Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5219
Det er en ting jeg har tenkt på nesten siden jeg begynte å jobbe, skal prøve å gjøre det enklest mulig

Det er at jeg har sammenlignet arbeidsmengde\trivsel\lønn.

I noen yrker virker det som at noen har det som "plommen i egget". Med dette mener jeg at yrket de gjør er fryktelig enkelt. Dette innebærer yrker hvor man gjør den samme oppgaven dag ut og dag inn, muligens med lite kontakt med andre ansatte, annet enn i pausa. Har gjerne middels lønn. Det kan være fysisk tunge yrker, men også papirjobber.

I andre yrker er det gjerne slik at man må tenke mye, ta tøffe valg og jobbe hardt. Jeg har inntrykk av at her har man faktisk ikke så mye mer lønn enn den første gruppa. Her ligger mest håndverkeryrker.

Den tredje gruppa er de absolutt enkleste jobbene, som butikkjobb, taxisjåfører. Har inntrykk av at man ikke har verdens beste lønn her, men også en levelig lønn. Lett å komme inn i og lett å skifte yrke.

Skal også huske på at ansiennitet har litt å si her.


Det jeg da lurer på er, hva har mest å si for deg når du skal velge deg yrke?

Grunnen til at jeg spør er at etter å ha valgt yrke i gruppe nr 2, er jeg usikker på om jeg vil fortsette med det. Hvorfor velge noe som er så hardt, og jobbe med vanskelige mennesker, når man kan faktisk ha det så utrolig mye enklere? Kanskje dette kommer av erfaring - at hvis man opplever mye vanskeligheter, vil man ønske seg noe lettere og omvendt?
For meg er det trivsel før lønn, dog, trivsel får ikke regningene betalt. En utdannelse som resulterer i en jobb jeg trives i er noe av det lureste jeg har gjort her i livet. Gleder meg til å dra på jobb, og jeg synes umåtelig synd på disse kontorfolkene som konstant titter på klokken for å se når de kan dra hjem.
Lønn, lønn og atter lønn. Penger=alt.
To ting som slår meg. For det første så blir man vel lei av ethvert yrke etter å ha gjort det samme i 20 år? For det andre har det vel kanskje litt å si hvordan mulighetene for opprykk/egenutvikling er innenfor jobben også? Jeg mener hvis du er snekker så kan du jo enten bli byggmester eller byggingeniør en dag, hvis du ønsker det. Velger du å bli taxisjåfør så blir du jo taxisjåfør da. Klart du kan bil drosjeeier, men fremdeles må du kjøre taxi.

Trivsel og lønn er viktig, men jeg mener at det også er viktig å tenke på at man i alle fall har en mulighet for å klatre litt skulle man ønske det.
Sitat av Mussgaas Vis innlegg
For meg er det trivsel før lønn, dog, trivsel får ikke regningene betalt. En utdannelse som resulterer i en jobb jeg trives i er noe av det lureste jeg har gjort her i livet. Gleder meg til å dra på jobb, og jeg synes umåtelig synd på disse kontorfolkene som konstant titter på klokken for å se når de kan dra hjem.
Vis hele sitatet...
Bare for å argumentere - hva med disse kontorfolkene - de gjør ingenting mer bekymringsfullt enn å se på klokka, og alikevel brødfør de familien! Tenk noe så enkelt, mens man ser på andre som sliter og såvidt har til nåla i veggen?
Folk er helt forskjellig, og det er derfor høyst individuelt hvordan jobber folk foretrekker. Godt er det, for vi trenger personer i alle disse yrkene for å få landet til å gå rundt.

Personlig satser jeg på god utdanning, og en relativt krevende jobb som fenger interesse og arbeidsvilje - og blir betalt deretter. Med andre ord; god lønn, krevende arbeidsoppgaver og gode kollegaer er et must for min del! De enkle jobbene du ramser opp blir for mitt vedkommende alt for destruktive og rutinebaserte til at jeg vil kunne trives over tid.

Bare for å nevne det: "disse kontorfolkene" er en ekstremt dårlig beskrivelse. At man jobber med teknologi, PC eller utvikling betyr ikke at disse jobbene er noe enklere enn å bygge et hus. Fysisk ja, psykisk - tviler sterkt.
Sist endret av Restyle; 10. juli 2011 kl. 23:40.
Er taxisjåfør, for meg er trivsel ALT og sei.
Så lenge jeg har råd til det jeg trenger i livet så bryr jeg meg ikkje om penger.

Er grei lønn i taxi yrket viss man står på og kjører helligdager/netter.

Alle jobbene jeg hadde før så var jeg borte 70% av arbeidstiden pga jeg ikkje likte meg.
Etter jeg begynte som taxisjåfør så har jeg våre borte ifra jobb 2 dager på 5år.

Så trivsel for meg er _ALT_
Jeg har en enkel jobb, sjåfør/lager. Supert arbeidsmiljø. Lønna er vel på det gjevne, jeg lider absolutt ingen nød. Tjener greit, og har et lavt forbruk, kunne brukt mer penger, men vil ikke.

Jeg har jobba i butikk fra 2001-1009, og hadde jeg fått tilbud om butikkjobb med noen 1000 lapper mer i mnd, hadde jeg sagt NEI. For meg er det ikke verdt et par tusen mer i mnd å jobbe i butikk, når jeg har det som den berømte plommen i egget nå. Penger er viktig, men arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver er viktigst. Greit å være ferdig med en arb. dag og tenke. "Yes, idag fikk jeg gjort litt, godt å bli ferdig med det og det", ikke bare gå rundt i en "transe" og ikke føle at man bidrar til noe konstruktivt.
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Lønn, lønn og atter lønn. Penger=alt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg beundrer evnen til å trå over lik for penger. Klarer ikke å finne ut helt hva jeg syns akkurat der. Dèt eller det å være totalt hensynsløs ovenfor andre.
Kommer an på hvordan person du er. Er du en livlig, glad, pratsom og utadvent person tror jeg neppe du hadde holdt ut bak en maskin i en fabrikk hvor du står alene hele dagen.
En kompis har fagbrev som elektriker. Han måtte gå 2 års skole og 2,5 års læretid. Han tjener 179 kr i timen.

En annen kompis er postbud. Han droppet ut av 1. vgs. Han tjener 160 kr i timen.


Er det verdt å gå de årene med skole og læretid, slite ut kropp og helse og bare tjene 19 kr mer enn et postbud som sitter i bilen å hører på radioen dagen lang mens han noen ganger er ute av bilen for å putte post i postkassa? For en som er interessert i elektronikk, så er svaret JA. For en som bare vil tjene mest mulig penger på å gjøre en jobb som krever minst mulig hjernekapasitet, NEI.

For min del, så har jeg ingen interesser eller hobbyer som kunne vært til min fordel i en virkelig jobb. Så jeg kunne aldri blitt elektriker, rett og slett fordi at jeg ikke interesserer meg for det. Derfor velger jeg jobber som ikke krever noen spesifikk utdanning men som likevell gir meg best mulig betalt, uavhengig av hva jobben innebærer.
Sist endret av Kunitsyn; 10. juli 2011 kl. 23:42.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bare for å argumentere - hva med disse kontorfolkene - de gjør ingenting mer bekymringsfullt enn å se på klokka, og alikevel brødfør de familien! Tenk noe så enkelt, mens man ser på andre som sliter og såvidt har til nåla i veggen?
Vis hele sitatet...


Tja, jeg er av den typen som nesten _trenger_ en meningsfull dag. Liker å ikke vite alt som skal skje, og at dagene ikke er like. Ikke noe vondt mot kontorfolk, eller de med jobber som er per def. kjedelig.
Sitat av Iminzilion Vis innlegg
Er taxisjåfør, for meg er trivsel ALT og sei.
Så lenge jeg har råd til det jeg trenger i livet så bryr jeg meg ikkje om penger.

Er grei lønn i taxi yrket viss man står på og kjører helligdager/netter.

Alle jobbene jeg hadde før så var jeg borte 70% av arbeidstiden pga jeg ikkje likte meg.
Etter jeg begynte som taxisjåfør så har jeg våre borte ifra jobb 2 dager på 5år.

Så trivsel for meg er _ALT_
Vis hele sitatet...
Det høres bra ut. Men har hørt litt av hvert om taxiyrket. Bl.a. at man kjører mye raringer av mennesker, og er utsatt for ran?

Èn ting jeg også lurer på er hvordan man kan "stå på" og jobbe hardt? Man tar de turene man kan, og mer får man vel ikke gjort?

Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
En kompis har fagbrev som elektriker. Han måtte gå 2 års skole og 2,5 års læretid. Han tjener 179 kr i timen.

En annen kompis er postbud. Han droppet ut av 1. vgs. Han tjener 160 kr i timen.


Er det verdt å gå de årene med skole og læretid, slite ut kropp og helse og bare tjene 19 kr mer enn et postbud som sitter i bilen å hører på radioen dagen lang mens han noen ganger er ute av bilen for å putte post i postkassa? For en som er interessert i elektronikk, så er svaret JA. For en som bare vil tjene mest mulig penger på å gjøre en jobb som krever minst mulig hjernekapasitet, NEI.

For min del, så har jeg ingen interesser eller hobbyer som kunne vært til min fordel i en virkelig jobb. Så jeg kunne aldri blitt elektriker, rett og slett fordi at jeg ikke interesserer meg for det. Derfor velger jeg jobber som ikke krever noen spesifikk utdanning men som likevell gir meg best mulig betalt, uavhengig av hva jobben innebærer.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så godt betalt i fast jobb som postbud? Det må jeg si. Det er nok litt mer enn ut av bilen en og annen gang, er nok ut og inn av bilen kanskje 2 ganger i minuttet - men uansett, det er jo bare trening. En elektriker må tenke ganske grundig gjennom hva h*n gjør, følge ordre fra andre, kommunisere med andre, huske på alt mulig av verktøy, huske å kjøpe inn alt nødvendig materiale, kunne -alt- om regler, priser. Et postbud blir vel mest sannsynlig aldri bedt om å jobbe overtid, i motsetning til elektrikeren. Da kan man heller dra til tyskland og smugle noen brett øl.

Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg har en enkel jobb, sjåfør/lager. Supert arbeidsmiljø. Lønna er vel på det gjevne, jeg lider absolutt ingen nød. Tjener greit, og har et lavt forbruk, kunne brukt mer penger, men vil ikke.

Jeg har jobba i butikk fra 2001-1009, og hadde jeg fått tilbud om butikkjobb med noen 1000 lapper mer i mnd, hadde jeg sagt NEI. For meg er det ikke verdt et par tusen mer i mnd å jobbe i butikk, når jeg har det som den berømte plommen i egget nå. Penger er viktig, men arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver er viktigst. Greit å være ferdig med en arb. dag og tenke. "Yes, idag fikk jeg gjort litt, godt å bli ferdig med det og det", ikke bare gå rundt i en "transe" og ikke føle at man bidrar til noe konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Ang. lagerjobben din: var det din innstilling før du begynte der at du -måtte- ha et supert arbeidsmiljø? Eller hadde du blitt der uansett om det var et dritdårlig miljø?

Ang. butikkjobben, du beskriver ganske godt det med å bli lei en jobb. Men om noen hadde vist deg hvor slitsomt og vanskelig det er i visse andre yrker, ville du kanskje fått mer gnist til å fortsette om du fikk mer lønn i tillegg?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Èn ting jeg også lurer på er hvordan man kan "stå på" og jobbe hardt? Man tar de turene man kan, og mer får man vel ikke gjort?
Vis hele sitatet...
Stå tålmodig og vente ledig og ubetalt i dårlige perioder, jobbe lange skift, netter og helger.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Utfordringer er alt for meg, hvis jeg ikke føler meg utfordret av noe nytt hele tiden stagnerer jeg og blir tafatt.

Ypperlig når man jobber med omtrent alle produktene til en av verdens største IT-leverandører, man ser alltid noe nytt.
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
En kompis har fagbrev som elektriker. Han måtte gå 2 års skole og 2,5 års læretid. Han tjener 179 kr i timen.

En annen kompis er postbud. Han droppet ut av 1. vgs. Han tjener 160 kr i timen.

Vis hele sitatet...
Hvor i landet er dette?

Jobber selv som elektriker i Bergen med et sted mellom 205 og 215 kroner timen, har ikke sjekket nøyaktig.


Selv om jeg hater jobben min, er det kun pga jeg må stå opp så grytidlig hver dag, og kun får 5 uker ferie i året.
Selve jobben er grådig variert og spennende, og stiller store krav til nøyaktighet, kreativitet og kommunikasjonsevner.

Det må jo være deprimerende kjedelig å jobbe som postbud etter den første uken, eller trives kompisen din?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Jobber selv som elektriker i Bergen med et sted mellom 205 og 215 kroner timen, har ikke sjekket nøyaktig.


Selv om jeg hater jobben min, er det kun pga jeg må stå opp så grytidlig hver dag, og kun får 5 uker ferie i året.
Selve jobben er grådig variert og spennende, og stiller store krav til nøyaktighet, kreativitet og kommunikasjonsevner.

Det må jo være deprimerende kjedelig å jobbe som postbud etter den første uken, eller trives kompisen din?
Vis hele sitatet...
Det var jo veldig bra betalt. Da tenker jeg du har en god del krav stilt til produksjon i løpet av en arbeidsdag?

Du kommer igjen inn på emnet jeg snakker om. Et kjedelig yrke kan virke veldig hjernedødt, men man har ikke en sjans til å gjøre feil og man er garantert å være der resten av livet. Som elektriker kan man gjøre virkelig store feil som påfører andre mennesker store skader.
Trivsel kommer først. Penger tjener du, men hvis jobben sakte spiser deg opp innvendig, mener ihvertfall jeg at 1mill i året, ikke er verdt det
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det høres bra ut. Men har hørt litt av hvert om taxiyrket. Bl.a. at man kjører mye raringer av mennesker, og er utsatt for ran?

Èn ting jeg også lurer på er hvordan man kan "stå på" og jobbe hardt? Man tar de turene man kan, og mer får man vel ikke gjort?
Vis hele sitatet...
Det spørs.
Jeg jobber en lokal plass og kjører som regel stam kunder.
Aldri opplevd noe ubehag.
Kjører maxitaxi, så jeg har vel 10-20 rullestolbrukere til dagen som jeg må skue opp en rampe bak i bilen og feste 6stk fester på stolen.
Jeg må og være med folk ut på handling for å hjelpe de som trengs.

Sentralen jeg kjører for er liten, så viss det trengs så styrer jeg og tlfen ifra bilen imens jeg og har kunder.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Trivsel kommer først. Penger tjener du, men hvis jobben sakte spiser deg opp innvendig, mener ihvertfall jeg at 1mill i året, ikke er verdt det
Vis hele sitatet...
Hvordan kan en jobb spise deg sakte opp fra innvendig mener du?

Iminzilion: Høres jo bra ut det da, ingen dårlige minner.
Sist endret av Taurean; 11. juli 2011 kl. 00:07.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan kan en jobb spise deg sakte opp fra innvendig mener du?
Vis hele sitatet...
Utbrenthet ringte.

Folk som blir utbrente merker det aldri selv før det er for sent.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det var jo veldig bra betalt. Da tenker jeg du har en god del krav stilt til produksjon i løpet av en arbeidsdag?

Du kommer igjen inn på emnet jeg snakker om. Et kjedelig yrke kan virke veldig hjernedødt, men man har ikke en sjans til å gjøre feil og man er garantert å være der resten av livet. Som elektriker kan man gjøre virkelig store feil som påfører andre mennesker store skader.
Vis hele sitatet...
Ikke noen formaliserte krav, men det forventes selvsagt at man står på, og med mye å gjøre er det veldig hektisk.
Men dette er jo også en god ting, man rekker ikke å kjede seg noe særlig, og dagene går veldig fort.
Og ingenting er vel bedre enn å plutselig se på klokken og finne ut at arbeidsdagen er over allerede, mens det føles som man nettopp har kommet på jobb, og kan plukke med seg rundt 1600 kroner hjem (før skatt seff).

Det skal mye til for å fucke opp om man ikke er helt fraværende, vi har en veldig god utdanning i Norge(blant verdens beste innenfor elektro), og dertilhørende lave ulykkesstatistikker.

Den største feilen jeg har gjort er vel å ødelegge en motor til rundt 30000, men fikk ikke noe pes for det.

En annen negativ jeg kom på er at man må regne med at de fleste kollegene ens er trangsynte indoktrinerte sauer, men det er ikke noe stress for meg da jeg som oftest jobber alene eller har med meg lærlinger som jeg kan forme i mitt bilde
Med litt selvironi og fjasing kommer jeg meget godt overens med alle mine kolleger selv om vi har radikalt forskjellige verdisyn.
I alle kategoriene dine er det jobber som har meget store lønnsforskjelller bare basert på arbeidsgiver og sted.

Men eg må si eg ikkje hører hjemme i noen av disse kategoriene, da eg blir lei av jobben og slutter med en gang det ikkje er noe mer å lære/ nye utfordringer.

Eg krever nesten total frihet, spenning og utfordringer. Dette har eg funnet på børsen.

eg jobber når eg vil, får utfordret hodet mitt til det fulle når det gjelder å analysere og velge ut hvilke aksjer eg skal satse på, samt får mer en nok av spenning involvert da det ofte er snakk om mye penger.

Men det absolutt beste er friheten.

Jobben som aksjespekulant krever INGEN formel utdanning, og er blandt yrkene du kan lyktes bra med 100 % basert på egen læring via bøker og tenking.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er det virkelig så godt betalt i fast jobb som postbud? Det må jeg si.
Vis hele sitatet...
180 i timen er jo ikke særlig mye når man er 40 år og har unger, kone, hus, bil og hytte. Men det er kanskje det man må gi slipp på med disse jobbene.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
180 i timen er jo ikke særlig mye når man er 40 år og har unger, kone, hus, bil og hytte. Men det er kanskje det man må gi slipp på med disse jobbene.
Vis hele sitatet...
180 x 150 (37,5 x 4) = 27 000 per måned. 324 000 i året, før skatt selvsagt, fremdeles en god slump penger, med tanke på at man har overskudd når man kommer hjem.

Og hvis den andre i forholdet har den samme lønna er det absolutt levedyktig!!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
180 x 150 (37,5 x 4) = 27 000 per måned. 324 000 i året, før skatt selvsagt, fremdeles en god slump penger, med tanke på at man har overskudd når man kommer hjem.

Og hvis den andre i forholdet har den samme lønna er det absolutt levedyktig!!
Vis hele sitatet...
Det er jo iallefall over minstelønnen i kommunen f.eks som er på 250.000 (når jeg jobbet der i 2005 iallefall).
Penger er lett viktigst, lykke til med å betale leie strøm og telefon samtidig som du skal fø unger.
Hvis du er ungdom og tar en jobb fordi den er slækk og tror at resten av livet kommer til å bli en dans på roser fordi 115kr i timen gjør underverker for økonomien nå kommer du til å slite senere.
Det har faktisk blitt forsket litt på penger/lykke-ratioen. En rapport jeg leste slo fast at lykken stiger jevnt over med økende økonomisk frihet frem til du når et spesifikt nivå. Da flater grafen ut, og hvor mye mer du tjener over dette har egentlig fint lite å si for hvor lykkelig du er.

Jeg husker ikke kilden atm., men jeg mener å huske at denne grensen lå på ~900 000 kroner brutto pr. gjennomsnittsfamilie.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det høres bra ut. Men har hørt litt av hvert om taxiyrket. Bl.a. at man kjører mye raringer av mennesker, og er utsatt for ran?

Èn ting jeg også lurer på er hvordan man kan "stå på" og jobbe hardt? Man tar de turene man kan, og mer får man vel ikke gjort?



Er det virkelig så godt betalt i fast jobb som postbud? Det må jeg si. Det er nok litt mer enn ut av bilen en og annen gang, er nok ut og inn av bilen kanskje 2 ganger i minuttet - men uansett, det er jo bare trening. En elektriker må tenke ganske grundig gjennom hva h*n gjør, følge ordre fra andre, kommunisere med andre, huske på alt mulig av verktøy, huske å kjøpe inn alt nødvendig materiale, kunne -alt- om regler, priser. Et postbud blir vel mest sannsynlig aldri bedt om å jobbe overtid, i motsetning til elektrikeren. Da kan man heller dra til tyskland og smugle noen brett øl.



Ang. lagerjobben din: var det din innstilling før du begynte der at du -måtte- ha et supert arbeidsmiljø? Eller hadde du blitt der uansett om det var et dritdårlig miljø?

Ang. butikkjobben, du beskriver ganske godt det med å bli lei en jobb. Men om noen hadde vist deg hvor slitsomt og vanskelig det er i visse andre yrker, ville du kanskje fått mer gnist til å fortsette om du fikk mer lønn i tillegg?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg skjønner deg helt, men mitt svar blir Nei, jeg vil IKKE tilbake til butikk. Jeg vil jo alltid ha god miljø, men hovedgrunnen til at jeg droppa ut av butikkbransjen var fordi jeg var lei.
usertitle import
bleh's Avatar
Er det virkelig så godt betalt i fast jobb som postbud? Det må jeg si. Det er nok litt mer enn ut av bilen en og annen gang, er nok ut og inn av bilen kanskje 2 ganger i minuttet - men uansett, det er jo bare trening. En elektriker må tenke ganske grundig gjennom hva h*n gjør, følge ordre fra andre, kommunisere med andre, huske på alt mulig av verktøy, huske å kjøpe inn alt nødvendig materiale, kunne -alt- om regler, priser. Et postbud blir vel mest sannsynlig aldri bedt om å jobbe overtid, i motsetning til elektrikeren.
Vis hele sitatet...
Hmm, her virker det som at du synes at _din_ jobb er så mye mer krevende enn andre jobber - men det er tydelig at du ikke vet hva (f.eks) et postbud gjør. Jeg har hørt mye av hva et postbud gjør - og det er minst like mange elementer som du nevner her de må gjennom hver bidige dag.

Dog er jeg helt med på tanken om at ufaglært arbeid lønnes i (omtrent) samme gate som faglærte jobber (spesielt innenfor...yrkesskole-jobbene, da tenker jeg frisør, tømrer, mekaniker, elektriker osvosvosv). Dette er litt spesielt, og såvidt jeg har forstått er dette (ganske) unikt for vårt kjære land.

Men fortsatt, disse yrkene som ikke krever noen form for utdanning og der man får ganske godt betalt, de er ofte rene rutinejobber. Som f.eks postbudeksempelet over her, de gjør samme greien hver eneste dag, samme rutine; og det gjør svært mange andre og. (lager, plukking, arkivering, produksjon osvosv) For at noen skal gidde å ta disse jobbene må de jo være "litt bra" lønnet - noe må man få igjen for å gjøre rutinearbeid som sikkert er gørr.

PS: Har en kompis som har jobbet som postbud for noen år siden, og han dro inn ca 450k i året. Mye overtid, og grei startlønn. Men som han sier - det blir så forbanna kjedelig å gjøre det samme dag inn og dag ut uten å måtte tenke. Nå tjener han ca 100k mer i året, med flere års utdannelse. Forskjellen er at han nå liker å gå på jobb, og mulighetene for å tjene mer penger vokser med årene. (og da snakker vi ikke pga ansiennitet, men forfremmelser, bonuser osv).

Edit: Srkvieliefs
Sist endret av bleh; 11. juli 2011 kl. 08:05.
Trivsel henger sammen med det å få annerkjennelse og føle seg vel med det man gjør. Noen har et større behov for å "hevde seg" enn andre, mens andre gjerne bare ønsker å jobbe i fred og komme seg hjem til livet sitt igjen.

Jeg personlig er 100% avhengig av å bli utfordret og bruke hjernecellene mine for at jeg skal trives på jobben. Jobben må være vanskelig. Andre må utdanne seg for å kunne erstatte min rolle. Det er det som er viktig for meg.

Sitat av Taurean Vis innlegg
180 x 150 (37,5 x 4) = 27 000 per måned. 324 000 i året, før skatt selvsagt, fremdeles en god slump penger, med tanke på at man har overskudd når man kommer hjem.

Og hvis den andre i forholdet har den samme lønna er det absolutt levedyktig!!
Vis hele sitatet...
Ville heller brukt 22 arbeidsdager i måneden som utgangspunkt, som er det mest vanlige å gå ut ifra når man har fastlønn. 22 er regnet ut for lenge siden og er blitt en standard, baserer seg på å ta høyde for ulike lengder på måneden. 22 dager med 7,5 timer gir 165 arbeidstimer i måneden, sammenlignet med din 37,5 i uken i 4 uker som gir 150 timer.

Da vil vår venn her ha 29700 kr bruttoinntekt i måneden. Levelig.
Er elektriker og trives godt med det. Synes selv at jeg har ganske bra inntekt til at jeg bare er 21år. 30k brutto i mnd + bonuser hvert år(hitill ihvertfall) Så ligger vell på 360k -400k i året.

Lønna er grei og sjefen er super. Styrer for det meste dagene mine selv og har som regel bare greie kunder.
Er det noen drittsekker lukker man ørene og smiler ekstra bredt

Jeg har mange muligheter videre, noen år til på skole så er jeg ingeniør, eller ta installatørpapirene og bli bedriftseier.
Er mange muligheter innen håndtverkeryker og er et ypperlig valg hvis man like og bruke kroppen i jobben.

Er godt fornøyd med mitt valg ihvertfall
Sist endret av zoil; 11. juli 2011 kl. 12:00.
Noen som kjenner til myten om sisyfos?

Om jeg skal prøve meg på en enkel analogi, så vil jeg si at steinen er utdanning/jobb. Jo mer krevende utdanningen og jobben er, desto tyngre er steinen og desto hardere blir igjen livet. Om man tar utgangspunkt i at alle lever i en eller annen form for et sisyfosarbeid, vil dette bety at man selv velger hvor tung denne steinen vil være. Om man velger å gjøre denne steinen tung; krevende utdanning, krevende jobb, høy inntekt, gir dette lykke i livet?

Blir litt småfilosofisk i sommerferien før jeg må velge utdanning som muligens kan bestemme resten av livet merker jeg.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Noen som kjenner til myten om sisyfos?

Om jeg skal prøve meg på en enkel analogi, så vil jeg si at steinen er utdanning/jobb. Jo mer krevende utdanningen og jobben er, desto tyngre er steinen og desto hardere blir igjen livet. Om man tar utgangspunkt i at alle lever i en eller annen form for et sisyfosarbeid, vil dette bety at man selv velger hvor tung denne steinen vil være. Om man velger å gjøre denne steinen tung; krevende utdanning, krevende jobb, høy inntekt, gir dette lykke i livet?

Blir litt småfilosofisk i sommerferien før jeg må velge utdanning som muligens kan bestemme resten av livet merker jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere familiemedlemmer som har (i dine ord) "valgt å gjøre denne steinen tung (...).

Krevende utdanning, ja det tar på. Man må gi 100% og litt til.
Krevende jobb - ja, i mange tilfeller er man på jobb 24/7 365 dager i året..mange yrker er slik.
Man får dog godt betalt for å, ja, la meg kalle det å leve en livsstil som beskrevet over.
Samtlige er fornøyd med sine valg, og har hatt suksess på ulike felt i livet. De er iallefall fornøyd, og det er vel det som er det viktigste. Det har selvfølgelig vært både opp- og nedturer; men det må man regne med uansett hvilken vei man velger å gå.

Noen foretrekker økonomisk trygghet, arbeidsmessig trygghet - ikke lett erstattelig som f.eks en tømrer/et postbud er osv).

Noen liker å ha det slik, andre foretrekker andre løsninger. For min del blir det en slags "blanding", der jeg gir bæng i økonomisk sikkerhet, og til dels "trygghet" generelt - men jeg vil drive med det jeg brenner for, og får trygghet, betaling og oppgaver deretter - hvis jeg lykkes. Man må liksom finne sin egen greie, hvis man ikke vil følge strømmen.

Bra at folk er forskjellige, både det ene og det andre alternativet (hvis vi setter det på spissen økonomisk trygghet vs trivsel på jobb/generelt) kan være avgjørende for livskvaliteten for mange. Tenk hvis ALLE skulle tenke på høy lønn og lang utdannelse, da hadde vi plutselig ikke hatt folk til å gjøre de jobbene som mange ser på som "drittjobber", men som er helt avgjørende for at vi skal leve slik vi får leve i Norge i dag. Kunne nevnt mange av disse yrkene, men tenk f.eks på lønnen en sykepleier får, og alt dritet de går igjennom.. Nei, mye rart i verden. Huff!

Personlig gir jeg litt faen og kjører på med min greie - så får jeg se hvordan det går.
Sist endret av bleh; 11. juli 2011 kl. 14:15.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
For min del, og sikker de fleste andre så har penger det meste å si. Ingen gidder å gjøre en jobb som kanskje er verdens beste hvis man ikke sitter igjen med noen ting.
Når det er sagt, så er det lite som er så ille som å grue seg til å gå på jobb om morgenen for så å hate hvert eneste sekund du er der. Da hjelper det lite med mye penger.

Selvom jeg skulle klart å gjort mye rart i en lang tid for en årslønn på rundt en mill.. :P
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Drømmejobben er selvsagt en jobb du gleder deg til å gå til, økonomisk frihet til å gjøre og kjøpe det du vil - og ha greie arbeidstider.

Er ganske så fornøyd med min jobb per dags dato, er automatiker og jobber i industrien. Lønna er god, og det å være en av "gutta på gulvet" gjør at samhold og trivsel er knall!

Dog, men tanke på fremtiden vurderes en høyere utdanning innen faget. Now'a'days er det ikke like lett å jobbe seg oppover til så høye stillinger, og en trenger ting på papiret. Tror ikke jeg trives så godt å være en av gutta på gulvet når jeg er 40 år.

Slenger på også at dersom en tar ingenør utdanning etter et par år på gulvet tror jeg kan være gull verdt. Erfaring + utdanning = win imo.
Sist endret av mkey; 11. juli 2011 kl. 16:19.
Jeg har valgt yrket Automatiker, som for min del, er ganske utfordrende i bedriften jeg jobber i nå.

Jeg vil ha en jobb som byr på variasjoner, og får meg til å bruke hjernen, jeg vil ha en jobb der det er spenning *høhø* i hverdagen og jeg ikke ser de samme folkene hver dag, og ikke ser de samme veggene hver eneste bidige dag, 7,5 time i døgnet.

Skulle jeg sittet bak en kontorpult, og bare dreve med papirarbeid, så hadde jeg blitt gal.

Vi har fått hjerne og hender av en grunn, de er til for å brukes =)

Utrolig flott å ha evnen til å være løsningsorientert, og det å klare å fikse det man møtte møte på av ødelagte ting og problemer i hverdagen utenfor jobb også.

Så glad jeg har valgt det yrket jeg har valgt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Om jeg skal prøve meg på en enkel analogi, så vil jeg si at steinen er utdanning/jobb. Jo mer krevende utdanningen og jobben er, desto tyngre er steinen og desto hardere blir igjen livet.
Vis hele sitatet...
Tvert imot vil eg påstå. Har du høgare utdanning får du i mindre grad repetetetetetivt arbeid, og i større grad nye utfordringar kvar dag på jobb. Det gjer at arbeidsdagen blir en lærings- og utviklingsprosess, og personleg syns eg det er mykje lettare å motivere seg til ein arbeidsdag med nye ting, enn å ta rutinejobb, der du har gjort akkurat den samme bevegelsen dei foregåande 4000 arbeidsdagane...

Eg har ikkje meir enn ei bachelorgrad, men eg har mogelegheit til å påverke eigen arbeidssituasjon, eg lærer kvar dag, og eg har utfordringer kvar dag. Det er rimeleg fundamentalt anna plan enn f.eks. reinhaldarar har. Og for meg er det auka trivsel å ha ei slik stilling med frihet.
<--------- 123 kr timen, 0 kr overtid what so ever! Å kan lett jobbe 250 timer hver måned om jeg vil det.
Men ettersom arbeidsgiver er en gjerrig dritt som utnytter alt og alle å tydeligvis forventer at 12 + timer er en vanlig dag, så drar jeg klokka 3 så og si uansett hvor mye det er å gjøre

Synd det ikke er overflod av arbeid å få her, ellers så hadde jeg bytta jobb tvert.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er en ting jeg har tenkt på nesten siden jeg begynte å jobbe, skal prøve å gjøre det enklest mulig

Det er at jeg har sammenlignet arbeidsmengde\trivsel\lønn.

I noen yrker virker det som at noen har det som "plommen i egget". Med dette mener jeg at yrket de gjør er fryktelig enkelt. Dette innebærer yrker hvor man gjør den samme oppgaven dag ut og dag inn, muligens med lite kontakt med andre ansatte, annet enn i pausa. Har gjerne middels lønn. Det kan være fysisk tunge yrker, men også papirjobber.

I andre yrker er det gjerne slik at man må tenke mye, ta tøffe valg og jobbe hardt. Jeg har inntrykk av at her har man faktisk ikke så mye mer lønn enn den første gruppa. Her ligger mest håndverkeryrker.

Den tredje gruppa er de absolutt enkleste jobbene, som butikkjobb, taxisjåfører. Har inntrykk av at man ikke har verdens beste lønn her, men også en levelig lønn. Lett å komme inn i og lett å skifte yrke.

Skal også huske på at ansiennitet har litt å si her.


Det jeg da lurer på er, hva har mest å si for deg når du skal velge deg yrke?

Grunnen til at jeg spør er at etter å ha valgt yrke i gruppe nr 2, er jeg usikker på om jeg vil fortsette med det. Hvorfor velge noe som er så hardt, og jobbe med vanskelige mennesker, når man kan faktisk ha det så utrolig mye enklere? Kanskje dette kommer av erfaring - at hvis man opplever mye vanskeligheter, vil man ønske seg noe lettere og omvendt?
Vis hele sitatet...
eit lite spørsmål til deg, vil du jobbe med noko du ikkje syns er kjekt eller jobbe med noko du hater, men er ganske lett arbeid??

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tvert imot vil eg påstå. Har du høgare utdanning får du i mindre grad repetetetetetivt arbeid, og i større grad nye utfordringar kvar dag på jobb. Det gjer at arbeidsdagen blir en lærings- og utviklingsprosess, og personleg syns eg det er mykje lettare å motivere seg til ein arbeidsdag med nye ting, enn å ta rutinejobb, der du har gjort akkurat den samme bevegelsen dei foregåande 4000 arbeidsdagane...

Eg har ikkje meir enn ei bachelorgrad, men eg har mogelegheit til å påverke eigen arbeidssituasjon, eg lærer kvar dag, og eg har utfordringer kvar dag. Det er rimeleg fundamentalt anna plan enn f.eks. reinhaldarar har. Og for meg er det auka trivsel å ha ei slik stilling med frihet.
Vis hele sitatet...
hei, eg skal snart begynne på bygg fag og deretter gå tømrer fag, vist du blir tømrer så har du så mykje forskjelligt at du trenger ikkje noko meir enn 12 år på skule + 2 år i lære
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tvert imot vil eg påstå. Har du høgare utdanning får du i mindre grad repetetetetetivt arbeid, og i større grad nye utfordringar kvar dag på jobb. Det gjer at arbeidsdagen blir en lærings- og utviklingsprosess, og personleg syns eg det er mykje lettare å motivere seg til ein arbeidsdag med nye ting, enn å ta rutinejobb, der du har gjort akkurat den samme bevegelsen dei foregåande 4000 arbeidsdagane...

Eg har ikkje meir enn ei bachelorgrad, men eg har mogelegheit til å påverke eigen arbeidssituasjon, eg lærer kvar dag, og eg har utfordringer kvar dag. Det er rimeleg fundamentalt anna plan enn f.eks. reinhaldarar har. Og for meg er det auka trivsel å ha ei slik stilling med frihet.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, det er også noe jeg tenker på nå som jeg søker utdanning. Men samtidig tenker jeg på at om man får en jobb høyt oppe i "systemet" blir det gjerne slik at man jobber selv når man ikke er på jobb. Ta reklamene for mobilt bredbånd for eksempel, "svar på viktig jobbmail fra hytta".

Jeg merker at jeg er mer inne på frihet-sporet enn lykke-sporet mtp. jobb, men jeg mener at en rutinejobb gjør at man får større frihet når man ikke jobber. Man slipper å tenke på hva man skal gjøre neste dag, og man har ingen bekymringer etc. over jobben. Personlig lykke versus økonomisk lykke er det sporet jeg er inne på.
Det er viktig og ha trivsel på jobben så man ikke blir utbrent eller blir lei, men det er også viktig og kunne tjene nok penger for og trives utenfor jobb også. Trives du ikke utenfor jobb kan motivasjonen til å jobb svekkes fort. Dette er noe jeg har fått smake selv de siste månedene. Så for meg er det viktigste å finne en jobb med den hårfine balansen, der du tjener nok til å ha det bra og samtidig kan kose deg på jobb.

Det er generelt et ganske subjektivt spørsmål å spørre, da hvor mye man trenger av penger og trivsel varierer såpass fra person til person.
Personer i politiet tjener alt for dårlig, mener jeg. Sikkert en spennende jobb, men jeg hadde ikke risikert livet for 300k i året
Målet mitt er og bli kommersiell pilot, bra betalt og jeg elsker og fly win win situation
Vill si det er 50-50 om hva som betyr mest, hadde aldri gidda og jobba med noe jeg ikke liker ett helt liv bare fordi jeg får litt ekstra penger.
Men ville heller ikke blitt f.eks pilot hadde jeg hatt 200 000-300 000 i året, spesielt med tanke på at jeg kommer til og tilbringe mye av livet mitt vekke fra familie.
Jeg tenker at trivsel må være det viktigste, for så lenge du trives med det du gjør og de du har rundt deg, så motiveres du til å fortsette Men du må jo også såklart kunne livnære deg selv og eventuelt familien din med jobben du har.
Kan si at jeg er ansatt i kiwi, er nå møkk lei av hele greia.. har jobbet der i 2 år, prøver og komme meg opp i systemet. Jeg kan så og si alt i butikken men kommer meg ikke fra kassa. Gørr kjedelig og sitte i 6-10 timer og si "Hei, det blir Kr: xxxx, ha en fin dag." "hei, det blir kr: xxxx, ha en fin dag". har 132 kroner i timen som jeg syns er bra, men ikke vert jobben i mine øyne :P prøver og finne meg annen jobb men det er ikke enkelt gitt
Folkens, 200 - 300 000 kr/år eller 132 og 150 kr/timen er ikke bra lønn i Norge. Gjennomsnittslønnen i Norge er 36 700 kr/mnd. altså 440 400 kr/år, eller 222 kr/timen.

Kilde: http://www.ssb.no/lonn/
Sist endret av FrittTheBandit; 12. juli 2011 kl. 15:28. Grunn: Kilde
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Folkens, 200 - 300 000 kr/år eller 132 og 150 kr/timen er ikke bra lønn i Norge. Gjennomsnittslønnen i Norge er 36 700 kr/mnd. altså 440 400 kr/år, eller 222 kr/timen.

Kilde: http://www.ssb.no/lonn/
Vis hele sitatet...
Tja, spørs jo hvilken aldersgruppe du plasserer disse folkene her inne i.

Basert på tallet ditt tror du de fleste her inne er mellom 40-50 år.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Kan si at jeg er ansatt i kiwi, er nå møkk lei av hele greia.. har jobbet der i 2 år, prøver og komme meg opp i systemet. Jeg kan så og si alt i butikken men kommer meg ikke fra kassa. Gørr kjedelig og sitte i 6-10 timer og si "Hei, det blir Kr: xxxx, ha en fin dag." "hei, det blir kr: xxxx, ha en fin dag". har 132 kroner i timen som jeg syns er bra, men ikke vert jobben i mine øyne :P prøver og finne meg annen jobb men det er ikke enkelt gitt
Vis hele sitatet...
Her er vi inne på det jeg snakker litt om.

Greit, 132kr er vel akkurat grensa til hva jeg kunne gjøre en sånn jobb for. Neste gang du ser en bygningsarbeider som står i støv hele dagen, får kjeft og må holde ut med småkriminelle, og som har 150 i timen, jobber ute i regn og kulde - da kan du sitte og glede deg over alt det du slipper! Dra hjem på minuttet når du er ferdig, fast arbeidsplass (slippe å kjøre 1 time fra og til jobb)..

Det er litt av det hele tråden handler om. Hvis du ser alt det negative i èn yrkesgruppe, så kan du trives i en annen.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja, spørs jo hvilken aldersgruppe du plasserer disse folkene her inne i.

Basert på tallet ditt tror du de fleste her inne er mellom 40-50 år.
Vis hele sitatet...
Nei, det spørs ikke på aldersgruppen. Det er gjennomsnittet av hele befolkningen.