Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 4179
Leste om en sak i Porsgrunn der en 18 år gammel kvinne drepte sin 22 år gamle ektemann med et balltre. Det kom senere frem at de begge var transpersoner, det vil si at 18-åringen var født som mann og 22-åringen som kvinne. Dette fikk meg til å tenke på hvor den tiltalte skulle sone straffen sin? Jeg vet at norsk lov sier at avgjørelsen tas på grunnlag av ditt "juridiske kjønn", noe som virker litt merkelig for meg, siden det er så lett å endre denne "status".

Jeg lurer på hva statistikken for transkvinner i kvinnefengsler kontra transmenn i mannsfengsler er - og hvordan denne situasjonen kan gjøres så trygg som mulig for alle involverte. En tredje type fengsel? Antallet av denne typen fanger er foreløpig lavt, men jeg vil anta at dette vil vokse, og loven ser ikke ut til å være rask nok til å ha et svar.

Hva mener freak?

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemar...unn-1.16653976
Klarte ikke dy meg så jeg får legge til noe halvrelevant da. Så vidt jeg vet har det vel ikke vært noen tilfeller av det i Norge?

Skulle til å skrive at de finner vel en løsning på det når det problemet oppstår, men så husket jeg at Emilie Jeganerikkehvajegdrivermed Mehl er Justisminister
Kanskje ikke transpersoner verdsetter liv på samme måte som cis personer, så de tyr lettere til (brutal) vold.

Et eksempel er jo selvmordstatistikken deres.
#41%


Angåelde fengsel. Åpenbart skal man sitte i det fengselet der man har sitt juridiske kjønn. Er man en transkvinne skal man være i et kvinnefengsel og er man en transmann skal man være i et mannefengsel. De gjør jo allerede dette på toaletter og i konkurrerende sport.
Sist endret av IneartheDx; 6. desember 2023 kl. 15:52.
Kanskje du ikke burde spekulere vilt på den måten?
Hahah wasn't expecting this sort of response! Anyway, it's an anonymous forum, your secret is safe with freak.

For real though, would it be logical to use biological sex + genitals? Purely biological sex? Self identification seems to be the law at the moment but that feels like a ticking time bomb. I think the gut reaction of most people (behind closed doors clearly...) is that biological sex is the way to go, but I've seen some very well passing transwomen that would probably face problems in male prisons, it doesn't seem fair to punish them further. To be honest I don't see the same problems happening with a transman, but I guess that's also taboo to say...

Prison reform is a whole other can of worms and Norway does a relatively okay job on that front, but regardless of how humane a prison is the question of gender is going to come up more and more because there are more and more people identifying as trans. The discussion doesn't have to center personal opinion on the life choices of these people (just like the discussion around the human rights of other inmates) but a clinical/critical conversation would be interesting.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Kanskje ikke transpersoner verdsetter liv på samme måte som cis personer, så de tyr lettere til (brutal) vold.

Et eksempel er jo selvmordstatistikken deres.
#41%


Angåelde fengsel. Åpenbart skal man sitte i det fengselet der man har sitt juridiske kjønn. Er man en transkvinne skal man være i et kvinnefengsel og er man en transmann skal man være i et mannefengsel. De gjør jo allerede dette på toaletter og i konkurrerende sport.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner flere som har skiftet kjønn, og alle har hatt det veldig tøft i oppveksten. Så det kan nok være en forklaring på selvmordsstatistikken. Hva mener du forresten med #41%? Finner ingen info om et så høyt tall.

Og hva med å finne statistikk som går på vold mot andre i tillegg? Det tenker jeg kunne vært nyttig.
Sitat av dashcam Vis innlegg
Hahah wasn't expecting this sort of response! Anyway, it's an anonymous forum, your secret is safe with freak.

For real though, would it be logical to use biological sex + genitals? Purely biological sex? Self identification seems to be the law at the moment but that feels like a ticking time bomb. I think the gut reaction of most people (behind closed doors clearly...) is that biological sex is the way to go, but I've seen some very well passing transwomen that would probably face problems in male prisons, it doesn't seem fair to punish them further. To be honest I don't see the same problems happening with a transman, but I guess that's also taboo to say...

Prison reform is a whole other can of worms and Norway does a relatively okay job on that front, but regardless of how humane a prison is the question of gender is going to come up more and more because there are more and more people identifying as trans. The discussion doesn't have to center personal opinion on the life choices of these people (just like the discussion around the human rights of other inmates) but a clinical/critical conversation would be interesting.
Vis hele sitatet...
Har du glemt å oversette ChatGPT svaret ditt eller brukt en svadagenerator?
... is that biological sex is the way to go, but I've seen some very well passing transwomen that would probably face problems in male prisons, it doesn't seem fair to punish them further. To be honest I don't see the same problems happening with a transman, but I guess that's also taboo to say...
Vis hele sitatet...
Men hvorfor det? De velger jo kjønn selv, så da må de være inneforstått med hva slags konsekvenser det har. De vil jo være det kjønnet, men ikke ha de negative konsekvensene for det? De kan ikke få både i pose og sekk.

FRI er også kjempeflinke til å informere transpersoner hva de bør/må gjøre ved endring av juridisk kjønn, som feks fornye passet sitt osv.
Jeg tenkte først at wow en kvinne som har drept en person. Men neida selvsagt kommer det frem senere at det var ikke en kvinne, men en mann. En transkvinne.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Men hvorfor det? De velger jo kjønn selv, så da må de være inneforstått med hva slags konsekvenser det har. De vil jo være det kjønnet, men ikke ha de negative konsekvensene for det? De kan ikke få både i pose og sekk.

FRI er også kjempeflinke til å informere transpersoner hva de bør/må gjøre ved endring av juridisk kjønn, som feks fornye passet sitt osv.
Vis hele sitatet...
I'm thinking more of the consequences for, for example, women who have to share a prison with biological males that may or may not have violent tendencies. They never signed up for any of the above and do not deserve the fall out.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Har du glemt å oversette ChatGPT svaret ditt eller brukt en svadagenerator?
Vis hele sitatet...
Innholdssjekkeren min var på trening
Sist endret av dashcam; 6. desember 2023 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hermafroditter er ofte kjent for å være ekstremt hissige med kort levetid; enten det er XXY eller XYY, men det kan kanskje bli tilsvarende hos folk som tukler med den slags selv også? Selvmedisinering med eller uten lege. Jeg er cis male, og forstår ikke problemstillingen, men kan bare spekulere. Min hypotese er at man er ikke skikkelig kjønnsforvirra før man har skiftet kjønn 3 ganger – minst.
Sitat av dashcam Vis innlegg
I'm thinking more of the consequences for, for example, women who have to share a prison with biological males that may or may not have violent tendencies. They never signed up for any of the above and do not deserve the fall out.
Vis hele sitatet...
Nå vel, nå har de jo bevisst gjort kriminelle handlinger som har fått de i fengsel i utgangspunktet.

Helt greit at de ikke meldt seg opp for å være i fengsel med cis menn, men det må jo være måte på. Skal vi løse det med like mange fengsler som det finnes kjønn?

Ellers så kan jo transkvinner konkurrere i sport sammens med cis kvinner. Det er ganske urettferdig ovenfor cis kvinnene. Så 100% balanse tror jeg desverre vi aldri klarer å få til.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Nå vel, nå har de jo bevisst gjort kriminelle handlinger som har fått de i fengsel i utgangspunktet.

Helt greit at de ikke meldt seg opp for å være i fengsel med cis menn, men det må jo være måte på. Skal vi løse det med like mange fengsler som det finnes kjønn?

Ellers så kan jo transkvinner konkurrere i sport sammens med cis kvinner. Det er ganske urettferdig ovenfor cis kvinnene. Så 100% balanse tror jeg desverre vi aldri klarer å få til.
Vis hele sitatet...
I'm just seeing a pattern of the only people truly getting the short end of the stick - cis women. It's a little disheartning. Additionally, speaking of lawful punishment, these women were judged to be guilty of a specific crime which holds a specific punishment, the notion that 'well that's what they get!' seems kind of archaic?
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Er det virkelig et problem for deg personlig? Lyst å utdype?
Vis hele sitatet...
Skal ikke svare på hans vegne men jeg mener at det er en form for sykdom. Det å bytte kjønn bør være siste løsning. Jeg føler det blir litt som å behandle narkomane med narkotika eller folk med angst som får benzo. Det burde være siste løsning. Men jeg er ingen ekspert.
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Er det virkelig et problem for deg personlig? Lyst å utdype?
Vis hele sitatet...
De jeg kjenner som er imot trans- og kjønnsskifte så er hovedargumentet deres at psykiske problemer ikke blir løst med kirurgi.

På en annen side. Nesten alle damer opererer seg ila livet enten om det er fillers, botox, ansiktsløft eller andre kosmetiske inngrep.
Dette ble jo strengt talt prøvd i England og det endte med at transkvinnen voldtok 2 kvinner. Så ble flyttet til et mannefengsel
Jeg mener at om du har tatt valget om og bli man, så er du man og vil bli satt i fengsel med men, samme motsatt.
Da er man likestilt, hvis kjønn ikke har noe med det biologiske og gjøre som jeg hører i 2023, så burde vel det være helt uproblematisk?

Blir jo litt rart at en som har byttet kjønn til man kommer i kvinnefengsel, da skulle man vel forblitt kvinne - kan ikke forvente spesialbehandling hele tiden.
Sist endret av TAketbrett; 6. desember 2023 kl. 17:33.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Kjønn har vel ganske mye med biologi og gjøre, men kjønnsidentitet har ikke det. Hva tenker du at det er viktigst å legge til rette for når man skal finne ut hvor en person skal sone? Kjønnet til en person eller kjønnsidentiteten til en person?
Sitat av Absurd Vis innlegg
Kjønn har vel ganske mye med biologi og gjøre, men kjønnsidentitet har ikke det. Hva tenker du at det er viktigst å legge til rette for når man skal finne ut hvor en person skal sone? Kjønnet til en person eller kjønnsidentiteten til en person?
Vis hele sitatet...
Identitet, hvis jeg identifiserer meg som en kvinne, er jeg en kvinne.

Eller kan jeg si at jeg identifiserer meg som kvinne men er man, mao jeg er begge deler? isåfall kan jeg sone halvparten i fengsel med men og halvparten med damer?

Mulig jeg ser for svart hvitt på det.
isåfall hadde det vært ganske fint dersom jeg må sone at jeg kan velge hvilket kjønn jeg er før jeg blir satt inn

Når jeg ser på det jeg leser, tror jeg det er fint at jeg ikke tar slike avgjørelser - kan være jeg oppriktig ikke skjønner dette feltet eller ikke ønsker og skjønne det, jeg synes det er feil at en som har byttet kjønn til mann skal sitte med damer, når de pr def er en mann eller motsatt,

jeg tror jeg ser problemstillingen, men det burde man ha tenkt på når man gjør en så stor avgjørelse - det kjønnet du er på papiret er det du soner med, ikke hva hodet ditt tenkte i rettsalen for og gjøre soningen greiere.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Stadig mer bevis på at gjennomsnitts-IQ (figurativt, noe opptil flere sikkert ikke hadde skjønt ellers) her begynner å nærme seg frysepunktet. Jeg snakker ikke om Kelvin eller Fahrenheit, heller.
Sist endret av robhol; 6. desember 2023 kl. 18:33.
Jeg misliker den metaforen da den ikke åpner for negative verdier.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Kjønn har vel ganske mye med biologi og gjøre, men kjønnsidentitet har ikke det. Hva tenker du at det er viktigst å legge til rette for når man skal finne ut hvor en person skal sone? Kjønnet til en person eller kjønnsidentiteten til en person?
Vis hele sitatet...
Problemstillingen din er absurd Absurd. Setter man en biologisk mann som er dømt for drap sammen men biologiske damer så er man helt på villspor. Stopp karusellen, jeg vil av.
Jepp. Alle menn er store, muskuløse og voldelige. Alle damer er små, svake og hjelpeløse.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Jepp. Alle menn er store, muskuløse og voldelige. Alle damer er små, svake og hjelpeløse.
Vis hele sitatet...
Slutt å komme med vrøvel Prof. Vrøvel. Du skjønner selvfølgelig at det ikke er slik men en gjennomsnittlig mann er fysisk overlegen en gjennomsnittlig kvinne. Egde cases fins selvfølgelig men skal man basere alt på de?
Og en gjennomsnittlig person har ett bryst.

Hva er problemet med å vurdere slike saker individuelt?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Slutt å komme med vrøvel Prof. Vrøvel. Du skjønner selvfølgelig at det ikke er slik men en gjennomsnittlig mann er fysisk overlegen en gjennomsnittlig kvinne. Egde cases fins selvfølgelig men skal man basere alt på de?
Vis hele sitatet...
"Edge cases" er fortsatt cases, å ville ignorere dem fordi de ikke er majoriteten er uendelig mer idiotisk enn selv den rene stråmannen om å "basere alt på dem".
Sist endret av robhol; 6. desember 2023 kl. 19:32.
Når du begynner med det stråmanntullet så mister du meg. Uansett hvordan du argumenterer så blir det feil å blande menn og kvinner i fengsel. Det er greit nok at folk skal få utrykke seg som de vil og bli respektert. Men det må være grenser. Og de grensene har vi siden tidenes morgen vært enige om å basere på biologi.
Hele denne diskusjonen er et føkkings edge case. Hvordan vet du egentlig at dette er et reelt problem?

Og hva pokker vet du om hva vi mente i tidenes morgen?
Henger ikke hele denne saken på antagelsen om at bare menn kan voldta kvinner? Hva gjør vi feks med en homofil voldtektsmann?

Hvis voldtekt i fensgel er et reelt problem vil jeg heller fokusere på det enn prøve å tegne klare grenser basert på hypotetiske edge-cases.
Det er jo vold generelt. Voldtekt er bare en liten del av det.

En homofil mann soner med menn. Menn med menn.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Når du begynner med det stråmanntullet så mister du meg. Uansett hvordan du argumenterer så blir det feil å blande menn og kvinner i fengsel. Det er greit nok at folk skal få utrykke seg som de vil og bli respektert. Men det må være grenser. Og de grensene har vi siden tidenes morgen vært enige om å basere på biologi.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde egentlig tenkt til å prøve å gjøre en stråmann ut av det du sier, sånn for pedagogikkens skyld, og for å gjøre et poeng. Problemet er at det er lavpannet nok til at å forenkle det ned enda mer er direkte vanskelig.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er jo vold generelt. Voldtekt er bare en liten del av det
Vis hele sitatet...
Og det er? Bra? Dårlig? Whatever? Si meg, bryr du deg egentlig det spøtt om dette? Eller er du bare ute etter å lage problem for transer?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Og det er? Bra? Dårlig? Whatever? Si meg, bryr du deg egentlig det spøtt om dette? Eller er du bare ute etter å lage problem for transer?
Vis hele sitatet...
Leger jeg problem for transer ved å si at de bør sone med sine biologiske likemenn?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Leger jeg problem for transer
Vis hele sitatet...
Ja.

Hele denne tråden prøver å gjøre transer til et problem som må løses. Som må debatteres offentlig og hvor grenser må trekkes. Transer beskrives som potensielle overgripere når realiteten er at de er mye mer utsatte for vold, diskriminering og overgrep enn cis-personer. Og når jeg peker på at man kan få tilsvarende problemstillinger uansett så får jeg et digert føkkings gjesp.

Som en langt bedre freaker enn meg sa det: Vennligst gå sug en elg.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 6. desember 2023 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg sier ikke de er mer overgriper enn andre. Men menn som soner med damer er ikke bra. Skjønner ikke at det er kontroversielt.
Du vil ikke skjønne.
For ett minefelt.

Jeg hadde for eksempel ikke reagert så veldig om Emma Ellingsen fikk sone sammen med andre kvinner om hun ble tatt med en kilo kokain, men så snart jeg ser for meg en skjeggete transkvinne på 40 som har voldtatt noen så blir det fort litt vanskeligere å se for seg denne personen sone i ett kvinnefengsel.

Tror jeg må dykke litt dypere i materien før jeg avgir ett endelig svar.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Tror jeg må dykke litt dypere i materien før jeg avgir ett endelig svar.
Vis hele sitatet...
God idé.
Kort tid etter skifte av juridisk kjønn ble lovlig i 2016 utarbeidet Kriminalomsorgen retningslinjer for transpersoner i fengsel. Det er transpersoner før som har vært i norske fengsler så dette er ikke noe ny og uforberedt problemstilling som aktualiseres nå bare pga saken du viser til.

Retningslinjene er at varetekt og innkalling til soning skjer etter personnummer, altså juridisk kjønn, men at innsatte skal få anledning til å selv uttale seg. Videre fremgår det at "I de tilfeller hvor siktede/domfelte har endret juridisk kjønn, kan det gjøres unntak fra hovedregelen, dersom det kan være fare for dennes eller øvrige innsattes sikkerhet, eller en slik plassering fremstår som åpenbart uheldig."

Og også andre veien at "Dersom innsattes kjønnsidentitet og/eller kjønnsuttrykk ikke samsvarer med juridisk kjønn, kan det etter en individuell helhetsvurdering gjøres unntak fra hovedregelen."

Transpersoner er spesielt utsatt for vold og trakassering i samfunnet øvrig og også i fengsel hvor rapporter forteller at LHBT-personer er lavt nede på rangen og blir utsatt for vold og overgrep fra medfanger, så å ivareta deres sikkerhet er viktig også i fengsel. Rapporter fra Likestillings- og diskrimineringsombudet og Sivilombudsmannen forteller at transpersoner i norske fengsler har særlig før nye retningslinjer og kunnskap kom på plass isolert seg på cellen fordi de har blitt utsatt for vold og trakassering og ikke har blitt godtatt av andre innsatte, men også opplevd diskriminering fra ansatte.
Transmenn + Cismenn = Menn = Fengsel for menn
Transkvinner + Ciskvinner = Kvinner = Kvinnefengsel

Personen i UK det ble referert til tidligere var i Skottland og hadde utført voldtektene før de bestemte seg for at de var trans og tilbragte kun noen få dager isolert i kvinnefengsel før de ble flyttet.

Det vil alltid være noen sleazebags som prøver å komme seg inn i kvinnefengsel for å romstere men jeg vil påstå at disse er meget sjeldent faktiske transpersoner. På lik linje med at de som vil bruke adgang for transpersoner på damegarderober som en åpning for å misbruke kvinner som oftest ikke er transpersoner.

Transpersoner vil bare leve livene sine og kunne gå på dass der de er mest komfortable uten at noen gnåler om hva slags biologisk kjønn de har. Det har virkelig ingen betydning for hvermansen hvilke indre organer man har. Det har blitt meget tydelig bevist at kjønnsrettende behandling (Hormonterapi, operasjoner) er den beste og for de fleste eneste behandling som reduserer depresjon, angst og selvmord.
Terapi som tar sikte på "Å få personen til å føle seg vel i kjønnet de ble født som" fungerer like dårlig som conversion-therapy for homofile, altså ikke i det hele tatt.

Jeg gleder meg fortsatt til det blir allment kjent at transpersoner har fysiske skiller fra det biologiske kjønnet de har, spesifikt i hjernen. Det har vist seg at f.eks. transkvinner har en fysisk sammensetning av hjernen som ligner mer på cis-kvinners enn cis-menns.
Jeg trenger ikke noen bevis for å akseptere transpersoner. Jeg trenger heller ikke å forstå andre mennesker for å respektere deres rett til å leve på egne premisser. Jeg trenger bare å forstå at ingen gjør slikt for å plage andre.

Og jeg er sær, asosial kødd. Om jeg klarer dette kan faenmeg hvem som helst klare det.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Transmenn + Cismenn = Menn = Fengsel for menn
Transkvinner + Ciskvinner = Kvinner = Kvinnefengsel

Personen i UK det ble referert til tidligere var i Skottland og hadde utført voldtektene før de bestemte seg for at de var trans og tilbragte kun noen få dager isolert i kvinnefengsel før de ble flyttet.

Det vil alltid være noen sleazebags som prøver å komme seg inn i kvinnefengsel for å romstere men jeg vil påstå at disse er meget sjeldent faktiske transpersoner. På lik linje med at de som vil bruke adgang for transpersoner på damegarderober som en åpning for å misbruke kvinner som oftest ikke er transpersoner.

Transpersoner vil bare leve livene sine og kunne gå på dass der de er mest komfortable uten at noen gnåler om hva slags biologisk kjønn de har. Det har virkelig ingen betydning for hvermansen hvilke indre organer man har. Det har blitt meget tydelig bevist at kjønnsrettende behandling (Hormonterapi, operasjoner) er den beste og for de fleste eneste behandling som reduserer depresjon, angst og selvmord.
Terapi som tar sikte på "Å få personen til å føle seg vel i kjønnet de ble født som" fungerer like dårlig som conversion-therapy for homofile, altså ikke i det hele tatt.

Jeg gleder meg fortsatt til det blir allment kjent at transpersoner har fysiske skiller fra det biologiske kjønnet de har, spesifikt i hjernen. Det har vist seg at f.eks. transkvinner har en fysisk sammensetning av hjernen som ligner mer på cis-kvinners enn cis-menns.
Vis hele sitatet...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043071/

Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group.


Ser ikke ut som at det hjelper så mye å skifte kjønn.

Men det betyr ikke at jeg ikke respekterer de eller syns de skal få gjøre hva de vil. Men jeg jobber men en transmann daglig nå som jeg mener det ville vært et overgrep av samfunnet å sette i fengsel sammen med andre menn. Det gjør meg visst til den verste drittsekken men jeg sover godt.
Sist endret av Astro Man; 6. desember 2023 kl. 23:55.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Men hvorfor det? De velger jo kjønn selv, så da må de være inneforstått med hva slags konsekvenser det har. De vil jo være det kjønnet, men ikke ha de negative konsekvensene for det? De kan ikke få både i pose og sekk.
Vis hele sitatet...
Å være født i feil kropp er ikke et valg. Og det er ikke noe nytt "fenomen" heller. Kjønnsmangfold har eksistert i århundrer. Med tanke på hvor mye transpersoner sliter psykisk nettopp pga de ikke blir godtatt og med tanke på hvor høy selvmordstatestikken er så kan vi nok slå fast at dette ikke er noe de "vil være". Av samme grunn har homofile hatt det helt jævlig også, det er ikke få homofile og lesbiske som har ønsket at de ikke var det. Det er simpelthen ikke et valg og det gjelder også transidentitet. Det er pga mer kunnskap og aksept i samfunnet og inkludering at selvmord blandt skeive har gått ned, og vi må som samfunn og individer også sørge for at transpersoner blir akseptert og inkludert, ikke diskriminert og trakassert. Du snakker som om det er mere luksus å sone i kvinnefengsler og at de ber om å få i "pose og sekk", men i realiteten er jo de generelle soningsforholdene, fasilitetene og tilbudene i kvinnefengsel tusen ganger verre enn mannsfengsel. Hvis du har fulgt med noe. Så det er ikke sånn at menn bare "Ah kjipern med dom, jeg sier at jeg er kvinne så jeg kan få mindre utetid fra cella, shitty utdannings og aktivitetstilbud og konstant kloakkstank på rommet i det 200 år gamle fengselet som i mange tiår har fått kritikk for alvorlige menneskerettighetsbrudd og høyest forekomst av selvskading yay!"
Det eneste transpersoner ber om er å få slippe å bli trakassert, banka og voldtatt pga de eksisterer. Er det hva du kaller en negativ konsekvens de bare må være inneforstått med og godta? Er det dét som er pose og sekk å håpe å begrense i den grad det er mulig å begrense?

Sitat av dashcam Vis innlegg
I'm thinking more of the consequences for, for example, women who have to share a prison with biological males that may or may not have violent tendencies. They never signed up for any of the above and do not deserve the fall out.
Vis hele sitatet...
Sitat av dashcam Vis innlegg
I'm just seeing a pattern of the only people truly getting the short end of the stick - cis women. It's a little disheartning.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skriver du på engelsk? Øh, men okey. Nå skal det sies at det omtales som "svært sjelden" at det har vært transkvinner i norske kvinnefengsler i følge en besøksrapport fra Sivilombudsmannen, men generelt vet man at den fangevolden som skjer er først og fremst mellom cis-kvinner og cis-kvinner i kvinnefengsler, og fra cis-menn mot cis-menn og cis-menn mot transpersoner i mannsfengsler. Det er et mye større problem at transkvinner blir utsatt for vold og overgrep i mannsfengsler av cis-menn enn at transkvinner begår vold og overgrep mot cis-kvinnelige innsatte.

Det er påfallende hvordan så mange av de cis-mennene som har sterke meninger og pusher holdningskampanjer mot transpersoner og som begrunner det med cis-kvinners sikkerhet, aldri ellers er engasjert i cis-kvinners sikkerhet eller med i kampen for holdningsarbeid og tiltak mot vold og overgrep fra de som virkelig er en trussel for kvinner, nemlig cis-menn. Da er det tyst og da blir det tydelig at det ikke handler om bekymring for kvinners liv og sikkerhet, men om hat, transfobi og diskriminering av transpersoner.

Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Dette ble jo strengt talt prøvd i England og det endte med at transkvinnen voldtok 2 kvinner. Så ble flyttet til et mannefengsel
Vis hele sitatet...
Det er ikke et utbredt problem, slik som seksuelle overgrep fra cis-menn mot transpersoner i fengsel er.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg sier ikke de er mer overgriper enn andre. Men menn som soner med damer er ikke bra. Skjønner ikke at det er kontroversielt.
Vis hele sitatet...
Men da tar du utgangspunkt i at transpersoner ikke eksisterer. For transkvinner er ikke "menn". Men la oss validere påstanden din for å gjøre et eksperiment om hvor du egentlig vil med dette, hvis "menn"(transkvinner) som soner med damer ikke er bra, og du sier at de bør sone med cis-menn i mannsfengsler, er det mere bra eller rettferdig for deg at de skal sone der hvor de i høy grad blir utsatt for vold, trakassering, diskriminering og overgrep? Det strider mot alle menneskerettigheter, både den nasjonale diskrimineringslovgivningen og FNs diskrimineringskonvensjoner. FNs underkomite for forebygging av tortur fastslår at transinnsatte i mannsfengsler er særlig utsatt for nettopp vold, overgrep og diskriminering og ikke at de er en trussel for kvinner i kvinnefengsler.

I følge tankegangen og holdningene dine blir det da sånn transkvinners sikkerhet ikke er viktig å ivareta tross høy risiko siden du sier at de bør sone i mannsfengsler? Det er hvertfall ikke noe rettferdig eller humant med det, og det er veldig leit å lese at det er så lavt du setter transpersoners verdi. Det er straight up livsfarlig diskriminering og seriøst ikke kult..
Valget er vel å sette en fysisk overlegen person sammen med en populasjon der hen lett kan overmanne 99% av de. Eller sette en person sammen med en populasjon der hen er i stor risiko for å bli utsatt for vold.

Egne fengsler er kanskje tryggest? Men det er kanskje diskriminerende det også. Umulig det her.
Syntes en evaluering av hver enkelt er den beste løsningen. Som sagt lenger opp her, så passer nok Emma Ellingsen i et kvinnefengsel vs Ole-Johnny som i 40 årene bestemte seg for å bli kvinne
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group.


Ser ikke ut som at det hjelper så mye å skifte kjønn.

Men det betyr ikke at jeg ikke respekterer de eller syns de skal få gjøre hva de vil. Men jeg jobber men en transmann daglig nå som jeg mener det ville vært et overgrep av samfunnet å sette i fengsel sammen med andre menn. Det gjør meg visst til den verste drittsekken men jeg sover godt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at det er sånn? Det er jo fordi de ikke blir akseptert, og fordi de blir utsatt for konstant diskriminering, fordømmelse, hat, utestengelse, undertrykking og for vold og overgrep. Det er ikke pga kjønnsskiftende behandling i seg selv, men pga samfunnets holdninger til transpersoner.

Jeg vil igjen trekke frem paralellene til homofiles kamp. Når de og transpersoner går på akkord med seg selv og skjuler den de egentlig er, så er de mer akseptert av samfunnet, men når de lever ut den de er og blir mer synlige så opplever de mer av fordømmelsen og volden fra samfunnet rundt. Homokampen har kommet lengre, men det er fortsatt homofile som blir banka for å holde en annen mann i hånda eller ha flagg på sekken sin, og det er frykten for fordømmelse fra samfunnet at mange lider i skapet eller tar rep'ern. Enda større frykt og risiko er det for transpersoner og dermed enda flere som ikke tør å gjennomgå kjønnsendrende behandling selvom det er det de synes er det beste for seg selv - om samfunnet hadde vist mer aksept.

Og du har ingenting å bekymre deg for angående transmann kollegaen din Om han blir dømt til fengselsstraff er det hans sikkerhet som settes først, og Kriminalomsorgen vil følge de godt utarbeidelse retningslinjene i dialog med kollegaen din.

Det du egentlig argumenterer med hele veien er at cis-menn er farlige mot kvinner (cis og trans), mens du ignorerer at det faktisk er cis-menn som begår mest vold både i og utenfor fengsel. Du gjør det til et transproblem når det egentlig er et mannsproblem. Man kan ikke snakke om bekymring for vold mot kvinner uten å adressere cis-menns vold. Menns(cis) vold koster samfunnet hundretalls milliarder i året. Den rammer kvinner, den rammer menn og den rammer transpersoner. Bedre om du starter der hvor roten av problemet er (cis-menns vold) istedet for å konstruere problemstillinger som knapt er en dråpe piss i havet i forhold.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvorfor tror du at det er sånn? Det er jo fordi de ikke blir akseptert, og fordi de blir utsatt for konstant diskriminering, fordømmelse, hat, utestengelse, undertrykking og for vold og overgrep. Det er ikke pga kjønnsskiftende behandling i seg selv, men pga samfunnets holdninger til transpersoner.

Jeg vil igjen trekke frem paralellene til homofiles kamp. Når de og transpersoner går på akkord med seg selv og skjuler den de egentlig er, så er de mer akseptert av samfunnet, men når de lever ut den de er og blir mer synlige så opplever de mer av fordømmelsen og volden fra samfunnet rundt. Homokampen har kommet lengre, men det er fortsatt homofile som blir banka for å holde en annen mann i hånda eller ha flagg på sekken sin, og det er frykten for fordømmelse fra samfunnet at mange lider i skapet eller tar rep'ern. Enda større frykt og risiko er det for transpersoner og dermed enda flere som ikke tør å gjennomgå kjønnsendrende behandling selvom det er det de synes er det beste for seg selv - om samfunnet hadde vist mer aksept.

Og du har ingenting å bekymre deg for angående transmann kollegaen din Om han blir dømt til fengselsstraff er det hans sikkerhet som settes først, og Kriminalomsorgen vil følge de godt utarbeidelse retningslinjene i dialog med kollegaen din.

Det du egentlig argumenterer med hele veien er at cis-menn er farlige mot kvinner (cis og trans), mens du ignorerer at det faktisk er cis-menn som begår mest vold både i og utenfor fengsel. Du gjør det til et transproblem når det egentlig er et mannsproblem. Man kan ikke snakke om bekymring for vold mot kvinner uten å adressere cis-menns vold. Menns(cis) vold koster samfunnet hundretalls milliarder i året. Den rammer kvinner, den rammer menn og den rammer transpersoner. Bedre om du starter der hvor roten av problemet er (cis-menns vold) istedet for å konstruere problemstillinger som knapt er en dråpe piss i havet i forhold.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er et mannsproblem.

Og transmannen er ikke en kollega men pasient.
Er du mann men «identifiserer» deg som kvinne så bør du fortsatt sone i mannlig fengsel pga du er fortsatt en mann.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043071/

Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group.


Ser ikke ut som at det hjelper så mye å skifte kjønn.

Men det betyr ikke at jeg ikke respekterer de eller syns de skal få gjøre hva de vil. Men jeg jobber men en transmann daglig nå som jeg mener det ville vært et overgrep av samfunnet å sette i fengsel sammen med andre menn. Det gjør meg visst til den verste drittsekken men jeg sover godt.
Vis hele sitatet...
Kanskje selvmordsrisikoen har noe med å gjøre at den man er plutselig får en hel gjeng idioter til å hate en, utelukkende på grunn av hvem man er.

Homofile har også drastisk større risiko for selvmord. Om det er fordi homofili og transhet er "farlig", utover at andre personer er rasshøl og velger frivillig å gjøre det farlig, er det ingen som har greid å bevise det.
Sist endret av robhol; 7. desember 2023 kl. 00:35.