Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2465
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Hei jeg har slitt en del med å sove i noen år nå, jeg er 14 år og jeg har akkurat blitt flytta så jeg har ikke fått tildelt en ny fastlege enda.
Jeg sliter med innsovning på grunn av litt mange tanker og litt mye rastløshet som jeg tror kan ha noe med stress og at jeg våkner om natten og til og med hvis jeg er heldig og får inn 7 timer søvn så er jeg fortsatt utslitt når jeg våkner. Er det noen som kan gi meg tips til å få en bedre søvn eller evt noen tabletter, jeg vet det er vanskelig å få tak i tabletter til unge men hvis noen vet om det så gjerne hjelp, og når jeg får fastlege er det noen som vet prosessen for å få skikkelige sovetabletter og i så fall hvordan er det å gå på dem, takk på forhånd
Har ikke spesielt gode råd til å sove, men; tabletter er IKKE løsningen du bør søke etter her. Vent til du får fastlege eller bestill deg en time utenfor fastlegen så vil du først sannsynligvis få anbefalning og råd om å bruke mer energi (i form av fysisk fostring) og en rekke andre tiltak for så videre utredning eller hjelp.
Sist endret av Hilbert; 19. oktober 2023 kl. 18:58.
Det er lite sannsynlig at du for sovepiller når du er 14 uten at du er utredet først. Jeg har slitt med søvn hele livet men var ca 24 da jeg fikk prøve sovepiller første gangen. Før det sov jeg 3-5t hver natt men max 1,5t i gangen.
Total digresjon: Mulig det er baader meinhofen min som slår inn, men er det bare meg eller er det en økning av unge som skriver innlegg om tabletter/rus/testosteron/etc sånn de siste dagene eller ukene?
Sist endret av Hilbert; 19. oktober 2023 kl. 19:48.
Ja, prøv melatonin! Det funker! 1mg selges lovlig i butikk og på nett. Jeg syns det er rart at det ikke er lov å kjøpe høyere dose enn 1mg (uten resept fra lege, lege kan skrive resept på 10mg) over disk, men å kjøpe 10 bokser med 200 piller pr boks er innafor. Pleier sjøl å ta en neve eller to av de.
Ut fra hva jeg har sett i dine andre tråder så har du mye å stri med. Traumer og et uregulert nervesystem fra problemer i oppveksten kan gjøre en urolig og gi problemer med søvn, så terapi og utredning er noe du vil ha nytte av på flere måter.

Sovepiller hjelper bare på kort sikt. Alt får man toleranse for etterhvert, ganske fort, og noen blir da så desperate etter sterkere greier at de begynner å ruse seg istedet. Da er man fucked om man først blir avhengig av piller. Det eneste som brukes som ikke har samme avhengighetspotensial er quetiapin, men dosen må som oftest økes der også etterhvert.

Jeg syns du bør prøve å ta tak i roten til problemet først i terapi, snakke med legen din om de problemene og symptomene du har og bli henvist, også er det kjempeviktig å ha en rutine hvor du står opp tidlig hver dag og holder kroppen i aktivitet gjennom dagen, ikke bare sitte på ræva halve dagen, ikke spise mat senere enn to timer før leggetid, ikke bruke mobilen og pc senere enn to timer før leggetid.

Du kan kjøpe melatonin på helsekost og prøve 1-2 tabletter og ta disse en til to timer før leggetid. Å begynne med noe andre piller nå vil bare være en bjørnetjeneste for deg selv og ikke et bra tiltak i lengden.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Ja, prøv melatonin! Det funker! 1mg selges lovlig i butikk og på nett. Jeg syns det er rart at det ikke er lov å kjøpe høyere dose enn 1mg (uten resept fra lege, lege kan skrive resept på 10mg) over disk, men å kjøpe 10 bokser med 200 piller pr boks er innafor. Pleier sjøl å ta en neve eller to av de.
Vis hele sitatet...
At noe er reseptfritt betyr ikke at du kan bare handle så mange pakker du vil. Kanskje om du drar fra apotek til apotek men før var det iallfall begrensning på antall pakker paracet man fikk kjøpe i gangen.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
At noe er reseptfritt betyr ikke at du kan bare handle så mange pakker du vil. Kanskje om du drar fra apotek til apotek men før var det iallfall begrensning på antall pakker paracet man fikk kjøpe i gangen.
Vis hele sitatet...
De selges på kiwi, du kan handle så mye du vil uten problemer.
Paracet/Ibux er det grense på 1 pakke per persen per døgn, men ikke melatonin.
Sist endret av Bombasa; 19. oktober 2023 kl. 21:31.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De selges på kiwi, du kan handle så mye du vil uten problemer.
Paracet/Ibux er det grense på 1 pakke per persen per døgn, men ikke melatonin.
Vis hele sitatet...
Du må være voksen for å kjøpe paracet og ibux. Vil tro det er samme regel for melatonin.

Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Ja, prøv melatonin! Det funker! 1mg selges lovlig i butikk og på nett. Jeg syns det er rart at det ikke er lov å kjøpe høyere dose enn 1mg (uten resept fra lege, lege kan skrive resept på 10mg) over disk, men å kjøpe 10 bokser med 200 piller pr boks er innafor. Pleier sjøl å ta en neve eller to av de.
Vis hele sitatet...
Man kan kjøpe 5mg reseptfritt nå
Sist endret av KrølleBølleBrur; 19. oktober 2023 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Du må være voksen for å kjøpe paracet og ibux. Vil tro det er samme regel for melatonin.
Vis hele sitatet...
Nope. Ikke aldersgrense på melatonin. Alle kan handle så mye de bare ønsker.
For min del fungerer det veldig bra å lese for å sovne. Det hjelper mot å ikke ligge å tenke på alt mulig når man legger seg. Skaff deg et lesebrett så kan du også ha det helt mørkt i rommet.
Bruke piller for å sove er absolutt siste utvei.
Begynn å trene hardt, både styrke og kondisjon, ligg unna mobil de siste timene før du legger deg.
Les deg opp om søvnhygiene og følg det du lærer.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for andre tips og svar, jeg skal prøve å ha piller som siste utvei men det er lett å velge det enkle først��
Les bøker på senga, vil spesielt anbefale deg Beatles av Lars Saabye Christensen. Leste den selv for første gang som 13/14 åring.
Eventuelt finn deg en lydbok eller podcast der fortelleren har en rolig og behagelig stemme. Sverger til det selv for å få sove
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Trådstarter
Ja jeg har prøvd bøker og sånn men det er et av problemene mine fordi da får jeg ofte idéer og enda flere tanker også ender det med at jeg må lese kanskje 2 timer før jeg endelig blir trøtt også blir alt det ødelagt igjen når det plutselig skjer noe i boka fordi til og med noe som er uinteressant for meg (noe som er vanskelig å finne) gjør at hjernen min begynner å tenke på andre ting feks skole eller mobbing eller om musikken min holder sånne ting
Først kan du prøve å gå ut en LITEN tur rett etter du står opp, bare for og få naturlig lys, det vil få deg til å våkne opp og vil hjelpe med å produsere melatonin naturlig til kvelden, da mener jeg bare 10 minutter
Mindre skjerm før du legger deg, en bok for og bli trøtt..
Alt dette funker jo ikke på alle, men før du tar piller burde du prøve melatonin som andre har sagt, det er ett hormon vi produserer selv.. Ikke farlig eller avhengighetsskapende.. De selger 1mg på flaske (dagligvare butikker) som du tar under tunga, smaker ikke vondt, i USA selger de 50mg gummibjørner med melatonin på wallmart.. Prat med legen, får sikkert ikke mye hjelp der.

Jeg leste ikke at du har prøvd bok, høres ut som at du har slitt med det en stund, men prøv melatonin først, kan hende du sovner lettere men våkner ofte, uansett er det ganske billig og verdt ett forsøk?
Sist endret av Supperman; 20. oktober 2023 kl. 20:22.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Ja jeg har prøvd bøker og sånn men det er et av problemene mine fordi da får jeg ofte idéer og enda flere tanker også ender det med at jeg må lese kanskje 2 timer før jeg endelig blir trøtt også blir alt det ødelagt igjen når det plutselig skjer noe i boka fordi til og med noe som er uinteressant for meg (noe som er vanskelig å finne) gjør at hjernen min begynner å tenke på andre ting feks skole eller mobbing eller om musikken min holder sånne ting
Vis hele sitatet...
Bruk senga kun til soving, ingen ting annet.
Det er et av rådene om søvnhygiene.
Får du ikke sove innen rimelig tid så gå ut av senga og legg deg først når du er trøtt igjen.
Veldig mange i din generasjon bruker mobil ofte. Det er aktiviserende og lyset forstyrrer for trøttheten. Ikke bruk mobil eller skjerm de siste par timene før sengetid.

Du kan også lese om det som kalles søvnrestriksjon.
Det er neste skritt å prøve om søvnhygiene ikke fungerer godt nok.
Sist endret av Fraktalist; 20. oktober 2023 kl. 22:09.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Trådstarter
Ok igjen takk for svar
Så gå en liten tur når jeg våkner og få litt lys i ansiktet,
Bare legge meg i senga når jeg skal sove og er trøtt og prøve å holde meg unna telefonen og annen skjerm de timene rett før leggetid og lese bok isteden?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Ok igjen takk for svar
Så gå en liten tur når jeg våkner og få litt lys i ansiktet,
Bare legge meg i senga når jeg skal sove og er trøtt og prøve å holde meg unna telefonen og annen skjerm de timene rett før leggetid og lese bok isteden?
Vis hele sitatet...
Høres fornuftig ut å begynne med det, så får man bare kjøre på med andre tiltak om dette ikke er tilstrekkelig.

Håper du får sove, jeg vet etter hvert alt om hvor ille søvnproblemer kan bli.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Høres fornuftig ut å begynne med det, så får man bare kjøre på med andre tiltak om dette ikke er tilstrekkelig.

Håper du får sove, jeg vet etter hvert alt om hvor ille søvnproblemer kan bli.
Vis hele sitatet...
Tusen takk og Tusen takk for hjelpen til deg og alle dere andre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er også 14 og sliter med det samme. Ting som funker for meg:
1. Vær sykt aktiv om dagen både psykisk og fysisk, vet det høres rart ut, men du kommer til å glede deg til å sove.
2. ikke drikk energidrikker, eller i allefall kutt ned på det (gjelder også PWO om du bruker det).
3. Melatonin, andre snakka om det, jeg bruker en jeg kjøpte på KIWI, mens jeg jobbet der. Hjelper med å ikke våkne midt på natten som har vært et problem for meg. Innsovningstiden min har også blitt en del kortere.

Lykke til kompis

Glemte å legge til mobilbruk, som noen andre nevnte her.
Sist endret av sjokotroll; 1. november 2023 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Ja, prøv melatonin! Det funker! 1mg selges lovlig i butikk og på nett. Jeg syns det er rart at det ikke er lov å kjøpe høyere dose enn 1mg (uten resept fra lege, lege kan skrive resept på 10mg) over disk, men å kjøpe 10 bokser med 200 piller pr boks er innafor. Pleier sjøl å ta en neve eller to av de.
Vis hele sitatet...
Fordi studiene viser at melatonin funker dårligere jo mer du tar etter 0,3mg. Alt du tar over en svært liten dose har ingen virkning, og potensielt bivirkninger. Blodet har ca 10-80 mcg når man faller i søvn, man trenger ikke å dytte ned gram på gram.

I tillegg bør man være forsiktig med melatonin, da det blant annet er et stoff som igangsetter puberteten.

"The researchers also discovered that the typical health food store dosage of melatonin, which is about three milligrams (or 10 times the dosage in the study), is less effective in treating insomnia. In addition, the higher dosage can cause potentially serious side effects, including hypothermia (low body temperature). The study also showed that the higher dosage elevated plasma melatonin levels during the day, which can cause a "hangover" effect in some of the subjects."

https://news.mit.edu/2001/melatonin-1017
Du kan starte med søvn terapi hos BUP! Jeg var der i din alder, og fikk presset søvn hygiene inn i skallen, det krever arbejd fra din side, noe som ikke er dumt i ditt utviklingsstadie
For selve innsovningen har jeg en finurlig sak som funker for meg:
Når jeg har lagt ned boka og lukket øynene begynner jeg å repetere sangtekster i hodet. Gjerne noen jeg ikke kan 100%.
Dette holder hjernen opptatt nok til at de negative tankene har vanskeligere for å komme igjennom, men ikke så stimulerende at jeg våkner igjen. Når hjernen hopper over på noe annet og jeg blir bevisst på det, fokuserer jeg tilbake på teksten igjen. Dette har kortet ned innsovningstiden min betraktelig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har andre tips og råd som IKKE er å lese på google? Har prøvd å sove i 3 år nå, så jeg har virkelig prøvd det som er å finne
Sist endret av Birdy87; 13. desember 2023 kl. 15:07.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Birdy87 Vis innlegg
Noen som har andre tips og råd som IKKE er å lese på google? Har prøvd å sove i 3 år nå, så jeg har virkelig prøvd det som er å finne
Vis hele sitatet...
Du har ikke sovet på 3 år? Det må være en slags rekord.

Det kan hjelpe oss om du forteller hva du har prøvd og hvordan dagsrutinen din er
Sitat av Birdy87 Vis innlegg
Noen som har andre tips og råd som IKKE er å lese på google? Har prøvd å sove i 3 år nå, så jeg har virkelig prøvd det som er å finne
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva som er å lese på google men ikke bruk senga til annet enn soving. Jeg har av og til ligget i 8t før jeg har sovna så du må ikke gi opp.