Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2293
Yo!
Jeg er en jente med feminin holdning men holdninger med baller.
Har rukket å bli 28, og veldig street smart, bereist, belest og utdanna både på livets og statens skole
Men jeg har også hatt ME i åtte tøffe år. Det begynner å bli bedre, dog kan jeg kan fortsatt ikke bli med å drikke med venner eller skeie ut nevneverdig.
Opplevd nok i livet til å skrive ti album, men har vært konstant stresset og ikke adressert angsten min de ti siste åra. Røyket en del for å døyve på den har jeg og gjort, og i senere tid de fysiske smertene. For de som lurer, ME´en kom etter et lengre utenlandsopphold i et u-land, men sinnsyke kår.. Og sparka meg da jeg var nede en gang på universitetet for tre-fire år siden.
Det har vært mørkt, men jeg er på vei opp igjen. Har satt meg selv i førersetet og innsett at ingen kommer til å plukke meg opp.
Sluttet å røyke, begynt på en veldig helsefrembringende diet som er beinhard, kvitta meg men dårlige venner etc.

Men jeg har aldri funnet noe som gir meg flyt, før jeg begynte å skrive dikt og rime igjen for litt siden.. jeg er utprega hiphop jente, og har vokst opp med det og 5 brødre. Det har gått i hip hop kultur, og jeg føler jeg har det i blodet. Jeg er tøff nok til det, har sjargongen to match, er real og mener at jeg besitter et potensiale stort nok til å bli den neste store kvinnelige rappern i Noreg.
Men no man/woman is an island, og det meste av det beste mennesker har fått til har dem fått til sammen. Så jeg trenger noen råd!
Nettverket mitt, fuck det.

Jeg vil ha et nytt!

Hvor begynner jeg? Hvordan holder jeg meg motivert? Hva gjør jeg, hvem snakker jeg med, hvordan forbedrer jeg vokabulæret mitt, kan jeg skaffe meg en mentor? Isåfall, hvordan? Finnes det steder som kan bistå meg med dette? Hvor finner jeg andre kvinnelige artister? Hvor får jeg prøve meg? Hadde vært kult å få prøvd seg i låta til noen andre, sjeldent jeg synes at kvinnelige gjestevokaler i norske hip hop låter er fete! Help me out!
Har Norge i det hele tatt noen kvinnelige rappere?
Sitat av snørpijensmella Vis innlegg
Har Norge i det hele tatt noen kvinnelige rappere?
Vis hele sitatet...
Christine!
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Battlerap miljøet virker åpent, kanskje noe å sjekke ut? Det kan jo være et veldig fint springbrett videre.
Dog er en musikk-karriere vanskelig å få til, kanskje du burde ha noe i backup? Skaffe deg en jobb, for så å jobbe med rappingen på fritiden?

Hva legger du i ordet helsefrembringende diett? Husk at det er viktig å spise nok og riktig
Sitat av snørpijensmella Vis innlegg
Har Norge i det hele tatt noen kvinnelige rappere?
Vis hele sitatet...
Kat!
https://myspace.com/blindwold

https://myspace.com/katogchan
Sitat av snørpijensmella Vis innlegg
Har Norge i det hele tatt noen kvinnelige rappere?
Vis hele sitatet...
Stella Mwangi har jo drevet med hiphop i en god del år..
Sitat av Rampejente Vis innlegg

Hvor begynner jeg?
Vis hele sitatet...
Har du en demo? Har du flow kan jeg produsere noen beats for deg.
Sitat av Rampejente Vis innlegg
Hvor begynner jeg? Hvordan holder jeg meg motivert? Hva gjør jeg, hvem snakker jeg med, hvordan forbedrer jeg vokabulæret mitt, kan jeg skaffe meg en mentor? Isåfall, hvordan? Finnes det steder som kan bistå meg med dette? Hvor finner jeg andre kvinnelige artister? Hvor får jeg prøve meg? Hadde vært kult å få prøvd seg i låta til noen andre, sjeldent jeg synes at kvinnelige gjestevokaler i norske hip hop låter er fete! Help me out!
Vis hele sitatet...
En grei måte å starte på er nok å lease beats, det koster noen kroner, men med mindre man kjenner/blir kjent med noen som produserer beats er dette veien til kvalitetsbeats uten å betale det hvite ut av øyet. Det finnes flere nettsider hvor du kan gjøre dette.

http://www.beatbrokerz.com/
Beatbrokerz er nok den enkleste siden der de aller fleste produsenter har samme leasing rettigheter og de har instant download, men det gjør også at du betaler mer enn du trenger og får kjipere rettigheter på leasene.

http://www.beatstars.com/
Beatstars er mye av det samme som Beatbrokerz, men produsentene har ofte sine egne priser og sine egne rettigheter på de forskjellige leasene de tilbyr.

http://www.soundclick.com/
Soundclick er nok den eldste siden av disse tre, men 90% av produsentene på Beatbrokerz og Beatstars har sin egen side på Soundclick. Dette er uten tvil den siden jeg liker best og selv om jeg har brukt både Beatbrokerz og Beatstars er det Soundclick jeg vil anbefale. Rett å slett fordi utvalget hos produsentene er større og leasing rettighetene ofte er bedre.

På alle sidene har du muligheten til å laste ned de fleste beatsa gratis, de er da "tagget", noe som betyr at navnet på produsenten blir gjentatt et x antall ganger i løpet av låta, men det gir deg uansett muligheten til å laste ned låta og prøve deg. Finner du flowen, og liker resultatet er det bare å lease låta og du får den uten tags.

Et lite tips når det gjelder leasing av beats. Om du, som meg ikke har allverdens med penger og alltid er ute etter en god deal, vil det lønne seg å kjøpe flere beats av samme produsent. Så lenge du kjøper over 5 leases, er det verdt å sende en mail til produsenten og spørre om et tilbud. Stort sett er de svært hyggelig og mer en villig til å gå ned på pris om man handler mye.

Når det gjelder motivasjon er det jo veldig individuelt, men en av de tingene som motiver meg som jeg også tror vil gjelde for deg er framgang, for det vil gå sakte i starten og du vil til tider lurer på hvorfor du i det hele tatt gidder, men alle begynnelser er hard. Det som er viktig er å finne viljen til å presse igjennom disse periodene, for den beste måten å bli god på er å gjøre det så ofte og så mye som mulig..

Ikke la det bli noe du gjør innimellom, la det være hovedfokuset ditt. Jeg ser sam500 sier det er vanskelig å få en karriere innen musikk, noe han selvfølgelig har rett i, men musikk skal handle om musikk. Musikken er din måte å dele tanker, følelser og opplevelser på, og IKKE en jakt etter fame & fortune. Det er ofte terapautisk å få satt ord på følelser og tanker, noe du sikkert har lagt merke til når du skriver dikt, det vil selvfølgelig fungere på samme måte med musikk.

Hvordan du skal gå frem vil jo variere veldig alt ettersom hva du selv ønsker. Noen artister har en veldig klar plan på hvordan de vil presentere seg selv, mens andre er mer åpen for sammarbeid, og noen vil gjøre begge deler. Du må rett å slett prøve deg frem, men min mening er at det vil være gunstig å ha litt tyngde før du prøver deg på battle's og sammarbeid med "etablerte" rappere. Gjør noen låter, fin stilen din, slipp en EP og bli fornøyd med ditt eget arbeid før du eksponerer deg for mye.

Å forbedre vokabulæret ditt kan skje fra mange kanter, hør mye på musikk, les bøker og ikke minst kjøp deg en rimordbok som f.eks denne: http://www.norli.no/webapp/wcs/store...&storeId=10651 Det finnes også nettsider som kan hjelpe med dette:http://rimord.com/ Du må bare finne ut hva som funker best for deg og som meg innse at ting tar tid, jeg har holdt på i 3 år jeg er enda ikke i nærheten av hvor jeg vil være, men jeg er uten tvil blitt bedre i løpet av disse årene og regner med at så lenge jeg fortsetter vil det kun bli bedre og en dag være der jeg ønsker. Og da mener jeg flow og skriving og ikke antall lyttere.

Hvem du skal snakke med varierer jo også endel, noen har vært i miljøet lenge før de selv fant ut at de ville drive med musikk og kan gå den veien, mens andre (som meg) hadde ingen nettverk og da var faktisk Freak veien å gå, det sniker produsenter, mixere og behjelpelige folk i alle hjørner av dette forumet, også muligheten for gjestevokal vil presentere seg her.

Lykke til