Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2909
hei, jeg var for et halv-år siden på tur i et hulesystem i troms, ikke langt unna evenes-flyplass, på vei til en bygd som het tårnstad. her lå det et stykke inn i skogen en naturlig hule som het troll-kjerka eller noe slikt. hadde tenkt meg og gå tilbake men er usikker på nøyaktig hvor hulen ligger. også har jeg ikke så go peiling på det med huler generlt, type hva man burde ha med av utstyr og hva man burde passe seg for...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
I Møre og Romsdal finner du en grotte med navnet "Trollkirka", her står det info: http://www.frena.net/turtips/trollkirka/ og http://www.visitmolde.com/en/Product/?TLp=472372

Ikke helt i troms, med i Fauske finner du gotta/hula "Svarthammarhola". Det største rommet der inne regnes som Nordens største naturlige fjellhall, og kalles for «Statskirka».
Sist endret av Thoryllo; 4. april 2013 kl. 11:39.
Sitat av Nomisklo Vis innlegg
også har jeg ikke så go peiling på det med huler generlt, type hva man burde ha med av utstyr og hva man burde passe seg for...
Vis hele sitatet...
Når det kommer til naturlige huler, dvs de som er laget av vann, så skal man holde seg godt unna de når det er mye vann, feks om våren. Ut over det bør du bestandig dra sammen med noen og si fra hvor du går.

Jeg vet hvilken hule du tenker på, men det er over 15 år siden jeg var der sist, så jeg husker ikke eksakt hvor den er.
Støtter meitemarks råd fullt ut!
I tillegg:
Ha med flere lyskilder. Litt dumt å bli strandet i mørke i tilfelle én går i stykker. Hjelm kan med fordel anvendes da det ofte er harde og skarpe ting ned fra taket som kan være vanskelig å se. Ikke forsøk å åle deg gjennom sprekker; det er lett å tenke at kommer man inn så kommer man ut. Det er ikke alltid tilfelle, og du risikerer å bli sittende fast. Arbeidshansker elns. på hendene. Ha med tau, vann, mat og store mengder sunn fornuft.
Jeg har vært der mange ganger, om det er den i møre og romsdal du tenker på, alt du trenger da er ei lommelykt som tåler vann, da det er vann i hulen, det er stiger i hulen, så du trenger ikke klatreutstyr, selv om hjelm kan være kjekt, da man aldri vet hva som kan falle ned i ei hule. Og såklart varme klær og vanntette sko.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei! er ny til denne siden. noen her som er litt mer enn normalt interrisert i huler? har ei facebook-side der jeg legger ut bilder og videoer på de forskjellige hulene/grottene jeg har vært i. https://www.facebook.com/groups/1630491330357849/ gruppa er åpen for alle. har en drøm/ambisjon om å kartlegge så mange huler som mulig her til lands(noe fra utlandet også)

ta en titt!