Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3320
Jeg er veldig glad i musikk og bra tekster. Hører stort sett på all musikk, så lenge det er bra, men har ikke lyttet så mye til rap enda.

Er det noen som har forslag til samfunnskritisk rap? Hørt noen rap-låter i det siste som jeg synes har veldig bra tekster, og vil gjerne høre litt mer.


Takker for svar.
immortal technique har endel.
http://www.youtube.com/watch?v=OO18F4aKGzQ

Brother Ali har en del.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 4. november 2011 kl. 14:56.
Lowkey, Immortal Technique & Jedi Mind Tricks kom med hvert sitt album I Oktober. Verdt å sjekke ut, der har du haugevis av sanger med tekster du er ute etter.

Lowkey - Soundtrack to the Struggle (YouTube)
Han har også denne som er MUST å høre: Lowkey ft. Dead Prez - Obama Nation p2 (YouTube)

Immortal Technique - The Martyr (YouTube) - Dead Prez er faktisk med der å.
Jedi Mind Tricks - Violence Begets Violence (YouTube)

Så har du bl.a Beast1333, Logic MC, William Cooper, K-Rino ...
Sist endret av eRixn; 4. november 2011 kl. 15:12.
Hva med Vinnie Paz - End of Days?

EDIT: damn ninjas..
Sist endret av Flowerpower79; 4. november 2011 kl. 15:13.
Gatas Parlament er jo rimelig kjente, da.
Snowgoons , Army of the Pharaoes , Jedi Mind Tricks , Outerspace , Dilated People , La Coka Nostra , Randam Luck , Looptroop er ett par! Kansje allerede noen nevnt, men da er de definetivt ikke glemt!!
EMINEM - White America?
Tekstene til Vinnie Paz skal man nok ta med en klype salt. Sangen "End Of Days" er full av konspirasjonsteorier. Det vil ikke si at disse teoriene er faktabasert. Han er nok litt for kontroversiell og "hjernevasket" for min del.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Tekstene til Vinnie Paz skal man nok ta med en klype salt. Sangen "End Of Days" er full av konspirasjonsteorier. Det vil ikke si at disse teoriene er faktabasert. Han er nok litt for kontroversiell og "hjernevasket" for min del.
Vis hele sitatet...
Og han vil si du er hjernevasket meninger mot meninger og man får tro det man vil ? akkurat som religion, bare at der er absolutt ingen ting faktabasert.
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
Og han vil si du er hjernevasket meninger mot meninger og man får tro det man vil ? akkurat som religion, bare at der er absolutt ingen ting faktabasert.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Ingenting er faktabasert, og derfor tror jeg ikke på ting før fakta er satt på bordet.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Nettopp. Ingenting er faktabasert, og derfor tror jeg ikke på ting før fakta er satt på bordet.
Vis hele sitatet...
Ok må være kjedelig og ha så mange spørsmål ? følg magen iblandt, og hadde du feil shitdau! men snakker aldri så folk tror jeg sitter på fakta om ting jeg ikke har fakta på. Vil heller si jeg tror, eller føler i de sammenhengene.
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
Ok må være kjedelig og ha så mange spørsmål ? følg magen iblandt, og hadde du feil shitdau! men snakker aldri så folk tror jeg sitter på fakta om ting jeg ikke har fakta på. Vil heller si jeg tror, eller føler i de sammenhengene.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du "føle" at ansiktet på mars er menneskelagd, eller at USA har en hemmelig base på den mørke siden av månen? Det blir jo for dumt om man skal komme med anklager basert på magefølelsen.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 4. november 2011 kl. 15:42.
Her har du "samfunnskritisk"! http://www.youtube.com/watch?v=dg36FSiMHA4

Mørk undergrunnsrap, definitivt verdt å sjekke ut ungdomsgruppa OFWGKTA med Tyler, the Creator i spissen.
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
Ok må være kjedelig og ha så mange spørsmål ? følg magen iblandt, og hadde du feil shitdau! men snakker aldri så folk tror jeg sitter på fakta om ting jeg ikke har fakta på. Vil heller si jeg tror, eller føler i de sammenhengene.
Vis hele sitatet...
Hææ? Falt ut der, jeg.
Looptroop-Modern day city symphony
Promoe-Government Music
Dette er vel samfunnskritisk? Hehe

Mørk undergrunnsrap, definitivt verdt å sjekke ut ungdomsgruppa OFWGKTA med Tyler, the Creator i spissen.
Sist endret av Natander; 4. november 2011 kl. 15:46.
I kongeriket Norge er det Keiser Snåsa som sitter på tronen!

Kingsize.no "En søken etter svar, sannhet og høyere innsikt"
Trondheims-veteranen Bad Spit holder koken om dagen, og fulgte tidligere denne månede opp Stillborn-samarbeidet Too Old to Die Young, med sitt nye soloalbum Arkana, som hyggelig nok sikret seg særdeles positive lovord fra både Natt&Dag og Adressa. Sistnevnte rullet til og med terningkast seks, og grunnla det blant annet på følgende måte.
"Arkana utfordrer lytteren til å tenke med både dagligdagse observasjoner og svevende filosofiske idéer. Et knallsterkt album hvor ingen låter er overflødige, men mesterlig iaktakelser på vandring mot et større mål."
Vis hele sitatet...
YouTube - SpitFetishProd - Den offisielle YouTube profilen.

YouTube - aarvik16 - Her finner du mange sanger fra Arkana.
Anbefaler Gangstarr med moments of truth.
Og hva med dead prez folkens.

Immortal technique, Jedi mind trick, army of the pharaos, Ill bill + plus så mange fler
Fett navn, min venn! hehe. Poor Righteous Teachers er gruppa for deg! New World Order er det beste albumet. Vinnie Paz og Immortal Technique er litt for slukt i konspirasjonsteorier og litt for sinna for min smak.
Karpe diem (Utrolig nok så klarer klysene å putte et og annet gjennomtenkt i tekstene sine)
Talib Kweli/Mos Def er deff innenfor det du leter etter =)

Talib har holdt det "real" i 10 år+ & leverer fortsatt kvalitets HipHop!
Han har en haug av legendariske collabs med bl.a Mos Def, HiTek, Lauren Hill ++
Hans nyeste prosjekt er gruppa Reflection Eternal, som består av Talib, + HiTek som beat producer, søk opp & ta en titt ;> Du vil nokk ikke angre..

Talib Kweli - Around my way

Reflection Eternal -- Ballad Of The Black Gold

Reflection Eternal "Strangers (Paranoid)

Lupe Fiasco har også mye sammfunskritiske tekster i mye av det han gir ut =)

Lupe Fiasco - Words I Never Said ft. Skylar Grey

El-P - Stepfather Factory
Kan kanskje bli litt sær stil for enkelte :/

Jedi Mind Tricks Feat R.A The Rugged Man - Uncommon Valor (A Vietnam Story) Fantastisk sang...R.A kunne ikke levert ett bedre vers uansett hvor hardt han hadde prøvd, sick =)

Immortal Technique - Peruvian Cocaine

Jedi Mind Tricks - Trail of Lies
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Fett navn, min venn! hehe. Poor Righteous Teachers er gruppa for deg! New World Order er det beste albumet. Vinnie Paz og Immortal Technique er litt for slukt i konspirasjonsteorier og litt for sinna for min smak.
Vis hele sitatet...
Haha. Elsker navnet ditt, yellowfellow.
Isbjørn, om du ikke har, allerede, så skal du sjekke ut Bad Spit sitt "Robosapiens" fra 2007.
Stikkord: Samfunnskritisk, konspirasjon, undervurdert mesterverk, sofistikert, multidimensjonalt og robotisk.

http://youtu.be/dIpROgX0Q-M

For ikke å nevne at produksjonen av Brods er helt sinnsyk, og ellers er alle sangene på albumet best.
Atmosphere og Sage Francis!
To artister som får ordet ut istedenfor å synge om hvor "gangster" og awesome de er...

Sage Francis - Crumble
http://www.youtube.com/watch?v=qakv9G2h8vU

Sage Francis - Makeshift Patriot
http://www.youtube.com/watch?v=2DCvAur9oqY

Atmosphere - Modern man's hustle
http://www.youtube.com/watch?v=V3quWP2-n9E

Atmosphere - The woman with the tattooed hands
http://www.youtube.com/watch?v=84nqfhmo3tA
Sitat av Chikara Vis innlegg
Isbjørn, om du ikke har, allerede, så skal du sjekke ut Bad Spit sitt "Robosapiens" fra 2007.
Stikkord: Samfunnskritisk, konspirasjon, undervurdert mesterverk, sofistikert, multidimensjonalt og robotisk.

http://youtu.be/dIpROgX0Q-M

For ikke å nevne at produksjonen av Brods er helt sinnsyk, og ellers er alle sangene på albumet best.
Vis hele sitatet...
Ja, bio-circuts er verdt sin tid i gull. Albumet er et sonisk mirakel underkjent av sin samtid. Bad Spit er en begavet artist, en kyndig alkymist, en idé manifestert og det beste som noensinne har skjedd med fri vilje. Robosapiens er en opprørsfane med ringvirkninger til en psykotropisk fremtid.

Bio-Circuits (Bad Spit & Brods) - Autopilot feat. Loop Echo

http://s7.postimage.org/3vdwsoxqz/angra_spenta.jpg

Lagre lenket innhold som...
Bio-Circuits (Bad Spit & Brods) - Robosapiens
Bad Spit - Axis Mundi
Bad Spit - Selvlært Vranglære
Bad Spit - Rom 101: Cassandra Syndrom
Immortal Technique
Vinnie Paz
Jedi Mind Tricks (har noe)
Mos Def
Nas
Jurrasic 5
Gatas Parlament
Greydon Square (for det meste religion)
Public Enemy
Wu-Tang Clan
Common
Talib Kwali
Outlawz

Noe hvertfall

Du kan sjekke ut Rap-lista mi. Er for det meste samfunnskritisk rap
Mos Def

Talib Kwali

Public Enemy

Gatas Parlament
Public Enemy, Gatas, The Coup er veldig tydelige eksempler, men altså det meste av "ekte" hip-hop skal ha ett snev samfunnskritikk. Mener nå jeg

Her er litt jeg syns er gode eksempler, da de holder ett nivå samfunnsbevissthet og musikalsk kvalitet.

Brand Nubian
Channel Live
The Coup = akkurat det du leter etter.
Da Lench Mob
Gangstarr
Ice Cube
Jeru Tha Damaja
KMD
KRS-One
The Latin Kings
MF Grimm
Mobb Deep
N.W.A.
Nas
Organized Konfusion
Paris (fra Public Enemy)
The Roots
Common, Talib Kweli, Mos Def, Cobe Obeah (dog ikke så kjent), Tupac, Nas, Saigon ++
Sist endret av Denzel; 7. november 2011 kl. 16:51.