Vis hele sitatet...
På grunn av elementets relativt høye effektforbruk vil nok den beste løsningen være pulsbreddemodulasjon (PWM), hvor man skrur av og på elementet fullstendig og varierer forholdet mellom hvor lenge det er på og hvor lenge det er av (duty cycle). Dette kan for eksempel gjøres med en lavohmig MOSFET mellom elementet og jord med et styresignal på gate.
Sist endret av Provo; 19. februar 2010 kl. 23:43.
▼ ... over en uke senere ... ▼
omba's Avatar
Trådstarter
Jeg trenger virkelig å vite om en evt. to sånne vil funke:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5112
Takk på forhånd.
-Omba
Ja, den vil fungere. Spørsmålet er hvor bra den fungerer, og det er det umulig å komme med noe absolutt svar på. Kjøp to, sett de på og prøv. De koster tross alt bare $10 (=60 kr) per stykk inkludert frakt.
omba's Avatar
Trådstarter
Har nå nest allt jeg trenger. Mangler bare DC port til å å plugge strømforsyningen i.
Så fant jeg denne, men når jeg ser på feedback'en til selgere så sto det ikke hva de forskellige kundene hadde kjøpt:S
http://tinyurl.com/porport
Har aldri kommet over en selger der det ikke står hva kundene har kjøpt på feedbacken, ser selgeren trygg ut?
Feedback:
http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAP...ab=AllFeedback
Sist endret av omba; 4. mars 2010 kl. 14:49.
Hvorfor ikke bare kjøpe fra Elfa? Det er til og med billigere. I menyen: Kontakter -> Batterikontakter -> Batterieliminatorkontakt. Pass på at du får riktig størrelse på selve pluggen i forhold til strømforsyningen din.
omba's Avatar
Trådstarter
Var ingen som passet:/
Btw, det er denne strømforsyningen jeg har kjøpt, bare jeg kjøpte den fra ebay
http://www.laptopbatteryinc.co.uk/15...er-p-3420.html
Plugg og kontakt kan du stjele fra noe gammelt oppladbart du har, eller f.eks en gammel discman du kunne bruke med batterieliminator. Pluggen klipper du av, porten lodder du av
omba's Avatar
Trådstarter
Jeg skal bruke denne som heatsink:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5112

Men jeg har ikke peiling på hvor mye støm vifta skal ha:S
Noen som kan hjelpe meg?
Trenger og å vite Volt og mA så at jeg kan regne ut vilken resistor jeg skal ha

Og det er vel bare å kappe av den gule ledningen og bruke den røde og den svarte?
den skal ha 12 volt, strømmen regulerer den selv.

jeg tror ikke det er noe problem å kjøre den på 15 volt
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
den skal ha 12 volt, strømmen regulerer den selv.

jeg tror ikke det er noe problem å kjøre den på 15 volt
Vis hele sitatet...
Stømforsyningen levere 6A 90W og 15V, så jeg tipper at de 6 Ampene vil grille vifte motoren, har jeg rett?
Tror jeg har lest at en 12V vifte skal ha 0,25A:P
Tviler på at "ladaren" presser 6A inn i vifta, trorvifta tar dei 0,25A som ho treng.

Appropo elktrisk åpning, Make Electric Screw Drivers from R/C servos. du gjre dette, men legg inn ein stopppryter i skpdøra slik at den ikkje spinn evig, då treng du bare ein knott for åpning som du kan flippe til lukking, kommer med skisse seinare.
Sitat av omba Vis innlegg
Stømforsyningen levere 6A 90W og 15V, så jeg tipper at de 6 Ampene vil grille vifte motoren, har jeg rett?
Tror jeg har lest at en 12V vifte skal ha 0,25A:P
Vis hele sitatet...
det er så feil som det kan bli. riktignok vil vifta trekke litt mer strøm når du fôrer den med 15 volt, men den trekker fortsatt ikke mer enn akkurat det den skal ha. 6A på strømforsyningen er bare det meste den klarer å levere
Omba: Vifter er i praksis resistive og følger dermed Ohms lov (bortsett fra at de vel ikke er helt lineære, pluss litt induktive, men resistive nok til å begrense sin egen strøm ). Du trenger dermed kun å bekymre deg for å gi den riktig spenning, så trekker den riktig strøm selv. Du blander kanskje sammen med dioder, som i praksis kan sees på som en kortslutning hvor du må begrense strømmen med en seriemotstand.

Når strømforsyningen står oppgitt med 15 V og 6 A, så vil det si at den kan levere opp til 6 A. Hvor mye strøm den faktisk leverer til enhver tid er gitt av kretsen den driver.
Sist endret av Provo; 7. mars 2010 kl. 17:05.
Shematikk,
bryterene open og close plaser du i kjøleskapet, open slik at den blir pressa inn når døra er åpen, close når døra er igjen,

Sorry feil bilete,
▼ ... noen uker senere ... ▼
omba's Avatar
Trådstarter
I dag koblet jeg peltier elementet mitt opp direkte til strømmforsyningen: http://cgi.ebay.com/AC-Power-Supply-...ht_1649wt_1167

Og dette peltier elementet: http://cgi.ebay.com/1x-TEC1-12706-91...#ht_851wt_1725

Ble litt lange lenker, men men....
Til poenget, da jeg plugget inn strømmforsyningen i stikkkontakten(hadde alredet koblet til peltier elementet direkte) så virket det som forventet, den ene siden ble utrolig varm(brant meg nesten) og den andre siden hadde helt vanelig rommtempratur(kanskje noen grader kaldere), så plugget jeg ut stømmforsyningen, gikk opp, hentet heathinken, satt peltier elementet å heatsinken og plugge inn strømmforsyningen i stikkontakten igen, da skjedde det ingen ting, peltier elementet ble ikke kald eller varmt(har prøvd det noen ganger før med 9volts batteri) det virket rett og slett ikke(prøvde med 9volts batteri igen, men ingen respons)
Så tror du jeg kan ha gitt det får mye stømm, fordi (i teorien) skal det ikke være får mye strømm(strømforsyningen følger kravene), eller er det produksjonsfeil?
Peltier elementet koster 5$ ink. frakt, mens strømmforsyningen koster nesten 4 ganger så mye, så jeg vil helst ikke bytte ut den.
Trenger hjelp her, takk på forhånd får alle fornuftige svar
Det er en mulighet for at du har ødelagt det, men du kan jo måle motstanden og se hva du får (0 eller uendelig motstand betyr ødelagt, men det kan være ødelagt ved andre verdier også). Hvis du ser på spesifikasjonene på elementet, så ser du bl.a. følgende:

Umax (V): 15.2
I max(A): 6
Ohm:1.3 - 1.5
Vis hele sitatet...
En litt snodig spesifikasjon, ettersom det ikke går opp, men det smarteste da er å sørge for at du holder deg innenfor alle krav. Hvis ditt element hadde en motstand på 1,3 Ω og du satte på 15 V, ser du at resulterende strøm blir 15/1,3=11,7 A. Nesten det dobbelte av maks-strømmen.

Det du bør gjøre neste gang er å måle motstanden og påtrykke en spenning som resulterer i en strøm som er innenfor grensene.
Sist endret av Provo; 26. mars 2010 kl. 22:06.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er en mulighet for at du har ødelagt det, men du kan jo måle motstanden og se hva du får (0 eller uendelig motstand betyr ødelagt, men det kan være ødelagt ved andre verdier også). Hvis du ser på spesifikasjonene på elementet, så ser du bl.a. følgende:



En litt snodig spesifikasjon, ettersom det ikke går opp, men det smarteste da er å sørge for at du holder deg innenfor alle krav. Hvis ditt element hadde en motstand på 1,3 Ω og du satte på 15 V, ser du at resulterende strøm blir 15/1,3=11,7 A. Nesten det dobbelte av maks-strømmen.

Det du bør gjøre neste gang er å måle motstanden og påtrykke en spenning som resulterer i en strøm som er innenfor grensene.
Vis hele sitatet...
Hint: peltier-elementer er ikke bare resistive, det er faktisk en halvleder


det er i bunn og grunn aldri noen god idé å kjøre et element uten kjøleribbe
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Hint: peltier-elementer er ikke bare resistive, det er faktisk en halvleder


det er i bunn og grunn aldri noen god idé å kjøre et element uten kjøleribbe
Vis hele sitatet...
Så det vil si at peltierelementet ikke tar mere stømm en det trenger og at det var peltier elementes varme som grilet seg selv og ikke overspenning fra strømforsyningen og at jeg trygt kan bestille et nytt peltier element bare jeg huker å sette på kjøleribba først
Skjønte ikke det med halvledere 100%(googlet t.o.m^^)men håper det ikke har noe å si, si gjerne i fra vist det har det
Men rett meg vist jeg har feil på det første vær så snill, og gjerne bekreft at jeg har riktig vist jeg har det
Frister ikke å bestille det 3 peltierelementet vist dere skjønner:/
Sist endret av omba; 27. mars 2010 kl. 00:34.
sannsynligvis var det temperaturen som grillet det ja
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
sannsynligvis var det temperaturen som grillet det ja
Vis hele sitatet...
Takker, har bestillt nytt peltier element, nå er det bare å vente på at det skal bli sendt over halve kloden(fra hong kong ofc)
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Hint: peltier-elementer er ikke bare resistive, det er faktisk en halvleder
Vis hele sitatet...
MOSFETs er også halvledere, men fortsatt resistive Men godt poeng. Jeg var av den oppfattelse av at man brukte to forskjellige metaller, noe som ikke ville gitt et slik spenningsfall, men det ser ut som det vanligste er å bruke p- og n-type silisium. Jeg ville uansett målt strømmen ved en viss spenning for å være sikker på å ikke ta knekken på den med for mye strøm.
▼ ... noen uker senere ... ▼
omba's Avatar
Trådstarter
Har fått det nye peltier elementet i dag, testet det og fant ut at jeg trengte enda en heatsink får å holde borte varmen
Gikk også å kjøpte koppertråd, men viste seg at det ikke var islolert/lakert selv om damen i butikken sa det-.-
Men finner sikkert noe annent å bruke det til, men skal sjekke om jeg kan få tak i en ødlagt micro i morgen, men har ikke peling hvor jeg kan skaffe ne jern kloss, virker det med en jern plate? Eller evt. noen tips hvor jeg kan få tak i en kloss, bort i kr.sands området btw
▼ ... noen måneder senere ... ▼
omba's Avatar
Trådstarter
Fikk endelig den andre heatsinken, det tok sin tid, jeg satser på å bli ferdig i ferien(går utrolig tregt)
Har enda ikke funnet en micro på den lokale søppelfylinga, så åpningsmekanismen har jeg ikke komet noe lengere med.
Jeg testet den litt i går, her er et bilde:

http://img836.imageshack.us/img836/5308/imag0355.jpg

Har foresten ikke lagt ut bilde av skapet, så her er det:

http://img838.imageshack.us/img838/2291/imag0356.jpg
Sist endret av omba; 19. juli 2010 kl. 12:58.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har du en lite update til oss her eller ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av b1gm4c Vis innlegg
har du en lite update til oss her eller ?
Vis hele sitatet...
Nå er det endelig ferie så jeg tenkte jeg skulle ta det opp igen, det har stått på hold en god stund.
Til mandag blir det innkjøp av gummilister til døren og noe epoxy, så får vi se hvordan det går.
Nå så har jeg testet peltier elementet og kjøleribbene og viftene, på selve elementet får jeg ca. -5 grader, så det blir spendende å se hvordan tempraturen i skapet blir etter litt isolering, kan tenke meg at plexiglass ikke isolerer så forferdelig bra, men får ta det som det kommer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det 3mm plexi?
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av the_best Vis innlegg
Er det 3mm plexi?
Vis hele sitatet...
9mm, utentatt toppen som er 6mm(pga mangel på 9mm)
Men jeg fikk bare noe plexi av KH læreren, brydde meg ikke noe serlig om tykkelse
Gidder ikke å lese alle de 5 sidene, så Termoelektrisk kjøler?
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Gidder ikke å lese alle de 5 sidene, så Termoelektrisk kjøler?
Vis hele sitatet...
Ja, 90watt peltier element