Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 336
Jeg har nettopp kommet over et domenenavn, som jeg ikke trenger å nevne her.

Denne nettsiden er en nettbutikk, og siden det er et krav om at den næringsdrivende skal identifisere seg på nettsiden (kilde), så har denne nettsiden oppgitt et organisasjonsnummer.

Dessverre eksisterer ikke organisasjonsnummeret i det hele tatt, og dersom man søker på nettbutikkens navn, får man heller ikke opp søketreff som stemmer med identiteten til nettsiden. Altså er det ganske sannsynlig at denne nettsiden brukes til svindel eller lignende.

Når man derimot kjører et WHOIS-søk på domenenavnet, så ser man at det er en webhotell-leverandør i Norge som eier domenenavnet. Det er akkurat hva de driver med; De registrerer domenenavn på vegne av kunden sin. Det er problematisk, fordi dette gir utenlandske aktører en mulighet til å registrere et .no-domene, og det sier seg selv at dette åpner for muligheten til svindel fra ondsinnede aktører.

Siden det er webhotell-leverandøren som står som eier, så mener jeg at det også er de som er ansvarlige for innholdet på nettsiden og hva den blir brukt til. Jeg tok kontakt med webhotell-leverandøren (personen som står som kontaktperson for domenenavnet), men de henviste til NORID sine regler som sier at registraren ikke har ansvar for innholdet på nettsiden, det stemmer kanskje, men de er ikke bare registrar, de er også eier av selve domenenavnet.

Jeg har nettopp sjekket NORID sine retningslinjer, her siterer jeg dem:
Sitat av NORID
Det er mulig å låne eller leie et domenenavn fra andre, men det er risiko knyttet til en slik avtale både for abonnenten og den som leier. Abonnenten vil alltid være den som har ansvaret og kontrollen med domenenavnet, og som dermed kan avslutte abonnementet eller overføre domenenavnet til andre. På den annen side er det abonnenten som blir stilt til ansvar hvis domenenavnet blir brukt til ulovlig virksomhet. Vi anbefaler ikke en slik løsning.
Vis hele sitatet...
Noen som vil komme med innspill?
Sist endret av Borderline; 15. desember 2023 kl. 11:25.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Ta kontakt med NORID, hvis domenet brukes til svindel kan det hende at de sier det opp.
Driver webhotell-leverandøren også med webdesign eller leverer ferdige nettbutikk-løsninger? Da kan dette være en eksempelside og ikke nødvendigvis svindel.