Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1938
Jeg har siden sommern lekt meg litt med FL-Studio. Artig å skru litt på knottene og å lage hypnotiske lyder. Har for det meste endt opp med å lage rytmer. Det jeg lurer på er å bytte til Ableton Live. Noen her som har erfaring fra å bytte? Andre som har noen kommentarer for og mot disse to daw'ene?
Ableton føler jeg er mer oversiktlig og kjører mye raskere. Fl studio er litt mer "all pleasing" alle kan bruke å lære det relativt kjapt, men på bekostning av effektivitet.

Fl studio har etter min mening bedre piano roll og det er grunnen for at jeg bruker det.

Uansett er ikk verktøyet du bruker så viktig, det er resultatet som gjelder. Derfor er det bare å prøve forskjellige DAWs å finne det som passer deg best.
FL Studio og Ableton gjør stort sett det samme. Det du får i FL Studio som Ableton ikke er fullt så bra på er piano roll og step sequencer som kan gjøre ting enklere om du ikke er så god på å spille synther eller trommer live. Da kan du, som du allerede har gjort, gjøre ting manuelt.

Det Ableton har som FL ikke gjør like bra er 'warping' av samples. Dvs om du for eksempel skal bruke en loop fra en gammel låt som du gjerne vil ha med i din nye låt, men den gamle låten er litt opp og ned på tempo, så kan du enkelt korrigere det med warping in Ableton.

FL sitt interface er, spør du meg, mye penere og mer oversiktlig enn Ableton.

Ableton har etter hva jeg har hørt også svært gode medfølgende plugins.

Men som iColdman sa over meg her så er det ikke så viktig hvilket verktøy du bruker. Nå vet jeg ikke hvilken sjanger du holder på med, men når det kommer til hip hop bruker legendene mye forskjellig. Alt fra gamle MPC-samplere til Ableton og FL Studio. Apollo Brown er en producer som bruker et gammelt ekstremt simpelt program kalt Cool Edit Pro eller noe sånt, på Windows XP. Han lager sinnsykt bra musikk selv om han ikke har det nyeste beste programmet.