Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6607
har tenkt å kobble opp et rele på front lykta på en moped med halogen pære slik at jeg får konstant lys hele tiden og ikke lys etter hvor høyt turtall jeg har.er det noen her med erfaring hvordan man gjør dette og hvor jeg kan kjøpe et rele ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du batteri på mopeden?
Trådstarter
ja har et 12 v batteri

noen som vet hvordan man gjør dette?
Sist endret av mad187; 15. januar 2017 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må bytte koblinger som er til lyset fra ladespolen til batteriet, er ikke sikkert du har et rele fra før, men at den kun går via bryteren(veldig lite strøm)

Det er nok en grunn til lyset går rett fra ladespolen, du kommer nok kanskje til å tømme batteriet ditt, iallefall med småturer.
Du bør vurdere å konvertere til LED(husk da å koble via batteri, ladespolen er AC)
Er problemet ditt at lys-styrken varierer veldig i takt med turtallet på motoren?
I så fall er det dårlig eller ingen spennings-regulering som er problemet.
Du får standard spenningsregulator til mopeden. (Med standard kontakter, kjøleribbe eventuelt). Som koster ganske mye. (Relativt) Hvis du kjenner noen som har peiling på elektronikk kan de ordne spenningsregulering for deg billigere.
Du bør likevel ha et rele, så klart. Slik at strømmen som driver lyset ikke går opp til bryteren. (Samme hva slags lys du har. Glødelampe, LED eller halogen eller hva som helst.)
Sist endret av Arex_x; 19. januar 2017 kl. 16:31.
Trådstarter
ja er det at lys styrken varierer etter turtall .jeg har en spenningsregulator på el nettet men litt uskikker om den begynner å bli gammel.vet det selges billige u orginale og dyre orginale.vet ikke om det er så mye forskjell på disse.kjøpte noen led pærer på ebay som skulle være på 80w men det var ikke mye lys i di på greit turtall
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hovedlyset blir uansett kjørt rett fra spolen(først via en spenningsregulator som du nevner), og er ikke innom batteriet, du klarer ikke å generere nok strøm på så lavt turtall uansett. Som jeg skrev tidligere, så må du kjøre lyset ditt fra batteriet.
Sist endret av Fleff; 19. januar 2017 kl. 18:25.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hovedlyset blir uansett kjørt rett fra spolen(først via en spenningsregulator som du nevner), og er ikke innom batteriet, du klarer ikke å generere nok strøm på så lavt turtall uansett. Som jeg skrev tidligere, så må du kjøre lyset ditt fra batteriet.
Vis hele sitatet...
Blir lysbildet likt med en LED i halogenhus da? Hadde heller montert 35W Xenon projektor, men den trekker vel for mye strøm igjen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lysbildet med led blir nok helt feil ja, kan ende opp med å bare blende andre. Xenon kan fungere, dog kun på batteri, fungerer greit dersom flere faktorer klaffer. (Få strømforbrukere, god lading, ikke småturer hele tiden, godt batteri, etc)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvilken pæresokkel er det snakk om?
Jeg vil si at lysbildet med LED i halogensokkel funker ganske bra, har selv konvertert begge hovedlyktene på min volvo 940 til LED, og lysbildet kunne jeg justere ganske mye selv, da LED-pærene jeg kjøpte kunne roteres i forhold til selve rammen i H4-sokkelen.